Yoghurt/fil-liknande
Jag försöker äta mer veganskt för hälsans skull, men är väldigt kräsen av mig och upp på det har jag en orolig mage och mår lätt illa (vilket är anledningen till att jag vill få i mig mer veganskt) vilket är en dålig kombo.
Jag testade alpros små mini yoghurtar (eller vad de heter) och älskade päron- persikasmaken, men den andra tyckte jag var sådär. Dock var hälften av anledningen till det antagligen att jag inte gillar den smaken på något.
Igår provade jag att köpa deras "mild and creamy" i citron lime, men det hade en bismak jag inte gillade. Påminde nästan om russin tyckte jag? Och eftersom vegansk kost kan vara lite dyrt gällande "mejeri"produkterna (i brist på bättre ord) så tänkte jag att jag kan fråga om råd här istället för att köpa massor av olika!
Jag gillar inte när det är en stark bi-smak helt enkelt, som den hade. Gillar inte mandel heller, så madelprodukter har jag antagit att jag inte gillar
Hoppas att ni har något tips!
Förresten, har ni tips på några goda, veganska rätter som inte innehåller väldigt mycket gas-bildande mat?
Tillägg förresten- det får inte innehålla mycket socker då jag har känsliga tänder
Medarbetare på Skor iFokus
alpros yoghurtar tycker jag är jättegoda! Vanilj är nog den jag föredrar mest :)
#1 menar du deras vanliga, eller har de bara den typen jag smakade? För den gillade jag ju inte den konstiga bismaken på 😕
oatly har en jättegod tyo jordgobbs yoghurt! pröva den!
Alpro mild and creamy i smaken vanilj menade jag :) Den tycker jag är sjukt god. Naturella är också god för den delen. Gillar typ allt.
Jag har samma problem med illamående som dig, och det enda som funkade för mig (jag är dock dessutom sojaallergiker) var Oatlys jordgubbsyoghurt :-)
Jordgubbsyoghurten- är den väldigt söt?
#6 jag tycker den är god:) Den är inte direkt sötare än andra yoghurtar..
#6 Nja, söt är den ju, men inte så söt som Skånemejeriers yoghurtar.
Jag gillade inte Alpros Citron och lime jag heller, men jag gillar deras Mild & Creamy med blåbärssmak och även vaniljsmak 👍 Sen behöver inte mejeriprodukter som t.ex. mjölk vara så mycket dyrare då vissa märken är billigare än andra så det är ju bara att välja det du känner att du har råd med, men de kan ju såklart smaka lite olika så det är ju också en smaksak.
Det där med inte så gasbildande mat tycker jag är svår då jag känner att jag inte blir så himla gasig av maten jag äter i alla fall 😛 Sen tror jag att den nyttigaste maten kan vara lite gasbildande på grund av mycket fibrer t.ex. som t.ex. olika tycker av kål etc. Jag vet faktiskt inte vilken mat som inte är gasbildande tyvärr, speciellt inte om det är nyttiga grönsaker osv 😛 Sen så anpassar sig magen väldigt mycket efter ett tag också så ibland får man stå ut lite i början.
Jag älskar Planti blåbär, den är så otroligt god!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#10 Ja just ja! Det var ju Planti med blåbärssmak jag menade och inte Mild & Creamy (även om deras vanilj är jättegod). Den är supergod 😃
Älskar Oatlys fläder och citron-youghurtar, de där små ❤️ Även om de innehåller en del socker. Annars är deras naturella helt okej, speciellt om man har i massa bär också! Därutöver så finns det även ett märke som heter Yosa, vars skogsbärs-variant är helt okej :)
#7 #8 jag tycker de flesta jordgubbsyoghurtarna är väääälidgt söta! Såg att de hade en med exotisk smak också, är den god? Eller är den väldigt sockrig? #9 det där med gasbildande är nog inget som går över för mig :/ magproblem och sånt tråkigt… Finns det några recept som inte har väldigt mycket kål och sånt i sig? Linsgrytor finns såklart, men utöver det? (Kan ju bli lite enformigt i längden) Har f.ö. tänkt äta veganskt som kvällsmat någon gång i veckan eller så och då blir det rätt tråkigt att alltid ha samma! #10 #11 går den att få tag på i vanlig butik, typ citygross? Och vad är det för bas i den? (Soja, havre och liknande) #12 stod och kollade på den här om dagen faktiskt, men var lite orolig att jag inte skulle gilla den och den var ju rätt dyr… Men då är den värd ett försök alltså! Älskar nämligen citron- flädersmak på saker! Vart får man tag på yosa och vad är det för grund?
