Vegan iFokus

Vegan

Etikettveganprat
Läst 1966 ggr
[klarabastin]
1

Om en kompis.

Hej, Jag måste skriva av mig lite. hehe.

Jag har en kompis som vägrar att sluta äta kött. Samtidigt så har hon  husdjur och säger att hon älskar djur. Jag har frågat henne flera gånger varför hon åtmistånde inte äter vegeterianskt i skolan men hon kommer bara på en massa ursäkter som "Jag behöver protein" och "veganskt & vegetariskt är bara salad" Men jag har försökt förklara för henne att det inte alls bara är salad och att bönor & brocolli innehåller mer protein än kött per 100 gram. Men hon bara kommer på mer ursäkter. 

Hon bestämmer ju själv om hon vill äta kött eller animaliska produkter men hon har hitills inte riktigt sagt varför. Bara en massa ursäkter som lätt motbevisas.

Nu känns det som att hon är jätte sur på mig och att hon nästan äter mer kött med mening bara för att jag pratar om det mycket.

Vad ska jag göra? Jag vill att i ska vara vänner men jag stör mig jätte mycket på att hon säger att hon älskar djur samtidigt som hon sitter och äter stekt ko..

Ps: tycker ni att man kan "älska djur" men samtidigt välja att äta dem?

Calcifer
18

Eh. Om du vill att hon respekterar ditt val att äta veganskt kanske du bör respektera att hon inte gör det. Ursäkter? Va? Varför skulle hon ens behöva komma med ursäkter för att få äta det hon vill äta?

Jag skulle bli sur jag med om någon försökte tvinga på mig deras diet.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[klarabastin]
5

#1 Som jag skrev så är det upp till henne vad hon äter men jag känner inte att jag behöver respektera att hon betalar för slakt och tortyr mot djur. Sorry men vad finns det att respektera med det?

Calcifer
12

#2 Men jag gissar att du vill bli respekterad för dina åsikter och din diet, då borde det gå åt båda hållen, eller hur? För övrigt förstår jag inte varför du då ens är vän med någon som äter djurprodukter.

Denna kommentar har tagits bort.
Gurgil
1

Animalisk propaganda

Redigerad

[klarabastin]
2

#3 Kan du nämna något som jag ska respektera med konsumtionen av  animaliska produkter?

[klarabastin]
0

#5 hur tänker du då?

Calcifer
12

#6 Vill du ha respekt ska du ge respekt. Och det låter ju som om du tycker din kompis är helt dum i huvudet för att du inte följer dina värderingar. Varför ens vara kompis med henne om du inte kan respektera henne? Jag vill hellre att folk lämnar mig ifred om de inte kan respektera mig än att de behöver ventilera om hur fel jag är och gör online.

Gurgil
0

Jag har MÅNGA anledningar på att vegetariskt inte är miljö vänligt

[klarabastin]
1

#8 tror inte du förstår frågan.. 

Ska man ha respekt får man gärna argumentera för sin sak också😉 Har fortfarande inte fått ett svar på hur konsumtionen av animaliska produkter är på något sätt bra för planeten, djuren eller kroppen.

vendelay
3

Gurgil borde blockeras från denna sajt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
10

#10 Eh. Nej? Jag har ingen som helst skyldighet att förklara något för dig, jag påpekar bara att det är orimligt att försöka styra och vara respektlös mot en kompis bara för att de inte gör som man själv. Eller tror det man själv tror. Du får vara Vegan för mig hur mycket du vill, jag påverkas inte av det för fem öre, däremot verkar din kompis påverkas och det är inte okej. Då är det bättre om du lägger ner all vänskap med folk som inte följer dina direktiv.

Gurgil
0

De är odlade Vilda djur är dåligt Men odlade ingen fara Fasst igentligen så älskar jag alla djur och offrar mitt liv för de😢Vill inte att de ska slaktas Men det är så de hemska människor gör de respekterar för fan inte naturen😢😢

vendelay
0

Tycker ni ska lämna sajten nu, vi förespråkar veganism här och jag tycker att ni är respektlösa.

Calcifer
8

#15 Jag har intet på något vis sagt att jag är emot veganism eller att det är något fel i att vara Vegan. Jag påpekar orimligheten att veganer ofta vill få respekt av omvärlden i sina livsvanor men ger helst inte respekt till de som inte är veganer.

