Vegan iFokus

Vegan

Etiketterföreläsningvideo
Läst 2472 ggr
[Synnerlig]
2

"döda med gott samvete"?

Människorna i den här dokumentären är så tröga så det finns inte. Den där veganen som började jaga verkar inte veta vart hur man får i sig näringsämnen utan att äta animalier. En ursäkt? http://www.svtplay.se/video/4038705/korrespondenterna/korrespondenterna-avsnitt-1-1

veggie4every1
6

B12-brist och omega3-brist är hans eget slarv, det hade ju varit lätt att förebygga. Hade han också brist på protein så hade han säkerligen inte skött kosten något vidare.

Men det är tråkigt att de letar upp en person som säger sig ha varit Vegan och som nu "förstår bättre". Det blir ungefär som Lierre Keith med vegomyten. Det är något som icke-veganer tar till sig, för det är ju exakt det som de vill höra.

Att det är oerhört många veganer som inte får brister och mår toppen och alla de icke-veganer som blir sjuka och får brister på en animalisk kost, det nämns förstås inte🤓

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Trevor_S]
0

Bra sagt

oddahviing
2

Alltså lite kortfattat så har jag kommit över det där med vitaminbrist och tycker fasiken forskningen borde komma ut lite mer fakta än näring in och ut! Det har också att göra med näringsupptag  och hormoner i kroppen som hjälper till med matsmältning, allt från bukspottkörteln, binjurar, sköldkörteln m.m. Dålig kost som inkluderar animalier hämmar kroppens funktioner, det kan ta tid att återställa, men bättre blir allt med en Vegan kost, och att man ser till att inte äta för lite!!

'-Headlights on the highway-'

veganärbra
3

Men vad dumt. Jag tycker jakt är bra eftersom jag måste köpa kött till min hund och då är det bättre med vilt…helst skulle man ju vilja slippa döda djur över huvud taget men man gör det man måste så ens husdjur har ett så bra liv som möjligt!

michellemimmi
0

Lite ot, men på tal om vitaminer! Det jag funderar mest över är B12, vad är det smartaste sättet att få i sig det (förutom piller)? :)

Hjärta/Mimmi

[Trevor_S]
1

5. Mitt svar blir att oavsätt vem så kan b12-brist komma oavsätt vad man har för kosthållning. När man blir äldre får kroppen det svårare att ta upp ämnet som exempel. Dock finns det i vissa fermenterade saker. Även skalet på potatisen men man skalar oftast bort det. Vi äter för rent idag. Vegan.ifokus.se/articles/4d7135acb9cb46222104d99a-vitaminer-och-mineraler-del-1 #4. Men äter katter vilddjur? Försöker få en bild av en liten katt hoppa på en älg. :P skämt o sido så borde de väl äta mindre djur? Då är väl inte älg, svin och sånt det ultimata att ge?

michellemimmi
1

#6 jag är ofta för slö för att skala potatis, så en del skal blir ofta ätet, och det har jag faktiskt tidigare hört att det är bra! Potatisskal alltså :) Får kika på länken. Tack så mycket!

Hjärta/Mimmi

[Trevor_S]
1

#7. Då inte glömma att b12 inte klarar höga temperaturer så man bör ångkoka dock måste man äta mycket potatis för att komma upp i rekommenderad mängd. Så rekommenderar att du äter b12-tabletter.

[Synnerlig]
1

#5 Som Trevor_S sa så kan vem som helst få B12-brist. Min lillasyster som inte är Vegan är t.ex. tvungen att ta B12-tillskott för att hon hade brist på det.

Jag väljer att ta ett piller då jag anser att det till skillnad från andra vitaminer och mineraler är svårare att veta om man får i sig tillräckligt med B12 ifrån kosten i dagens samhälle. Förr fick vi ju det via maten vi drog upp ur marken och vattnet vi drack. Men nu är ju allt så sterilt så det gör det mycket svårare. Att äta kött är ju ingen idé då B12 dör av tillagningen.

Därför väljer jag att ta ett tillskott av B12 🙂

Sen så finns det veganska produkter som innehåller tillsatt B12, t.ex. olika växtdrycker etc.

[Synnerlig]
0

#8 Hon pratade om sin hund och inte en katt 🙂

michellemimmi
0

Ja det kanske får bli så att man ändå håller sig till tabletterna också då. För att vara på den säkra sidan. Får jag fråga vilka tabletter ni äter? Jag hittade nå vegetariantabletter på Apoteket som jag försöker komma ihåg att ta..

Hjärta/Mimmi

[Synnerlig]
1

#11 Jag tar dessa http://veganlife.se/product.html/deva-vitamin-b12-med-folsyra-2?category_id=12 och de innehåller folsyra och B6 som B12 fungerar bäst med :) Alla ingredienser kommer ifrån växter och mineralkällor.

veggie4every1
1

Jag tar en sugtablett med methylcobalamin som jag köper på iherb. Det är 1mg per tablett och jag tar ett par stycken i veckan.
Det finns ju bra alternativ i Sverige också, men iherb är oftast billigare och har ett större utbud med mycket veganska och bra produkter.

Väckarklocka

michellemimmi
0

http://www.apotea.se/mittval-vegetarian-100-tabletter?gclid=COuv_Iz7xsgCFYHDcgodAgYNxA

Dom här tar jag just nu, dom har b12, järn, zink och kalcium. Vilket jag har fått för mig är det en vegan/vegetarian kan få brist på?  (Jag äter inte mejeriprodukter eller ägg, men orkar inte dividera om det om exempelvis en vän/restaurang skulle laga maten åt mig) 
Räcker detta tror ni?

Hjärta/Mimmi

veggie4every1
0

#14 Kalcium har jag riktigt svårt att tänka mig att vi skulle få brist på, men det beror väl som alltid på hur man äter iofs.

Det står inte på burken så vitt jag kan se vilken form av B-12 som de använder?
Jag skulle nog inte välja just den tabletten för livslångt bruk, utan välja en tablett som innehåller methylcobalamin istället. Synnerligs verkar ju bra exempelvis.

Men för tillfället räcker den nog.

Väckarklocka

michellemimmi
1

#15 då vet jag! Tack :)

Hjärta/Mimmi