Vegan och djurägare
Jag såg att en tråd redan tagit upp ämnet, men den blev låst.
Så jag tänkte ta upp mina tankar kring det hela.
Jag själv är inte Vegan eller Vegetarian.
Jag vet inte varför, men jag är en person som blir provocerad av veganer. Jag vill inte väcka ilska, för jag respekterar er och ert val av livsstil. Förstå mig rätt, jag tycker såklart det är bra att offra det goda köttet (om man nu tycker det), mjölken, smöret, äggen etc mot att man vill göra världen bättre. Jag stödjer det helhjärtat, även fast jag själv inte går på samma stig.
Det jag blir provocerad av, är egentligen de veganer som verkar se sig mer "duktiga" än oss ickeveganer. Som att vi andra som valt att äta kött och ost är de "onda". Att man vill ändra hela världen med den synen man har. Det provocerar mig. Antagligen för att jag tycker det är ett hyckleri, för jag har extremt svårt att tro att man som Vegan är perfekt i alla avseenden.
Jag själv kanske ständigt arbetar som värvare för en organisation, eller jag avstår från microplaster, väljer alltid cykel framför bilen eller jobbar idéelt med barns rättigheter. Då gör även jag ett aktivt val mot något bättre, men ser inte ner på dem som inte är månadsgivare, köper shampoo med microplast etc.
Jag drar INTE alla veganer över en kam. Jag har läst på flera av era trådar, och ser att det finns mycket smutskastning mot oss "kött och mejeriätande" människor.
Nu på tal om djurägare: Är man en Vegan som medvetet eller omedvetet smutskastar eller ser ner på ickeveganer skulle äga ett djur. Vad är man för Vegan då? Då enligt mig är man lika mycket Vegan som jag själv, man är det i den mån man inte "ger upp" något allt för jobbigt. För mig är ost jobbigt att ge upp, eller kött. Jag väljer hellre att köpa ekologiskt eller göra skillnad någon annanstans. Men exempelvis en fågel, sitter i en bur eller en lägenhet med öppen bur, vad vet jag. Denna fågeln skulle i fritt tillstånd flyga mil efter mil, både upp och ner, öster, väster, norr och söder. Men nu sitter i en bur och ändå kallar man sig för Vegan för att man vill djurens bästa och ser ner på folk som käkar kött. Samma med en hamster, katt eller vad det nu är.
Åter igen, ni som är respektfulla veganer, ha husdjur om ni vill, så länge ni inte pekar på hur andra inte är perfekta, för ingen är det. Vi alla gör fel, och vissa väljer att ta cykeln framför bilen, andra väljer vegoburgare framför nöt.
Tack för mig!
Edit: Jag läste artikeln där någon galning sa "vi har inte rätt att döda djur" och sedan höll i en katt. Då borde hon verkligen inte vara kattägare.
Om djuret är sjukt, låter hon det ligga och lida tills det självdör då?
Kan förstå att de tycker att vi är "onda" och att de är bättre då vi faktiskt masslaktar djur och misshandlar/missköter/plågar kreatur hela dagarna för att fler köttätare ska ha något gott på tallriken.
Med det sagt är jag köttätare. Främst av lathet.
Låt dem tycka som de vill :) käka kött, var glad <3
Ps. har inget vettigt att säga. Är extra pratig idag bara. Sorry.
Kul med pratglada människor :)
Jag försöker få mig att tänka på annat än att jag är gravid, så varför inte diskutera veganism liksom :D
#0 Jag har sagt många gånger och du har kanske läst i andra inlägg att jag respekterar inga handlingar som utnyttjar och dödar andra individer i onödan. Jag anser inte att någon ska behöva respektera sådana handlingar och jag tycker inte att någon heller bör begära respekt för sådana handlingar. Hur skulle du känna det om en rasist begärde respekt av dig för sina rasistiska handlingar?
Det är en helt annan sak att respektera ett ställningstagande som inte utnyttjar och dödar andra individer.
Man bör också göra skillnad på sak och person. Jag respekterar din person, men inte dina handlingar som dödar och utnyttjar andra individer.
När det gäller husdjur så har jag redan klargjort i andra trådar angående mitt ställningstagande. Det är inget som jag kommer att repetera här.
Tråden du talar om i inlägg #1 handlar om jakt, inte om katter.
Grattis till graviditeten. Eftersom du säkert bryr dig om världen ditt barn ska växa upp i så kan jag rekommendera filmen Cowspiracy.
Som Vegan stöter man på dagligen med reklam, propaganda, otrevliga kommentarer och blir ofta ställda mot en vägg och ut rågat av uppenbara frågor. Om vi vänder på det. Jag får ständigt höra "saknar du inte smaken av kött", "men mjölk är så hälsosamt", "tryck inte ner din tro i min hals", "vegetarian är okej men det är extremt att vara vegan", "varför släpper ni ut minkar", "proteinbrist kommer ni få", m.m. tror många tröttnar på det till slut och säger ifrån. Svarar dock då bara på frågor men får ändå samma svar eller respons. Då har jag bara sagt vad jag gör inte vad andra ska göra. Många gillar att provocera veganer för de tar det som en självklarhet och ser oss som svaga. För mig är det samma sak som mobbning, fick Facebook kontot hackat en gång där de tyckte det var passande att kalla folk för otrevliga saker och postade ordet bacon till flera innan vi lyckades få den nerlagd. Omoget men något vi får stå ut med. Som tur är ändras det och folk får mer och mer upp ögonen. Vill man inte lyssna eller blir provocerad har man faktiskt valet att inte lyssna eller gå därifrån. Fokusera på vad man själv tycker är bra.
Jag ser inte icke vagener som de "onda", man lägger pengar på det man tycker är värt helt enkelt och jag tycker inte det är värt att mina pengar ska gå till onödigt lidande, som Vegan får man stå ut med mycket, i flera timmar höll mina kompisar på att skratta åt sättet djuren blir slaktade på, som Vegan är det inte ett dugg roligt.
Jag ser heller inte ner på någon för att man valt att göra annorlunda, jag har samma respekt för alla människor, ställer folk frågor om vad jag tycker och hur jag tänker så vill inte jag höra tillbaka att jag är otrevlig och tvingar veganismen på någon, om nån frågar vad jag äter till mat och jag behöver bara säga "idag är de Vegan mat!" då får man höra direkt "EEW! vad äckligt!" då har dom inte ens provat.. Vegan mat är…mat.. så jag ser inte varför de är så negativt att bara prova det.
På tal om husdjur och veganer så äger jag själv en hund och ska man ha ett köttätande husdjur så får man också se till att deras behov uppfylls enligt min åsikt, naturen avsåg dom som köttätare av en anledning.
Jag ser inte ner på varken veganer med husdjur eller folk som äter kött och som äger husdjur, de jag ser ner på är skötseln, om en ute kanin sitter i en utebur på två meter långt och en halvmeter bred då tycker jag de faktiskt är plågeri för kaninen oavsett vad ägaren har för kost, djuret kommer alltid först.
För mig är inte husdjur bara ett djur, det är en familje medlem som man ska älska hela dens liv.
Vad tycker du själv? Är det bättre att undvika utnyttjande och dödande av andra individer eller är det bättre att utnyttja och döda dem?
Att vara Vegan handlar inte om att vara "perfekt", utan det handlar om att så långt det är praktiskt möjligt undvika utnyttjande och dödande av andra djur. Så nej, vi äter inga animaler, vi använder inte päls/ull/dun/skinn, vi använder inte produkter som innehåller djur eller är testade på djur. Sen är det såklart vanligt att de som precis blivit veganer väljer att använda sina animaliska kläder och produkter tills det slits ut eller tar slut, istället för att slänga och köpa nytt. Men något som är omöjligt att undvika i dagens samhälle är att djur dödas vid skördning av växter vi äter (men desto fler djur dödas om man i sin tur äter djur), användande av datorer och att åka bil/tåg/buss och det är inte djurvänligt, men vi är tvugna till det. Vi lever tyvärr inte i en vegansk värld för då hade det sett annorlunda ut, då hade man kanske kommit på veganska sätt att skörda växter, tillverka datorer och fordon t.ex. Men det handlar som sagt att vi i så lång utsträckning som det är möjligt undviker utnyttjande och dödande.
Jag tycker att det är en annan sak det där med att inte se ner på människor för att de inte skänker till organisationer för människor och planeten. Därför människor som äter kött aktivt bidrar till utnyttjande och dödande varje dag + att planeten förstörs + att människor svälter på andra ställen. Så jo, då kan man bli väldigt frustrerad och arg som Vegan när man ser detta pågå, speciellt när det är så lätt att vara Vegan.
Och sen som icke-vegan förvänta sig respekt från veganer kan du inte direkt förvänta dig. För din person ja, men aldrig någonsin för dina handlingar.
ska man bli respekterad ska man respektera andra. går ju inte bakom folk och berättar vad andra ska köpa.
Ang djurfrågan: Generellt ses det inte som en vegansk handling att köpa djur från uppfödare/djuraffär eftersom djuren då behandlas som produkter och något man kan "producera." Att däremot adoptera hemlösa djur som redan existerar och behöver omhändertas är veganskt, eftersom dessa djur troligtvis skulle dö annars. De flesta tamdjur klarar sig ju inte själva.
Det finns också ett ganska stort etiskt dilemma i att köpa husdjur från uppfödare när det redan finns miljontals djur som ingen tar hand om.
Det jag menar är att jag respekterar er sak, ni väljer att inte käka kött etc.
#4 Det jag blir provocerad av är att när du dömer ut mitt sätt att se, så framställer du dig själv som en perfekt människa. Jag är övertygad om att du gör andra missar när det kommer till miljö eller djuren, fast du inte är lika medveten om dem eller orkar inte engagera dig 100% för då hade det varit svårt att leva i dagens samhälle.
Är man inte perfekt själv så ska man heller inte kasta sten på någon annan.
