Produkt med spår av...
Om en produkt är helt vegetabiliskt men det står "kan finnas spår av mjölk" eller annan animalisk produkt, räknas den som vegansk? På vissa choklader som marknadsför sig som veganska står det så på baksidan eftersom de tillverkas i en fabrik som även hanterar exempelvis komjölk. Vad anser ni?
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Man får dra sin egna linje där man tycker efter eget samvete. När man kokar sylt själv kan det komma med något litet kryp man inte visste fanns med. Dock är det lite svårt för en tillverkare. De kan ha i två olika avdelningar men måste skriva ut, medan en annan kanske använder samma maskiner trots de rengör mellan gångerna. Svårt att veta. Vi gör det mesta från grunden så vi har inga problem annars blir det Anamma eller Ikeas grönsaksbullar. Resten gör vi. :)
Eller jo chips har vi köpt med innehåller spår av. Hälsans kök har skrivit Vegan med baksidan "innehåller spår av". Hur tycker du själv?
#2 Jag har ingen aning vad jag tycker. Om jag köpt det från goodstore och det står "vegan" på produkten har jag köpt det fastän det står "spår av" på baksidan men ingenting annat. Vill ju inte "råka" stödja det lixom? Tycker det är jättesvårt, vet inte vad jag ska tycka. Det är så himla mycket som innehåller spår av allt möjligt ju.
Spår av betyder ju bara att det kan hända att det är något spår av det i produkten fr att hänvisa allergiker för risker, ofta innehåller det dock inte spår utav.
Om det står Vegan eller bara spår utav så stödjer jag produkten för att visa att efterfrågan efter veganska produkter ökar.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#4 Tack för din åsikt! Det är smart att visa sitt stöd så kanske de fattar att efterfrågan ökar 🙂
Eftersom det inte är tillsatt i produkten så köper jag "spår av". Men om det står med i ingredienslistan som 0,2% eller 0,5% då köper jag inte. Det ska tydligt stå att det är "spår av" för att jag ska köpa.
Håller med #4 också🙂
Jag köper "kan finnas spår av.." om det inte finns en liknande produkt utan spår :P däremot köper jag inte om det står "kan innehålla mjölk/ägg".
Som jag har uppfattat det så gäller den 1:a om det tillverkas i samma fabrik och den 2:a gäller om det är tillverkat i samma maskin.. Så där drar jag gränsen i alla fall, försöker stödja så lite som möjligt som är kopplat till animalier 🙂
Gjorde den här undersökningen förra året. Bara 3 svarade nej och 36 svarade ja.
http://vegan.ifokus.se/discussions/5473725b8e0e74185f0009de-ater-du-spar-av
#6 & #7 Tack för era åsikter. Tack AAE för att du förklarade vad begreppen betyder!
Jag tycker nog att det känns okej att köpa "spår av" men inte om det står att det innehåller jättelite eller kan innehålla animalier. Minns inte vad det var jag skulle köpa haha men bra att veta inför framtida köp 😃
#6 - en fråga: är inte det som redovisas som 0,2 % samma sak som "spår av"?
Kan vara en smakförhöjare så betyder inte alltid spår av. Men många har valt att skriva ut så istället för innehåller spår av.
Jag äter spår av. Har inget problem med det så länge det inte är aktivt tillsatt. Står det 0.5 eller 0,2 frågar jag antingen företaget personligen eller om jag hittar aktuellt svar. T.ex. äter jag inte Guldnougat efter kontakt med Cloetta, medan jag gladeligen trycker i mig Marianne.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
#12 Vad fick du för svar? varför äter du Marianne och inte Guldnougat?
#13 Precis som #14 säger tillsätter de medvetet skummjölkspulver. Hur och varför man nu tillsätter 0.2 procent, de menar själva att de inte påverkar smaken. Kan print screen:a mejlet när jag kommer hem. I mejlkontakt med Fazer ang. Marianne påstår de att mjölken inte är en aktiv ersatt ingrediens, men den finns där i och med att de tillverkas i samma maskiner och på så sätt kommer det lite, lite mjölk i mariannechokladen.
Jag tror de tillsatte bara för att de inte skulle behöva få ändra namnet enligt kontakt jag hade med dem.
Jag skrev och frågade något i stil med om skummjölkspulvret var aktivt tillsatt som ingrediens eller om de skrev ut det då mjölk är en allergen och de måste skriva ut allergener i innehållsförteckningen.
#14 & #15 Jag förstod att den ena inte var vegansk ☺️ Jag undrade om det står att det innehåller 0,2% mjölk kan det innebära att det inte alls finns mjölk utan istället bara är för att de använder samma maskin? Står det att Marianne innehåller mjölk eller bara spår av?
