Vegan iFokus

Vegan

Etiketter: föreläsningvideo
Läst 3098 ggr
Paxxie
7

Cowspiracy: The Sustainability Secret

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Cowspiracy är en  ny dokumentärfilm om miljöpåverkan av djur jordbruket (låter dumt att översätta det så men kommer inte på något annat ord för agriculture, haha) Den har visats på biografer och olika event och kommer ut som digital nedladdning den 6 november.

Såhär står det om filmen på deras hemsida:_
"Cowspiracy: The Sustainability Secret is a groundbreaking feature-length environmental documentary following intrepid filmmaker Kip Andersen as he uncovers the most destructive industry facing the planet today – and investigates why the world’s leading environmental organizations are too afraid to talk about it._

Animal agriculture is the leading cause of deforestation, water consumption and pollution, is responsible for more greenhouse gases than the transportation industry, and is a primary driver of rainforest destruction, species extinction, habitat loss, topsoil erosion, ocean “dead zones,” and virtually every other environmental ill. Yet it goes on, almost entirely unchallenged.

As Andersen approaches leaders in the environmental movement, he increasingly uncovers what appears to be an intentional refusal to discuss the issue of animal agriculture, while industry whistleblowers and watchdogs warn him of the risks to his freedom and even his life if he dares to persist.

As eye-opening as Blackfish and as inspiring as An Inconvenient Truth, this shocking yet humorous documentary reveals the absolutely devastating environmental impact large-scale factory farming has on our planet, and offers a path to global sustainability for a growing population.

Jag är själv väldigt nyfiken på denna film och kommer nog att se den så snart som möjligt! Är det någon  som kanske lyckats se den redan eller har några tankar om den?

veggie4every1
0

Låter mycket intressant! Kommer absolut att se den så snart jag kan🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Paxxie
0

#1: Samma! Jag har hört att de tydligen tar upp gödsel-frågan också, kan ju vara intressant med tanke på diskussionen som varit här. :)

veggie4every1
0

#2 Ja, absolut🙂

Väckarklocka

katteninutihatten
6

Hittade den på nätet. Jättebra film. Jag är icke-vegan (står det i forumreglerna att man ska säga iallafall, när man inte är vegan), men denna film fick mig att tänka efter……miljö och natur har alltid legat mig varm om hjärtat……..och om det gör så enorm skillnad att skippa kött, ägg och mjölk……då kanske detta är något jag borde överväga…?

[Synnerlig]
2

#4 Vad roligt att du känner så! 🙂 Ja, det stämmer att kött-, mjölk- och äggindustrin påverkar miljön till det sämre otroligt mycket.

Om du vill se fler bra dokumentärer och lära dig ännu mer så kan jag rekommendera dig Forks over knives om du inte redan har sett den. Nu var det längesedan jag såg den men jag vill mig minnas att de talar om varför en vegansk kost är positiv för hälsan bland annat.

Bra föreläsningar jag kan tipsa om är Gary Yourofsky - The best speech you will ever hear och Melanie Joy - Beyond Carnism and toward Rational, Authentic Food Choices. Båda dessa föreläsningar är helt fantastiska och är riktiga ögonöppnare.

*~HamsterHamster~*
0

Det låter jätteintressant och jag vill absolut se den. 

vill  rekommendera denna föreläsning också,   https://www.youtube.com/watch?v=e-F8whzJfJY  älskar alla ^^

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

veggie4every1
0

"California Gov. Jerry Brown ordered residents and businesses to cut water use by 25 percent. It is the first mandatory statewide reduction in California’s history. One group not facing restrictions is big agriculture, which uses about 80 percent of California’s water" 

🤔
http://www.democracynow.org/2015/4/7/cowspiracy_as_california_faces_drought_film

Väckarklocka

*~HamsterHamster~*
0

Håller på att se den nu, så mycket hemskt, men så intressant. Rekommenderar filmen starkt.(slutet är hur skönt som helst❤️)

mvh, HamsterHamster

katteninutihatten
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har ni sett paneldiskussionen efter den svenska visningen…..och vad tänkte ni om den?

*~HamsterHamster~*
1

#9 jag har inte sett hela och jag har redan märkt att man har träffat en öm punkt med iden utav veganismen.

(Gödsel är es stor biprodukt av industrin, herre gud vad man blir irriterad på folk ahaha)

Edit: Jag beslöt mig för att inte kolla på hela alltet, blev för irriterad på deras köttgirighet och alldagliga argument.

mvh, HamsterHamster

[Trevor_S]
0

Fick meddelande via e-post att den kan ses för $1. Knappt 10 kr på deras hemsida?

*~HamsterHamster~*
0

#11 Jupp finns att se där, men det finns en gratis stream som min kompis upptäckt.

mvh, HamsterHamster

[Trevor_S]
1

"This Earth Day, everyone can watch Cowspiracy online for just $1 and learn the truth about who's killing the planet!"

LÄNK

*~HamsterHamster~*
1

Kolla på detta, bra svar på gösel och bondelivet efter veganismen tycker jag ^^

Monokulturer och gödselfrågan diskuteras.

Making the Connection

https://vimeo.com/15849273

mvh, HamsterHamster

Paxxie
2

Tänkte bara putta upp den här lite med att nämna att en något förändrad version av Cowspiracy nu finns på Netflix. :) En av de exekutiva producenterna är Leonardo DiCaprio! (gissa om mitt tonårs-jag blev glad när jag hörde det, haha.)

veggie4every1
0

👍

Väckarklocka

Persifone
1

Såg den precis för andra gången nu. Väldigt bra och pedagogisk dokumentär 👍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

veggie4every1
2

Ja, den här filmen har ju blivit väldigt populär på facebook just nu.

Folk lovordar den och icke-veganer blir veganer…😉

Det snackas mycket om Cowspiracy, den är het🙂

Det är synd den inte finns på youtube så man kan lägga upp den här, men det kanske kommer.

Väckarklocka

Paxxie
2

#18: Verkligen! Har några bekanta som faktiskt blivit veganer efter att ha sett Netflix-versionen, så det känns som att den måste vara väldigt övertygande även för icke-veganer. :)

veggie4every1
0

Väckarklocka

veggie4every1
3

Väckarklocka

ina9
3

Vi såg Cowspiracy i skolan, och efteråt var det 2 personer som var nyfikna på veganmat och frågade om massa tips efter jag sagt att jag är Vegan. Jätte roligt!

veggie4every1
1

#22 Fantastiskt bra att de visade den i skolan, det bör alla skolor göra👍

Vill ni att SVT ska visa den så lajka den här sidan på fb🙂

https://www.facebook.com/CowspiracySVT1

Såg att den kommer ut som bok nu också, något för biblioteken att ta in.

Väckarklocka

LaSadie
0

Icke-vegan och såg denna dokumentär på Netflix och visst fick det en att tänka till ännu en gång. Min man blev däremot lite upprörd över felaktiga uppgifter som dokumentären presenterar och att en av de som argumenterar för vegankost "bara" är tandläkare. Men personligen så kommer jag äta mer vegetarisk kost än det jag redan gör så positiv effekt har dokumentären :)

[Synnerlig]
0

#24 Vilka var felaktigheterna?

LaSadie
0

jag minns inte exakt eftersom jag koncentrerade mig inte på vad han sa utan mer vad som nämndes i dokumentären, men det var lite om vattenmängderna som används i livsmedelsindustrin att de återanvänds vilket de inte görs om man tänker på tex. fracking.