Oatly stäms av LRF Mjölk.
LRF Mjölk stämmer Oatly de skriver:
"Just nu kampanjar Oatly för sina produkter. Dessvärre använder de mjölken på ett både tråkigt och felaktigt sätt för att lyfta fram egna fördelar. På deras förpackningar står det exempelvis att läsa ”No soy, no milk, no badness”. Vi gör bedömningen att informationen är vilseledande och tittar nu på lämpliga åtgärder"
Facebook (Skäms på er LRF MJÖLK!)
Ska bli spännande att se hur det fortsätter. Jag menar, Oatly ljuger ju faktiskt inte, till skillnad från exempelvis Arla som påstår att komjölk är naturligt för en människa att dricka.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Jo precis, förstår inte riktigt varför de anmäler ärligt talat, men får en känsla av att de känner sig hotade av ett växande företag som kan producera billigt mjölkalternativ som är underbar och smakar bra. Dessutom kan användas till samma saker som vanlig mjölk.
Tror det är så att om man matas med något tillräckligt många gånger blir det en sanning trots att det är falskt. Jag växte upp med att man måste dricka mjölk annars skulle man få sköra ben och efter den där reklamen med han som tappade armarna när han skulle lyfta något vilket skrämde barnen så de bälgade i sig mjölk var man ju rädd och kände sig tvingad att dricka det. Men jag gjorde inte det men rädslan fanns ju, jag gillade inte smaken av mjölk. Så blev man 196 lång så det där att man blir kort om man inte dricker mjölk är en myt. 😎
Har ni sett att Oatly har skapat en egen sida om stämningen? Adressen http://oatly.com/daligstamningikyldisken/ (haha). Där har de lagt upp stämningen och svaret på det interimistiska yrkandet de skickat in. Jag gillar bilden på kon som pratar med havren och säger "talking to me?" 😃Tror bara detta är bra publicitet för Oatly, de sköter det här snyggt tycker jag.
#4 Ja det med soja känns lite onödigt. Men många tror ju att soja är skadligt och dåligt för oss.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
Var det inte så att de menar att produkten inte innehåller mjölk, soja eller några onödigheter/dåligheter (tillsatser, e-ämnen)? Och att de inte syftar på att mjölk eller soja skulle vara dåligt. Har för mig att det står i deras svar.
#6 Kanske det, inte läst allt. Så kan det ju vara!
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
#6 Ok, jag har inte läst deras svar. Jag (och LRF Mjölk) tolkar det dock som att komjölk och soja är dåligt när vi läser det här😉
Men jag förstår då hur de menar. Det är ändå lite synd, för det finns ju en myt om att soja är dåligt och jag tänker att det här kanske förstärker den myten.
Men jag är ju ingen sojaproducent, så jag behöver ju inte klaga på det😃
Som jag förstår det (No soy, no milk, no badness) så är det ju i princip allergiinformation, soja är ju en stor allergen och mjölk också sen så har dom lagt till en grej på slutet så att folk ska komma ihåg dom.
Men jag kan ju ha "missförstått" också.
l'm back
Det är precis vad som menas tlover. Den är till för de som inte kan dricka mjölk, inte vill dricka eller avstår av andra skäl. Jag blir sjuk om jag dricker mjölk, så jag undviker det, då kan man inte säga att mjölk är nyttigt för min del. 😉
#8 jo, jag håller med dig att det blir lite luddigt. Hade varit bättre om de bytte ut det mot " No milk. No soy. No additives." :)
Varför ändra på det? Jag gillar ordet "badness". Förstår inte att folk måste känna sig stötta för en sådan sak. Men det visar ju på hur oseriösa LRF Mjölk faktiskt är och för mig ringer det varningsklockor och kommer göra så fort man hör dem i framtiden också.
#13 Ja jag tycker också att badness är bra. Trodde dock först att de menade på att soja till exempel är en del av denna "badness". Men det verkar ju inte vara så det menar 🙂 Och att det står badness kan ju också få folk att tänka till: "Vad kan det mer vara som är dåligt med vanlig mjölk?"