[klarabastin]
0

#9 Allt i den männskliga kroppen pekar på att vi är 100% växt ätare.. tänder, tarmsystem m.m Så kött är inte direk bra för våra kroppar. Våra tarmsystem kan inte smälta kött lika bra som vegetabiliska produkter vilket leder till att köttet stannar kvar i våra system i flera dagar innan det "kommer ut". Köttet kan till och med ruttna innan det är tillräkligt smällt för att åka vidare..

Enligt mig så finns det inget "bra" sätt att döda något som inte vill bli dödat.. Sist jag kollade så har ALLA djur en instingt att försöka överleva..  Kött industrin har lett till att många arter utrotas på grund av bland annat metan-utsläppen från mjölk och nötkötts industrin. För att inte tala om magroveskogs skövlingarna som sker i konsekvenser av tiger-räk odlingar..

Kan du nämna någon av dina MÅNGA anledningar om att vegitariskt/ veganskt är dåligare för miljön än produktionen av animaliska produkter? Skulle vara intressent att höra..

veggie4every1
3

#1 Det är en enkel sak att respektera att någon inte utnyttjar och dödar andra individer, tvärtom är det inte lika enkelt. Man behöver inte respektera handlingar som utnyttjar och dödar andra individer och veganism är ingen diet.

Nu är ju inte du Vegan förmodar jag, så du ser det givetvis ur en speciesistisk synvinkel och det är inte förvånande att du svarar som du gör.

#0 Jag förstår att det känns frustrerande för dig. Ibland om det är nära vänner som betyder väldigt mycket så kan det dock vara bättre att ignorera nu eftersom hon inte verkar öppen i sinnet och välja tillfällen senare. Det betyder dock inte att du behöver respektera hennes handlingar som utnyttjar och dödar andra.

Men jag tycker att du kan visa henne "Djurfabriken" som djurrättsalliansen gjort och kanske även Earthlings. En annan bra film att visa som fokuserar mera på miljön är Cowspiracy. Har du sett några av dessa själv? Det ger henne kanske ett annat perspektiv på vad det är hon bidrager till genom sina medvetna val. Låt det sedan sjunka in, hon kanske tar upp det själv efter ett tag.

Man kan ju älska sina husdjur, men man kan knappast bry sig om och älska de 53 miljarder individer som utnyttjas och dödas varje år för att människor tycker att de smakar gott och inte har lust att ändra sina vanor.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Gurgil
0

Ok som du vill 1: mycket skog huggs ner som djur bor i bara för att odla såå booom Och det där med växtätare är inte sant

[klarabastin]
0

# 17 & #16

Ni behöver inte vara här om ni inte gillar veganer & "deras värderingar" Om ni inte har förstått det än så handlar Vegan i fokus om veganism och om ni inte vill läsa om det så kanske ni ska välja en anna sida att läsa på:/

Calcifer
6

#19 Och jag är inte ett dugg förvånad av att du drar upp samma påstående som du alltid gör så fort någon vågar kritisera något som någon gjort på den här sajten. 😉

Men sånt där trams lägger jag mig inte i när jag vet att så fort du dyker upp då ryker folks rätt att ha åsikter även när de är fint formulerade, respektfulla och sakliga. Det får ni syssla med själva, kliver ut från tråden nu.

Gurgil
0

Som sagt jag älskar djur och klarar inte av se sånt att de dödas för då vill jag döda slaktarna. Men sånt är livet

[klarabastin]
0

Tack för tipset om djurfabriken! Harförsökt visa henne andra filmer men hennes instingtiva svar är genast "Fast så är det inte i Sverige" Ska faktiskt bli lite intressant att se hennes svar..

[klarabastin]
0

#23 På vilket sätt behövs kött i diet förutom dina själviska smaklökar?

vendelay
0

#24 Det är ju "bra" med Djurfabriken, allt är inspelat i Sverige i nutid. Men det kanske du redan visste! :)

veggie4every1
5

#22 Icke veganer får säga sina fint formulerade respektfulla sakliga åsikter här, men inga av medlemmarna på sajten behöver respektera icke-veganska val som utnyttjar och dödar andra individer. Det skulle vara väldigt trevligt att slippa förklara det om och om igen🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[klarabastin]
1

nu tog tydligen gurgils och calcifers comebacks slut..

[Synnerlig]
7

#20 "mycket skog huggs ner som djur bor i bara för att odla såå booom" Visste du att den majoriteten av maten som odlas går till djuren som slaktas? Visste du att man även hugger ner skogar för att få plats med allt boskap?

