Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: receptvarmrätt
Läst 8633 ggr
michellemimmi
0

Ersätta filmjölk

http://tidningenhembakat.se/bloggar/lindas-bakskola/saftiga-morotsfrallor-pa-en-kvart/ Jag tycker att de här bröden verkar sjukt goda! Och nu undrar jag om jag kan få tips på vad man kan ha i istället för filmjölk. Skulle det funka med vanlig naturell soyghurt eller är jag helt ute och cyklar? Finns det bättre alternativ?

Hjärta/Mimmi

Kerstinfalk
0

Det borde fungera med naturell soyghurt eftersom filen i detta recept bara fungerar som degspad.  Hade du bakat med bikarbonat så hade du behövt det syrliga från filen för att få en bra jäsning. Detta krävs inte när bakpulver används.

Grace2009
0

Ser jättegoda ut! Jag tror man använder fil för att det är lite syrligt. Har man inte fil hemma kan man använda vanlig mjölk med lite äppelcidervinäger (eller annan vinäger) till exempel. Det borde även funka med veganska mjölkalternativ.

Jag har ingen aning hur soyghut är, men är det lite syrligt i smaken fungerar det säkert jättebra!

michellemimmi
1

#1 tack! Jag har liksom ingen koll på varför saker används i bakning :P #2 åh vad fiffigt! Hur mycket ska jag ha av den blandningen till det här receptet tror du? :)

Hjärta/Mimmi

[Trevor_S]
0

Soyghurt med lite vinäger eller citronsaft funkar. Bör dock arbetas ihop snabbt.

veggie4every1
2

Jag har inte bakat just dom bröden i länken. Men jag bakar andra typer av limpor med naturell soyghurt och bikarbonat och de blir jättefina.

I receptet  så var det filmjölk, men det funkade bra att ersätta i mina limpor i alla fall.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

michellemimmi
1

#5 Är det samma mängd som gäller då? :)

Hjärta/Mimmi

veggie4every1
0

#6 Ja, jag tar samma mängd. Men det kan ju vara lite olika säkert beroende på vad man bakar för bröd🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lustgas
0

Har provat att baka scones på naturell havregurt istället för filmjölk, vilket fungerade superb!

zoocialART
0

Eller häll lite vinäger/citronsyra i sojamjölk å den skär sig och blir tjock. Det borde funka som "filmjölk".

Denna kommentar har tagits bort.
michellemimmi
0

Vad mycket tips jag fick! Tack allihopa. Ska se om jag hinner prova på dom här innan helgen :)

Hjärta/Mimmi