Vegan iFokus

Vegan

Etikett: djurrätt
Läst 1973 ggr
[Trevor_S]
1

Låter sina barn se älgar skjutas

[Synnerlig]
2

Fy farao! 😡😭

exitingsvillemo
5

Det är jättebra att barn får vara med och se hur det går till! Framtidens jägare får lära sig grunderna i korrekt skogsvård 👍

[NeferNefer]
4

Bra att barn lär sig att "kött" faktiskt är levande, kännande varelser som dödas för att vi (inte jag, då, men köttätare) ska äta upp dem. När jag var liten fick jag följa med en släkting när han jagade älg, och jag var så glad att han aldrig lyckades skjuta någon … men jag fick se en skjuten älg och det gjorde mig djupt sorgsen. Så snart jag själv kunde bestämma vad jag skulle äta blev jag Vegetarian.

[Synnerlig]
2

Jo, det är klart att det är bra för barn att se vart deras mat kommer ifrån, men dessa föräldrar lär ju samtidigt sina barn att det är rätt att döda. Jag kan tänka mig att då kommer nog vissa barn växa upp med samma tankeställning som sina föräldrar som dödar och vara härdade mot att djur faktiskt dödas och behandlas illa då de har fått se djur dödas och att det har blivit normalt för dem.

[NeferNefer]
1

#4: Det är sant … 😕

exitingsvillemo
3

#4 ja, det är just normalt att djur avlivas för att bli mat. Inget onormalt i det!

Min son är fullt medveten om att det är djur vi äter och att dessa avlivas och slaktas för att vi ska få mat på bordet. Likväl som han är medveten om att fodret som vi ger våra hundar, katter och hamster innehåller kött.

veggie4every1
7

Håller med Synnerlig.

Det är ju tyvärr inte för att avskräcka barn från att döda som man visar dom vart deras mat kommer ifrån, utan baktanken är att normalisera och avdramatisera dödandet av andra individer.
För att säkerställa ett fortsatt djurförtryck in i nästa generation.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

exitingsvillemo
4

Varför skulle man vilja avskräcka barnen? Jag vill att mitt barn ska växa upp som en normal allätande vuxen, så självklart vill jag ju inte avskräcka honom 🤔

Däremot så sysslar vi inte med djurförtryck. Vi tar hand om våra djur på bästa sätt.

veggie4every1
7

#8 Av samma anledning du förhoppningsvis lär ditt barn att det är fel att döda andra mänskliga individer.

Att döda och utnyttja och att kränka djurens rätt till liv och frihet är att förtrycka.

Väckarklocka

exitingsvillemo
4

Det ligger i varje normal människas natur att inte döda andra utan anledning, precis som det ligger i varje normal människas natur att äta animaliska råvaror.

Det är en jädra skillnad på att lära barn att inte döda folk/jaga älg… Om man inte ser det, bör man kanske skaffa hjälp?

veggie4every1
8

#10 Sett ur en speciesistisk synvinkel.

Väckarklocka

[NeferNefer]
5

#10: Åh, du menar att jag är onormal, för att det inte ligger i min natur att äta döda djur? 🤓

Paxxie
4

Vidrigt. Illa nog när vuxna människor anser sig ha rätten att ta någon annans liv, men ännu värre när de för vidare dessa värderingar till barn.

exitingsvillemo
3

#12 jag har aldrig nämnt ordet onormal..? Men om du tolkar det så…

#13 antar att du är emot att avliva sjuka och skadade djur också? Och aborter är du antagligen också starkt emot?

ina9
1

#10 Varför ser vi då inte ut som de andra rovdjuren, kan inte jaga med bara händer och varför producerar inte vår kropp Cvitamin (som alla rovdjurs gör)? Och vilket annat rovdjur behöver laga till sitt kött för att kunna äta det?

Paxxie
0

#14: Det är en ganska stor skillnad att gå ut i skogen och skjuta ett vilt djur och att avsluta någons lidande för dennes egna skull. Jag tycker dock att många skadade djur avlivas alltför lättvindigt vilket är ganska bekymmersamt.

Ett foster är inget liv, så nej, jag har inga problem alls med aborter.

