Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 1125 ggr
Rimi
2015-11-20 21:47
0

Studentmat

Hejsan!

Jag har brist på tid, ekonomi och energi. Jag behöver tips på bra, billig och varierande mat (till alla måltider)

Tack för svar :)

Blanksteg
2015-11-20 22:04
2

Ångkoka frysta grönsaker (blomkål, sparris, broccoli, brysselkål, m.m.) och stek dem sedan kort och ha i sweet chilisås, mango chutney och kryddor (garam masala är min huvudkrydda i denna rätt). Lite havregrädde kan man ha i också, eller häll i lite av vattnet från ångkokningen. Servera med curryris. Man kan även ha i tofu, sojabitar, eller dylikt.

Annars är linssoppa med ris väldigt billigt, gott och snabblagat.

Rödbetsbiffar med bulgur och någon ersättning till créme fraiche är också jättegott. 

Till frukost funkar ju alltid havregrynsgröt med bananskivor i eller bär.

[kanskemenbarakanske]
2015-11-20 22:06
1

pasta med ärtor eller linser. Sen koka upp upp det med en grönsakbuljong :)

WolfLady
2015-11-20 22:43
2

Köp torkade bönor och blötlägg.  Det är mycket billigare än att köpa färdig i burk. Satsa mycket på rotfrukter som är lätta att värma i ugn med diverse kryddor.

[Trevor_S]
2015-11-21 09:36
2

Skulle säga som ovanstående, rotfrukter är billiga just nu och det är lätt att rosta dem i ugnen tillsammans med lite olja och kryddor.

Till frukost kan man baka bröd själv, det tjänar man på i längden.

Gör röror av linser eller denna goda linspastej och kryddor för att använda som pålägg, har vi kört med ett tag nu.

Korngryn är billigt alternativ som färser. man häller bara över kokande vatten och låter stå under natten, 6-12 timmar och sedan sköljer dem i kallt vatten. Bara att steka och använda som vanlig färs, krydda och ha i tacos, göra färsås, lasagne eller vad man nu känner för. Även riva i en potatis och ströbröd med kryddor får man en billig färslimpa i ugn.

Gula ärtor är billigt också, kan blötläggas under natten, sköljas, kryddas och köras sönder i en mixer och stekas som falafel eller bara kokas till ärtsoppa.

Gröt är ju jättegott till frukost och göra egen havremjölk till, rosta lite havregryn i en torr panna eller kastrull tills de blir lite gyllenbruna, låt de svalna och mixa med kallt vatten och filtrera via kaffefilter i tyg eller finmaskig sil. Vi brukar ha i någon droppe rapsolja och lite salt i våran.

pyromanen
2015-11-21 09:50
2

Linssoppa var min basmat när jag pluggade. Lite tjockare blir den matigare. Brukade köpa i "invandraraffär" där kilopriset av någon anledning ibland är väldigt mycket lägre än ica/konsum.  

För att enkelt  få variation i kosten kan man göra en bas (lök, linser, kryddor) i stor portion och frysa i portioner och sen kan man slänga i olika ingredienser olika dagar när man värmer. t-ex- paprika eller persilja eller rotsak i småbitar.

En annan fördel är att gilla rå vitkål. Bra vitamininnehåll på vintern och skamligt billigt. 

Att baka bröd själv spar man mycket pengar på.