Vegan iFokus

Vegan

Etiketterreceptefterrättförrättgodis
Läst 7052 ggr
Paxxie
3

Veganska ostbågar - Experiment

En av de saker jag saknat mest som Vegan är ostbågar och jag har alltid varit lite småirriterad över att det inte finns. Med tanke på det stora utbudet av veganska ostar borde det ju egentligen inte vara så svårt. Därför har jag bestämt mig för att experimentera lite och försöka få fram ett recept som åtminstone liknar ostbågar (gissar att det är ganska omöjligt att göra de exakt likadana.) Tänkte även att det kanske finns någon mer än jag som saknat ostbågar och också vill testa eller har tips! 😃

Jag har inte hunnit laga något själv ännu med det jag har hittat hittills är:

Ett recept på "typ ostbågar"
Tänkte försöka göra en vegansk version av dessa, ev lite mer ostbågsformade, och se hur det blir. Lite osäker på exakt hur jag ska ersätta äggen och vilken ost jag ska använda bara.

Dessa veganska ostsnacks från Earth Balance
Ska tydligen vara ganska lika ostbågar i smaken (typiskt nog finns de inte i Sverige.) Tänkte att man kanske kan få lite idéer från ingredienslistan.

Har också tänkt lite på om man inte kan köpa vanliga majskrokar och försöka krydda eller göra någon dipp till så att de blir ungefär som ostbågar.

Osten som används till vanliga ostbågar är ju cheddar. Har för mig att det finns just en vegansk cheddar ost men tror aldrig jag ätit den själv, så vet inte hur den smakar. Om någon har förslag på en ost som skulle kunna passa får ni gärna dela med er! 🙂

veggie4every1
2

Hihi, jag har faktiskt en påse med Earth balance puffs på väg. De är väl här om ett par veckor🙂

Har inte provat dom förut, så det blir spännande.
Ingredienslistan är ju inte så komplicerad, den borde nog gå att likna i alla fall.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Trevor_S]
0

Jag har haft ett recept på ostbågar. Det var som jordnötsrecept men tog bort nötsmöret och tillsatte bjäst. Receptet fanns på en jättebra sida som inte längre finns kvar. Kastade all utskrifter jag gjort. Men borde finnas liknande. Sådana där baconsnacks finns recept på som man kan modifiera lite smått. (finns det inga baconsnacks som är veganska längre (utan karmin)?

[Trevor_S]
0

http://www.splendidtable.org/recipes/crunchy-cheese-puffs Anamma kanske funkar eller de där tofutti som är färdigskriven. https://thefrugallyrichlife.wordpress.com/2010/03/21/homemade-cheetos-cheese-puffs-cheese-balls/ Tror det kanske var detta vi använde.

Paxxie
0

Har jobbat hela dagen så inte hunnit testa något ännu, men hinner förhoppningsvis någon gång i veckan!

#1: Du får gärna berätta hur de smakar! Har du beställt dem från någon hemsida? 🙂

#2 & #3: Ska definitivt kolla på dem recepten!  🙂Tofutti finns i en affär bara 10 minuter härifrån så det vore lätt att få tag på. Har för mig att jag sett något baconsnacks som ska ha varit "vegansk" men innehöll karmin.. kan dock inte minnas vart det var någonstans. :/ Borde ju finnas något utan också tycker jag.

veggie4every1
0

#4 Ja, de finns på iherb🙂

Väckarklocka

Paxxie
0

#5: Vad praktiskt! Synd bara att frakten var löjligt dyr. :(

veggie4every1
0

#6 Fyra dollar bara ju, typ 34 spänn och då kan man ju maxa ut vikten med mer skojiga grejer🙂

Du kanske kollade på det dyraste fraktalternativet? De har fyra olika att välja på har jag för mig. Jag tar alltid fyradollarsfrakten.

Är du ny kund kan du få 5-10 dollar rabatt på första beställningen med denna rabattkoden TNM778.

Jag får då lite bonus på min nästa beställning också😉

Kolla alla veganprodukter, de har massor.
http://se.iherb.com/search?kw=vegan#p=1

Väckarklocka

Paxxie
0

#7: Ahaa, såg det nu! Vad dumt att det dyraste är ikryssat först haha. Då var det ju inte så farligt. 😃
Fanns ju verkligen jättemycket spännande! Ska kolla lite senare och se om det finns något mer som man inte kan få tag på lokalt. Använder koden om/när jag beställer. 👍

veggie4every1
0

De har hur mycket som helst. Jag är lite kär i iherb, hihi😍

Ja, frakten är grymt billig ändå från USA, iherb subventionerar den, annars kostar det ju mycket mera.

Ett tag så höjdes frakten för internationella kunder, men nu är den tillbaka på ett fast pris på fyra dollar igen 🙂

Väckarklocka

Lustgas
0

Violife har ost med smak av cheddar! Inte smakat själv dock, så vet inte hur pass lik den är.

[Trevor_S]
0

Finns en parmesan på gul burk som är vegansk man kan ha i och pudra på som funkar bra också. Minns ej namnet men den fanns på gröna Boden i Göteborg för 9 år sedan. Hehe

veggie4every1
1

Nu har puffarna kommit. Tycker dom är goda, dock mindre salta och mindre starka än de vanliga ostbågarna.

Men väldigt likt ostbågar ändå🙂

Det var ganska mycket i påsen också, mer än förväntat.

Väckarklocka