"Vilken mjölk krisar?"
Mycket bra skrivet av Per-Anders Jande och Katarina Pantic från svensk mat och miljöinformation. 🙂
"När mjölkbönderna låser fast sig i att producera något som folk inte vill ha på skattebetalarnas bekostnad missar de tillfället att ställa om till att producera sådant vi vet kommer att efterfrågas under lång tid, som biobränslen och växtbaserade livsmedel. När skattebetalarna inte längre kan eller vill betala för mjölkbranschens excesser kommer kraschen att vara oundviklig och hård.
Miljardstöden till komjölksbranschen är en björntjänst för Sveriges lantbrukare och på sikt ett allvarlig hot mot Sveriges jordbruksnäring och möjlighet till självförsörjning."
Det finns en efterfrågan på komjölk i Sverige. Om tillåter vår mjölknäring att dö ut kommer inte hela Sverige börja dricka växtmjölk, utan mjölken kommer importeras i stället. Då har vi ingen möjlighet att ställa krav på t.ex. djurskydd och antibiotikahantering. Det vinner varken vi eller korna på.
Det är lätt att sitta och döma om man inte själv om mjölkbonde.
Majoriteten av Sveriges medborgare köper mejeriprodukter och jag själv tycker definitivt att det borde bli bättre för bönderna. Problemet ligger ju inte i att ingen vill ha komjölk, det ligger i att affärer pressar ner priserna så bönderna missgynnas. Käka vad du vill, och drick vad du vill men snälla, respektera oss andra som faktiskt INTE är veganer och som vill ha mjölk.
#3 Det går liksom inte att respektera när någon utnyttjar någon annan på grund av att de är av en annan art.
Jag personligen längtar tills denna industri läggs ner. Bönderna kan istället övergå till att producera växter som kommer att behövas mer och mer nu när det är det som istället efterfrågas 🙂
#3 det är så enkelt att acceptera veganism, vi skadar ju ingen(medvetet, innan någon kommer och säger att vi faktiskt kan trampa på myror och att det skulle vara samma sak som att döda över en miljon djur medvetet)
Men varför skulle vi acceptera något som skadar oskyldiga individer? varför i hela friden skulle vi acceptera något sådant om oskyliga individer dör och utnyttjas.
Vi blirdessutom sjuka av dessa produkter och det förstör vår fina jord, som vi bara har en utav.
Att acceptera något som skadar dig själv, andra och jorden skulle vara ganska dumt egentligen. Jag vägrar acceptera något sådant, jag kämpar istället för rättvisa, vår hälsa, icke-mänskliga djur och våran värld.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#3 vem har sagt att du inte får dricka mjölk?
If Not You, Who? If Not Now, When?