#13 Den är absolut värd ett försök i alla fall! Sedan håller jag med om att den är rätt dyr. 😕 Yosa har jag dessvärre bara sett på ett par Ica Kvantum och på ett Citygross. I vilket fall är den baserad på havre. Finskt ursprung 🙂
Förresten, angående icke-gasbildande mat, så finns ju grönsakssoppor i mängder! Typ gulbetssoppa (åh, med citron och timjan), broccolisoppa, grön ärtsoppa (eller är det kanske gasbildande?), morotssoppa (med rosmarin, ingefära och apelsin, nästan oslagbart!), jordärtskocksoppa (med massa rosmarin. Obligatoriskt), spenatsoppa, blomkålssoppa (spiskummin!!!), tomatsoppa… Ja, som sagt, mängder! Bara att mixa slätt och toppa med rostade solros- eller pumpafrön 😃 (Märks det att jag älskar soppor?)
#14 får väl finkamma vårt citygross helt enkelt! Soppor är ju underbart! Fast rosmarin är inte min grej, haha
#13 Den exotiska i min smak hade jobbig eftersmak.
#13 Alltså överlag så verkar det väldigt vanligt att människor känner av att de har lite extra gaser osv i början när de går över till vegansk kost. Det är inte bara kål som gör detta, det är därför jag tycker att det känns svårt för du kan ju inte bara leva på potatis/pasta/ris och veganskt kött 😃
Men om du klarar av linser och lite bönor så är detta enkla recept som samtidigt är nyttiga (allt innehåller inte linser och bönor).
http://vegoriket.se/index.php/2013/11/22/valdans-varmande-pastasoppa-med-bonor-och-curry/
http://lagaindiskmat.se/kitchari-halsosam-indisk-ris-lins-och-gronsaksblandning/
http://www.ica.se/recept/dhal-indisk-linsgryta-614423/
http://www.vegania.net/recept/soppa.html#potpurjo
http://www.kokaihop.se/recept/soppa-med-butternutpumpa-och-sotpotatis
http://www.dn.se/mat-dryck/recept/kikartscurry-med-jordnotssmor-och-lime/
#16 bra att veta! Då undviker jag den Det här är precis vad jag hoppades att få ut av tråden! Nu är ju allt individuellt, men om jag får höra att en hade en konstig eftersmak lär jag inte gilla den och då kan jag ju undvika den liksom! #17 tack! :D
Hoppas du fick den hjälp du ville ha 👍
#19 det fick jag absolut!
#17 Åh, den kikärtscurryn ska nog jag också lägga beslag på. Låter ju svingod 😃
#21 Hahaha, do it! Den är jättemumsig 😃
Var trött och stressad när jag handlade idag (ni vet som man är på onsdagskvällar) och kunde bara komma ihåg den #12 tipsade om så den köpte jag! Den var en av de godaste yoghurtarna jag någonsin ätit! Det är mitt nya mellanmål framöver, hahaha! Tack så mycket för att du tipsade om den! Köpte förresten den "almost breakfast" från oatly också i smaken passionsfrukt/mango. Någon som provat den? Kan återkomma med vad jag tyckte imorgon!
#23 Kul att kunna vara till hjälp! Vad tyckte du om almost breakfast? Själv har jag bara provat den blå varianten (minns inte vilken smak Det var nu), och den var väl helt okej, men inte riktigt min smak ändå.
#24 jag tyckte att den var väldigt god! Är dock rätt svag för mango och passionsfrukt 😃