Lustgas
3

#1 Det handlar inte om att respektera andra individer, det handlar om att behandla världen och dess invånare så gott det går utifrån egen förmåga och att i så stor mån som möjligt hindra att andra individer (mänskliga som icke-mänskliga, dagens levande som nästkommande generationer) samt naturen vi lever i från att skadas. Talar visserligen inte för alla veganer, utan för mig själv - dock jag kan föreställa mig att åtminstone några utöver mig kan hålla med om åtminstone delar i mitt påstående.

#0 Av egen erfarenhet har jag lärt mig att det inte går att få någon att sluta konsumera djur genom att "tjata" och eller att komma med känsloutbrott - oavsett hur rätt/fel en har i sina påståenden. Dessvärre kommer en bara bli sedd som ett sentimentalt miffo och se åsikterna som konstiga/extrema/felaktiga/dylikt i negativ bemärkelse. Om du verkligen vill få din kompis (eller någon annan för den delen) att inse vad denne håller på med, så brukar dessvärre inte dessa "tjatiga känsloyttringar" hjälpa (i synnerhet inte om en är tvungen att springa från matbordet på hotellbuffén och låsa in sig på en offentlig toalett för att ens gråtattack inte ska märkas av alla andra gäster. True story). Däremot är det en bättre idé att  visa dokumentärer. Utöver de som redan nämnts, vill jag tillägga att Gary Yourofskys tal "Best speech ever", som finns på youtube, verkligen är sevärd. 

Om någon är inrtesserad så är det klart att det är bra att svara på frågor, men då så sakligt och utan att några "negativa" känslor syns alltför mycket. Det tenderar att tolkas som oproffisionellt. Av det jag hört av andra, så tenderar argument som inte bygger på etiska "åsikter" vara mer övertygande, till exempel de som behandlar miljö, hälsa eller att du bara ääälskar vegansk tacos baserad på linser och att det är så himla mycket enklare och billigare än "vanlig" köttfärs (eller vad du nu själv har för exempel). 

Nu vet inte jag hur du pratar med din vän, utan det här är som sagt baserat på egna erfarenheter samt vad jag läst/hört från andra veganer på internet. Om du följer något/några av dessa råd så ber jag så mycket om ursäkt för upprepningen. 🙂

Rubie
4

Jag känner endast en Vegan och tre vegetarianer, resten är köttätare. Jag kan förstå din frustration, men måste hålla med #30 om att tjat leder ingenvart. Bättre att ta det i deras takt då (som Sajtvärd säger) veganism är ingen diet, utan ett individuellt aktivt val även om det är det enda rätta och den enda hållbara livsstilen. Ett praktiskt exempel. Precis som det är hälsosamt att vara Vegan för kroppen då den är till för det, är det också hälsosamt att träna och vara aktiv (inte lika viktigt men till poängen) då kroppen är till för mycket rörelse. Men ska du börja träna för din kompis skull, så är det lätt att du fuskar och inte tränar när hon är sjuk/inte kan träna, för då finns det ingen anledning för dig att gå dit, eftersom du inte gör det för dig själv utan bara henne. Men tränar du enbart för din egna skull spelar det ingen roll om hon är sjuk och inte kommer för då tränar du oavsett. Så är det, om någon blir Vegan för din skull är det väldigt lätt att denne fuskar bakom din rygg då valet måste komma innerligt från en själv och ingen annan. Blir det påtvingat är det lätt att personen ger sig in i nåt hen inte kan hålla. Men att tipsa om filmer, böcker, artiklar och istället för att försöka tvinga, inspirera istället. Det är aldrig nåt fel i att inspirera andra. Det tycker jag absolut du ska göra @):-

[Trevor_S]
0

#1 kost heter det, inte diet. Just saying.

smellcaramell
6

Inte läst alla svar i tråden och är inte vegan/vegetarian själv men jag tycker att alla, oavsett kost, ska acceptera att andra inte alltid gör samma val som en själv. Jag äter själv inte rött kött, men blir inte arg/försöker övertala dem jag känner som gör det att inte göra det. Lika så äter jag vegetarisk mat när jag är hemma hos min kompis som är vegetarian/lagar min egen mat som jag själv köpt med mig och låter henne laga sin mat före om hon vill det.

Jag skulle också bli rätt förbannad om någon försökte få mig att sluta äta något som jag själv väljer att äta, så mitt råd är väl att endera sluta umgås med din kompis eller acceptera det hon äter och ta till vara på alla andra sidor hon har som gör att du vill vara med henne. Alla tycker inte lika på alla plan men man ska inte försöka ändra på dem för det.

