Äpplen!
Hej!
Vad för vax brukar användas på äpplen?
Ingen aning men jag har hört talas om att att det ibland är bivax på äpplena, men jag vet inte om det är så. Lite svårt att undvika tror jag om man inte köper äpplen som inte är vaxade. Fast jag måste medge att det är lite svårt att se vilka äpplen som är vaxade eller inte. Är det de som är supershiny och oftast inte så goda ändå?
Det här har jag helt missat. Vaxar de vanliga äpplen i butiker? Ekologiska äpplen också?
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#2 Jag måste säga att jag är extremt osäker på detta. Hoppas att någon annan som vet bättre kan svara 🙂
På livsmedelsverket går det att läsa om vax på äpplen. Verkar vara svårt att veta om de är vaxade med animaliska ämnen? Jag som äter så mycket äpplen 😕
Kopierat från en annan tråd, skrivet av rara, jag citerar: " "I Sverige har Livsmedelsverket godkänt fyra typer av vaxer som alla har naturligt ursprung – E 901 (bivax), E 902 (kandelillavax som utvinns ur bladen på växten kandelilla) E 903 (karnaubavax som utvinns från blad och bladknoppar hos karnaubapalmen) och E 904 (shellack som utvinns ur sekret från lacksköldslusen).
Livsmedelsverket skriver på sin hemsida att tillverkaren inte har någon skyldighet att ange vilken typ av vax som använts på äpplet utan för att få reda på det uppmanas konsumenten att kontakta tillverkaren eller importören av livsmedlet.""
Skrivet av mig: "Konsumentföreningen säger:
"Att äpplen som säljs i svenska livsmedelsbutiker behandlas med vax för ökad hållbarhetstid är ovanligt. Svenska äpplen behandlas aldrig med vax. Att äpplet kan kännas vaxat är ett av äpplets egna sätt att skydda sig och inget som adderats på konstgjord väg."
Men oavsett om det är ovanligt eller vanligt så är shellack och bivax inte veganska produkter och som Vegan vill man förstås undvika de så långt det är praktiskt möjligt.
Om jag köper importerade äpplen, vilket inte är så ofta, så köper jag de som är ovaxade. Men det kan ju vara ide med att om man har ett importerat favoritäpple som man köper ofta och som är vaxat att man kontaktar importören och ser om man kan få någon information vad vaxet innehåller.
Jag tror att de flesta veganer inte gillar tanken på att ovetande äta shellack och bivax. Vi undviker ju ett antal andra produkter pga det innehållet. Så jag tror att de flesta veganer utan tvekan skulle välja ett ovaxat äpple eller ett som är vaxat med vegetabiliskt vax. Man måste ju dock kunna få fram information om vilket vax som används och jag vet inte hur lätt det är från importörer och utländska odlare. Men värt att kolla upp är det förstås i så fall."
ginns fler bra skäl att välja svenska äpplen förutom att de inte vaxas. T.ex. kortare transporter och mindre besprutning (om man jämför ickeKravmrkta svenska med dito importerade)
???? Men hur? Står folk o vaxar äpplen ett i taget? 🤪Vilka? Skolungdomar som behöver en extra peng.?Eller annars arbetslösa i nån åtgärd för att förbättra statistiken? Har aldrig hört talas om detta, så ursäkta min enfaldiga frågvishet!?🤔
Håller annars med pyromanen👍
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
#7 Håller med, det verkar ju jättekonstigt!
Jag har inte råd :( Va svårt! Då måste jag undvika allt som innehåller äpplen.
#9 Ett väldigt bra youtube klipp👍
Man kan ju bli tokig på att vi importerar när vi skulle kunna vara självförsörjande på äpplen om man bara tog tillvara på alla svenska äpplen som finns.
De gånger jag köper importerade äpplen brukar jag köpa billiga i påse och de känns aldrig vaxiga. Men jag ska köpa en påse och skrapa äpplena och se helt säkert.
Trist, man ska väl inte behöva undvika äpplen när man är Vegan för böveln…🤓
Jag har i alla fall skrapat mina köpta svenska äpplen för säkerhet skull och det finns inget vax på dom. De var billiga, typ 10 kr kilot🙂
Nästa gång ska jag köpa de billiga importerade i påse och skrapa. Men jag tror faktiskt inte att det kommer att vara något vax på de heller för de har aldrig känns vaxiga och de har ingen vidare hållbarhet och det är ju positivt i det här avseendet.
#11 Vad menar du med skrapa? Kommer du märka om det är vax om du skrapar dem?
Jo, titta på videon ovan :)
#13 Tack, nu förstår jag! :)
Jag gillar inte äpplen så mycket, men när jag väl köper äpplen så köper jag alltid svenska för det är de jag gillar bäst 🙂
I alla fall så säljer Willys billiga importerade Jona Gold äpplen i påse från Polen för 6.90 kg/påsen den här veckan.
Så jag köpte en påse och har skrapat och är glad att meddela att det finns inget som helst vax på de här billiga äpplena🙂
Däremot så fanns det vackra blanka röda importerade dyrare äpplen i lådan bredvid. Jag kunde inte låta bli så jag skrapade lite med nageln utan att förstöra äpplet och mycket riktigt så var de helt klart vaxade. Men det var inte svårt att se och skrapa lite omärkligt, så man kan enkelt kolla det här innan man köper.
If Not You, Who? If Not Now, When?