Varför förolämpar vi djuren när vi förolämpar oss
Bra video 👍
Men jag tänker lite att det är normalt för kor att vara stora, det är normalt för apor att vara som apor är, åsnor är envisa osv jag ser det mer som en liknelse, inte elak, när människor börjar bete sig som djur.
No hate men, varför tar han inte tex "flitig som en myra" eller "klok som en räv". Finns säkert liknande sådana bra liknelser emellan djur och människor i engelska språket som jag tycker han borde ta upp 😛
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
#1 Det finns ingen anledning för honom att ta upp uttryck som "flitig som en myra" eftersom det är de förnedrande uttrycken som gör skada.
Att exempelvis kalla någon för "svin" eller "åsna" är ingen liknelse utan en förolämpning.
Det finns ju sånt man kan säga som inte är förnedrande eller elakt som #1 skriver i form av komplimanger men det han säger i videon håller jag med om, aldrig har jag kallat någon för dum åsna eller ful gris etc, jag brukar säga sånt om mig själv typ "tusan vad jag äter som en gris" bara för att på peka att jag liksom äter mycket, om jag måste säga nåt sånt ord till nån alls då säger jag hälldre "men din dumma lilla människa" eller "sluta vara en sån människa", aldrig skulle jag använda ett djur, de ser jag som lika illa att kalla någon för cp eller efterbliven.
#2 sant att han bara pratar om förolämpningar…. Men det är väll ingen förolämpning för kon att vara stor osv? Vi förolämpar människor genom att jämföra de med djur,, men det är ingen förolämpning för djuren.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
#4 Det är vad vi säger som förlämpningar om djuren som uttrycker vårt förakt för djuren.
Djuren blir ju förstås inte förolämpade, de kunde inte bry sig mindre, men det är hur vi uttrycker djuren som förolämpningar oss människor emellan som skadar hur vi ser på djur och det är en speciesistisk handling.
Lika lite som du bör uttrycka en rasistisk förolämpning bör du uttrycka en speciesistisk förolämpning, även om du i det fallet uttrycker den speciesistiska förolämpningen till annan person.
#5 Håller lite med. Själv är jag inte så känslig och blir ofta kallad för nedtryckande liknelser/förolämpningar, som flodhäst, elefant osv. (Kort, knubbig o klumpig är jag) jag har vant mig. Därav tycker jag att det är ok att kalla någon för apa/ko osv om personen i fråga är ok med det. Lika ok som att kalla någon för en utseende mässigt liknelse. Men skulle inte få för mig att kalla någon för ett djur/förolämpa bara för att vara elak.
If Not You, Who? If Not Now, When?