# till alla: Jag själv ser mig som en människa och är allätare, sedan om ni inte vill käka mjölkprodukter är det okej, jag tänker inte sitta och ändra er, därför hoppas jag ni respekterar mig och inte tänker ändra mig med att säga "människor klarar sig utan kött". Jag ser mig som en allätare, många djur i naturen dödar andra djur, en del av att äta, andra av aggressioner eller av skoj (exemeplvis katten) som inte alltid käkar upp sitt offer utan dödar för lekens skull. Jag ser inte dödandet i sig som något dåligt om det sköts på ett bra sätt. Om man skjuter en lyckligs ovetande älg ute i skogen med ett perfekt skott så ser inte jag det som något problem.
Sedan var den någon annanstans jag läste på forumet att någon skrivit ang husdjur: "vi måste ju ta hand om dem som behöver hem". Då kommer det ju fortsätta att avlas fram djur för eget vinnande. Samma gäller ju köttindustrin, man borde ju käka köttet som redan finns så djuret inte dött i onödan, eller?
#7 Fast du gör säkerligen andra saker som bidrar aktivt till att jorden blir sämre. Menar du att du alltid köper kläder som är fairtrade, inga kemikalier i etc, eller du tar aldrig någonsin bilen, bussen, flyget, eller du köper aldrig någonsin produkter med microplatser i?
Jag skulle kunna hålla på hela dagen med exempel. Världen är så extremt vrickad så man gör alltid fel någonstans.
Jag är Vegan. Jag stödjer en seriös hundavel. Jag har själv hund och den äter kött. Jag är för en kontrollerad jakt också. Det finns nog olika veganer precis som det finns olika köttätare, alla tycker inte samma sak :)
#10 Jag kommer inte att börja respektera att man utnyttjar och dödar djur i onödan, skriver man här på vegansajten så får man acceptera det.
Resonerar du på samma sätt när det gäller annan diskriminering? Bör vi respektera rasistiska handlingar av anledningen att anti-rasister inte är perfekta människor?
Hur ser du på de som kämpar för mänskliga rättigheter i övrigt? Anser du att de ska respektera mänskligt förtryck för att de inte själva är perfekta människor?
Ingen är perfekt. Det är ingen anledning till att stödja, deltaga i och försvara förtryck och diskriminering av andra individer. Oavsett om de är mänskliga eller icke-mänskliga.
Håller med #12 om att är man inne på en vegansk sajt får man förstå att folk är emot djurindustrierna och onödigt lidande för djuren. Däremot måste man fortfarande vara trevlig mot varandra.
#10 du är nog ute på ett konstigt spår.
"Det jag blir provocerad av är att när du dömer ut mitt sätt att se, så framställer du dig själv som en perfekt människa" det gör hon inte, du får bara uppfattningen om det.
"Jag ser mig som en allätare, många djur i naturen dödar andra djur, en del av att äta, andra av aggressioner eller av skoj (exemeplvis katten) som inte alltid käkar upp sitt offer utan dödar för lekens skull. Jag ser inte dödandet i sig som något dåligt om det sköts på ett bra sätt. Om man skjuter en lyckligs ovetande älg ute i skogen med ett perfekt skott så ser inte jag det som något problem." Tyvärr hjälper det inte att du ser dig som allätare om våra förmågor att ta vara på animaliskt kolesterol inte finns, dessutom gör mjölk och ägg oss sjuka. Allätare klarar av en sådan kost utan problem. Men i våra kroppar förorsakar det problem. Det animaliska proteinet som vi tar upp sänker pH'n i våra kroppar som kroppen balanserar igen med hjälp av kalciumet som vi har i våra ben.
Du kanske inte ser problem med det, men jag anser att det är fel att döda någon som vill leva vare sig människa eller djur. Dessutom borde inte vi vara ute i skogen längre och rubba alla ekosystem. Vanliga rovdjur bidrar till en naturlig selektion och de tar de svagaste och sjukaste djuren, detta gör så att det uprätthålls en riktigt stark population. Men många människor är ute efter det stora coola bytet. Och detta har inget med viltvård att göra. Viltvården skulle ske om vi inte skulle skjutit ihjäl flertalet vargar.
"Sedan var den någon annanstans jag läste på forumet att någon skrivit ang husdjur: "vi måste ju ta hand om dem som behöver hem". Då kommer det ju fortsätta att avlas fram djur för eget vinnande. Samma gäller ju köttindustrin, man borde ju käka köttet som redan finns så djuret inte dött i onödan, eller?" Nej, att ta hand om dem som behöver hem handlar inte om att köpa, utan om att adoptera. Därmed skulle ingen avel stödjas.
Nej, jag tänker inte köpa köttet som finns. Därmed skulle man stödja köttproduktionen. Efterfrågan bestämmer utbudet och utbudet veganska produkter ökar riktigt snabbt nu. Bland annat skulle det betyda att du nog inte kommer sakna något om du blir Vegan. (Dessutom har djuret ändå dött i onödan, och levt i onödan för den delen också, det låter hemskt. Men att sitta och göda i några månader är inget liv)
"Fast du gör säkerligen andra saker som bidrar aktivt till att jorden blir sämre. Menar du att du alltid köper kläder som är fairtrade, inga kemikalier i etc, eller du tar aldrig någonsin bilen, bussen, flyget, eller du köper aldrig någonsin produkter med microplatser i? Jag skulle kunna hålla på hela dagen med exempel. Världen är så extremt vrickad så man gör alltid fel någonstans" Försök inte alltid leta efter småfel, visst är vi inte perfekta. Men felen som man gör och ibland inte kan undvika betyder inte att du kan göra vad som helst som tillfogar naturen mycket mer skada. Du förstår kanske inte vilken skada animalier egentligen gör. Du borde kolla på Cowspiracy. Den är riktigt bra och du får en bra uppfattning om allt.
som allätare får man ofta uppfattningen om att veganer tror att de är hur mycket bättre än dig om helst och det är nog ganska lätt att få den uppfattningen, det handlar dock inte om att vara en bättre person, utan om att göra de bättre valen för vår jord.
Till exempel är hela världens transport bara ansvarig för 13% av växthusgasutsläppen, och animalieproduktionen är ansvarig för 50%.
https://www.youtube.com/watch?v=ZlTBC91L-x0 kika på den här =) kanske blir det klarare för dig då.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#10 Jag tror inte att det är någon Vegan som säger att de är perfekta, jag tror att det är du och ditt dåliga samvete som säger dig att det veganer gör är mer rätt medans det du gör inte stämmer överens med ditt samvete. Och jag säger inte det här för att vara dryg på något sätt, utan det är vad jag tror, för ingen Vegan anser sig vara perfekt. Men att undvika att utnyttja och döda djur, speciellt när vi inte ens behöver göra det, är ju ändå bättre än att fortsätta med det. Tror inte du kan komma med någon vettig förklaring till varför vi ens borde fortsätta med det människor gör mot djuren på den här jorden.
Människan må kunna äta lite allt möjligt, men bara för att vi t.ex. kan äta godis, chips och läsk så betyder det inte att det är det bästa för oss. Vi har lååånga tarmar vilket inte passar för att äta kött då det tar lång tid för köttet att passera och då ligger köttet och ruttnar i våra kroppar. Hur bra låter det? Det är ju inte så konstigt att forskning säger att kött leder till olika typer av cancrar i t.ex. tarm.
Ja, vi behöver fortfarande ta hand om djuren som inte har ett hem, men det betyder inte att vi vill att det ska fortsätta avlas fram nya. Vi vill att aveln upphör och att vi tar hand om de djuren som finns.
Som jag sa så är inte vi perfekta och vissa är veganer för hälsan, miljön eller djuren. Jag är Vegan för djuren och i andra hand miljön. Jag gör det jag kan just nu och med bättre förutsättningar kan jag göra mer. Som jag skrev så är vissa saker nästintill omöjliga att undvika som t.ex. att åka med fordon, vilket jag inte gör ofta, men jag gör det när jag måste. Och om du bryr dig så mycket om miljön och andra människor så är Vegan absolut den rätta vägen att gå då kött-, mjölk- och äggindustrin står för lika mycket miljöförstöring som alla bilar, båtar, flyg, tåg och bussar i hela världen tillsammans. Och tänk hur mycket mat vi egentligen odlar för att mata djuren som sedan ska bli kött! Hade vi inte gjort det så hade vi kunnat mata alla människor på jorden flera gånger om. Så om du verkligen bryr dig så bli Vegan.
Jag förstår verkligen inte heller varför du är så inne på det här med att vi veganer inte är perfekta. Jag tror som sagt inte att det är någon Vegan som tror att hen är perfekt. Jag tror som sagt att det är ditt samvete som talar.
Jag undrar hur veganer kan barfa sina djur. Har sett flera som påstår sig vara veganer men som ändå ger likdelar till sina djur. Det om något är väl onödigt lidande med tanke på att man har valet att inte äga något djur. Dubbelmoral?
#16 Jag vet inte varför men jag börjar tycka att du är rolig när du kommer inhoppandes med små kommentarer här och var 🙂 Men jag tror att du faktiskt har rätt med ditt påstående. Det är nog dubbelmoral.
mvh, HamsterHamster
#17 🙂
#16 Jag tror att många redan hade katt t.ex. innan de blev veganer och då är det ju inte direkt veganskt att ge bort dem heller och då blir det tyvärr dubbelmoral, men jag tror de gör så gott de kan göra i sådan situation. Själv tar jag hand om en kanin så jag har inte det problemet. Men man gör som sagt så mycket man kan som Vegan. Det är fortfarande bättre att vara Vegan men att ge sin katt kattmat än att ge sin katt kattmat OCH själv äta en massa djur. Det är ju inte direkt djuren som är problemet, det är vi människor.
#19 Tyvärr gäller det även uppfödare och folk som köper djur från uppfödare de redan är veganer. Det är det jag inte får ihop.
Men jag gissar att en del gillar att kalla sig veganer bara det att dom inte är det fullt ut.
#20 Vänta, va? Veganer köper inte djur från uppfödare då det inte är en vegansk handling att stötta djurindustrier. Vi adopterar djur som har blivit bortlämnade.
#22 Nej, du kan inte säga att du är Vegan och samtidigt stötta utnyttjande och dödande av djur. Är man Vegan så vet man ju oftast också vad man gör som Vegan och det är att inte betala för djur som en vara. Att man däremot har gjort det innan man blev Vegan är en annan sak. Men som Vegan så kan man göra misstag, man kanske trodde att något var veganskt och så visade det sig inte vara det, då är man fortfarande Vegan. Men man kan inte köpa ett djur från en uppfödare av misstag när man är Vegan.
