Konsumtionsvanor komjölk (undersökning)
Såg denna undersökning på fb, kan vara en bra ide att skicka in med kommentarer exempelvis att komjölk är till för kalvar. Så får dom något att fundera på😎
Jag har redan svarat. Skrev ungefär: "Komjölk är avsedd för kalvar så jag väljer istället att dricka havremjölk" 👍
Har också redan svarat, skrev fördelar med andra sorters mjölk, typ havre, soja osv 🙂
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Kände att svarsalternativen var lite dåliga, vi dricker en bra bit över 5 liter komjölk i veckan, snarare 15 liter😛
#3 Tycker du att du är på rätt forum då? Läste du ens vad #0 skrev??
Hahaha, någon som försöker reta upp ett gäng veganer, det var något nytt 😂
Hur kan ickeveganer känna sig så provocerade att de måste berätta för veganer hur mycket komjölk de dricker? Kan inte ickeveganer hålla sig utanför veganprat om de inte har för avsikt att ändra sitt beteende?
#7 Jag tycker att alla är välkomna här med frågor och funderingar, men samtidigt får man lära sig att det inte passar att sitta och berätta (trolla) hur mycket djurutnyttjande man håller på med för då kan man förvänta sig att få bannor. Det är liksom inte okej 😟
#9 Tack för förklaringen. Hoppas du förstår varför vi reagerade som vi gjorde.
Du är som sagt välkommen här om du har frågor och funderingar 👍
Deltog och skrev en rad till dom om mjölk, skrev även att jag föredrar havredryck.
Skrev: "Jag använder inte mjölk om den inte är gjord på havre, soja, ris eller annat vegetabiliskt. Komjölk är till för kalvarna inte för människor. Dricker inte andras bröstmjölk."😃
Hej! Jag heter Jens, och är en av upphovsmännen till denna enkät. Vi håller i vårt gymnasiearbete på att undersöka folks konsumtion av komjölk, som grund till mikrobiologiska undersökningar som vi har planerat att göra på utgången mjölk. Tack för er feedback och ert stora engagemang! Vi ber så hemskt mycket om ursäkt om vi har förolämpat någon, och hoppas ni förstår att det verkligen inte var vår avsikt. Jag personligen dricker mest havremjölk, och anledningen till att vi använder just komjölk är att det växer mycket bakterier i den, vilket gör den lätt att undersöka.
PS: I en av undersökningarna vi har planerat ska vi använda oss av s.k. blodagar för att odla bakterien B. Cereus. För att framställa denna typ av agar behöver vi använda oss av färskt kalvblod. Agarplattorna måste tillverkas färska inför varje test, vilket betyder att vi kommer behöva införskaffa färskt kalvblod varannan dag i strax under två månader.
#15 Mig har ni inte förolämpat med undersökningen, jag tyckte det var trevligt att säga min åsikt om kalvmaten.
PS: Känns dock trist att du kände dig manad till att dela med dig av hur lite det betyder för er i gruppen att kalvar dödas helt i onödan. De av oss som tagit ett moraliskt ställningstagande emot djurförtrycket har ingen respekt för den inställningen.
Jag hann att läsa att du skrev att ni inte kommer att förlora någon sömn över det innan du raderade.
Men tack för att du tittade in.
#15 fy va sjukt :(
Kommer aldrig förstå mig på vissa människor. Sorgliga typer med inte mycket till liv.. Kanske därför de måste ta andras? 🤔
If Not You, Who? If Not Now, When?