Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 9364 ggr
uz00x
0

Vill gå ner i vikt

Vill gärna förlora lite kilon av kroppen och känner att den bästa vägen att gå här är bra diet och bra med träning. Träningen har jag koll på, men inte diet…. Jag är rätt dåligt på sådant överlag och behöver lite hjälp. Vad bör jag äta? Vad bör jag undvika? och hur mycket bör jag äta? Låter kanske dumt att fråga hur mycket, men är van vid att äta mycket mer mat än jag behöver, och vill gärna bli av med den ovanan, men är osäker på hur mycket man egentligen skall äta… 

Har ni några tips utöver så kom gärna med dem <3 :)

[kanskemenbarakanske]
2

Du är redan Vegan va ? :)

uz00x
0

Absolut, varit det i lite över ett år! :)

[kanskemenbarakanske]
2

Brukar alltid säga till de som vill gå ner i vikt att äta mer veganskt då veganskt i sig är nyttigt. Vet att man kan vara en onyttig Vegan men känns mer "naturligt" att äta bra mat med mycket grönsaker osv.  Hoppas du förstår vad jag menar :) 

Men, som alltid när man vill gå ner i vikt, är att utesluta godis och chips osv.  Hur mycket man bör äta är väldigt individuellt men du måste ju bränna mer än du äter.

Något jag brukar tänka på är att välja bra källor av kolhydrater, protein och fett. Uteslut ingenting utan välj bättre helt enkelt.  Välj också mat som du blir mätt på. Ex är 1 portion havregrynsgröt mer mättande än 3 vita mackor. Även fast kcal antalet är lägre hos havregrynsgröten. Sedan kanske du inte behöver dränka din mat i olja när du steker utan använda lagom mycket alternativt börja koka eller använda ung.

Du säger inte hur du brukar äta men är de så att du äter bra under dagen men av vana eller för att du har ett sockerberoende går och äter på kvällen? Ja då kanske boven ligger där?  

Eftersom att du säger att du äter mer än du behöver. Försök att lägga till grönsaker osv i kosten för att fylla ut och drick vatten. Men tycker de är lite svårt å säga vad du kan förändra om man inte vet hur du äter och tränar i dagsläget. Är absolut ingen expert heller :)

veggie4every1
1

#0 "Forks over knifes" är en bra film som handlar om "low fat Vegan diet". Har du sett den? Det finns även kokböcker.

Facebookgruppen Forks over knifes - Plantbased group har också massor med bra tips.

Annars gäller det ju att ta in mindre energi än du gör av med om du vill gå ner i vikt. Undvik fett och socker till att börja med. Skippa all olja om du inte redan gör det.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

uz00x
0

Just nu kan man la säga att min diet ligger på soja färs stekt med grönsaker, havregrädde och Bulgur med rostad pasta i är av dagligt intag, i stort sätt…  (Brukade vara Pasta med buljong, sedan blev jag  vegan ;) ) 

Steker i lite smör, eller i havregrädde

Skall absolut kolla in Forkes over knives :)

uz00x
0

Dricker inte läsk och äter sällan godis och annat söt heller :)

veggie4every1
0

#5 Äter du samma mat varje dag? Hur ser frukost och lunch ut och äter du mellanmål?

Middagen du beskriver låter bra i mina öron, fast man behöver ju variera sig🙂

Väckarklocka

adejn
0

Jag är inte alls bildad nog att ge råd men hade gett mig själv råden att:

Banta inte (dvs ät tillräckligt med kalorier så du inte går hungrig). Byt inte ut kalorikällor som kolhydratsrika eller fettrika matvaror (exv ris eller avokado?) mot nånting kalorifattigt som sallad. Det är ohållbart och man hamnar bara i en jojo-situation.

Fokusera på att över tid byta ut halvfabrikat mot riktiga grönsaker, spanmål, frukt, etc, högkvallitativa kryddor som inte är hälften salt, så är det svårt att hålla kvar i extra kilon över tid. Uppfattning baserad på både personlig erfarenhet och det jag läser.

Fastna också inte i en religiös relation till HCLF eller HFLC. Man kan bli smal på båda (exv freelee som blev smal på bananer jämfört med nicokado som blev smal på avokado) om man satsar på hälsosam kost verkar det som.

uz00x
0

#7 Jaa, jag är inte så duktig med variation, mitt sätt att variera är att byta krydda xD 
Till frukost, om den äts (Brukar glömma det…) Är antingen ett par makor eller en smoothie

Lunch äter jag i skolan, och helt ärligt äter jag väldigt lite om alls där då den oftast består av en väldigt äcklig gryta (oftast samma) 

Sedan äter jag kvällsmat, vilket kan bestå av maka, smoothie eller en sopa med pasta och buljong 

#8 Nejdå, inga planer på att gå på en diet!  :) 

Utan vill hitta en långvarig hållbarhet som jag kan leva på så att säga :) Men det faktum att jag äter way to much är där och det vill jag minska :)

[kanskemenbarakanske]
0

Låter ju inte alls mycket!

uz00x
0

Nja, kanske inte många måltider, men mycket mat på tallriken så att säga :) Ibland kan jag råka fylla talriken 3 gånger innan jag känner mig mätt… :/

veggie4every1
0

311 Nu är ju inte vegankost lika koncentrerad som animalier när det gäller protein som är mättande. Vi behöver äta större portioner, så egentligen bör du nog vara glad att du kan fylla tallriken tre gånger. Du behöver det säkert om du skippar både frukost och skollunch ( vilket jag har full förståelse för, jag vet hur maten kan vara där tyvärr).