Nej, du kan inte vara Vegan och döda djur.
Jag börjar tro att du bara trollar.
#23 Nej, det gör jag verkligen inte. Bland annat i den här tråden finns det minst en medlem som stödjer både avel och jakt.
Innan man som Medarbetare anglagar någon för att trolla kan man faktiskt kolla upp medlemmen i fråga. Och tex läsa alla inlägg i den.
#25 Detta är ju en Vegan som skrivit det här. Läs.
Och nej. Jag vet inte svaren. Det är därför jag frågar! Jag börjar undra om man inte får ställa frågor här när man får detta bemötandet. Frågor som i allra högsta grad är relevanta både i tråden och i verkligheten.
#26 "Bland annat i den här tråden finns det minst en medlem som stödjer både avel och jakt", du sa aldrig om det var en Vegan eller ej. Har den här medlemmen påstått sig vara Vegan och samtidigt stöttar avel och jakt?
Självklart får man ställa frågor, men du verkar hänga här en del och du kommenterar en hel del, så jag tänker att då borde du veta lite saker innan du börjar kommentera emot någonting? Sen trodde jag att det var rätt så allmänt känt att veganer INTE dödar djur, vad är då annars syftet med att vara Vegan?
#26 Jag tror att du är ute efter Veganärbra,
Jag tror att denna person är Vegetarian och inte Vegan. Den när sig på vegetabilier men utan en Vegan livsstil. Eller så är det en person som försöker dra uppmärksamheten på sig och kräva ett längre svar, vilket jag ofta varit med om.
Det som hen stödjer är inte en Vegan livsstil.
Hera, det är lätt att bli irriterad när man är Vegan, ta inte åt dig jättemycket om det blir lite agressivt ibland.Sånt händer när man får frågor om samma saker hela tiden.
Dock tycker jag att du inte är så öppet för nytt tyvärr.
mvh, HamsterHamster
#27 Eftersom jag antog att du läser alla inlägg i trådarna du deltar i och bara en i tråden angett dessa uppgifter kändes det som överflödig information.
#26 Eftersom medlemmen utgav sig för att vara Vegan ställde jag frågorna.
Vad du menar med öppet för nytt vet jag inte. Jag ställer frågor om det jag undrar över. Om du syftar på att jag inte är öppen för att bli Vegan förstår jag. För det är jag inte. Tycker ändå det är kul med diskussioner.
#27 Nej, jag hinner inte alltid läsa allt. Därför är det så bra att vi är fler Medarbetare.
Okey..själv brukar jag läsa trådarna jag deltar i. Det underlättar.
#31 Det brukar räcka med att jag läser det människor skriver till mig då det är en diskussion jag deltar i.
Haha heja Hera, du livar upp tråden!
Om du blir provocerad av en sådan minoritet som veganer i detta land/denna värld, så är du nog ganska illa ute av att klaga om det på ett veganforum. Hur ofta tror du inte att Vegan blir provocerade av köttätare, som det finns hiskeligt mycket fler av? Även om filosofin "ett öga för ett öga" kanske inte är det smartaste sättet att gå till väga för att få folk med i sin s.k "tro", så är det inte förståeligt? Detta handlar för veganer om liv och död för levande varelser, en ganska viktig fråga i grund och botten (död vs. liv). Det klart att vissa åsikter blir väldigt tunga och extrema när det handlaro m en extrem sak.
Not your mom, not your milk.
#35 Tydligen kan ni det som du ser. Två stycken har svarat att man inte kan vara Vegan och samtidigt stödja avel och jakt. Och en av dom är din medis.
Medan medlemmen själv uppenbarligen anser det eftersom denne kallar sig det.
#36 En Vegan avstår allt djurutnyttjande så långt det är praktiskt möjligt enligt den ursprungliga definitionen. Det är den definitionen som jag går efter och då stödjer man inte handel med djur, djuruppfödning, jakt etc.
Begreppen "vegan" och "vegetarian" är dock urvattnade idag och det skulle inte förvåna mig om "veganer" snart både kan jaga, barfa sina husdjur och stödja handel med djur och kalla sig Vegan. Kanske föda upp egna kaniner och döda och ge till de köpta husdjuren när man ändå är i farten. Att vara Vegan betyder idag för många att inte äta animalier själv. Allt annat bortser man ifrån.
Till slut får väl vi som avstår från allt djurutnyttjande så långt det är praktiskt möjligt mynta ett nytt ord om vi inte kan återta det gamla.
Men undrar du hur medlemmen i fråga tänker så är det intressantare för dig att få svar från medlemmen det berör.
Jag är själv intresserad av hur man som Vegan tänker kring köttätande husdjur.
#37 Jag var intresserad av allas åsikter, därför ställde jag frågan öppet :)
Hera, alla veganer tycker inte likadant. Jag är inte emot att man får äga djur I vissa avseenden. Jag är inte emot att man köper en hund om man tänkt jobba med den, däremot är jag emot att man köper en kanin för att stänga in den hela livet I en bur som är 1m. Enligt mig beror det helt på hur man väljer att sköta sitt husdjur.
Jag barfar därför att kött är hundens naturliga föda. Som Vegan värnar jag om djuren, men man måste också förstå att vissa djur är naturliga predatorer och då tänker jag inte föra över mina värderingar på hundarna. Jag ger så mycket vilt jag kan, för att inte bidra till djurindustrin. Helst hade jag inte velat ge kött, men nu har jag bestämt mig för att ta hand om ett liv, och då kommer jag att göra det som är bäst för mitt husdjur, även om det går emot mina värderingar. Människor behöer inte äta animalier för att må bra, men jag anser att hundar behöver det. Därför tänker jag aldrig ge min hund en vegansk kost.
Kan tillägga att jag köper djur från uppfödare (Hund). Det finns säkert massor med veganer som inte tycker det är ok, men det gör jag. Jag anser att man kan vara Vegan även om man köper från en seriös uppfödare, man bidrar inte till lidande på det sättet att skulle hunden inte kunna stanna kvar I hemme, tar uppfödare tillbaka hunden. En seriös uppfödare säljer inte heller till vem som helst.
Alla veganer tänker inte likadant, och jag tycker att det är ok. Man måste respektera varandra ändå, jag ser det som att alla veganers mål är att göra jorden till en bättre plats, även om man gör det på olika sätt och det tycker jag man ska stötta varandra för.
#39 Får jag fråga varför du ser dig själv som Vegan?
Vad jag har förstått är hundar omnivorer och kan äta grönt också och att deras tarmar inte är lika korta som carnivorer t.ex. där det krävs en kort tid för köttet att passera.
Bara lite intressant information är att en hund som blev 27 år gammal och hamnade i Guinness Book of World Records åt en vegansk kost http://www.vegan.com/dogs/
Och den här videon tyckte jag mest var häftig då jag aldrig sett hundar äta växter direkt ur marken, men jag har ju hört att vargar brukar göra det tydligen https://www.youtube.com/watch?v=_O_YJmjUM0o
Tack för svar!
#41 en hund KAN överleva på vegansk mat, men det är inte optimalt för hunden. Det är som att säga att en människa kan överleva på snabbmat, men det är inte bra ur hälsosynpunkt. Min hund äter också en liten del gönsaker, det är naturligt, men ca 95% av maten består av rått kött/ben/innälvor.
Min hund arbetar varje dag, vi tränar olika hundsporter, både rallylydnad och agility. Den skulle aldrig klara av detta om den bara åt vegansk mat.
Vi ska enligt lag ge våra djur artanpassad föda. Att ge vegansk mat till en hund är inte att ge den artanpassad föda tyvärr.
Jag kallar mig Vegan för att jag är Vegan. Jag äter inte animalier, köper inte djurtestade produkter, använder inte skinn, dun, ull osv, däremot är inte min hund Vegan. Så svaret är at JAG är Vegan men min HUND är INTE det. :)
#43 Så du menar att hunden som blev 27 år gammal inte fick optimal kost?
Du får gärna visa vart du har fått din information ifrån då jag är intresserad.
Hur vet du att den aldrig skulle klara av det på en vegansk kost? Har du provat?
Fast en Vegan köper inte djur ifrån en uppfödare som en vara och är inte för dödande av djur. Jag är bara rädd att människor ska få fel uppfattning om vad en Vegan egentligen är och tror att vi köper djur och är för jakt osv och att ordet Vegan blir urvattnat precis som ordet Vegetarian blivit.
Jag skulle säga att du är Vegetarian då du äter en vegansk kost men du lever inte en vegansk livsstil.
Jag såg också att du skrivit i en annan tråd att du inte tyckte att det var okej att någon valde att ge bort sina fåglars ägg till sina grannar eller pappa då personen gjorde samma skada. Men det är ju lite samma sak som du gör när du bestämmer dig för att köpa en hund från uppfödare (bidrar till att fler avlas fram och fler hundar blir utan hem och att hundar ses som en handlingsvara), bestämma dig för att inte ge den vegansk hundmat (som är anpassad så att hunden får i sig allt den behöver) utan du vill köpa hundmat som bidrar till skadan som köttindustrin gör.
Då bidrar ju direkt till skada som görs när man köper ifrån uppfödare och du bidrar till skada när du köper kött till din hund även om du själv inte äter kött.
#43 Det finns hundar som mår utmärkt.
http://tinysauruskennel.blogspot.se/p/vego-hun.html
Detta är mycket bra skrivet och intressant läsning:
http://tinysauruskennel.blogspot.se/p/hundmat-halsa.html
Jag stödjer inte uppfödningen, bara länkar till den i syfte att upplysa att det finns hundar som mår optimalt på vegankost.
#44 Om jag ska vara helt ärligt så bryr jag mig inte vad folk tycker, jag ser mig själv som Vegan och kallar mig för Vegan, sen så får man tycka vad man vill om det…:)
Sök på barf utfodring och dess fördelar, det finns massor med information om detta och varför hunden ska äta kött och inte annat. Vet du vad den här gamla hunden användes till? Var det en arbetande hund eller en soffliggare? Har du hört talas om en atlet som äter snabbmat? Det går helt enkelt inte. Veganskt mat är inte artanpassad föda och jag tycker det är otroligt fel att säga till oerfarna djurägare att ge sin hund vegansk kost. Köper man en renodlad predator måste man räkna med att den äter kött, ananrs får man skaffa en kanin eller liknande. Jag ser det inte som en vegansk handling att tvinga en renodlad predator att äta vegansk mat, snarare skulle jag klassa det som djurplågeri. Alla djur har rätt till att få en artanpassad föda och vegansk mat är inte artanpassad för hund.
