Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 2106 ggr
[kanskemenbarakanske]
0

rädslan för fett?

Hej!

Jag har ganska nyligen blivit Vegan och letar recept för fullt, följer veganska sidor på instagram och följer veganer på Youtube. Något jag reagerat på är dessa hclf-veganer. Dessa påstår att man kan äta i princip hur mycket kolhydrater som helst med små små mängder fett och på så sätt leva hälsosamt och hålla vikten även vid ett kaloriöverskott.  Jag kanske kommit över de mest överdrivna veganerna men vissa av dom säger t om att havregryn har mycket fett och inte bör ätas för mycket av och salt ska man avstå från nästan helt. ALLTSÅ VA?! Jag säger inte att dessa påståendena är fel då jag inte testat själv. Men behöver inte människan fett och salt? Eller ska man vara rädd för avacado, nötter havregryn osv? 

Jag trodde vegansk kost var nyttig och asbra för kroppen som den var (kanske inte om man dränker saker i olja men ni fattar).  Vegansk kost är ju mycket grönsaker, frukt, nötter, kolhydrater och bra fett. För fett från växtriket är ju bra! eller?

Behöver lite hjälp här nu. Är det bevisat att hclf är bra eller är det någon här på forumet som följer denna "diet" som kan lägga in ett ord. Vill liksom veta om mina 4 matskedar jordnötssmör som jag kan trycka i mig ibland är något dåligt eller om jag ångestfritt kan äta det och veta att jag käkar bra :p

[Rebeska]
2

Självklart kan du trycka i dig 4 msk jordnötssmör ibland. Veganism är ingen diet, det är en livsstil.

Avokado, kokos, nötter och frön är alla bra fettkällor. Som alltid är det bra att variera sin kost och inte bara äta ett livsmedel. Fast hur många frossar i t.ex. avokado?

Raffinerade oljor är sämre fettkällor. Det bästa är att fokusera på hela livsmedel (whole foods).

veggie4every1
0

#0 Om du äter en varierande kost så har du inget att bekymra dig för. Jordnötssmör är bra fetter och proteinrikt och likaså nötter, frön och avocado. Havregryn är toppen.

Sedan kan det ju vara så att om man äter en växtbaserad kost för att bota högt blodtryck, hjärtproblem eller någon annan kostrelaterad sjukdom som det säkert kan vara behövligt med en lowfat kost.

Men jag tycker inte att du behöver känna att du måste följ en hc/lf kost för att vara hälsosam. En varierad vegankost är hälsosam i sig självt om man inte lever på junkfood , äter väldigt små mängder eller väldigt ensidigt. Men det gäller ju vilken kost man än äter. Ät vegankosten helt ångestfritt tycker jag och tänk så fint att du inte orsakat någon annan individ ångest genom ditt kostval🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Nelley]
0

Alltså vet hclf'are som äter ca en avocado om dagen och äter dem inte det så nötter, bönor, eller annat. Ät fett om du vill, oraffinerat är bäst såklart. I'm all for whole foods som #1, själv lutar jag mot en blandad/hclf kost vad jag anser bäst. Men alltså fett gör ingen skillnad i en vegetarisk kost eller utanför. Jag anser att det ej är hälsosamt med lchf, men anser du att det är det, go for it. Vegan style bara. "Just because you go Vegan doesn't mean you have to go raw." Stora popkulturer inom veganismen det, but I'm not complaining, jag tror det är hälsosamt.🙂

Lustgas
0

Jag skulle säga att det är individuellt: Mår en bra av hclf, fine. Gör du inte det, ät efter någon annan "diet" som innehåller mer fett och/eller protein. Varje individ är unik och bör leva efter sina egna förutsättningar. 🙂

Näring
1

"Behöver lite hjälp här nu. Är det bevisat att hclf är bra…"

Nej det är inte bevisat. Tvärtom är det bevisat att mycket socker och stärkelse är skadligt för hälsan, medans konsumtion av nötter och frön är sammanlänkat med bättre hälsa på många plan.
Men det är förmodligen inte bra att äta mycket nötter och frön heller, bättre med en balans mellan linser, bönor, nötter, frön och fullkorn.

[Synnerlig]
2

#5 Raffinerat socker är dåligt för hälsan ja, men stärkelser? Källa på det tack :)

[kanskemenbarakanske]
0

Åh tack så mycket för era kommentarer! Tänkte som #5 och att mycket socker kan ju inte vara bra. Sett veganer som verkligen öser på med kokossocker i smoothiesar med 7 bananer  i. Alltså detta kanske är bra, ingen aning. Men känns som om det är så mycket kolhydrater. Känns som om man kommer få en dipp ungefär 2-3 h efter denna måltid. Man har ju alltid fått höra att man ska äta balanserat och att kroppen behöver både protein,fett och kolhydrater.  Varför ta bort en del av detta och överäta en annan?

Jag tänker nu iaf inte krångla till detta utan kommer fortsätta äta som jag äter. Veganskt helt enkelt. Vill jag ha 4 msk jordnötssmör som mellanmål så är det okej. Vill jag ha en fet skål med pasta så kommer jag köra på det. Efter lite eftertanke så är det ju så att man får hitta sin egen balans. Jag är inte socker eller junkfood beroende och det måste ju bero på att jag lyssnar på kroppen och äter det som jag får cravings för. Vilket är bra mat :)

[Synnerlig]
1

#7 Jag tror inte riktigt på att vi ska tvinga i oss kopiösa mängder med mat, jag tror inte att det direkt är så det funkar i naturen, att djuren (eller människan förr) bara satt och värkte i sig frukt och olika stärkelser så att de blev så mätta att de inte ens kan försvara sig ifall något skulle hända.

Men däremot tror jag på att naturliga kolhydrater från frukt och stärkelser som olika potatisar och säd ect är hälsosamt och att man inte behöver hälla olja på sin mat. Det är bättre att få i sig fett på naturlig väg som via någon avokado, lite oliver, nötter och frön ect, men inte i för stora mängder kanske.