Jag har aldrig tänkt på orden som att det syftar till att vare sig mjölk eller soja är "badness" utan att produkten inte innehåller vare sig mjölk, soja eller tillsatser… vilket väl är vad de själva menar också. Sen hade det ju kunnat stå vad som helst, men soja har ju länge varit det vanligaste alternativet till komjölk så det känns mest relevant att skriva att det inte innehåller det. Ser det mest som en kul slogan. Hela förpackningen är ju rätt "kul" så meningarna passar liksom in. Tycker i övrigt att stämningsansökan är rätt löjlig och tror (och hoppas) att den kommer att generera mer reklam för Oatly än den gör skada.
"Men kalcium finns även i andra livsmedel. Och det finns inga förskrifter som säger att mjölk skulle vara en bättre källa än något annat. Däremot rekommenderar Livsmedelsverket en varierad kost. Och visste du att två skivor ost innehåller lika mycket kalcium som ett glas mjölk?"
Ja, bra. Men är jag ensam om att tycka att det här påståendet indikerar att ost inte är mjölk?🙂
Tänk om man istället hade sagt "den här mängden broccoli innehåller lika mycket kalcium". 😉
#18 håller absolut med dig veggie4every1, reagerade också på det!
Va bra skrivit. Hoppas fler får upp ögonen. 😉
http://www.lantbruk.com/ledare/oatly-marknadsfor-med-tveksamma-metoder
"Oatly flörtar grovt och oblygt med djurrättsrörelsen. På företagets webbplats kan man exempelvis se företagets VD sjunga: "Wow, wow, no cow…""
Nej men oj, så grovt man flörtar då, shame on Oatly…😂
"tveksamma metoder", som vadå? 🤔
Frustrationen är på hög nivå >_< http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/vilka-%C3%A4r-alternativen-till-komj%C3%B6lk-2490800
#25 Haha, jaa, om jag kunde begripa varför man håller fast vid att komjölk är nyttigt. Jag menar, dricka modersmjölk från en annan art in i vuxen ålder och tills man blir gammal. Det säger sig ju självt…😐
Nu säger hon kanske inte direkt att det är nyttigt (minns ej), men hon säger i alla fall att komjölk är näringsrikast. Vilket förstås stämmer, men hon får komjölk att låta som det bästa alternativet…vilket det är om man är en kalv…🤪
I Sovjetunionen säger man väl att det är okey att dricka tills man kommer upp till tonåren och sedan rekommenderas det inte mer än om man lagar mat genom att hetta upp den.
#27 Håller inte med dom. Jag har för mig att de människor som inte muterat till att kunna spjälka laktos i vuxen ålder blir laktosintoleranta vid 5-års åldern.
Så jag skulle sätta gränsen där, även om jag i dagsläget inte tycker man behöver amma sina barn så länge.
Det är nog inte över huvud taget toppenbra för en människa med mjölk som är avsedd för en kalv, även om man är under 5 år och varför man vill amma tills man blir gråhårig från stackars mamma mu, det kan jag inte alls förstå, även om nu modersmjölken drickes från ett glas…..
Eller jag förstår det, på sätt och vis. Jag är ju själv uppvuxen i en icke-vegansk familj med komjölk och andra animalier. När jag frågade min mor så svarade hon att det bara var så självklart, man reflekterade aldrig över det. Det var den mat som människor åt helt enkelt.
Men idag, med all information som finns, menar jag att jag inte förstår varför flera inte reflekterar över det. Men det kanske man kommer att börja med nu, när debatten är igång och media uppmärksammat det och det är positivt🙂
När jag läste på sjuksköterskeprogrammet, för exakt 20 år sedan, framgick det av en bok i näringslära att det inte fanns någon anledning för individer över 5 års ålder att dricka mjölk. Nu var det ju ett gäng år sedan så jag minns inte exakta formuleringar ;) men det handlade om att människan därefter inte kunde tillgodogöra sig kalciumet och att mjölksocker var skadligt för kroppen. Skulle man prompt ge barn mjölk ändå kunde det lika gärna vara lättmjölk. Minns också att min mormor pratade om det när jag var barn, att mjölk inte var bra och att man kunde få cancer av det… och det var ju 30-35 år sedan. Så, det som kommit fram nu om mjölkens skadeverkningar har ju inte varit okänt för dem som varit intresserade att läsa om det. Någonstans kom ju deras information ifrån… eller så var de väldigt träffsäkra i sina påhitt ;)
Ja, det är väl bara att tacka😃
http://mammachips.com/2014/11/06/tack-lrf-for-att-ni-stamde-oatly/
Fantastiskt bra artikel av professor Stig Bengmark om komjölk. Mejeri industrin måste väl vara orolig för all kunskap som läcker ut….