#45 Det jag ifrågasatte I den tråden var att varför Trevor_S tyckte man gjorde mer skada genom att äta äggen själv än att ge bort dem, alltså varför det anser att det är mer veganskt att ge bort äggen istället för att äta dem själv.
Majoriteten av hundar utan hem är blandraser, köper du en hund av en seriös uppfödare och inte kan ha kvar hunden tar uppfödare tillbaka hunden och omplacerar den. Det är inte fel på att föda upp hundar utan sättet många föder upp på, enligt mig borde det vara olagligt för vem som helst att föda upp hundar, det är då många blir utan hem tyvärr. Det är inte vanligt att man köper en arbetande hund, lägger ner extremt mycket tid och pengar på hunden för att sedan sälja den. Jag har aldrig hört talas om det, utan de flesta hundarna som säljs är omeriterade blandraser eller hundar som ägarna köpt utan att ha någon använding av hunden, utan den ligger bara hemma för man har inte tid/ork och sedan blir den så pass jobbig att man väljer att sälja. Avel där man säljer till vem som helst och avel på blandraser borde inte vara laglig. Sedan finns det otroligt många sjuka hundraser som föda upp bara för att se fina ut, där man inte kan använda hunden till någonting, detta är en vidrig avel de flesta motsätter sig.
Vad andra djur äter brukar spåra ur som diskussion så kanske gå till topic. Känns som det är detta som vill höras/läsas för att kunna bevisa andra hur vidriga veganer är. Alla har vi olika syn och tänker olika. Bara för en tycker något betyder inte det en annan tycker likadant.
Menar att det är ett känsligt ämne som oftast spårar ur. Inte riktad åt någon.
#49 håller med tycker man ska vara glad att alla försöker göra så gott man kan, varje människa har inte samma förutsättningar. Det är helt naturligt att någon som äger en kanin gör fler veganska handlingar än någon som äger en predator, tycker det är onödigt att bråka om sådant. (säger inte att någon försöker bråka men ni fattar)
- Vegans think they are superior to everyone else!
- Actually vegans are the antithesis of superior. We believe we aren't superior to any living being. 🙂
När det kommer till husdjur, är problemet att de är domesticerade sedan lång tid tillbaka, vilket innebär att de kommer att klara sig sämre om de förvildas direkt.
Jag har dock haft ett mål - att successivt försöka avdomesticera de husdjuren jag skaffar. Personligen väljer jag att endast omhänderta herbivorer - för enkelhetens skull men även för de moraliska aspekterna.
I nuläget "har" jag kaniner, som i början bodde i ett utehägn. Jag släppte ut dem varje dag så att de kunde bekanta sig med världen utanför buren.
Jag fick dem första när de var 7 veckor gamla ungar, och försökte aldrig få dem att bli tama gentemot människor eller andra djur. När de blev några månader gamla rymde dem från hägnet, och jag hittade dem på morgonen betandes runt huset. Detta skedde ett par gånger med samma resultat och tillslut tänkte jag att de kanske var redo för att bo fritt utomhus, och gjorde iordning rejäla skydd för dem.
Nu försörjer de sig helt själva, äter fritt, bygger sina egna bon, förökar sig (vilt beteende på avkommorna - omöjliga att få kontakt med), men bor på våran (stora) tomt där de har sin egna avdelning - helt fantastiskt! Jag kan ju tänka mig att vi som bor här även blir ett sorts skydd från rovdjur. Jag har bland annat märkt att deras sinnen har förstärkts, likt deras flyktinstinkt.
Jag har även sett att användaren "veggie4every1" hade skrivit ett inlägg om visenter som hade släppts ut i öppna landskap. Får hoppas att det går mot den riktningen, och försöka dra mitt strå i stacken själv för att djuren ska få ett fritt liv!
Seriöst TS jag orkar inte bry mig om du är provocerad, jag blir inte provocerad av folk som äter kött, ost m.m för att de gör det utan för att de inte ens vet vart det kommer ifrån och vad som offras för det, de verkar helt övertygade om att alla kor, grisar, höns m.m står fint och väntar på att bli kotlett och nuggets och har det bra innan.. MEN sen är jag periodare för jag är ibland Vegan, ibland Vegetarian och ibland blandkostare, det kommer och går, oftast p.g.a mer av hälsa, mående och träning än av moral men samtidigt är jag väldigt medveten om vart saker kommer, hur de framställs m.m
Därför köper jag kött m.m där jag vet exakt vart det kommer ifrån och hur djuret har levt och blivit dödat (jag är uppväxt i jägarfamilj), vilt har levt ett fint liv oftast ute fria och sen blir avlivade kvickt, ingen halalslakt m.m där inte och det är få djur som fälls för en familj istället för mass slakt där man slänger merparten av det som framställs.
Jag kan köpa ägg direkt från bonden, där jag kan klappa hönorna om jag känner för det, eller klappa svärmors höns för den delen som bor i en uppvärmd stuga på natten och springer fritt på tomten på dagen.
Men jag köper inte mejeri för där suger vi livet ur korna på alla gårdar som finns för en större produktion.. var faktiskt och jobbade på huvudkontoret på ett företag som tillhandahåller mejeri i Sverige härom veckan, kände att mina åsikter inte fick komma i vägen för mitt jobb för det är känsligt nu och jag vill gärna inte bli arbetslös igen… de va så stolta över sina produkter så de pratade så glorifierat om det… där just då hade jag lust att gå tillbaka till veganism rakt av moraliskt och skrika rätt ut för jag blev så irriterad på att folk är så blinda, de ser verkligen det som att någon går ut och hämtar en ko långt ut på en hage som är mils tals långt och mjölkar henne och hon blir nöjd och myser för hon behöver bli tömd (jo men sen tänker dem inte öht på varför hon ens har mjölkproduktion, inget djur på jorden lakterar 24/7 365 dagar om året på naturlig väg) och sen inte bara det utan slängde ungefär 4 kylskåp fulla med mjölk "ojsan dessa hade gått ut"…
Det stör mig, Okunskapen!
Nu kan alla veganer och vegetarianer som ogillar mitt periodande få skrika på mig om de känner för det :)
Kalel på youtube beskriver veganismen, fördomar och förståelsen för köttätare väldigt bra. Jag har läst din tråd, och lite av kommentarerna men förstår inte riktigt. Min katt lever som en vildkatt och är inte ett dugg frihetsberövad. Hon behöver bara ställa sig vid dörren sen får hon vara ute hur länge hon vill. Hon får lika mycket natur som en vildkatt om hon vill. Hon är inte ett dugg frihetsberövad. Min hund behöver också bara ställa sig vid dörren, han springer alltid löst men såklart lite mer begränsad då han inte får vara ute självständigt.
Sen är jag inte veganen du beskriver. Jag pratar aldrig med köttätare om veganism irl, säger bara att jag inte vill prata om det. Skulle någon fråga mer än 8 gånger trots ett nej ber jag dom faktiskt gå. Jag tycker det är meningslöst att disskutera veganism med en köttätare då jag inte förväntar mig att dom ska förstå. Jag bara nämner det inte så man märker ingen mer skillnad än att jag äter annorlunda och undviker vissa produkter.
Jag tycker det är sorgligt att veganer får ta så mycket skit. Man borde vara tacksam över att en människa (i många fall) gör så stora uppoffringar för våran planet , istället för att klanka ner på dem. Man borde vara tacksam över att det finns andra som kan uppoffra det när man inte kan göra det själv. Sen är det fakta att en Vegan generellt sätt gör betydligt mer för miljön än en köttätare. Men man behöver inte trycka upp det i ansiktet på en köttätare, det skulle jag aldrig göra med folk i min omgivning, väljer som sagt bara att inte prata om det. Men dina teorier kan också mätas i andra frågor….
Du tycker alltså inte att det är en skillnad på dig och Vegan på många sätt för dina uppoffringar. Jag skulle vilja se det så att desto mer uppoffringar, desto bättre.
Men det är ett individuella val, det är alla val.
Som att jämföra…. Vem gör störst skillnad? han som gjorde 20 uppoffringar, eller han som gjorde 3?
han som i krig räddade sin familj, eller han som också förutom sin familj räddade 200 främlingar?
Två personer som älskar kött, ost, allt animaliskt. Vars en slutar med att äta enbart lax. Och den andra slutar med att äta allt animaliskt….
Vilka av alla dessa gör störst skillnad?
Jag tror vi är överens om svaren där. Men det gör inte dom andra sämre. Bara för man gör sämre val än någon annan betyder inte det att man är sämre som människa.
#54 Har man utekatt värnar man definitivt inte om djur. Det är ett som är säkert.
Jag kan inte tala för någon annan än mig själv, men mitt mål som Vegan är inte att vara perfekt. Mitt mål är att göra så gott jag kan för att undvika utnyttjande av djur, såväl av etiska aspekter som av miljöskäl. Om jag någon gång blir arg/frustrerad/snarlikt på en som stödjer denna konsumtion, så är det inte för att jag inte respekterar personen ifråga - det är för att jag inte respekterar att någon inte vill ta till sig den kunskap som jag (och många andra) har att ge om den här konsumtionens negativa konsekvenser och fortsätter med handlingar som jag anser vara oetiska. Jag kan förstå att man gör det om man inte har kunskapen - det har inte jag heller alltid haft - men när man vet att något är oetiskt, att det påverkar jorden vi lever på negativt, att det dessutom kan ruinera din hälsa vilket, om en inte själv bryr sig, andra får lida för när dessa ska ta hand om ens närstående senare.