Säger alltså inte att du ska respektera hennes val, utan acceptera att hon inte tycker och tänker precis som dig. Jag kan själv bli väldigt less på folk som försöker trycka i mig rött kött/en vegetarisk diet när jag själv säger att jag inte vill, vad jag sedan har för anledningar spelar ingen roll men jag har en egen vilja och då ska man inte försöka ta den ifrån mig.

[Synnerlig]
1

#33 Fast nu handlar det inte om att du kanske väljer att äta spenat och någon blir förbannad på dig för att du gör det. Utan det handlar om en kost som dödar miljontals med individer varje dag. Självklart kan vi respektera människan men vi respekterar inte deras handling att äta kött då det innebär att de dödar icke-mänskliga djur som vi veganer ser som individer som har  samma rätt att leva som vi människor. Därför blir vi arga/frustrerade/ledsna. 

Jag tror att många som äter kött har svårt att sätta sig in i det tänket och tror att det handlar om något så enkelt som bara mat, men det handlar om miljontals med oskyldiga liv som slocknar varje dag för att vissa människor vill tugga på deras kroppar när vi inte ens behöver det i dagens samhälle. Liv som hade all rätt att leva men som människan stal från dem.

Rubie
2

Plus att det förstör våran planet, inte bara det med att det dödar miljontals individer utan det är den största anledningen till varför planeten håller på att kollapsa. När du äter kött stöttar du inte bara misshandel och mord utan även massutrotning av alla arter, förstörelse av planeten med utsläpp, skogs skövling, dead zones, stigande vatten, gifter i havet, stigande temperatur, glaciärer som smälter, vatten som torkar ut, habitatförstöring, sjöar som försvinner, klimat katastrofer, verkligen allt i din omgivning och vår värld. Man förstör inte bara för sig själv utan verkligen för alla.

smellcaramell
4

#34 föstår att jag har svårt att förstå hur ni tänker, men det jag menar är att kan man inte acceptera att man inte är lika så är det kanske dags att lämna vänskapen. Precis på samma sätt som en nykterist kanske inte tycker det är så kul att umgås med vänner som dricker alkohol regelbundet så får man göra ett val, ignorera "problemet"(köttätande/alkohol intag) eller helt enkelt säga upp vänskapen. Försöker man övertala någon att ändra livsstil på något sätt slutar det oftast i bråk och man går skillda vägar ändå.

[Synnerlig]
0

#36 Absolut.

Jag tror inte att det är särskilt vanligt att veganer tjatar på sina vänner om att bli veganer, jag tror man tar upp det några gånger med de man står närmast kanske, men märker man att de vill stanna kvar i sin köttbubbla så brukar man nog ge upp och kanske bara försöker inspirera genom att visa vad man äter och hur bra man mår. Men jag tycker att det är värt att försöka övertala med tanke på hur otroligt dåligt det är för djuren, jorden och även människor att äta kött. Det är inte som att försöka övertala någon att sluta röka eller dricka alkohol för då är det ändå bara en själv man skadar, men jag tycker att det är en annan sak att försöka övertala någon om att sluta döda jordelivet och jorden.

vendelay
0

#38 Jag upplever det som att de enda som tjatar om vegansk mat är ickeveganer. Någon behöver bara säga "jag är vegan" och plötsligt har alla ickeveganer förlorat vettet. Alla är INTE så, definitivt inte, men majoriteten av människorna jag träffat är faktiskt så.

[Vårnatt]
1

#0 Om man har svårt att acceptera någons tankar eller handlingar och det skapar konstant friktion så är det nog bäst att säga upp bekantskapen. Insikt måste komma inifrån en själv och andras tjat bidrar oftast till att man håller hårdare vid sina egna åsikter. Det gynnar med stor sannolikhet inte någon. Om du verkligen tycker om din vän och kan tänka dig att vara med denne trots dennes kostvanor så kan du ju alltid bjuda på vegansk mat, prata om det som intresserar dig och dina tankar kring djurhållning på en vänskaplig nivå och sedan  hoppas att hon blir påverkad utifrån det. Att man tycker att det är fel kan jag förstå men vill man påverka andra så måste man nog tänka hur man lättast påverkar andra till en positiv inställning kring det.

pyromanen
1

Inspirera funkar oftast bättre än moralisera.