Chiapudding
Jag hade aldrig gjort chiapudding, men det verkade gott, lätt och nyttigt så jag tänkte prova.
Jag lade fröna i en skål och mätte upp sojadryck, frön och smaksatte med vanilj.
Det blev dock ingen pudding utan snarare en tjock flytande massa. Det smakade inte illa och fröna var goda och krispiga. Men det ska väl bli en pudding?
Det stod över natten och jag tillsatte till och med mer frön än receptet, men nope, ingen pudding bara rinnande sörja med vaniljsmak…🤓
Så min fråga, hur lyckas man med det som ska vara det enklaste av det enkla, att göra chiapudding?🤔
riktig pudding kommer det inte bli, men tillsätt lite mer frön ändå så kommer du märka att det blir stabilare, och du behöver inte låta dem stå så länge. de tar upp mycket vätska på väldigt kort tid. Och så kan du gärna röra om då och då.
Och fröna kommer heller inte bli mjuka, de kommer stanna så bara att de yttersta lagret tar upp mycket vätska.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Pudding blir det inte riktigt. Men man brukar få ha i mycket mer chiafrön än vad som står i receptet.
Jag tycker att det är godare (och mera lätt-ätet) när det är lite lösare, Brukar ha i hallon. Supergott 😃
Eller banan och russin! Som jag för övrigt blev mobbad över på jobbet. Dagen efter kom kollegan också med banan i sin pudding ;)
/Mimmi
2dl vätska till 3 msk frön brukar vara ganska lagom
Jag brukar göra chiapudding i apelsinsaft, det är riktigt gott! Passar jättebra ihop med citrus.