svensk sojaböna
Jag tror också på en framtid för svenska sojabönor 🙂 Kan man inte bygga en massa växthus att olda sojabönorna i? Eller blir det för dyrt?
Jag störde mig på hur programledaren kallade tofu för "toffffu" 😂
Trevligt att det verkar funka, så soya-ätare så småningom kan sluta jöpa soya odlat på skövlat regnskog och transporterat över halva jordklotet! Soyabönor ger relativt liten skörd pr kvadratmeter så att bygga växthus skulle innebära att det blev enormt dyra bönor. Plasttunnlar är billigare (inte så miljövänliga) men även plasttunnlarnas kostnad skulle nog vara svårt att få igen på försäljningen. Hur mycket är nån beredd att betala för ett kilo soyablnor? (Som är skamligt billiga i "världsmarknadspris")
Tror de kommer på bättre odlingsmöjligheter. Men skulle vilja se "sojaprodukter" på andra bönor istället. Har testat en färs på lupin och en på kikärter som var jättegoda men den med lupin var svindyr och fick fraktas från Tyskland och den med kikärter fick de lägga ner på grund av bristande intresse på marknaden.
Fantastiskt trevligt kommer det att bli då om 3-4 år när vi kan köpa svenska sojabönor.
Sojan från regnskogen importeras som djurfoder dock. Det kanske är meningen att även djuren i Sverige ska äta svensk soja? Men förhoppningsvis är djurindustrierna under avveckling om 3-4 år.
Tänk att få äta svensk edamame, vad lyxigt! Toppenbra 🙂
Åkerbönor ersätter i högt tempo djurfodersoyan i Sverige (ffa hos ekodjurbönder) Mycket trevligt och åkerböna går att odla i hela södra Sverige.
Japp, bondbönor. En del gillar dom men många gör ju inte.
If Not You, Who? If Not Now, When?