Vegan iFokus

Vegan

Etikett: vegankost
Läst 1277 ggr
[Anvandarnamn1]
0

sallad o tomat o bönor

Vad finns det mer o äta som Vegan än sallad tomat o bönor?

veggie4every1
2

Verkar som att TS försvann snabbare än blixten😃

Men om någon annan nu skulle undra vad man kan äta utom sallad, tomat och bönor, så kan veganer äta allt som inte innehåller animalier.

Vilket är väldigt väldigt mycket🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
1

Oj, om jag skulle räkna upp allt som är veganskt som går att äta så skulle det bli ett väääldigt långt inlägg. Men om jag försöker hålla det kort så är det ju all sorters grönsaker, all sorters frukt, all sorters bönor, pasta (så länge det inte innehåller ägg, vilket de flesta torra inte brukar göra), bröd, ris, potatis, nötter, frön, alla olika växtdrycker, alla olika veganska "kött"substitut. Sen kan man ju baka en massa saker då vi kan äta socker, mjöl, kakao, bakpulver, Carlshamns smör (det enda veganska smöret) osv så bullar och pankakor etc är inga problem att äta. Sen är det mycket som råkar vara veganskt som en hel del godisar, bakelser, såser, dumplings,  kex m.m. Man kan även äta på McDonald's som Vegan då McBean är vegansk och på Max kan man få veganskt om man väljer Greenmål utan ost och byter ut dressingen till Sweet mustard istället. Alltså det finns hur mycket som helst 😛

veggie4every1
1

#2 Haha, jaa, man kan inte rabbla upp allt som går att äta😂

Tvivlar dock på att frågan här var seriöst ställd tyvärr. Men det är ju faktiskt så att en del inte tror att veganer kan äta särskilt mycket. Det är som att man tror att vi är väldigt begränsade.

Jag känner mig inte det minsta begränsad när det gäller mat. Sen kan det kännas något begränsad på vissa andra områden eftersom samhället är icke-veganskt i dagsläget.

Men när det gäller livsmedel så finns det hur mycket som helst och det finns absolut ingen hållbar ursäkt till  att de flesta inte skulle kunna äta en vegansk kost.

Väckarklocka

[Synnerlig]
0

#3 Nä, tror inte heller att den var seriöst ställd men jag tänkte att det kanske finns andra som undrar just detta 🙂

Ja, det finns hur mycket mat som helst, det enda jag känner mig begränsad i när det gäller mat är att det inte alltid finns vegansk mat på vissa restauranger och att man ibland får vara fantasifull när man ska handla något mellanmål i all hast i affärer 😛

veggie4every1
0

#4 Precis, haha, tänkte detsamma😃

Det är sant. Jag tänker inte så mycket på den begränsningen eftersom jag nästan aldrig äter på restaurang.

Snabba mellanmål i affärer brukar jag köra med nötter och bananer. Vad äter icke-veganer för snabba mellanmål egentligen?

Det är kanske värt en egen tråd föresten. Tips på snabba mellis i affärer🙂

Väckarklocka

[Synnerlig]
0

#5 Hm… Jag minns inte vad jag brukade äta för mellanmål innan jag blev Vegan nu när jag tänker efter 🤔 Nu brukar jag köpa juice, smoothie, torkad frukt eller Castus Fruktstänger (de som kanske egentligen är för barn 😃). Är man lite mer "onyttig" Vegan så finns det ju kex och kakor, bröd osv att plocka.

Lustgas
0

Och alla havre-. soja-, ris- och nötbaserade substitut för mejeripridukter, icke att förglömma. 🤐 Typ Oatleys iKaffe eller hasselnötsmjölk ❤️ Och kokos också, typ kokosost finns ju! Och så skulle jag vilja prova kokosyoghurt :D

pyromanen
0

Jag är ju inte Vegan, men odlar drygt 60 olika sorters grönsaker i min trödgprd. Just nu är skördetid för så mycket smarriga saker så man nästan får anstränga sig för att få plats med nån animalie…😊