Vegan och djurägare
Jag såg att en tråd redan tagit upp ämnet, men den blev låst.
Så jag tänkte ta upp mina tankar kring det hela.
Jag själv är inte Vegan eller Vegetarian.
Jag vet inte varför, men jag är en person som blir provocerad av veganer. Jag vill inte väcka ilska, för jag respekterar er och ert val av livsstil. Förstå mig rätt, jag tycker såklart det är bra att offra det goda köttet (om man nu tycker det), mjölken, smöret, äggen etc mot att man vill göra världen bättre. Jag stödjer det helhjärtat, även fast jag själv inte går på samma stig.
Det jag blir provocerad av, är egentligen de veganer som verkar se sig mer "duktiga" än oss ickeveganer. Som att vi andra som valt att äta kött och ost är de "onda". Att man vill ändra hela världen med den synen man har. Det provocerar mig. Antagligen för att jag tycker det är ett hyckleri, för jag har extremt svårt att tro att man som Vegan är perfekt i alla avseenden.
Jag själv kanske ständigt arbetar som värvare för en organisation, eller jag avstår från microplaster, väljer alltid cykel framför bilen eller jobbar idéelt med barns rättigheter. Då gör även jag ett aktivt val mot något bättre, men ser inte ner på dem som inte är månadsgivare, köper shampoo med microplast etc.
Jag drar INTE alla veganer över en kam. Jag har läst på flera av era trådar, och ser att det finns mycket smutskastning mot oss "kött och mejeriätande" människor.