Mår psykiskt dåligt av djurindustrin
Vill bara skriva av mej! Men alltså jag blir så ledsen, av att gång på gång läsa dessa kommentarer när någon Vegetarian eller Vegan går ut i media och berättar sanningen och visar empati för djuren. Att folk ska börja tjafsa och säga att "hon får vara Vegan om hon vill men hoppa inte på mej, låt mej äta mitt kött och mina ägg och dricka min mjölk" eller kommentarer som "klart hon blir nervös, kon äter ju upp hennes mat" "mmm nu ska jag gå och ta ett glas mjölk" "mmm bacon" etc. etc. listan kan göras lång på olika exempel. Blir så ledsen och förbannad på folk som menar på att det är självklart att dom ska ha "sitt" kött på tallriken, fattar dom inte att det kommer ifrån en levande individ? Hur kan dom tycka att det är okej att fortsätta bidra till detta plågeri och massmord när dom har fått läsa sanningen? Hur kan dom skriva "bacon" för att reta en Vegan när bacon är en kroppsdel ifrån en individ? Jag börjar gråta av hur empatilöst samhälle vi lever i. Jag blev Pescetarian i November 2014 till Februari 2015. Där slutade jag även med ägg och mejerier. Fortsatte dock med mjölk och äggprodukter som ingredienser så som Quorn och Hälsans Kök tex., mjölkprodukter slutade jag dock helt med i somras och äggprodukter åt jag senast förra veckan. Jag kollade ikväll på djurfabriken.se - filmen och efter att ha sett den kan jag nu säga att jag kommer köra på helvegansk kost, så nu är det nästa steg: person och hushållsprodukter. (Har aldrig använt päls.) Ville bara ge en liten bild av mej, nu tillbaka till filmen: Jag delade den på min facebook, då skrev en tjej direkt att "hon älskar djur och kommer aldrig ha dåligt samvete av att äta svenskt kött" "att hennes sambo är krav-köttbonde och att dom visar en fel verklighetsuppfattning i filmen." Vadå är filmen på låtsas då menar hon eller? Hur kan man älska någon man äter upp? Jag mår psykiskt dåligt av hur ignoranta människor är, hur dom behandlar djuren på gårdar och framförallt i slakterier, slår dom och tvingar in dom i döden. Jag orkar inte med att leva i den här världen med såhär mycket död och tortyr på oskyldiga idivider. Dessutom gick min älskade katt bort i Mars i år som jag älskade mer än min familj, 3 år ung i en mystisk sjukdom som ingen veterinär eller obducent kunde fastställa. Iaf, jag har mått och mår psykiskt dåligt pga. det. Och nu tänker jag på ännu mer djur som dör, det är för mycket död här i världen på sånna som inte förtjänar det! Död död död vart man än tittar eller blundar ser jag bara död, jag orkar verkligen inte längre! :'(
#0 Du är inte ensam om de här känslorna. Jag tror de allra flesta av oss vet vad du talar om.
Det blir dock lättare att hantera med tiden och det är nu som du kan börja göra skillnad. Du är viktig för djuren nu och jag kan bara gratulera till att du vaknat upp och känner empati på det sätt du gör🌺
Att man blir besviken på bemötandet av en del icke-veganer är sådant som också blir mer hanterbart med tiden. Vissa försvarar djurförtrycket oavsett argument och det är inget att bry sig om. Utbilda dig själv till att kunna svara på de vanligaste återkommande argumenten till att börja med så blir det lättare. Vi finns här att hjälpa och stötta dig också🙂
Har du facebook är så "Veganer i Sverige" en bra grupp.
Du ska inte behöva respektera handlingar som skadar och dödar andra individer i onödan. Du behöver inte acceptera eller respektera det.
Det blir kanske en del psykiskt påfrestande insikter i början, men se det som en del av ditt moraliska uppvaknande. Det är positivt att du känner som du gör🙂
Något jag tycker är hjälpsamt är att minnas sin tid som icke-vegan och hur man kände då. Jag brukar gå tillbaka och reflektera över det ibland och det gör det lättare att förstå hur en del icke-veganer tänker idag. Att förstå är dock förstås inte detsamma som att respektera eller acceptera.
Man matas med reklam hela tiden med kött kött kött och massor av propaganda från flera sidor. Jag har valt att inaktivera min facebook på grund av detta, postas hela tiden massor av köttbilder, om jakt m.m. just nu startar älgjakten här och de har till och med (förutom tidningen) live-sändning på nätet där man får följa med jägarna. Man vill nästan slita sitt hår för att man inte delar samma uppfattning men tyvärr är det så att folk som har en stark syn oavsätt om det finns bakgrund till det eller inte gärna ger sig på de som inte tycker samma. Som exempel. En får en större bildskärm, då ska alla andra ha en likadan och om en har en mindre blir personen nedtryckt. Ite för att blunda men jag mår dåligt av slaktbilder och bilder på kött samt alla ska prata om det och ställa frågor som om man inte saknar det (som att det skulle vara en "uppoffring"). Väljer dock att inte delta eller följa media som visar sånt för att inte bli deppig. Tror du är en tänkande person och vi tänker för mycket och även om det är en bra egenskap så kan det bli jobbigt när man inte kan få andra att förstå. Man ställs mot väggen ofta och måste "försvara" sig hela tiden och det tror jag gör att man kan få ett mindre hat mot folk som är ignoranta. Vet inte om det hjälper men försök fokusera på bra och fina saker som får sig att må bra. Försök att undvika vissa medier, kanske finns block på facebook för bilder?
Jag minns att jag i början kände mig otroligt stressad när jag blev Vegan. Stressad, väldigt arg och frustrerad. Jag kan ibland fortfarande känna mig arg och frustrerad när man läser kommenterar från idioter eller läser/hör/ser hur folk behandlar djur, men det är i alla fall ingenting som slukar hela min vardag längre. Då blir det också lättare att kunna föra en lugn diskussion med någon som äter kött och ställer frågor och verkar de inte ta till sig av det du säger så blir det också lättare att bara ignorera dem. Och vill du inte diskutera ditt val över huvud taget så behöver du inte det. De som äter kött kan inte förvänta sig att bara för att man är Vegan så betyder det att man automatiskt vill diskutera det. Gör det som känns bäst för dig. Du är Vegan och du kommer snart att känna hur lycklig du är pg a ditt val och att du slipper gå runt med det dåliga samvetet.
De flesta väljer att inte tänka på denna industri. Jag var likadan innan jag blev Vegetarian. Det är en hemsk industri med viss "köttuppfödning"
If Not You, Who? If Not Now, When?