Vegan iFokus

Vegan

Etikettermiljöklimat
Läst 1402 ggr
veggie4every1
8

En framtid utan kött

"Framför allt i verksamheter där barn och unga serveras mat, som i förskolor och skolor, skulle det vara enkelt att gå från animaliskt baserad kost till vegetarisk. På så sätt skulle den uppväxande generationen vänja sig vid att äta mat utan döda djur på tallriken, och inte i samma utsträckning som många äldre se det som en stor uppoffring att avstå kött i sin egen matlagning."
http://www.st.nu/opinion/ledare/kan-du-tanka-dig-en-framtid-utan-kott-pa-tallriken

Det här kan man väl införa på direkten,  vad tycker ni? 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[NeferNefer]
3

Det vore väldigt bra 😊

[Wraith]
0

Det har de redan börjat med dvs införa i skolor. Vet att det skedde på försök här vart jag bor och det blev rena ramaskriet! Man skulle införa en vegetarisk dag i veckan…

…protestlistor skrevs och detta togs tillbaka. Men ärligt talat så kan jag förstå varför,  för detta sköttes extremt dåligt. Det barnen serverades var bruna bönor, en tråkig gegga som många barn stod över. Har pratat med några föräldrar som ställt upp bakom detta uppror och de är inte alls negativa till vegetariska dagar i skolan, men det ska såklart vara god och nyttig mat.

Frågan är ju bara hur stor skada detta gjort hos dessa barn och föräldrar? Vegetarisk mat har ju fått sig en törn här, då det sköttes så dåligt vilket är jätte tråkigt. Även de som beslutade om detta erkände att detta var dåligt utfört, men ska ev försöka igen lite längre fram.

veggie4every1
3

Det finns ju dock värre öden än bruna bönor en gång i veckan. Är det verkligen något att skriva protestlistor för? Kan förstå om det var blodpudding… 😎

Jag tycker att man bör istället som förälder protestera att regering och diverse myndigheter inte tar barnens framtid på allvar och fortsätter att tillvänja och uppmuntra animalier. Men det förutsätter förstås att man själv tagit av sig skygglapparna.

Jag har ett förslag till alla skolor. Man ordnar ett föräldramöte och visar Cowspiracy och Djurfabriken som diskussionsunderlag.

Men det kanske är för extremt med sanningen…🤔

Väckarklocka

[Wraith]
2

Jag tycker dock att om man ska servera vegetarisk mat så ska det vara god mat, bruna bönor faller inte alla i smaken. Servera ordentlig lagad mat istället för något du häller ur burk, speciellt när det kommer till barn som är vana att äta kött varje dag. Vad är det för konstigt med det?

Du vinner fler röster om du tänker igenom utförandet, att hasta fram något vinner du inget på.

veggie4every1
2

#4 Säger inte emot det, svårt dock tror jag att laga en rätt som faller alla i smaken. Men det känns som att föräldrarna överreagerade genom att skriva under protestlistor angående bruna bönor en gång i veckan och man bör kunna förvänta sig bättre förståelse från vuxna människor. Hade varit bättre med ett förslag om andra maträtter exempelvis. Men bruna bönor kan man ju även göra från grunden och det är ordentlig mat, till bruna bönans försvar😉

Men absolut, bruna bönor på burk var nog inte det bästa att börja med. Jag skulle ha valt tacos, som brukar vara poppis bland barn.

Väckarklocka

[Wraith]
1

Tja är man inbiten köttätare så förstår jag! Speciellt om man ser sina barn rata maten dessa dagar i veckan. Ingen bra introduktion till vegetarisk mat, även om de föräldrar jag pratat med inte skulle vilja helt gå över till vegetarisk mat så är de positiva till några sådana dagar i veckan, vilket är positivt :)