Snabba veganmellanmål.
Hej där ute!
Det jag har svårast med när jag är ute och handlar, det är att hitta roliga snabbmellanmål. Notera att jag är nötallergiker.
Är det någon som har tips på snabba "on the go" mellisar? :)
/Mimmi
Frukt
Macka
Smoothie
Energibars
osv kommer inte på något mer just nu :)
Sånna där färska brödbitar som man kan plocka i påse, typ någon fralla eller så med en flaska juice eller Oatly chokladdryck händer att man plockar någon gång om man är hungrig. Annars om man vill ha något ännu mindre så kan man köpa frukt, torkade frukter och bär, juice, Oatly drycker, kanske sånna där Castus fruktstänger om du hittar sådant i din affär 🙂
Mina favvisar är olika protein-/energibars. Kan visserligen vara svårt att hitta de som är helt fria från nötter, men tror att Icas "Gott liv" energibars kan vara det? Annars finns ju Pulsin, Raw Bite, Get Raw, Paleo Crunch etc. Finns väl även müslibars? Då får man nog vara försiktig med att kolla så att de inte innehåller mjölk bara. 😉 Därutöver finns sesamkakor (snabb energi men inte speciellt mättande). I övrigt så gillar jag Oatleys drycker i flaskförpackningar. Och deras "breakfast" funkar ju också. Finns ett märke vid namn Yosa som har havrekvarg med medkommande sked, så om man har turen att hamna på ett ställe som har det (sett det på vissa Ica och Citygross hittills) så är det superb! Eller bara en påse solrosfrön eller pumpafrön 😉
Och åh, måste bara säga, Oatley ska komma med deesertyoghurtar någon gång i höst (tror jag det var)! Och något "spread", dvs smörgåspålägg. Ser sååå fram emot det :D
Vilka bra tips ni har!
Ang. havrekvarg så hade jag ingen aning om att det fanns! Är det som vanlig kvarg då, med massa protein i? Perfekt när man tränat i såna fall ju! :D Det ska googlas på!
Det är så sjukt kul att det börjar komma fler och fler veganprodukter tycker jag. Jag blev Vegetarian nu vid jul/nyår, och bara sedan dess har det hänt så extremt mycket i kyldiskarna!
Tack allihopa :)
/Mimmi
#4 , är det bland annat denna du menar? http://motala.matvaran.se/mobil/i_vara.asp?6410220004544 :)
Jämfört med vanlig Lindahls kvarg är proteinhalten bara hälften. Det är ju synd..
Det är synd att det alltid är så mycket mera kalorier och fett, och mindre proteiner i veg produkter.. Mindre protein kan jag köpa, men varför pressa i mera kalorier och fett för?
/Mimmi
#6 Ja, det är den jag menar 😊 tycker också det är synd stt det är extra kolhydrater i den i form av fruktos, och tycker faktiskt de kunde haft en högre proteinhalt… Menmen, det är något i alla fall och det visar att de mjölkfria produkterna expanderar. Visar att det är möjligt, liksom 😊
#7 Ja som jag skrev i ett tidigare inlägg så har det hänt så mycket på så kort tid i veghyllorna! :) Helt underbart! Och jag ska prova den fast dom envisas med att stoppa i massa onödiga saker ;) tack för tipset :)
/Mimmi
Knuffar upp denna underbara tråd ifall fler har tips!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#10 Smart! Och vill man lyxa till det så kan man köpa en baguette, göra ett djupt hål i sin bit baguette och trycka in en rad mörk choklad. Så himla gott! Så gjorde min mamma alltid för mig när jag var liten 🙂
#11 Lyxigt! :D
/Mimmi