Vitamin B12
Hej! Jag är en nybliven vegan(inte fullt ut än, men strävar efter att bli!) Jag undrar hur ni gör med vitamin B12? Tar ni tillskott och i sånna fall vilket märke? Jag undrar även om ni använder er av tillskott av andra vitaminer/ämnen? Tack!
Vi tar tillskott av B12, köper de med sugtablett i mörkbrun glasburk med guldigt lock, står även Vegan på den. Finns i hälsokost, dock inte förväxla, finns en jättedyr med 30 tabletter och en billigare med flera.
Tar inte några andra tillskott, men uppmanar även de som äter animalier att ta också då man får svårare att ta upp vitaminen när man blir äldre samt att den dör vid uppvärmning eller i alla fall skadas, speciellt i mikro. "[Vitamin B12 är också mycket känsligt för värme och bryts ner av uppvärmning i mikrovågsugn.](Vitamin B12 är också mycket känsligt för värme och bryts ner av uppvärmning i mikrovågsugn.)"
Köp "Mitt Val sport" på apoteket. Den innehåller massor med andra bra vitaminer oxå. Tex magnesium, zink, jod och folsyra. Tror sport kostar 130 och den vanliga 115 nånting. Sport innehåller mer av allt.
#2 Hur vet du att "Mitt val Sport" är veganskt?
Jag har alltid tagit denna och blodprover har visat att jag har bra värden
http://veganlife.se/product.html/deva-vitamin-b12-med-folsyra-2
Vad då veganskt? Jag pratar om vitaminer.
#5 Inte lätt att veta om man inte är Vegan, men många vitamintillskott innehåller animalier. Tänker exempelvis på animalisk vitamin D3 som kommer från ullfett.
#0 Jag äter Source Naturals methylcobalamin sugtabletter som jag köper från iherb. Jag äter även D2 eller Multivitamin från Deva som jag också köper på iherb.
Är lite sugen på att prova Synnerligs B12 nästa gång dock (finns också på iherb såg jag) 😉
Ok, men det är ju bara att fråga när man är på apoteket isf 🙂
Käkar B-jäst :)
Jag tar inga tillskott, mina mag- och tarmbakterier producerar det åt mig!
#10 Menar du att du äter din egen avföring? För människan kan inte ta upp B12 från våra egna tarmar som vissa djur gör vad jag har förstått?
#11 Naturligtvis inte Synnerlig! Människor har bakterier i munnen, magsäcken och både tunn- och tjocktarmen, som producerar B12 och vi har ett system för att ta upp detta B12. Det är inte sant att vi måste äta vår egen avföring. Dessa bakterier finns som sagt i hela matsmältningssystemet från munnen till ändtarmen och är vår naturliga B12-källa. Men dessa bakterier behöver energi och vissa råvaror för att kunna producera B12, och dessa finns bara i den mat vi är gjord för att äta. Om man inte äter vår naturliga föda eller om man dödar sina bakterier med antibiotika, så får man naturligtvis inget B12 heller.
#12 Men du vet att någon som inte äter kött eller mejeriprodukter oftast inte får i sig tillräckligt med B12, hoppas jag? Det kan vara rent urav farligt att inte äta B12-tillskott som Vegan. Man kan få allvarliga neurologiska skador. Aktiv B12 är inte samma som den oaktiva som redan finns inom oss. I detta fall pratar man om aktiv B12. Till och med folk som äter kött och mejeriprodukter kan i många fall få B12-brist.
Not your mom, not your milk.
#13 B-jäst är väl en bra källa till B12 va? Visste inte att det fanns aktiva och oaktiva. Vad är skillnaden?
#14 Jag skulle inte lita på att B-jäst täcker B12 behovet livet ut.
Skillnaden mellan cyanocobalamin och methylcobalamin kan du läsa om här.
Men hur är det med blodprov, kan man vara säker på att det visar rätt på B12? :/ Jag har kollat mig på B12, järn mm. 1-2 ggr per år. Men har hört att man inte kan veta säkert ändå. Så jag antar att det är bäst att ta tillskott regelbundet… eller?
Jag tar great earth B12. Jag gillar de tillskott som bara innehåller en vitamin /mineral, så jag kan kombinera det som jag behöver. Annars finns risk att man får överdos av något. Men det är ju lugnt om man läser innehållet och mängden på sina tillskott man tar varje dag, och har koll.