Vetenskapens värld ikväll, månd kl 20 handlar om ifall mjölk är bra eller inte.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-forsvarar-omtvistad-mjolkstudie
Nu såg inte jag programmet. Men jag läste om det och det som är tråkigt är att det verkar som att de istället nu förespråkar youghurt och ost. De fokuserar på laktos som det skadliga, vilket förstås kan leda till att all mjölk blir laktosfri och utnyttjandet och dödandet av kor och kalvar fortsätter. Så det kommer då inte att göra någon skillnad för djuren.
Och människor kommer att fortsätta att bli sjuka. För det är ju inte bara laktos som är skadligt i mejeriprodukter.
Men förhoppningsvis talade de om pastörisering, kasein och hormoner också i programmet. Jag ska se det senare.
Försäljningssiffrorna ökar för Oatly.
http://www.gp.se/matdryck/1.2545252-efter-stamningen-dricker-fler-havre
"Vi har inget emot Oatlys produkter. Men vi gillar inte att de påstår att mjölk inte är för människor" säger LRF Mjölk.
Jaa, dumma Oatly. Klart att modersmjölk från en ko är till för människor😂🤪
Bajs i mjölkpaketet?😃
Intervju med forskaren som kom på havredrycken :) http://www.entreprenor.se/entreprenorer/forskaren-som-uppfann-havredrycken_574082.html
#40, hur kan han kommit på havredrycken? Jag hade en kokbok från 1800-talets slut med tips på hur man gjorde nöt- och säd-drycker (jag vet hur det låter, men gjordes även på havre, vete och andra korn). Minns det väl då jag köpte den eftersom jag hittade flera recept på "protose meat".
Ok…så det är alltså svenskarnas mjölk, inte kalvarnas, jag har väl missuppfattat det då😎
Man ska smida medans järnet är varmt heter det väl och det verkar Oatly i alla fall göra. Så får det vara en t-shirt eller kanske en tygkasse?😃
Cool :)
#45 Jag tyckte om "Wow no cow" jag med :)
#47 Ja, jag såg det nyss.
Åh gud vad irriterad man blir åter och åter igen xD
Och att så många personer vägra realisera verkligheten, sanningen gör ont men man behöver acceptera den. när det gäller kött, mjölk osv.
Kalvar får växa upp utan mammor… ojoj
Kämpa på veganer vi kommer ändå ta över världen ;P
Tyckte No badness var bättre faktiskt.
Mjölk är inte så brasom alla tror… heja.
lite flummig idag =O
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#49 Bara de kalvar som sparas till att bli mjölkkor får ju växa upp. Resten slaktas när de är bebisar.
Jaa, jag håller med dig. Klart vi kommer att ta över världen😃👍
Jag vet inte varför de ändrade. Var de tvungna eller? Nån som har koll?
#49 Nja, växa upp och växa upp, de brukar inte slaktas direkt efter födseln. Hur som helst tas de ju bort från mamman.
Jag har iallafall ingen koll =)
mvh, HamsterHamster
#51 Nej, de slaktas när de är ca 18 månader gamla. Så det beror lite på hur man ser det. Jag ser de som bebisar eller väldigt unga i alla fall. De skulle ju kunna bli runt 20-25 år gamla.
Jo visst, så är det ju.
Bra skrivet🙂
Oh ja super bra skrivet =D
mvh, HamsterHamster
Mer om mjölken🙂
Man blir så glad, det är inte klokt. Tänk så månge som dricker mjölk i skolorna och inte tänker efter ett skit.
mvh, HamsterHamster
Den spännande slutstriden😉
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2856250-svensk-mjolk-mot-oatly-nu-inleds-slutstriden
Rent logiskt så vinner ju Oatly, men jag är ändå rädd att de som bestämmer i domstolen tar mjölkens sida och tar till fula knep för att mjölken ska vinna.
När "koras" vinnarna?
Spännande! 😃
Hoppas Oatly vinner! Tänker på den propagandan som mjölk sprider.
If Not You, Who? If Not Now, When?