Soja, hypotyreos och allergier
Har sedan ett bra tag valt bort kött och bytt ut enkla basprodukter (som går). Bor tyvärr lite off så här finns verkligen ingenting veganskt.. Istället för att ha en vegohylla i en butik så har vi en vegoprodukt i en vanlig hylla vilket är sjukt tråkigt… Finns det något bättre på nätet där man kan beställa hem smidigt utan att det blir onödigt dyrt? Sen är jag tyvärr allergisk eller överkänslig mot nästan alla baljväxter och de flesta frukter/grönt i rå form :P I och med min hypotyreos så har jag blivit rekommenderad att inte äta soja men hur är det egentligen med det? Verkar vara 50/50 ja och nej vad gäller det. Speciellt med tanke på att många alternativ är just sojabaserade. Sen är jag visserligen på papper allergisk mot soja så är lite osäker på om jag bör äta det i större mängder även om jag inte riktigt reagerat på det :P Vad finns det för alternativ kvar egentligen? Är trött och orkar knappt något och då är ju kosten och livsstilen viktiga faktorer för att må bra när man är hypo. Alla tankar, idéer och recept är välkomna x)
Finns lite om soja här, men är du överkänslig eller allergisk ska du inte äta det.
Jag gör en del saker med korngryn istället för soja, häller över kokande vatten, låter stå under natten och sköljer av dagen efter, kan sedan frysas in och tas fram efter behov. Kan stekas som vanlig färs, blanda i något för att binda och göra bullar, korv, burgare. River ibland ner en potatis eller morot. Man får börja laburera lite, se på alternativen, brukar titta upp något recept jag tycker om och söka efter alternativ.
Mycket kan göras på nötter och fröer också.
Istället för pasta har vi kört med riven vitkål som förvällts i saltat vatten.
#2 Inga nötter för min del tyvärr :)
Korngryn fungerar inte heller? Svamp funkar också att hacka fint. 😉
#5 Jo men det kan absolut fungera! Har ju som sagt aldrig reagerat på soja men vet inte om det kanske påverkar magen istället så det är ju inte så bra isf.. Annars så har jag ju mest använt mig av havremjölk men hur passar det i matlagning? Äter redan en massa svamp så det är en stor favorit. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här har du ett bra recept på färs som du kan använda till vad som helst. Har själv följt detta recept och använt färsen till tacos (bara att tillsätta tacokrydda) och det blir jättebra verkligen 🙂
#7 Men vad bra tips :) Är inte jättemycket för matlagning eller att laga allt från grunden… men jag får helt enkelt anstränga mig lite mer. 👍
#8 Hehe, det är bara tre ingredienser och det enda du behöver tillaga är riset, sen mixar du bara ihop ris, havregryn och soltorkade tomater (de soltorkade som inte ligger i olja)😃
#9 Haha ja precis något som passar mig mao 😂
If Not You, Who? If Not Now, When?