Vegan iFokus

Vegan

Etiketthälsa
Läst 1596 ggr
veggie4every1
2

Örter och kryddor

Örter och kryddor är ju fullpackade med nyttiga antioxidanter🙂

Vilka är dina favoriter och hur använder du dom?

Kanske till maträtter eller te eller på något annat vis?

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

ina9
1

Ingefära tror jag! Använder det till mycket, både i matlagning, framförallt soppor och grytor. Och i smoothies/juicer, tycker de flesta smoothies blir godare med lite ingefära i och så är det väldigt nyttigt också :)

[Synnerlig]
2

Ingefära till smoothies och juicer mest :) Persilja till sallader, t.ex. en väldigt enkel och snabblagad sallad är en massa kikärtor, tomater som är smått hackade och så en massa färsk persilja som också är smått hackat och salt och peppar.

veggie4every1
1

Ja, ingefära är en underbar krydda. Brukar använda ingefära i mina grönsaksjuicer.

Rosmarin är en krydda jag brukar använda i maten men även till te. Det blir ett jättegott aromrikt te med mycket antioxidanter.

Läs mer om rosmarin här🙂

Jag tror det finns mycket hälsovinster med kryddor och örter.

Väckarklocka

[Synnerlig]
1

#3 Åh ja rosmarin är ju en krydda som jag älskar att lukta på, så underbar doft! Dock är jag dålig på att komma på när jag kan använda just rosmarin. Kan du komma med lite tips kanske? Just nu äter jag mycket "levande mat" och ytterst lite processat.

Jag tror absolut att det finns hälsovinster med kryddor och örter. Jag ser de lite som små vitamin- och mineralbomber 🙂

veggie4every1
1

#4 Jag tycker rosmarin passar bra i pastasåser och jag har den även i min frukostsoppa. Japp, jag äter soppa till frukost ibland😃

I soppan har jag förutom rosmarin även, oregano, basilika, timjan, gurkmeja, cayennepeppar, svartpeppar och ibland vitlök.

Det är dom kryddor jag använder mest just nu.

Om du gör ett smörgåspålägg med exempelvis pumpafrön och nötter så tycker jag det passar bra med rosmarin i. Den typen av röra tycker jag passar till sallad också, kanske med lite oliver i.

Annars kan man alltid göra te på kryddorna🙂

Väckarklocka

[Synnerlig]
1

#5 Tack för en massa tips 🌺 Vad är det för en frukostsoppa då? 🙂

ina9
1

Är också nyfiken på din frukostsoppa!!

veggie4every1
1

Men en sådan tur, hade ju hoppats på att ni skulle fråga😃

Jag kokar samman tre dl röda linser, 2 dl frysta gröna ärtor, gärna 10 cm purjolök med 11-12 dl vatten i ca 15 minuter. Sedan mixar jag det med en stavmixer i kastrullen samtidigt som jag lägger i alla kryddor och ev. vitlök. Snålar inte med kryddorna, hellre mer än mindre, haha…

Sen ställer jag tillbaka kastrullen på plattan och lägger i antingen en kartong konserverade svarta bönor eller linser och värmer igen. De mixar jag inte utan har hela i soppan.

Det brukar ge soppa för 4-5 dagar om jag dricker en stor kopp till frukost.

Brukar tappa upp det i glasflaska och ställa i kylen. Den stelnar något i kylen så man kan späda med lite vatten när man värmer upp.

Jag håller mig mätt rätt länge på denna och det går fort att både äta och värma🙂

Väckarklocka

Lustgas
1

#8 Din frukostsoppa låter mumma 😂 även om jag skulle föredra den senare på dagen, har svårt för så bastant mat på morgonen 🙂

Själv brukar jag alltid ha ingefära och gyrkmeja i havregrynsgröten. :) Det är ju antiinflammatoriskt, och eftersom jag periodvis har prolem med massa förkylningar så är det ett bra tillfälle att få i sig det. :)

Annars är mina favoritkryddor kanel, timjan och spiskummin! De två sistnämnda använder jag i typ allt. Soppor och grytor och biffar :D Och spiskummin har jag alltid tillsammans med gurkmeja, delvis för dess tidigare nämnda hälsoeffekt, men också för dess fina färg :D Sedan är även basilika himla gott att ha i tomatbaserade rätter. Och jordärtskockssoppa klarar sig inte utan rosmarin!

veggie4every1
1

#9 Haha, jaa, den är mättande men ändå ganska lätt att äta till frukost tycker jag. Älskar varma drycker på morgonen eftersom det oftast är kallt i huset😃

Men soppan funkar utmärkt när som helst, är ju ett bra och enkelt mellanmål till exempel.

Spiskummin har jag inte använt så mycket, det måste jag köpa hem🙂

Väckarklocka