[NeferNefer]
1

#14: Okej, då kanske jag läste fel när jag läste det du skrev i #10: "precis som det ligger i varje normal människas natur att äta animaliska råvaror." Eller? Om det ligger i "varje normal människas natur att äta animaliska råvaror" så måste det ju betyda att jag är onormal. Det ligger nämligen inte i min natur att äta döda djur, "animaliska råvaror" som du kallar det. Då får du vara vänlig och förklara hur du menar annars. Skrev du fel i #10, eller menar du att vegetarianer och veganer inte är normala människor? Vilket är det?

exitingsvillemo
2

#17 jag skrev varken fel eller menade att vegetarianer eller veganer inte är normala, läs OM läs RÄTT…

Bara för att något är normalt betyder ju inte det att allt annat är onormalt..? Eller? 

#15 http://pagina.se/bok/72411384/72411384.pdf

Läs gärna detta innan du börjar komma med löjliga påståenden om att vi inte är gjord för att äta köttp ga att vi inte bildar eget C-vitamin.

veggie4every1
4

#18 Det spelar ingen roll vad vi är gjorda för. Det finns olika teorier om det och var och en kan få tro vad de vill. Du visar en text som säger en sak och jag kan visa dig en annan som säger motsatsen.

Faktum är dock att vi kan leva bra eller bättre på en vegansk kost och att utnyttjandet och dödandet av de icke-mänskliga individerna är helt onödigt.

Du försvarar djurförtrycket som är helt onödigt i vårt samhälle. Varför?

Väckarklocka

veggie4every1
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar vad det är för fel med den här bilden….🤔

Väckarklocka

exitingsvillemo
4

#20 men snälla du, är det så där du tror det ser ut vid slakt? Ojojoj… Ska du lägga ut bilder, så håll dig till verkligheten åtminstone 

Japp, jag är köttätare och ja, jag älskar alla mina djur, dom är familjemedlemmar. Både hundarna, katterna och hamstern.

Nu ska jag ta och krypa ner i sängen, med mina 5 katter och om några timmar ska dom få frukost; köttfärs 👍

[NeferNefer]
3

#18: Du trasslar in dig. Nu skriver du att "något är normalt", vilket ju inte är riktigt samma som "varje normal människa". Varje normal människa. Med andra ord, de som inte gör som varje normal människa och äter kött, de är onormala. Du får gärna läsa om, läsa rätt på vad du själv skriver och sen svara på min fråga i #17.

veggie4every1
3

#21 Du visar ett praktexemplar av speciesism och verkar dessutom stolt över det.

Djurförtryck är lika moraliskt fel som vilket förtryck som helst. Du utnyttjar och dödar andra individer helt i onödan. Det är ingenting att vara stolt över.

Väckarklocka

exitingsvillemo
1

#22 hur vore det om du läste vad som skrevs istället för att tolka det som du vill?
Jag har inte trasslat in mig någostans, det verkar mer vara du som "trasslar" in dig i egna tolkningar.

#23 utveckla gärna, på vilket vis jag visar exempel på djurförtryck? Jag varken utnyttjar eller dödar djur i onödan.
Jag tar hand om mina djur på bästa sätt vilket då också innebär att ge dom mat som är naturligt och nödvändigt för dom. 
Minst en av dina Medarbetare på sajten har själv hund, vad äter den hunden? Grönsaker?

*~HamsterHamster~*
6

#24 skämtar du?

"Jag varken utnyttjar eller dödar djur i onödan."

Det gör du nog, och du verkar tycka att det är jättekul att säga att dina katter får köttfärs. Bilden hon la ut ska bara tuda på dina specieistiska tankar, du älskar inte djur du älskar hundar, katter, hamstrar och kanske andra husdjur.

Jag antar att du äter animaliska produkter? Då dödar du djur i onödan och gör så att de utnyttjas helt i onödan.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

exitingsvillemo
1

#25 och din hamster får bara vegetabilisk föda?!? 
Ja, mina katter får köttfärs, dom är äkta carnivorer som behöver det! Är det fel?

Jag äter absolut animaliska produkter, för att jag behöver det, för att må bra. 
Nej jag älskar inte alla djur. Fästingar är ett som jag kan klara mig utan tex

*~HamsterHamster~*
6

#26 jag har ingen hamster ^^

Katter kan leva bra på en vegetabilisk föda, och hundar klarar sig gott utan kött. Hos katter är det lite mer komplicerat, men det funkar.