Jag ser det heller inte som att jag "offrar det goda köttet", eller alla andra animaliska produkter heller för den delen. Jag ser det som att jag ger något till andra människor, till djuren, till naturen och till mig själv. Det gör inte att jag ser mig själv som perfekt - jag dödar och skadar säkerligen en hel del djur och människor utan att vara medveten om det (typ trampa på myror och svälja flugor). Men jag förstår heller inte varför jag ska bidra till att tusen individer skadas/dör, när jag kan reducera det till ett hundratal? (Siffrorna är hypotetiska och tagna från huvudet. De är mest till för ökad förståelse om att något är mer och något annat är mindre.)
Det är många av er som är veganer som säger att blandkostare inte respekterar era val och klankar ner på er. Så må det vara irl då folk inte har någon kunskap om ämnet. Men här på detta forumet tycker jag att det är tvärt om. Blandkostare respekterar veganer och tycker att de dom gör är bra, men veganer respekterar inte blandkostare för fem öre. Och ibland tror jag det är för att ni inte har rätt kunskap om slakt och liknande.
Många gånger säger ni att djuret inte vill dö och att djuret vill leva och det är en så jäkla dum grej att säga, förlåt men det är det verkligen. Kan ta det som ett exempel för att göra det lättare att beskriva.
Tänk dig att du går på gatan, tänker på vad du ska laga för middag och pang så slår blixten ned i dig och du dör direkt. Är du då ledsen över att du dog? Känner du: åh fan också jag som så gärna ville leva!!
Nej det gör du inte. För du är död och kan inte tänka de här tankarna. Ett djur som åker till slakt vet inte om att det ska dö! Det är ingen som har berättat de för dom och dom blir inte ledsna över detta. De tänker inte efteråt att ajsing bajsing här dog jag, vad tråkigt. För de kan inte tänka när de är döda!
Dödandet av djuret ser jag inte som ett problem om det går till som det ska, med bedövning som det alltid gör i Sverige. Även vid halal slakt. ALLT kött i Sverige bedövas innan de blir avblodade.
Det jag ser som ett problem är uppfödningen på vissa djur. Jag skulle aldrig köpa oekologiska ägg då jag vet hur hemskt de hönsen har det. De börjar picka på varandra då de inte har något att göra. Ekologiska hönserier erbjuder alltid hönorna aktivering.
Jag köper inte längre mjölkprodukter då jag anser att det är onödigt och jag gillar inte mjölk. Det enda jag köper är ost. Men jag känner att en ost varannan månad inte är speciellt farligt. Sen är skillnaden inte så stor hos kor om det nu är ekologiskt eller inte. Då väljer jag hellre att köpa från ett företag som gynnar bönderna så de kan göra miljön för sina kor bättre. Bönder älskar sina djur och om man stödjer ett mejeri som faktiskt ger lite pengar till bönderna så är det självklart att dom gör det bättre för sina djur om dom kan. Ingen människa jobbar 365 dagar om året om dom inte älskar det dom gör.
Kött köper jag också väldigt sällan, och då kollar jag upp vad det är för kött. Nötdjur har det oftast bra innan det dör, där ser jag inga problem med att äta köttet. Bara det att det är lite för dyrt för en student. Så istället väljer jag att köpa griskött, jag kanske äter kött hemma 1-2 gånger i veckan. Och då består det ofta av ekologisk leverpastej eller ekologiskt kött.
Men saken är att jag gör mycket medvetna val för att djuren ska få det bättre. Men en Vegan skulle aldrig kunna respektera de valen jag gör ändå.
Jag är utbildad bonde och jag vet mycket väl om hur det ser ut för de olika djuren och jag vet hur slakt går till. Jag gör det jag kan och tycker är rimligt. Jag vill inte sluta äta kött men kan lätt tänka mig att lägga av med 99% av mjölkprodukterna. Och om jag nu äter kött 1-2 gånger i veckan, vad är skillnaden på mig och på en Vegan som ger sitt husdjur kött? (Stödjer verkligen inte att ge hundar/katter veganmat) Om jag omplacerar en kanin som blivit utslängd i det vilda, men ändå äter kött 1-2 gånger i veckan, är jag fortfarande *en omoralisk människa?
Skriver noveller mitt i natten igen, gå och lägg mig 😂
*Redigerad pga speciesistiskt språk
Emma
#55 jag gjorde en research efter din kommentar och du har rätt. Blir numera förvirrad #57 hellre någon som konsumerar mindre kött som du säger än någon som äter det varje dag. Bara där gör du en förändring och det är så mycket bättre än några av mina anhöriga som äter kebab i princip varje dag och inte kan äta något utan kött på, inte ens morgon mackan går bra utan korv och inte heller kvällsmackan. Dom lever hur dom vill såklart men du lever bättre
*Jag är anti-rasist måndag till fredag. Men på helgerna är jag rasist. Då brukar jag köra med rasistiska skämt hela dagarna och gå ut och demonstrera emot invandringen.
Det är ju i alla fall mycket bättre av mig att vara rasist två dagar i veckan än de som är rasister sju dagar i veckan. Jag tycker jag gör en stor förändring, det känns för extremt att vara anti-rasist fullt ut och det är ju ett personligt val som alla bör respektera.
*( Obs! ironi)😎
Det här är vad jag hör när icke-veganer vill ha respekt för att de utnyttjar och dödar andra individer lite färre dagar i veckan…
#59 Precis det där jag menar. Ingen respekt alls.
Trevligt bemötande av sajtvärden på den här sidan.
(OBS sista meningen är ironi!)
Emma
#61 Men tänk om jag har funderat på att bli Vegan. Kan ju säga att innan åt jag något från djuren VARJE dag. Är det inte bättre att säga: åh vad bra att du slutat med så mycket. Här är några bra recept på grejer som du kan laga istället för att köpa kött eller "har du hört om den här nya produkten som är en vegansk ost"?
Inte så att man blir triggad till att bli Vegan när de flesta veganer har samma inställning som dig. Varför inte uppmuntra istället för att enbart trycka ner?
Emma
#59 Nej, respekt för sina egna val även om de inte är som dina.
#62 Det var ju dock inget svar på frågan. Om du kommer in i mitt "vardagsrum" där det med stora tydliga bokstäver står ritat på väggarna "HÄR FÖRESPRÅKAR VI VEGANISM OCH DJURRÄTT" och begär att du ska få respekt för att du dödar och utnyttjar färre djur så lär du inte få respekt för det av mig. Dina speciestiska handlingar respekteras inte på den här sajten. Din person respekteras dock och det är därför jag endast kritiserar dina handlingar.
Det är moraliskt fel att döda och utnyttja andra individer avsett om det är tio individer eller fem individer. Varför skulle jag uppmuntra till något som fortsätter att döda och utnyttja andra individer i onödan?
Jag tror mer om människor än att man ska behöva vara otydlig och dalta fram budskapet. Jag tror att människor kan och jag tror att de vill om de bryr sig om djur.
Om man väljer att ta baby steps så gör man det oavsett vad jag förespråkar. Men det är ingenting som är moraliskt rätt att uppmuntra. Jag uppmuntrar till att bli Vegan, inget annat gör tillräckligt mycket skillnad för de icke-mänskliga offren och det är de offren som prioriteras.
#64 Du glömmer dig hela tiden. Det är moraliskt fel FÖR DIG!
Det är inte allas sanning.
Funderade för övrigt på det här med att ta hand om omplacering djur. Egentligen borde det också vara fel för i längden bidrar det väl också till att hjulet som ni är emot fortsätter?
#62 Om du har planer på att bli Vegan så har du säkert börjat komma in lite i tänket och förstår vad man känner som Vegan när man hör om människor som vill ha respekt när de dödar och utnyttjar djur. Som Vegan är det otroligt svårt att bara sitta och le när folk berättar hur de utnyttjar djuren på alla sätt och vis, speciellt när det är någonting man får se och höra nästan dagligen. Sen är det ju också skillnad på hur man lägger fram saker och ting. Antingen så kan du prata som att djur fortfarande är en produkt att nyttja eller så berättar du att du har funderingar på att bli Vegan och vill veta mer och självklart förstår vi att det inte är lätt att veta allt i början. Det är kanske inte så svårt att förstå att dessa två olika sätt får olika bemötanden 🙂
Varje dag läser jag om människor som väljer att ta steget till att bli veganer och ber om hjälp och vi blir bara jätteglada över det såklart då det innebär ett steg närmare en värld där man inte ser djur som produkter🙂
Vill du ha hjälp med recept och annat så är det bara att säga till 👍
#65 Om alla istället skulle välja att adoptera djur istället för att köpa från uppfödare så finns ju inte längre en efterfrågan.
#67 Jag är helt övertygad om att uppfödarna hade kommit på sätt.
#69 Jag har inget behov av att försvara mitt köttätande. Känner få som har behov av det.
För övrigt är adoption handel även det. Pengar ges och ny ägare får djuret.
#65 Jag håller inte med. Jag är volontär på Stockholms Katthem som aktivt jobbar för att stärka kattens status och att ge information. Vi kastrerar alla katter. Jag antar att visionen för katthemmet är att folk ska se katterna som liv och inte bara ägodelar som en slänger bort när en tröttnat. Om fler väljer att adoptera så kommer fler bli informerade om verkligheten och färre kommer välja uppfödare. Det tror jag verkligen.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Jag kommer alltid välja riktiga uppfödare.
Det är buskaveln som borde försvinna.
#72 Det finns olika siffror men jag tror att det finns ca 100 000 hemlösa katter bara i Sverige. Vi kan nog hålla med om att det är på tok för många katter. Är det inte bättre att rädda dem än att betala för att ännu fler katter ska födas?
#70 Är du emot att människor adopterar barn? Man betalar ju. Är det en handel då anser du? Och innebär det då att människor automatiskt kommer att börja skaffa fler oönskade barn bara för att människor väljer att adoptera?
Pengarna man betalar för att adoptera djuret är oftast för att täcka kostnader för djuret de har tagit hand om under tiden. Om man inte betalade dessa kostnader så skulle djurhem inte kunna ta emot hemlösa djur och djuren skulle gå runt utan hem eller bli avlivade till höger och vänster.
#74 Jag är inte emot adoption av djur heller. Absolut inte. Och jag är väl insatt i det så du behöver inte förklara :)
Och det finns redan folk som adopterar bort mer än ett barn.
Och gällande barn känns det som ännu mer handel med tanke på de enorma summor det handlar om. Och det är ju inget okänt art barn säljs av fattiga och en del stjäls. Du tror inte adoption bidrar till den delen?