Men om du anser att det är ett problem och att du är överviktig pga att du äter för mycket så är det förstås inte rätt av mig att säga att det inte är ett problem för dig.

Men det låter inte som att du behöver äta mindre, snarare lägga till måltider så du får en jämnare kurva under dagen och då kanske du inte känner behov av att fylla tallriken tre gånger (även om det inte känns negativt om det är bra mat).

Vill du dela med av dig din vikt och längd? Känns det för privat så kan du bara ignorera den frågan.

Väckarklocka

Sashhi
0

Att skippa måltider kan vara en anledning till att man "överäter" senare under dan. Frukost är ju väldigt viktigt, även om man inte känner sig så hungrig. Kan du inte ta med egen mat till skolan? Ett tips är att undvika att steka för mycket mat, och sedan variera din kost med. Nu såhär till vintern är ugnsbakade grönsaker billigt och gott!

Not your mom, not your milk.

[Trevor_S]
1

Har du problem med övervikt? Vi vet ingenting om dig. Översättning kan vara vanlig om man äter för fort så kroppen inte hinner bli mätt. Därför ska man ta tid på sig att åta. Vi kår på en tallrik och inte inte ta påfyllning.

uz00x
1

Jag är 165 lång och väger 76.6 Kg nu, alltså ingen grotesk övervik…  

Det är inte det att jag inte är hungrig (För det är jag på morgonen, varit det sen jag blev vegan) men mer att jag har en så ingrodd vana att inte göra frukost… Försöker att bättra på mig, har haft smoothie 2 dar i rad nu till morgonen, och har även köpt hem muslie och bananer. Hoppas detta funkar ;) 

Svårt att ta med sig mat till skolan, men har oftast inga lektioner efter 2, så det är ju inte många timmar över tills dess att jag kan sticka hemmått.

[Trevor_S]
0

Det är väl inte så farligt. Tränar du väger musklerna mer också. Ta det lugnt och ta inga mål under kort sikt utan ta tiden det tar om du nu behöver gå ner mer.

uz00x
0

När jag är i bra form ligger jag på ca 65 kg, så har lite att förlora enligt mig :) Har rätt lite muskler faktikst, då jag precis, efter ett bra tags uppbehåll (4 år) börjat med det igen :)

[kanskemenbarakanske]
1

Variera dig lite mer och fortsätt med dina smoothisar :) Ta med dig frukt eller något så du iaf får i dig något. Sedan kommer du kunna dra ner på dina middagar utan att vara hungrig

[Trevor_S]
0

Stirra dig inte blind på vikten, det viktigaste är att man accepterar sin kropp. Att man har något kilo mer än vad bmi säger betyder egentligen ingenting. Finns så många andra parametrar för hälsa.

uz00x
0

BMI skiter jag verkligen i, vikten också, utan det är just att jag tycker jag har för mycket fett på armarna, magen och låren som hänger, så det är helt av att jag vill vara lite fastare i kroppen att göra :) 

Skall absolut fortsätta med Smoothies och även försöka få i mig lite mer utav bönor och ärtor osv (Lite dåligt på att äta sådant) och även försöka få igång att äta under skoldagen :) 

Tack för tipsen! :)

pyromanen
0

Allt som innehåller snabba kolhydrater (socker, vitt mjöl, frukt/juice mm) stimulerar aptiten, så att man förutom högt blodsocker som läggs på lager som fett även blir hungrigare och äter mer för mycket. Undvika snabba kolhydrater och om man ändå vill äta så t gör det på kvällen (då sover man bort insulinsvängni gen)

[kanskemenbarakanske]
1

#20 låter bra! Kom ihåg att protein är mättande och får iaf mig att minska cravings på bröd osv.

uz00x
1

Har nu hittat vad som funkar, och nog aldrig känt mig konstant mätt så att säga, aldrig övermätt, men känner inte att jag går hungrig heller :D Älskar känslan, känner mig redan friskare i kroppen utav det ^^ 

Jag dricker smoothie på morgonen eller tar lite muslie med havremjölk och bananer.  försöker få i mig lite skit i skolan, vad som, bara något helt enkelt, sedan runt 16-17 tiden äter jag middag, och tar bara 1 portion mat där jag försöker använda mer varierade grönsaker och testa på lite nya rätter, och vid 21-22 tiden tar jag och gör en till smoothie.  Funkar huur bra som helst :D

[kanskemenbarakanske]
1

Låter hur bra som helst! Din kropp kommer tacka dig för att du delar upp maten på detta sätt :D

veggie4every1
0

#23 Låter som att du lagt upp det toppenbra tycker jag👍

Väckarklocka