Gör ni egen mjölk?
Hej!
Försöker byta ut så mycket som möjligt av mina mjölkprodukter hemma då jag anser det onaturligt och det är dessutom dåligt för miljön.
Så jag tänkte försöka börja göra min egna "mjölk", mest av ekonomiska skäl. Inte lätt att vara student ibland 😃
Gör ni egen mjölk? Och vad gör ni den av, havre, mandel, solroskärnor?
Dela gärna med er av era bästa recept! 🙂
Emma
Och har ni några kreativa tips på vad man kan göra med "klumpen" som blir kvar av det man mixat? 🙂
Emma
Jag såg ett klipp på facebook med en kille som gjorde mjölk. Det var himla bra, men hittade det inte nu på youtube tyvärr.
Hur som helst så tog han bara cashewnötter, hällde i vatten och mixade. Man kunde sila av det med en vanlig sil om man vill ha det tunnare.
Man kunde använda vad man ville i princip (cashew, mandel, havregryn, hasselnötter osv.)
Jag använder inte mycket mjölk själv, men tänkte jag skulle testa det någon dag.
Han tipsade också om att blötlägga nötterna i några timmar, men det var inte nödvändigt.
Det såg i alla fall snabbt och enkelt ut och det gillar jag🙂
Det som var kvar i silen torkade han till mjöl. Det kan man ju baka med tänker jag.
#2 om man bakar direkt så behöver man inte torka det. 🙂
Havregryn kan man göra mjölk på. Tänk då på att eosta i en stekpanna innan (utan fett!). Då särar den inte sig så fort och blir inte slemmig som den kan bli ibland med hemmagjord. :)
If Not You, Who? If Not Now, When?