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Är alltså inte "mitt val vegetarian" vegansk?
#17 Det bör den ju vara. Den innehåller väl inget D-vitamin, så det är väl i så fall om några av mineralerna är från animalier. Järnet exempelvis är det hemjärn eller icke-hemjärn?
Men den bör ju rimligtvis vara vegansk tycker man. Jag har dock inte 100% koll på den tabletten. Kanske någon annan vet mer.
Om man nu vill ta multivitamin så finns veg1 från Vegan society från England. Billigare från deras shop än från svenska sidor inklusive frakt. Annars är det bäst att ta en tablett med en vitamin än överdosera massa andra vi kanske inte behöver för att vi får i oss dem. Jag får i mig mängder av b6 och jag får finnar om jag tar det som tillskott så äter bara b12. Angående d-vitamin så finns det väl i maskrosblad, tror någon tablett till och med får ämnet därifrån. Bjäst brukar man säga ska ätas till utöver tillskott, samma gäller b12-berikad mjölk. Då tillägga igen att alla bör ta b12 även blandkostare.
#17 Som #18 sa så tror jag att den är vegansk då den inte innehåller D-vitamin :) Det var Mitt val Sport som jag reagerade på då den inte uttryckligen är vegetarisk och då finns det alltså inget måste för att den ska vara vegetarisk.
Jag käkar också vara B12 istället för MittValVeg då jag redan får i mig så mycket av det som finns i vitaminen. Beror på vad man äter vad för tavlett man ska ha. Jag äter B12 och sedan D-vitamin under vintern.
Not your mom, not your milk.
Äter också B12 och D-vitamin men även algolja som innehåller både DHA och EPA + lite extra vitaminer som är bra att ta då jag väntar bebis 🙂
#13 "Men du vet att någon som inte äter kött eller mejeriprodukter oftast inte får i sig tillräckligt med B12, hoppas jag?"
Om man äter det vi är gjord för att äta, och är i övrigt frisk så producerar våra bakterier B12 åt oss. Det är vår naturliga B12-källa. Men vissa faktorer kan göra att B12-tillskott är nödvändigt för vissa individer, och alla har ansvar för sin egen hälsa.
"Det kan vara rent urav farligt att inte äta B12-tillskott som Vegan. Man kan få allvarliga neurologiska skador."
Nej inte så länge man äter det vi är gjord för att äta och ingenting annat, samt förutsatt att man har en normal bakterieflora och ett fungerande upptagningssystem. Nervskador får man av svår B12-brist.
"Aktiv B12 är inte samma som den oaktiva som redan finns inom oss. I detta fall pratar man om aktiv B12."
Inga bakterier producerar aktivt B12. Alla bakterier producerar "inaktivt" hydroxycobalamin som sedan omvandlas till "aktivt" metylcobalamin i kroppen. Det är så B12-systemet fungerar och det är likadant hos t.ex. kor och grisar.
"Till och med folk som äter kött och mejeriprodukter kan i många fall få B12-brist."
Ja alla som inte äter det vi är gjord för att äta, och/eller lider av en störd bakterieflora, och/eller har en försämrad förmåga att ta upp B12, kan drabbas av B12-brist.
#16 Lina Strindlund "Men hur är det med blodprov, kan man vara säker på att det visar rätt på B12? :/ Jag har kollat mig på B12, järn mm. 1-2 ggr per år. Men har hört att man inte kan veta säkert ändå."
Att bara kolla på B12-nivån säger ingenting. Man kan ha relativt låga nivåer utan att ha brist. Men däremot kan man säga till sin läkare att man även vill kolla nivån av homocystein. När B12-brist uppstår stiger homocysteinnivån, vilket är ett av dom första tecknen. Har man normala nivåer av homocystein så har man inte B12-brist.
Jag tar både folsyra, B12 och järn just nu. Tar du folsyra kan det påverka resultatet på B12, det står om man läser pappret man får med :P Sen vet jag tyvärr inte så mycket mer än det, har brist på nästan allt så äter piller för glatta livet just nu x)
B12 och Folsyra hör ihop kan man säga för brist på det ena eller andra kan ge samma symptom.
If Not You, Who? If Not Now, When?