Behöver man ta medicin så behöver man. Det finns inte så mycket man kan göra åt när man är sjuk utan då måste man ta medicin.
#1 Jomen är jag inte självisk nu då som bara tänker på mej själv och mina problem, att JAG ska må bra osv? Nu bidrar jag ju till att andra får lida för att jag ska må bra, kommer jag kunna må bra då? :(
#2 Att vara Vegan innebär inte att man själv ska behöva lida. Tyvärr så ser det ju ut såhär i dagens samhälle, man testar mediciner på djur. Men ju fler som kämpar för djurens rättigheter desto större chans är det att forskare fortsätter försöka ta fram andra sätt att testa mediciner på. Så ta dina antidepressiva, må bättre och få mer energi till att orka kämpa för djuren.
Du är långt ifrån ensam Vegan som är tvungen att ta mediciner vid behov. Jag har också tagit medicin och däribland antidepressiva.
Att vara Vegan innebär att man så långt det är praktiskt möjligt undviker utnyttjande av andra djur.
#3 Okej, för jag känner just nu (idag är första dagen jag tar dom som "snart" vegan) att varför ska jag låta den där stackars kon stå o producera laktos för att jag ska äta tabletter, få sina kalvar stulna för att alla sedan ska dödas o ätas upp osv ja du vet. O varför ska den där råttan/kaninen/hunden etc. bli torterad för min skull. :'( Men jag kan inte sköta mitt liv som jag ska nu så jag måste äta dessa nu när jag fått dom, har iprincip slutat fungera som människa helt enkelt sedan min katt gick bort tidigare i år. Och jag förlorar min sjukpenning om jag inte tar medicinen eftersom jag inte kan sköta en aktivitet just nu pga. mitt mående. Och dessa var mitt enda alternativ då jag förr redan har provat typ 5-6 andra som har visat sej att jag var allergisk mot. Vet dock inte om det gör nån skillnad för dom stackars djuren iofs, finns väl ingen medicin som inte är djurtestad o vet att dom tillsätter laktos i många mediciner med, helt onödigt.. Suck :(( Anledningen till att jag (snart) är Vegan är för att jag håller på o byta ut person o hushållsprodukter, då känns det jätte konstigt att ta in en ny produkt helt plötsligt, men vad gör man? :( Uteslöt animalier (ovo) ur kosten för 2 månader sedan, lakto i våras, så ja som sagt det känns surt.
#2 Är det inte praktiskt möjligt att avstå så är det inte.
Du skulle givetvis välja en vegansk medicin om du kunde. Det här är ju ett helt annat ställningstagande än det själviska ställningstagandet att stödja dödande och utnyttjande av djur när det finns ett annat val.
#5 Okej, ja jo detta är väl mer "acceptabelt". Helst vill jag ju heller inte utsätta min kropp för laktos men som jag skrev ovan, vad gör man? Jag kommer väl inte äta dessa i all evighet får man väl hoppas.
#6 När det gäller din egen kropp så är det försvinnande lite laktos om du inte är intolerant. Jag kan inte tänka mig några hälsonackdelar pga av den lilla delen laktos.
Precis, det kanske bara är högst tillfälligt och med tiden så kommer med all sannolikhet djurtester att fasas ut och när människor slutar att äta och dricka kalvmat så får man använda ett annat hjälpmedel än laktos i mediciner.
Under tiden tycker jag inte att du behöver må ännu sämre pga att du tvingas använda en icke-vegansk medicin🤗
#7 Okej tack ska försöka tänka så! =)
#0 Vad bra att du har fått så många bra svar! Jag har själv funderat över detta men inte vågat ta upp det. Jag äter mediciner för att om jag inte gör det blir jag riktigt, riktigt sjuk och jag försöker tänka att det är bättre att jag tar medicinen och kan föra djurens talan än att jag slutar ta dem och kanske helt ärligt dör. Du måste komma ihåg hur viktig du är. ❤️
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Ät tabletterna och gör undersökning själv eller med hjälp av apotekare för de ska hjälpa. Men sluta inte ta under några oss tändigheter. Man kan ibland få specialtillverkade men de brukar oftast bli mycket dyrt. Och byta tablett kan göra saken värre om den inte hjälper. Så ät den eftersom du behöver. Att vara Vegan betyder inte att vara perfekt utan att göra sitt bästa.
