"jag är inte vegetarian"
http://www.dalademokraten.se/noje/nej-jag-vill-inte-se-algen-du-precis-dodat Vad tycker ni om texten?
Jag tycker det är ett klassiskt exempel på kognitiv dissonans.
Man vill inte att djur ska dödas, men ändå är man orsaken till att djuren dödas.
Man bryr sig om djuren, men äter deras döda kroppar.
Det lättaste sättet att fortsätta med det är ju att förneka att det finns ett problem och att det faktiskt är döda djur som man äter. Då är det ju enkelt och smidigt när djurens kroppar är paketerade på ett sätt som gör att vi kan bortse ifrån att det är kroppar vi äter.
Det är lättare att titta på ett paket köttfärs än en död älg, så är det ju för de flesta.
Ett dött djur påminner ju mera om att vi är ansvariga för att ett liv har slocknat och en kännande individ är död, än när djurens kroppar styckas, prismärkes och plastas prydligt in till försäljning.
Alltså, den här ursäkten "Jag är lat och bekväm".
Ok, jag är också lat och bekväm, och det är precis lika lätt och bekvämt att gå till ica och köpa sojafärs till tacos som det är att köpa köttfärs.
Vilket konstigt resonemang. Om man tycker det är jobbig att se bilder på djur som ska bli mat kanske man inte ska äta kött. Någonstans måste ju motviljan hon känner för de här bilderna komma från att själva dödandet känns fel.
Ja det var lite märkligt och jämförelsen med en operation. Om man nu måste opereras så är det väl självklart att man får göra det valet men att äta kött är ju inte viktigt direkt.
Jag tycker bara att det är ett sunt tecken, oavsett om man är köttätare eller ej, att man inte vill se massa "död"… Vad det än är för död!
Då jag fortfarande åt kött hade jag jättesvårt för exempelvis kycklinglår, i och med att jag såg vad det hade varit. Revbensspjäll likaså. Och helstekta grisar på julbord tyckte jag var helt sinnessjukt. Så jag förstår verkligen köttätare som har problem med döda djur. Iofs så är jag Vegetarian nu… xD
Hur som helst, alla har väl rätt att inte gilla "död" i alla dess former?
/Mimmi
Att sitta och leta upp bilder med död för skoj skull kanske inte är så sunt ^^ Jag blir inte heller glad av att se sådana bilder men jag har inget problem med att folk delar med sig av jaktbilder. Men här är en person så upprörd över att hon måste scrolla förbi vissa bilder att hon skriver en krönika om det samtidigt som hon gärna ser bildernas innehåll på middagsbordet. Jag får inte ihop den logiken 🤔 Undrar vad hon tycker om bilder på älgstek?
#6 För vissa människor är det lättare att få distans till verkligheten om den inte slår en i fejset (exempelvis en älgstek utan ansikte), och det är lättare att leva så :) En älgstek är inte uppenbart en död älg. Så därför är det inte lika "läskigt".
Jag måste erkänna att jag tycker att det är osmakligt när folk stolt delar med sig av jaktbilder. Förstår inte hur man kan stå över ett dött djur och vara stolt, som hon skriver i krönikan "med en fot på det döda djuret". Det är sjukt tycker jag.
Iofs äter jag inte döda djur heller, så det kanske har något samband. Hm.
Jag råkade btw googla på döda människor av misstag en gång när jag letade scrapbooking "dies" ^^ Det var rätt äckligt :P Kändes inte som en sund aktivitet ;)
/Mimmi