#64 Det är ett väldigt konstigt beteende du håller på med om jag ska vara ärlig. Du drar ju hela tiden paralleller mot rasism och kan ju säga att om jag möter någon som är rasist börjar jag ju diskutera med personen och kanske få den att förstå grejer som den ännu inte vet. Du bara skriker ju att tycker man inte som dig så tycker man fel.
Dina budskap kommer aldrig gå fram om du håller på sådär. Det är som de extrema feministerna eller de extrema rasisterna. Står man bara och skriker och säger att alla andra har fel så kommer man ingenstans. Det är just sånt beteende som får folk att tappa respekten för extrema feminister/veganer osv. Bara för att JAG tycker att något är fel så behöver inte detta vara fel för någon annan människa.
Om jag tycker det är helt fel att köra bil/använda el/ha husdjur och du har det så står ju inte jag och skriker att du har fel. Jag kanske försöker diskutera med dig och säger fördelar för att skippa detta. Men att stå och skrika och inte ta in någonting alls hjälper ingen och inte veganers rykte heller för den delen.
Och kan ju bara inflika att din mat gödslas av djurgödsel. Du "utnyttjar" med djur. Börja odla all din mat själv så kan du säga att du inte "utnyttjar" djur.
#66 Men jag tycker inte att man utnyttjar djuren. Jag jobbar med grisar någon gång i veckan. Jag ser inte hur de blir utnyttjade. Grisarna vill para sig, grisarna har sociala grupper, grisarna skuttar omkring och busar. Det som man märker är viktigast för grisarna är deras kompisar och de har alltid kompisar omkring sig. MEN jag skulle vilja att vi slutar föda upp så himla mycket djur. Det är därför jag äter kött/ägg/ost så sällan som jag gör. Jag tycker inte om att det finns gårdar med tusentals djur i för då är det svårt att ta hänsyn till att de är individer.
Jag tycker att det borde finnas mindre gårdar med kanske 30-40 vuxna djur på som kan gå ute och bete sig naturligt tills man slaktar dom. Jag ser som sagt inga problem med slakten.
Emma
#75 Jag behövde förklara för du verkade tro att man betalar för djuret som man gör vid uppfödning.
Ja, sådant är jättetråkigt att det sker såklart. Men jag ser hellre att människor som önskar sig barn kan adoptera och ge barn utan en kärleksfull familj ett hem än att skita i att låta människor få adoptera barn och låta barnen växa upp på gatorna bara för att man är rädd för att en mindre del människor rövar bort barn för att tjäna pengar.
Men låt inte detta gå OT nu, jag ville bara komma med en jämförelse 😛
#76 Fast det är ju att utnyttja en annan djurart för sin egen vinning skull när man föder upp dem i fångenskap för att sedan kunna äta upp dem, även om de nu skulle få lära känna vänner och få para sig under sin korta livstid de får på gårdarna.
Sen om den stora djurindustrin skulle upphöra och man bara skulle få ha små gårdar med några få djur på så skulle det inte täcka efterfrågan på djurprodukter och människor skulle börja köpa kött från utlandet. Bättre att inte utnyttja och äta djur över huvud taget tycker jag då.
Okey. Själv tycker jag man ska angripa från andra hållet. Så inga djur behöver adopteras.
#79 Vad tycker du att vi ska göra med dem som behöver adopteras nu, innan problemet är löst?
#79 Ändra lagar, införa regler, kurser mm.
#79 Precis, för att inga djur ska behöva adopteras så slutar man med uppfödning av djur så att fler och fler djur blir hemlösa. Så kan människor adoptera de djuren som finns och behöver ett kärleksfullt hem.
#81 Men det gör ju ingenting för de katter som är hemlösa nu? Det hjälper framtida katter, men det hjälper inte de nuvarande.
#76 Jag skriker aldrig. Varför skulle jag skrika, vad menar du nu?
Visst kan vi diskutera du och jag, men jag kommer inte att respektera dina handlingar som utnyttjar och dödar icke-mänskliga individer. Varför tycker du att jag eller andra veganer ska behöva göra det?
Om du har behov att få respekt för det så är du på fel sajt. Här kommer de icke-mänskliga individerna före känsliga icke-veganska tår.
Vill du bli Vegan har du däremot kommit rätt och då kommer jag och de andra veganerna här att uppmuntra dig och hjälpa dig att nå målet, men jag kommer inte att förespråka att det är moraliskt rätt eller respektera valet att fortsätta att utnyttja och döda andra individer även om du inte gör det sju dagar i veckan.
En gödseltråd har vi redan. Ta gödselfrågorna där.
#82 Nej. Man gör det svårare att både skaffa och avla på djur.
#83 Nej, men adoptioner hjälper inte de nästkommande.
#78 De flesta grisar man avlar på lever i ca 5 år. De blir 8 år om de inte avlas på. Tycker 5 år är länge. Hade man fått mer pengar för köttet så kanske man inte behövt avla lika hårt på suggan och att hon då kunde bli äldre. Det största problemet är att de efter 4-5 år har svårt att bli dräktiga. Och jag ser det inte som att utnyttja dom. Tycker du att man utnyttjar djuren man har hemma hos sig då som man kanske omplacerat?
Nu tror jag du uppfattat mig lite galet. Tycker att alla borde äta mindre kött för att gårdarna ska bli mindre. Äter alla i sverige mindre kött så blir gårdarna mindre och vi behöver inte importera kött
Emma
#85 Nej, enbart att adoptera hjälper inte nästkommande men som jag skrev här uppe för ett bra tag sen, så via adoption åtminstone på katthemmet tycker jag att de blivande ägarna blir bra informerade och förhoppningsvis lär sig. Men genom att adoptera, kastrera och ID-märka sina katter och förbjuda avel så försvinner ju faktiskt problemet med hemlösa katter samtidigt som de nuvarande får hjälp.
Förlåt för att jag har snöat in mig på katter, jag älskar alla djur men jag kommer mest att prata om katter eftersom det är det djur jag kan mest om.
#87 Min erfarenhet är att de flesta som adopterar gör det just eftersom dom vet hur läget är.
De okunniga köper katter från buskaveln. Eller djur rättare sagt :)
Förbud av avel tror jag aldrig kommer ske. Därför förespråkar jag begränsningar.
#59 varför måste det vara allt eller inget? Varför kan inte de blandkostare som väljer att minimera sitt konsumerande av animaliska produkter få beröm? Medans en Vegetarian som enbart konsumerar fisk och inga andra djurprodukter får beröm, för att denna person minsann en dag har sagt att h*n tänker ta steget att sluta med fisk. Borde man som Vegan inte bli glad över att folk väljer att äta mindre kött och övriga animalier? Sättet du kritiserar någons handlingar på ligger lite väl nära till att kritisera denne som person. Tror du inte att det är större chans att folk blir veganer om de blir uppmuntrade när de börjar avstå från något, eller gills det bara om det sker hux flux över en natt och personen i fråga totalt slutat med animaliska produkter? Om en hund eller ett barn är totalt ouppfostrad och gör precis som h*n vill så kommer man väl ändå längre genom positiv uppmuntran? Är samma sak med vuxna och våra förändringar vi gör i livet. Någon som försöker röka mindre vill ju säkert höra att h*n gör något bra även om det än så länge bara rör sig om 5 cigaretter mindre om dagen. Eller att någon som försöker banta hellre hör något positivt över att denne tappat 1 kilo istället för 3kg på en vecka. Positiv uppmuntran gör ju att vi fortsätter och förmodligen börjar jobba hårdare för att nå ett slutgiltigt mål. Respekt och uppmuntran är inte synonymer. Det är lite som att en som varit uppfödd som en Vegan skulle säga till en föredetta blandkostare att dennes handlingar inte är respektabla, i och med att denna föredetta blandkostare har varit delaktig till att djur blivit utnyttjade.
#89 Det är ett djupt rotad gigantiskt förtryck av icke-mänskliga individer som vi står inför att kämpa emot. Helt ojämförbart med att sluta röka eller banta.
Tycker du då att vi ska kämpa emot mänskligt förtryck med positiv uppmuntran, eller är det bara när det gäller icke-mänskligt förtryck?
Du jämför den vuxna befolkningen med barn och hundar och att vi bör "uppfostra" människor med positiv uppmuntran. Här håller jag inte alls med dig. Vuxna människor kan förstå moral och behöver inte "uppfostras" med positiv uppmuntran. Att tro mindre om människor tycker jag är elitiskt tänkt.
Nej, man behöver inte bli Vegan över en natt. Men man ska vara på det klara med att Vegan är det man behöver bli om man är emot att döda och utnyttja djur i onödan och att döda och utnyttja "humant" eller inte döda och utnyttja på måndagar inte räcker långt för djuren.
Att det sedan tar olika lång tid för olika människor förstår jag. Baby steps får man dock ta på egen hand om man vill det, det behöver inte uppmuntras eller förespråkas. Vi behöver förespråka veganism och inget annat, för djurens skull.
#90 Dock var inte mitt syfte att jämställa utnyttjandet med djur med att röka eller banta. Det jag försökte få fram var att med uppmuntran så kommer man längre, oavsett om det gäller att banta, sluta röka eller att sluta med djurprodukter. Jag förstår inte varför man inte ska uppmuntra förtryckare när de minskar på förtrycket de utsätter andra för. Så när man gör något som ligger i rätt riktning, så ska man alltså inte uppmuntra någon att fortsätta i den riktningen? Inte låta denna individ, vare sig det rör sig om en människa eller någon annan djurart, få veta att h*n gör något som är aningen bättre än hur det var innan individen började ändra på sig? Utan man ska hela tiden stå bakom och hota med en piska bakom ryggen på den som inte rör sig tillräckligt snabbt mot ett uppsatt mål? 85 miljoner djur slaktas tydligen varje år i enbart Sverige. Om alla svenskar skulle konsumera hälften så mycket animalier så skulle antalet djur minskas. Och även om det bara skulle röra sig om 50% av alla djur så är det en början och något man borde glädjas över. Inte att man ska glädjas över att 42.5 miljoner djur dör årligen, utan att 42.5 miljoner djur har sluppit undan utnyttjandet. Och berömma den svenska befolkningen för att vi har minskat vårat dödande av djur till hälften och uppmana folk att få dessa 42.5 miljoner slaktade djur att bli hälften så få för att så småningom ligga på 0%. Det är ju klart att babysteps inte ska förespråkas, det är det väl ingen som påstått. Däremot att individen som tar småsteg mot något bör bli uppmuntrad för att h*n rör sig i åtminstone rätt riktning och att uppmuntran kan leda till att dessa babysteps blir lite större steg. Om folk får höra att det de gör inte alls duger, överhuvudtaget, så kan det få två följder: antingen kan de helt tappa lusten till att fortsätta och falla tillbaka i dåliga vanor, eller så kan de kämpa hårdare.