Vi måste komma ihåg att vi inte lever i en vegansk värld… ännu. Därför bryr sig majoriteten (?) av människorna inte om att djur far illa av att testa allt möjligt på dem m.m. Vi kan inte göra så mycket åt det än att ta de mediciner som vi behöver och fortsätta kämpa för djurens rätt och få fram ett säkrare sätt att testa mediciner på som inte inkluderar djur.
Jag slutade ta antidepressiva för flera år sedan bara rakt av pga biverkningar och jag fick reda på att hela industrin är en bluff - den köptes upp av människor som bara vill tjäna pengar. Vi stoppar i oss mat som gör oss sjuka och sabbar våra hormoner och kemikaliska balanser i kroppen vilket leder till att vi behöver kompensera och köpa tabletter för alla möjliga symtom som egentligen kan rätta till sig om vi bara ger vår kropp riktig mat. De tjänar pengar på oss. Jag förstår dock varför folk tar tabletter och är i vissa perioder i livet då dem verkligen behöver, som jag själv… jag skulle nog behöva nu också egentligen, men,… jag är ändå ganska uppåt och positiv. Om du inte vill ta anti depressiva så finns det alternativ, sök upp 5HTP och johannes ört. En kombination av dessa kan va lika starkt som anti depressiva enligt forskning. Valeriana är lugnande. Kamomill te är lugnande. Frukt och grönsaker och wholefood Vegan kost med mycket vikt på speciellt frukt… super för o bli en positiv down to earth och fredlig, lugn människa!!!
'-Headlights on the highway-'
#13 Bra tips, vill dock säga att så är inte fallet för alla. Vissa har på tok för låga signalsubstanser i hjärnan och måste få hjälp kemisk väg, om vi ska prata om just depression. Och många symptom som kan följa på depression går inte att bota med örter. Det fungerar för vissa och det är kanon, vill bara att ingen ska känna sig "sämre" bara för att en måste ta en viss tablett.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Tack o åter tack till alla svar har läst alla! #9 #10 #11 #12 #14
#13 Tack, jag är dock allergisk mot många frukter men jag får nog försöka fixa detta på egen hand som du säger. Fick världens obehagligaste biverningar inatt, får se om jag orkar berätta mer om det sedan!
Har du testat yoga mot depression? Jag själv lider av depression och ångest, yoga är en räddare i nöden kan jag lova, man mår bättre och har mer energi i kroppen, orken kommer tillbaka.
Jag har levt med depression hela mitt liv och har aldrig medicinerats för det även om jag är en fara för mig själv, rekommenderar yoga!
Man får tvinga sig själv att göra de om orken inte finns, men de är värt de för att må bra, häldre de än att sitta och trycka i sig en massa kemikalier.
Du kan utöva gratis yoga på youtube, de finns instruktionsvideos hur man gör.
#16 Jag fick också jobbiga biverkningar av antidepressiva men det var en lättnad senare när de började verka. Jag antar att din läkare har berättat för dig att det kan ta olika lång tid för när tabletterna börjar verka?
Och du, ta dina tabletter och när du känner att de börjar verka och du får mer energi så försök att jobba på att äta mat som är bra för din kropp och kanske börja med någonting som du tycker är kul.
Jag tycker annars att läsa på mycket om Law of Attraction (och även se filmen "The Secret", som dock är lite överdriven då många kan få för sig att det räcker att bara tänka på det man vill ha och så dyker det upp utanför dörren. Det är inte riktigt så det funkar men nästan. Men filmen är ändå peppande!) hjälpte jättemycket. Man mår riktigt bra efter att man börjat tänka på hur man faktiskt använder sina tankar och vilka tankar (de positiva) man vill mata.
Men förstår att det inte är lätt att börja tänka på att göra positiva saker just nu. Vet som sagt hur det är.
Ta det bara lugnt och tänk på att din hälsa är viktig 🙂
Veganism innebär inte att man ska offra sin egna hälsa för djuren. Om du behöver antidepressiva för att kunna fungera psykiskt finns det absolut inget oveganskt med det. Det är precis som om du hade någon fysisk sjukdom och behövde äta mediciner med animalier i för att överleva.
If Not You, Who? If Not Now, When?