Dödshotad efter debattartikel om mjölk
""Ska köra över dig och kasta dig i brunn ditt fanskap”
”Tänk vilka enorma framsteg läkarvetenskapen har gjort. Att kunna föda fram en varelse med ett sådant extremt lågt IQ och kunna få denna att överleva. Helt otroligt!”
”Det skjuts för lite folk i det här landet”, är bara några av de kommentarer hon fått efter sin mjölktext."
http://www.expressen.se/nyheter/ronja-dodshotas-efter-debattartikel-om-mjolk/
"Sakliga" argument från djurförtrycksfanatiker förmodar jag🤓 Vad tycker ni om hur den här personen blivit bemött?
Sjukt! Oacceptabelt. Det är ofta jag undrar vad det är för fel på folk … tur att Ronja verkar vara en stark kvinna. Heja henne! 🌺
Jag kommenterade en insändare som en Vegan skrev i förra veckan om att det var fel att äta kött. Min kommentar var att jag vill äta kött och fick som svar från veganer att jag var en mördare, grottmänniska och man hoppades jag skulle få cancer, så vissa veganer är tråkigt nog inte bättre.
Folk vill inte höra att de gör fel och har ätit mjölkprodukter i generationer och vet inte hur ett samhälle ska fungera utan mjölk i mat och dryck, eller hur de ska kunna laga mat. (men det finns ju alternativ nu för tiden).
Och folk blir stötta av allt nu för tiden. Så sjukt onödigt att bemöta på det sättet
Ludden. Länka gärna så man får se.
#4 Och varför skulle jag det för? Jag har rätt att vara anonym och där skrev jag under mitt riktiga namn.
#5. Vore intressant att läsa vad insändaren hade skrivit. :)
Rötägg finns i alla "läger". Tyvärr. Ingen ska behöva få sådant.
#6 Ja, det hade varit intressant att se vad som skrivits för att få en sådan reaktion.
#9 Du tycker det verkar otroligt? Det kan jag lova dig att det inte är. Militanta veganer slänger ur sig sådant.
#10 Det är dock inte veganer som uttalat sig här, utan det är icke-veganer som dödshotat en person pga att hon skrivit en artikel emot komjölk.
Givetvis förekommer det att veganer kan bli osakliga och provocerade. Det är dock min uppfattning är att de flesta veganer försöker hålla debatten saklig och det är förstås det som vi tjänar mest på själva.
Att #2 inte är intresserad av att länka till det hen säger ha skett gör det påståendet väldigt ointressant att ens diskutera. Tråden handlar inte fortsättningsvis om vad en icke-vegan anser sig ha blivit kränkt av.
Kränkningar inte ok oavsett, men den här tråden handlar om hur den här veganen blivit bemött och kränkt pga artikeln.
#11 Jag ansåg det viktigt att påtala att det faktiskt sker på det hållet också.
Hera, vad anser du att en "militant vegan" är? Vilka är det? Själv anser jag att det är ett väldigt fånigt och olyckligt uttryck myntat av medierna för många år sedan. Är det några som borde bli kallade för militanta så är det väl de människor som föder upp, plågar och dödar djur - samt de som sponsrar detta genom att köpa - utan någon annan anledning mer än att tillfredsställa sina egna eller andras sjuka tankar om att bära en annan individs päls på sig eller för att tillfredsställa sina egna smaklökar genom att döda och sedan äta en annan individs kropp eller dricka dess kroppsvätskor såsom komjölk till exempel. Det är fruktansvärt att vi i vårt land inte ska kunna skriva en debattartikel om en sådan sak som mjölk utan att bli dödshotad. Jag skulle vilja höra de människornas argument och dödshot när de står öga mot öga med artikelförfattaren, om de fortfarande skulle våga säga sådana saker till henne eller om de bara vågar det när de är anonyma.
#13 Jag menar just sådana som begår brott och som kallar blandkostare för mördare och diverse källsord.
Sådana som påstår att de älskar djur och släpper ut djur i det fria trots att de inte klarar sig i det vilda.
#11 Trodde jag hade rätt att vara anonym på ifokus? Och i så fall inte varför skriver du inte under med ditt riktiga namn?
#14 Är man militant Vegan för att man vill rädda oskyldiga liv från människor som jobbar med att utnyttja och döda? Är det fel att ändra på lagarna genom civil olydnad, vilket man gjort tidigare och har lett till historiska, positiva förändringar i världen?
Jag tror att du inte kan se det från vårt perspektiv för du ser helt enkelt inte djuren som levande individer med samma rättigheter till sina liv. Du ser dem som ägodelar och produkter utan själ.
Vilka djur är det som släpps ut i det fria?
#15 Du har rätt att vara anonym. Personligen så tycker jag dock att det är ointressant att höra vad någon påstår sig ha hänt utan att direkt kunna påvisa det. Ett rykte utan något att väga sig emot.
Denna tråd handlar om vad Ronja som skrev en debattartikel fick utstå.
#16 Det är min definition av det.
Det har varit olika djurarter.
Angående brott tänker jag inte upprepa mig mer. Du vet redan vad jag har för åsikt angående det.
#19 Om man kommer med ett påstående som du gör och sedan inte backar upp det med källa så är det helt ointressant.
Detta argumentet "men ni säger också dumma saker" är ren sandlådetaktik och inget som hör hemma på den här sajten.
Beklagar om du blivit kränkt av en Vegan, jag har blivit kränkt av icke-veganer otaligt många gånger. Men tråden handlar inte om hur du och jag blivit bemötta utan hur den här veganen som skrivit en artikel emot komjölk blivit dödshotad. Respektera det.
#20 Vem var det som ifrågasatte vad jag vad med om från början? Ska veganer ha respekt måste veganer själva visa respekt eller anser du att en sida alltid har rätt?
#22 På vilket sätt tycker du att jag har varit respektlös som blivit kallad mördare, grottmänniska och man hoppades jag skulle få cancer?
#23 Jag vet inte. Du vill ju inte länka till den diskussinen så det är helt ointressant. För sista gången ludden, den här tråden handlar inte om dig och hur du blivit bemött. Är du intresserad av att diskutera hur du personligen blivit bemött så är du välkommen att starta en ny tråd om det. Det kommer dock fortfarande inte att vara särskilt intressant om du inte kan backa upp dina påståenden.
Nu återgår vi till ämnet. Tycker du att den här veganen förtjänar att bli dödshotad efter hon har skrivit en artikel emot komjölk?
#24 Du gör alltså skillnad på veganer och köttätare. Hotas veganer är det allvarligare än att köttätare hotas.
Till tråden. Då vill jag se hoten som framförs mot henne innan dess varför ska man tro på det hon säger utan bevis?
#25. Varsågod. LÄNK
#14 Menar du att de vilda djur som spärras in i minimala burar av militanta pälsdjursuppfödare klarar sig bättre inspärrade i buren än ute i det fria? Hm, hoppas verkligen du tänker till ordentligt nu…
#28 Ööh, va?
Nej det menar jag inte och har inte någonstans antytt det heller. Var snäll och läs det man skriver och be inte mig tänka till ordentligt när det är du som inte gjort det.
If Not You, Who? If Not Now, When?