#91 Men det är väl ingen här som inte har uppmuntrat en person som är intresserad av att bli Vegan?
Vad jag ser i den här tråden är dock inga pre-veganer utan icke-veganer som vill ha respekt för sina icke-veganska handlingar.
Det finns en del personer som kommit till den här sajten som vill bli veganer men inte varit det fullt ut av olika orsaker och jag minns ingen som blivit illa behandlad eller som fått höra att de inte duger. Om du kan hitta en sådan tråd så är jag den första att be om ursäkt till den personen. Här är några exempel på hur vi bemöter pre-veganer.
http://vegan.ifokus.se/discussions/54c13dbe8e0e7418c8001568-bli-vegan
http://vegan.ifokus.se/discussions/54ebce528e0e740dc8000915-bli-vegan
http://vegan.ifokus.se/discussions/54d558b2ce12c42c9300007f-bli-vegan-radd-for-kommentarer
http://vegan.ifokus.se/discussions/558f02d28e0e7462ec0004b0-att-bli-vegan-tips-for-en-nyborjare
På vilket sätt står jag med en piska menar du?
Det är ju icke-veganer som medvetet söker sig hit till vegansajten där vi så tydligt förespråkar veganism och djurrätt och begär respekt för sina icke-veganska handlingar.
Förväntar man sig att jag ska helt plötsligt börja respektera handlingar som utnyttjar och dödar icke-mänskliga individer eller vad är anledningen till att man söker sig hit för att kritisera att man inte får respekt för icke-veganska handlingar?
#86 Och varför kan de inte få leva sina fulla liv? Varför tycker du inte att grisarna har rätt till det? Varför anser du att du har rätten att bestämma när de ska dö? Vill gärna veta vad du tänker om det.
Det du sa här: "Hade man fått mer pengar för köttet så kanske man inte behövt avla lika hårt på suggan och att hon då kunde bli äldre. Det största problemet är att de efter 4-5 år har svårt att bli dräktiga." låter som en människa som bara ser djuret som en produkt att nyttja. Man önskar att man hade fått mer pengar för köttet för då hade man inte behövt avla lika hårt. Det är ett problem att de har svårt att bli dräktiga efter 4-5 år. Well, det är inte ett problem för grisarna att de har svårt att bli dräktiga efter en viss ålder t.ex., men det är ett problem för människorna som vill tjäna pengar och äta upp dem. Det är att utnyttja.
Nej, det är inte att utnyttja när man rädda djur från ett liv utan hem och kärlek. Husdjuren är tyvärr domesticerade pg a oss och klarar sig inte så bra utan människan, därför ska bra människor ta sitt strå till stacken och ta hand om dem utan hem och kärlek. Ta hand om dem som om de vore en familjemedlem och inte en ägodel. Det är skillnad på att ge hemlösa djur hem, vård, mat och kärlek och att föda upp djur, påstå att man älskar "sina" djur för att sen skicka dem till slakt för att kunna tjäna en hacka på deras liv som vi inte har rätten att ta från första början.
#93 Många bra argument, håller med.
#93 Nu sätter du ord i munnen på mig igen. Hade bönderna tjänat mer, vad säger att dom inte hade låtit grisarna leva längre då? Avlar man inte på dom lika hårt kommer de leva längre. Då kanske suggorna blir 8 år istället för 4-5.
Ingenstans säger jag att jag vill avliva djuren när de är 5 år. MEN som det ser ut idag så går det till så för bönderna får inga pengar för det dom gör och då måste man byta ut djuren istället för att kunna få mycket avkomma på suggorna som är yngre (för att överleva på sitt yrke). Som sagt ser jag inte heller dödandet som ett problem. De vet inte om det. De kan inte må dåligt av det. Det är levandet jag tycker man ska göra något åt. Och det kan man göra om grisgårdarna blir mindre och bönderna får betalt för det dom gör. Alltså om börjar äta mindre kött och är villiga att betala för det.
Jag tror nog att ni är för blödiga. Djuren mår inte dåligt för att dom dör lika lite som att du inte mår dåligt om du dör utan att veta om det.
Att ge hundar veganmat som du förespråkar här uppe tycker jag dock verkligen är utnyttjande av djur, du tvingar på din syn på hunden och det tycker jag är utnyttjande om något.
Emma
#95 Jag tycker att du börjar bli lite otrevlig. Är vi blödiga för att vi inte tycker att djur ska utnyttjas? Om du tycker det är du kanske på fel sida.
#96 Och jag tycker att detta är en otrevlig sajt rent allmänt. Ni verkar dessutom vara helt omöjliga att diskutera med så jag lämnar denna tråden nu då jag inte pallar stå och prata med en vägg som bara skriker ut samma argument om och om igen utan att ens lyssna eller ta in en annan människas åsikt.
Nu kommer ni väl säga att detta är en vegansk sajt och här tycker man si och så. Ja men det är ju ett jäkligt bra sätt att få folk att inte vilja skriva här mer.
Snart undrar man om ickeveganer ens kommer få komma in här och skriva. Ni verkar inte vilja det iaf så jag drar! Ha de 🙂
Emma
#98 hahahaha 😂
#97 Att kalla veganer för blödiga är respektlöst och kränkande. Du har lika mycket rätt att kalla mig för blödig som jag har att kalla dig för psykopat. (alltså ingen) Jag förstår inte hur man kan ta hand om djur, låtsas bry sig om dom och sen helt plötsligt medvetet skicka dom till att dö för att sen äta någon man tagit hand om i onödan. Hade detta drabbat en människa hade det varit på nyheterna överallt. Jag anser detta känslokallt och att vi människor borde veta bättre då vi har känslomässig intelligens. Men det har jag inte sagt till dig innan, av respekt. Trots du berättat att du jobbar med sånt jag är emot har jag varit tyst, av respekt. Men kallar du oss blödiga, är det dags att öppna upp ögonen, för då har du missat något viktigt. Faktum är att dom vet visst att dom ska dö. I många fall är grisarna inte helt bedövade innan dom slaktas. Dom känner visst när man skär i deras pulsåder. Och du anser dig visst ha rätten till någon annans liv, för du bestämmer att en oskyldig individ ska dö i onödan bara förr att du ska äta hen när du egentligen har massvis med annat du kan äta. Folk kan säga vad dom vill, men jag viker mig aldrig när det kommer till köttindustrin då jag själv praktiserat där i ett år förut. Jag har sett kor bli sparkade till sår bara för dom går för "långsamt", dragna i öronen samt bo i små fruktansvärda utrymmen. När min väninna på samma ställe tvingades kasta massa döda grisungar för att dom inte fått det dom behöver vilket lett till döden var det ingen tvekan om saken. Det var bara att vända och gå. Efter det var det även några ungdomar som jobbade där som drack sig fulla, var ute på en nattraid och dödade några kossor hänsynslöst för skojs skull då"dom ändå skulle slaktas". Detta blev väldigt omtalat då, folk blev chockade , förskräckta men fortsatt likförbannat ändå äta kött och efter varningar, säkerhetskontroller fick denna industri fortsätta ändå. Även om man anser sig själv vara en snäll bonde, så är sanningen att när du köper kött så vet du inte vilken bondgård det kommer ifrån och alla har inte samma krav som du, då det är en massproduktion. Och massproduktion leder i vilket fall som helst till en ofantligt negativ påverkan på klimatet, andra arter, planeten vilket också är framför oss.
Man är alltså inte känslig för att man inte vill stötta mord, misshandel eller för att man inte vill bidra till att planeten dör ut, eller för att man inte anser sig ha rätten till att utrota alla andra arter i våran värld för egen vinning. Utan tvärtom, det är fullkomligt vettigt och det enda hållbara levnadssättet i framtiden. Det är ingen åsikt, det är fakta. Faktum är att människorna kommer inom en snar framtid förstöra planeten helt om de fortsätter leva som de gör.
Jag reagerade inte speciellt mycket tills du nämnde just "blödiga". Detta ordet är alltid lika ironiskt, och typiskt från köttindustrin. Tyvärr är inte det heller hållbart.
Där kommer en till fakta många inte vill höra - det är mycket starkare att ta sig an en sån stor förändrad livsstil, stå emot all propaganda, och göra någonting åt världens sårbarhet istället för att klaga med "ååh vill inte sluta äta kött det är så gott, vill inte sluta äta kött det är så omständigt" och bara titta på medans världen sakta men säkert dör ut. Det är blödigt om något. Men det är inget jag sagt innan heller, av respekt. Jag föddes inte som Vegan, och har själv varit blödig en gång i tiden.
Jag förespråkar heller aldrig veganismen inför köttätare och talar inte heller om vad som är rätt eller fel samt mina personliga åsikter eftersom jag respekterar att alla har olika syner samt uppfattningar kring saker och ting trots faktum, så jag brukar mest vara tyst. Sen vet jag också att de flesta köttätare inte förstår allvaret i det, och att många av dom som väl förstår lever i förnekelse som överlevnadsinstinkt för att skydda sitt psyke. Vi har som överlevnadsinstinkt att koppla bort och förneka saker som påverkar oss för negativt när ett hot känns för stort och man ställs inför - ska jag, eller ska jag inte? och pågrund av vikten av de egentliga problemen väljer många att förneka då det är ett mycket allvarligare tillstånd planeten befinner sig i än man tror. Men bara för man väljer att inte leva i en sanning så kvarstår ändå fakta. Jag vet många som känner till detta i min omgivning, och dom försöker konstant förneka detta för att rädda sitt egna samvete (vilket dom själva sagt), fast det gör ändå inte att sanningen försvinner. Det är individuellt om man vill bli Vegan, försöka göra något åt saken eller bara blunda och fortsätta. Men bara för att man blundar inför problemen så försvinner dom inte. .Så du ser, vi är allt annat än blödiga.
