Vinterjackor och djurplågeri
Jag blev så arg häromdagen när jag gick på stan med min syster. Vi gick in på Holmlunds för att kolla in jackor, och typ alla jackor där inne är dyra dunjackor med en lapp där det står "Fjädrarna vi använder är inte plockade från levande fåglar blabla…", då blir jag också intresserad av att se vad de använt som päls runt huvan? Tvättbjörn och kanin. Ankor och fåglar kan man ju använda till kött också, och jag tror det stod det på denna lapp för att göra det mer 'ok' att använda dun, men tvättbjörnen, den stod det f*n inget om!!! För övrigt är inget av det ok och jag blir så himla äcklad och jag tror att de flesta som gick runtom mig hörde det. Jag har för mig att även icke-veganer under en tid också var äcklade över dun och vinterjackor, speciellt canada goose, men jag vet inte om det glömts bort igen av samhället i och med denna mode- och blogg hysteri?
'-Headlights on the highway-'
Det var väl skandalen där de slet av dem levande och sydde ihop dem och lät nya fjädrar växa ut och upprepade. De skadases illa och skrev av smärta dag efter dag. Det är svårt att kontrollera vart de kommer ifrån. Var flera som påstod det var från döda som visade sig inte vara detta. Har dock inte kvar inspelningen av dokumentären men borde finnas på youtube är svensk och visades på svt. Sedan om man är för djuren, dödades de endast för fjädrarna eller gick de till mat och liknande kanske man kan tänka. Det finns flera fuskpäls som kant på jackor. Har en själv vegansk. Har fått utskällning för det var äkta och dun men det är den inte så svårt att säga ibland. Alla drar vi olika linjer efter vad man har för krav. Jag vill undvika då jag kan reagera lite mot dun.
Annars är det som trevor säger, såg samma sak i en tysk dokumentär. De var bakom stängda dörrar och plockade fjädrar från levande gäss och sydde sedan ihop huden med en vanlig synål och någon tråd, och i slutet blev detta dun såld som dun som inte är plockad från levande gäss.
Inte tvättbjörn utan Mårdhund(Vanligt fel), Pälsen kommer troligtvis från kina, över 80% av all päls kommer därifrån.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
If Not You, Who? If Not Now, When?