Vegan iFokus

Vegan

Etikettmatprodukter
Läst 1236 ggr
veggie4every1
2015-10-01 20:45
1

Chiapudding

Jag hade aldrig gjort chiapudding, men det verkade gott, lätt och nyttigt så jag tänkte prova.

Jag lade fröna i en skål och mätte upp sojadryck, frön och smaksatte med vanilj.

Det blev dock ingen pudding utan snarare en tjock flytande massa. Det smakade inte illa och fröna var goda och krispiga. Men det ska väl bli en pudding?

Det stod över natten och jag tillsatte till och med mer frön än receptet, men nope, ingen pudding bara rinnande sörja med vaniljsmak…🤓

Så min fråga, hur lyckas man med det som ska vara det enklaste av det enkla, att göra chiapudding?🤔

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

*~HamsterHamster~*
2015-10-01 22:25
0

riktig pudding kommer det inte bli, men tillsätt lite mer frön ändå så kommer du märka att det blir stabilare, och du behöver inte låta dem stå så länge. de tar upp mycket vätska på väldigt kort tid. Och så kan du gärna röra om då och då.

Och fröna kommer heller inte bli mjuka, de kommer stanna så bara att de yttersta lagret tar upp mycket vätska.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

veggie4every1
2015-10-02 02:06
0

Jaha, jag förstår. Jag förväntade mig ju pudding konsistens. Men då ska jag prova med mer frön och kanske lite mindre vätska. Tack🙂

Väckarklocka

[Trevor_S]
2015-10-02 16:07
0

Pudding blir det inte riktigt. Men man brukar få ha i mycket mer chiafrön än vad som står i receptet.

michellemimmi
2015-10-02 16:33
0

Jag tycker att det är godare (och mera lätt-ätet) när det är lite lösare, Brukar ha i hallon. Supergott 😃
Eller banan och russin! Som jag för övrigt blev mobbad över på jobbet. Dagen efter kom kollegan också med banan i sin pudding ;)

Hjärta/Mimmi

[rumelle]
2015-10-02 20:47
0

2dl vätska till 3 msk frön brukar vara ganska lagom

veggie4every1
2015-10-02 21:12
0

Tack för tipsen! Det låter smaskigt med banan eller russin.

Ska göra om det till frukost i morgon med mycket mer frön och smaksätta med gröna russin🙂

Väckarklocka

ina9
2015-10-04 09:38
0

Jag brukar göra chiapudding i apelsinsaft, det är riktigt gott! Passar jättebra ihop med citrus.

veggie4every1
2015-10-04 22:56
0

#7 Ja, det låter också jättegott. Man kan ju använda andra safter och juicer också om man vill tänker jag. Jag har fläderbärssaft hemma, det ska jag prova🙂

Väckarklocka