Jag tar inte sådan kritik från köttätare, och använder ni sånna ord, begrepp och inte visar någon respekt så är det ganska givet att ni inte blir respekterade tillbaka.
Men sålänge det är respekt med i bilden ska det inte vara några som helst problem att disskutera mellan Vegan och köttätare. Vi är alla människor.
Ha detta i åtanke nästa gång du vill spendera din tid på ett Vegan forum, för veganer har valt att inte förneka och lever i faktum.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#95 Du tror inte att du hade förstått vad som höll på att hända när du står inträngd tillsammans med andra människor och känner lukten av blod och rädsla och hör dina vänner skrika? Djur är inte korkade om du tror det. De har sina instinkter och förstår nog mycket väl vad som håller på att hända. Kolla på kossan t.ex. som står och väntar på sin tur att bli slaktad. Tror du att den inte förstår vad som händer och bara tycker att det blev lite jobbigt att stå och köa? (Inga slaktbilder, bara en rädd ko).
Det är inte fel att ge ett djur mat som är anpassade för dem. Jag tror nog att de som tillverkar vegansk hundmat har tänkt till lite mer än de som ger hundfoder som innehåller skit som blivit över från djurproduktionen som inte ens människan vill äta från djuren (och då äter vi ändå trynen, öron, anusar etc).
Ja, usch ja. Man måste vara blödig för att tycka att det är hemskt att döda oskyldiga individer.
Om det är någon som är otrevlig och omöjlig att diskutera med så är det ju dig. Du håller fast vid att det inte är fel att döda och du tycker dessutom att vi är blödiga etc som tycker det. Du måste väl ändå förstå att veganer, som kämpar för djurens rätt, tar illa upp när människor som du kommer och förespråkar död av oskyldiga individer. Jag ger dig ingen klapp på axeln för det.
#101 Du inser väl ändå att det inte går till så på alla ställen?
Personligen köper jag kött från en bra gård här i närheten. Djuren lider aldrig. Dom har det faktiskt bättre än många. Och det är viktigt för mig.
Varför inte visa en video på djur som har det bra?
#102 Därför att många gånger får djur höra och se varandra bli slaktade. Tror inte att människor har tid att ta in en åt gången medans de andra djuren är långt bort för att de inte ska kunna höra sin vän dödas.
Tycker du att det är okej att döda sitt barn så länge barnet har haft ett bra liv och så länge man dödar det när den inte märker något? Eller är det lika hemskt oavsett hur ett barns uppfostran har sett ut?
#102 Tycker du verkligen att det är ett bra argument? Det är okej att döda någon bara för att de har haft ett bra liv? Hur har ditt liv sett ut, har det varit bra? För i så fall borde du kanske slaktas nu, eller hur?
#104 Ja
Nu har jag inte läst igenom hela tråden. Men tänkte ändå skriva lite om vad jag som Vegetarian anser om adoption av katt.
Jag har själv katt, uppvuxen med katt. Katt katt katt. Jag kan inte leva utan en katt som sällskap. Jag adopterade(man kallar det inte för att köpa när det är levande varelser!) för inte sålänge sen. Jag funderade då mycket på katternas situation, vad som är viktitg att tänka på.
Jag kom fram till följade.
Katterna situation i Sverige är dålig som fan, bland det mest misskötta husdjuret. Problemet är inte att vi har hutlöst många hemlösa katter, faktiskt inte. Problemet är att katter inte har ett värde, och får ingen respekt. Vi har chipp-lag i Sverige på hundar, men inte katter. Det säger en del. Jag tycker inte att lösningen är att "rädda" så många hemlösa katter som möjligt,
Vi måste öka värdet på katter. Vi måste skälla och nästan titta snett på folk som adopterar kattungar från folk som håller på med BYB. Att avla på huskatter är att aktivit arbeta för att sänka katternas värde, och att adoptera från dem att stödja dem.
Raskatter har redan ett värde, det sköts seriöst och håller sig till vissa regler. Det är så katter ska skötas. Nästan alla seriösa uppfödare(raskattsuppfödare) chippar, vaccinerar, avmaskar och ibland kastrerar innan leverans. Gör de inte de lär de få rätt bra med kritik. Det är otroligt mycket krav på dessa personer, och man blir förvånad över alla kopiösa tester och kontroller de gör innan avel. För att inte tala om pengar de måste lägga ut.
Jag vill få alla katter dit, in i denna seriösa aveln! Jag vill att alla katter ska få denna respekt och detta värde!
(Självklart menar jag att endast bra och friska raser ska avlas på, Är man inte insatt i raser kan detta lätt missförstås. Perser är tex en ras som var rätt problematisk och sjuk innan. Jag var själv skeptisk till denna rasen, men idag föder man endast upp "problemfri" perser utan ögon-näs-problem. )
Jag tycker självklart inte att alla huskatter ska avlivas eller liknande, självklart inte. Jag tycker det är jättebra med folk som adopterar från katthem och liknande. Det är självklart en mer "vegansk" handling. Vad jag vill är att alla huskatter kastreras och inte avlas på mer, alls.
Jag är en väldigt pragmatisk person, och må vara lite kallblodig ibland. Men jag ser väldigt långsiktigt.
Självklart ska man kanske "egentligen" inte ha husdjur. Men jag ser min katt som en familjemedel som får vara med och bestämma. Vill min katt ha rätt att vara på matbordet får han det. Blir min katt sjuk lägger jag alla pengar jag har på att göra honom frisk. Sen inser jag att folk alltid kommer vilja att ha katt, och att arbeta utan att förutsätta detta är korkat.
Jag valde själv att gå till en uppfödare jag kännde mig bekväm med, som visade stort intresse för sina katter. Jag la ut 8500kr på katten, och det tycker jag man ska vara bered på att lägga ut för en katt. Det handlar inte om att uppfödaren ska tjäna pengar, de flesta gör det inte för pengar ändå.
Sen la jag väl ut några tusenlappar på leksaker och klösträd, men det är en annan femma ._.
I wish I could write as mysterious as a cat
#106 Måste rätta dig angående perser. Tyvärr avlas det fortfarande på djur med trånga nosgångar och djur som har problem med ögonen.
#107. Vad tråkigt, men jag hoppas att detta försvinner mer och mer. De flesta uppfödare jag har sett avlar inte på persers med "problem", även om säkert händer att någon unge får problem. Sen finns det såklart en och annan oseriös uppfödare, kommer det väl alltid finnas.
Det var lite därför jag valde bort perser och hamnade på ragdoll, kände mig lite obekväm med så mycket fokus på utseende.
#106 Du talar om att öka det ekonomiska värdet på katter. Djur är dock inte varor och produkter som vi bör värdera i pengar.
Djur har ett inneboende moraliskt värde precis som du och jag. En raskatt har precis lika stort inneboende värde som en katt som inte är av någon speciell ras.
Vi skulle inte sätta ett ekonomiskt värde på människor idag. Det gjorde vi under slaveriet då slavarna hade olika ekonomiska värden.
Men idag förstår vi att människor inte är varor och produkter som bör värderas i pengar och det är lika moraliskt fel att värdera icke-mänskliga individer i pengar. Att tala om att höja djurens ekonomiska värde förstärker bara uppfattningen att djuren är egendom och att de endast har det värde människan tillskriver dom.
Vi tar förstås oftast bättre hand om egendom som vi betalat ett dyrare pris för. Men djurens värde ligger inte i det värde vi tillskriver dom utan i det inneboende moraliska värde som alla individer har.
Pengarna jag la på katten var inte kattens ekomoniska värde, utan pengarna för att se till att katt-uppfödaren jag stöttade var seriös och brydde sig om sina katter. Min uppfödare hade inte kunnat ge bort kattungarna gratis, då hade inga föds upp istället.
När jag säger värde menar jag inte nödvändigtvis ekomoniskt värde.
Pengarna man betalar för en katt är inte dens värde. De mesta av pengarna går till vetrinärkostnader och andra relaterade kostnader. Det krävs rätt mycket kunskap och jobb att föda upp katter.
Man betalar för att uppfödaren ska uppfosta, ta hand om kattungarna bra, ge de en god förutsättning, se till att vaccinationerna tas och att hen blir chippad. För allt detta tycker jag det var värt pengarna jag la ut.
Självklart tycker jag inte att inte djur ska vara olika värda eller sätta pris på dem. Men som du säkert vet så kostar det att adoptera människo-barn också. Betyder det att man sätter värde på de barnen? Så finns det väl ingen som ser det.
Som sagt, inte så att man blir risk på att föda upp raskatter. Förutsatt att man inte håller flera katter under slavlikande förhållande i någon sorts "fabrik" så tjänar man inga betydande summor. Jag tycker det är viktigt att man tar bra betalt för katter, annars blir det fler impulsiva köp.
Vad jag menade var att raskatter har redan ett värde och har respekt, oavsett om man tycker det är "hemskt", så behandlas de katterna generellt väldigt bra av sina människor.
Visst, man kan tro på någon sort fantasivärld där ingen har husdjur eller äger någon form av djur. Men det är inte genomförbart. Det är onödigt att ens lägga energi på att försöka komma dit. Det bästa man kan göra är att se till att djuren får ett värde och respekt.
Jag känner många bekanta som skaffat katter impulsivt och nästintill gratis. Det har i många fall gått åt rent åt helvete. Jag säger inte att man blir en seriös köpare bara för att man lägger mer pengar, men de flesta skaffar inte en dyr raskattkatt impulsivt. Finns alltid oseriösa kattägare, men det är en tankeställare för många.
#109: Även människor har ett ekonomiskt värde idag. Till exempel Trafikvärdet räknar med att ett människoliv är värt ett antal miljoner när de ska avgöra om någon investering är värd kostnaden i jämförelse med vinsterna. Den exakta siffran minns jag dock inte. Huruvida detta är moraliskt rätt eller inte är ju en annan fråga.
Trafikverket*, menar jag så klart.
If Not You, Who? If Not Now, When?