Må illa av linser!?
Jag älskar linsgrytor med röda linser men äter det inte så ofta.. men nu har det hänt 2 gånger efter att jag ätit att jag mår dåligt, ena gången spydde jag upp allt jag ätit och igår kväll åt jag och efter det har jag mått obehagligt illa i flera timmar det har precis gått över. Har läst att man kan vara känslig mot baljväxter kan så vara fallet?
Vilket märke av räda linser är det? Jag blir illamående av gröna linser (trots de sköljs) och kan få jätteont i magen, klarar dock av röda linser galant. Har stött på ett märke (vet inte vad det är med dem) som jag får samma symptom av. Tror det var något vi hittade på willys, (eldorado?) Brukar också rosta röda linser snabbt och då blir de gula förutom just detta, står inte att de är färgade eller något, kanske är en annan sorts röda linser? Go green, risentas och något mer brukar vi köra på här hemma. :)
Dock osäker på om man inte tål baljväxter med hur man reagerar. Ibland kan det vara så simpelt att man kan skölja dem (oftast behövs inte röda sköljas). finna en del man kan rådfråga som 1177.
#0 Men så tråkigt. Jag använder röda linser från Sevan. Jag har aldrig haft problem med dom. Jag sköljer noga och är också noga med att koka och värma upp ordentligt.
Har du några andra symptom? Exempelvis klåda eller utslag?
Inte hört om någon som mår illa av det, döremot känner jag till de vars magar har svårt med vissa former av baljväxter och kan behöva spendera x antal timmar på toaletten därefter.
Jag mår bara väldigt illa och en gång spydde jag upp allt som sagt.
Märken jag använt är, saltå kvarn och så ekologiska från garant!
Tack för svar!
Mår du bättre i fall du blötlägger linserna över natten, byter vatten och kokar upp?
Eller har du prövat att koka upp och hälla av vattnet och sedan byta vatten och koka klart?
En del tillsätter bikarbonat i kokvattnet för att neutralisera syra.
Du kan vara känslig mot baljväxter, men det kan även var en temporär känslighet som kan bero på bakteriefloran du har i kroppen. Det kan vara vad som helst.
Lyssna på din kropp, det är inget kul att må illa.
If Not You, Who? If Not Now, When?