Varför skulle du behöva animaliska produkter för att må bra? Få i dig lite extra kolesterol så att du ökar risken för hjärt och kärlsjukdomar?

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

veggie4every1
2

#24 Jag tvivlar inte på att du tar hand om dina djur. Däremot så verkar du inte ha samma empati för de djur som utnyttjas och/eller dödas så att du kan äta animalier till middag (i onödan). Du deltar i och försvarar djurförtrycket.

Jag har ingen aning om vad mina Medarbetare har eller matar sina djur med.

Tråden handlar dock inte om hundmat, starta gärna upp en ny tråd om du vill fortsätta att diskutera det.

Väckarklocka

exitingsvillemo
2

#27 ber om ursäkt, tog för givet att du hade hamster med tanke på ditt nick.
 Men du kan väl ändå inte mena allvar att en katt ska tvingas gå på vegetarisk kost? Det är inte naturligt någonstans! Det, om något, är vanvård av djur! Så snälla du, prata inte mer om att JAG är djurförtryckare. Sopa rent framför din egen dörr först!

[Trevor_S]
3

Tillbaka till topic. Vad tycker ni om att lära sina barn att uppleva dödandet av ett djur? Alla har vi olika syn. :)

ina9
1

Jag tycker att barnen ska få lära sig vad det är de äter! Tror inte de flesta köttbarnen gör den kopplingen att det är djur de äter, eftersom det är så normaliserat och oftast kallas ju köttet inte efter vad det är för djur förutom fisk och lamm, kanske någon mer. Men ja de ska ju veta vad det är de äter!

Haku
1

#29 Vad menar du med att växa upp som en "Normal, allätande vuxen?" Man kan få i sig allt man behöver via en vegansk/vegetarisk kost. Jag är Vegetarian men jag håller med dig om en sak jag tycker också djur ska få den föda dem behöver, till exempel man ger ju inte en kanin kött men katter och hundar behöver det för sitt välmående.

Sen till TS fråga, att barn är med och ser sånt här är väl både ochmen jag tycker  nog det är bra hade jag inte sett med egna ögon hur djuren dör hade jag nog inte tagit beslutet och bli Vegetarian för då hade det inte känts verkligt  för mig på samma sätt.Sen finns det ju dem som blir uppmuntrade av sånt här också osv men det är väl olika hur folk reagerar.

veggie4every1
3

Man visar slakt eller jakt med syftet att avdramatisera och lära barnen hur rätt och naturligt det är att döda djuren så det tycker jag inte är något bra.

Barn lyssnar på sina föräldrar och tror föräldrarna gör rätt. De ska ju lära av oss vuxna och härmar vårt beteende.

Man kan lära barn rätt och fel utan att behöva visa upp beteendet. Att lära ett barn att det är fel att döda andra människor gör vi utan att döda människor och visa som ett exempel på hur man inte ska göra.

Jag är ganska säker på att de som visar slakt och jakt för barn har syftet att få barnen att inte ifrågasätta dödandet utan att lära sig att det är "naturligt".

Det finns säkert tillfällen när det får motsatt verkan, men jag tycker inte att det är en bra anledning nog för att visa dödandet av andra individer med syftet att normalisera våldshandlingarna.

Att visa det i avskräckande syfte, exempelvis Earthlings, tycker jag dock kan vara bra beroende på barn. Jag tycker också att man ska tala med barnen om vad som händer med djuren när man äter animalier. Så visst bör barnen veta att det är djur som dödas helt i onödan.

Om nu någon skulle visa slakt eller jakt i verkligheten med syftet att avskräcka så tycker jag ändå att det är fel att offra någons liv för att demonstrera att det är fel att döda. Det är ju så motsägelsefullt, men förekommer som sagt säkert inte.

Väckarklocka

pyromanen
1

Om barnet växer upp i en familj där man jagar och äter älgkött då anser jag det er logiskt och rätt att barnen är med. Vore underligt om förädrarna skulle dela en annan moral/världsbild till sina barn än den som själva lever efter/står för.