Ny vegan
Hejsan!
I början av 2015 så blev jag Vegetarian, det var accepterat av de flesta, fick godare maten än de andra i skolan så jag klagade inte själv. Detta pga miljön och att jag hade slängt så mycket kött genom tiderna (=dåligt samvete).
I somras började jag äta viltkött (mest älg, men även vildsvin), vet inte riktigt varför, men ansåg väl det som etiskt och i många fall miljövänligare än grönsaker som fraktats från utlandet. Har även fått älgkött i skolan tack vare att jag går på en naturbruksskola med en jaktlinje.
Och nu den senaste månaden har jag börjat övergå till att vara helt och hållet Vegan! Först satte jag ihop och planerade min egna diet, ''samlardieten''. Den skulle gå ut på att jag bara ska äta saker som vi människor naturligt kan samla in, denna skulle inte vara vegansk, utan bestå av ägg, insekter (ja, insekter) och musslor (och såklart allt grönt). Nu har jag satt upp den dieten på bokhyllan, och ska bli Vegan. Mitt första helt veganska mål åts idag. Hummus, och en helsickes massa grönsaker, frukter, rotfrukter, ärtskidor och nötter, inget tillagat.
Har ätit närproducerad ekologisk fil sedan jag var fyra, en liter per dag. Skall inte göras om, gröt blir det i framtiden.
Ser fram emot att vara Vegan, brukar känna mig piggare överlag när jag ätit mycket frukt och nötter.
-Rasmus
-Rasmus 🌈
Kul, bra val och välkommen hit🙂
Du har mycket att bra att se fram emot som Vegan och det finns riktigt duktiga "matpersoner" här. Jag är dock inte en av dom, utan jag bara äter…och önskade att maten lagade sig självt…😃
Låt oss veta om vi kan hjälpa till med något eller bara lite vegansnack kanske😉
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Tack, tack. Jag är en sån som vill ha förnyelse, och därmed vill jag gärna uppdatera min kost då och då. Gärna till det lite mer moderna… 😃
Denna låten känns som en väldigt bra låt för min veganska uppenbarelse. 🎧 Går och nynnar på den typ hela tiden.
-Rasmus 🌈
#3 Hahaha 🎧😃
-Rasmus 🌈
Lycka till och säg till om du undrar över något så ska jag försöka hjälpa till! 🙂
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#2 Åh! Och vegansk kost är verkligen framtidens mat! Då kan är jag säker på att du kan komma med nya inovationer inom vegansk kost när du väl kommit in i det 👍 Welcome to the green side 🤗
#5 & #6 Tack tack! Jag läser faktiskt aldrig recept eller planerar mina inköp. Går runt i butiken och tänker näringsämnen, och sedan hemma improviserar jag och gör en maträtt. Röror tycker jag är gott till rotsaker. Och röror är det bästa när man mest handlat efter näringsämnen och inte efter recept.
-Rasmus 🌈
#7 Tänk om jag var så uppfinningsrik…! 😃 Tycker det är så otroligt med folk som inte behöver titta på recept, jag skulle inte ha någon aning om vad jag är sugen på annars haha. Toppenbra för dig! 🙂
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
If Not You, Who? If Not Now, When?