Jag köper inte sånt där det står "spår av" eller "0,01% laktos" etc. Bara 100% veganskt utan "kontaminering" av diverse animaliskt (det må va i mycket liten mängd men detta spelar för mig ingen roll, det är fortfarande mjölk, ägg etc. även om det är lite).
#19 Tack för din synpunkt!
I Guldnougat står det 0.2, den innehåller alltid 0.2 % mjölk som aktivt tillsatt ingrediens. I Marianne är den inte aktivt tillsatt, vilket gör att det kan finnas max 0.5 %, inget alls eller något däremellan. Vad jag tolkar det som :)
#22 Det finns ju tydliga kriterier för hur man får använda "kan innehålla spår av".
Det ska vara den absolut sista möjligheten när risken för kontamination är omöjlig att kontrollera, är sporadiskt förekommande och dokumenterad genom exempelvis testresultat.
Jag ser inte det etiska problemet, inte mer än exempelvis handla i butiker som säljer animalier eller äta på restauranger som serverar animalier, eller att köpa nötter i lösvikt där man använder samma skopa till yougurtöverdragna russin.
Om något är veganmärkt och har "spår av", varför är det etiskt fel att äta den?
Ingen kritik givetvis så missförstå mig ej🙂 🌺Ser mig själv som etisk Vegan, men förstår inte varför det här med "spår av" känns oetiskt? Du är den första jag träffat på som inte äter det, så det skulle vara intressant att höra hur du tänker.
#21 & #6 Enligt Livsmedelsverket så finns det enligt nuvarande lagar ingen maxgräns för hur mycket av en ingrediens det får finnas i en produkt för att en tillverkare ska få skriva "spår av". Alltså innebär det att 0,2% eller 0,5% i en ingrediensförteckning KAN vara lägre andel än något som anges som "spår av". Tycker därför att det är lite underligt om det ena är ok att köpa och inte det andra, för om en "spår av" - produkt t ex innehåller mer mjölk än en annan produkt med 0,2% mjölk enligt ingrediensförteckningen, så borde det väl i ett sådant fall vara värre att köpa produkten som innehåller spår av..? Och detta är ju inget som vi konsumenter kan veta när vi är i butiken för att handla, det är ju bara tillverkaren som vet, om de nu har gjort någon undersökning på den aktuella produkten vid tillverkningen. Frågan är hur nitisk eller petig man ska vara… Från Livsmedelsverket. se: "Det finns dock i dagsläget inga gränsvärden för produkter som är märkta med "Kan innehålla spår av…". Ibland kan det vara obefintliga halter och ibland högre halter. Som känslig allergiker/glutenintolerant bör du därför undvika produkter där det står "Kan innehålla spår av" det man inte tål."
#24 För mig är det avgörande inte om hur mycket animalier produkten /kan/ innehåller, utan om den är medvetet tillsatt, då det är av etiska själ snarare än hälsoskäl jag väljer bort mjölken. Veta gör man genom att personligen kontakta tillverkaren. Spår av innebär (väl?) alltid att det är restprodukter från tillverkning av andra produkter, och inte medvetet tillsatt, oavsett hur mycket det är.
#23 Så att det finns tydliga kriterier om hur man får använda "spår av" håller jag inte med dig om, det borde i så fall innebära att det ska finnas en maxgräns för hur mycket av ett ämne en produkt får innehålla för att få använda sig av det uttrycket anser jag.
#25 Du skrev i inlägg #21 att "det kan finnas max 0.5 %" i Marianne, det var det jag syftade på. Hur vet du det, har du fått veta det av tillverkaren? Just spår av betyder ju annars att det inte finns något gränsvärde, det var det jag ville poängtera.
#27 Jag har inte haft personlig kontakt med Fazer (Marianne), men jag har läst det i ett mejl som en annan postade, ja.
Spår betyder väl att det är just spår, om de vet med säkerhet att produkten innehåller en allergen måste de skriva ut det i innehållsförteckningen, väl? Jag är inte jätteinsatt i det om jag ska vara ärlig.
#0 av: vendelay "Om en produkt är helt vegetabiliskt men det står "kan finnas spår av mjölk" eller annan animalisk produkt, räknas den som vegansk?"
Det beror på hur man ser på det. Det är väl upp till var och en att avgöra.
Vissa skulle säga att allt som innehåller minsta spår av animalier är icke-veganskt. Andra skulle kanske fråga sig; även om den här produkten innehåller spår av något som kan spåras tillbaka till frihetsberövande och potentiellt lidande för djur, är själva produkten ansvarig i det? Om produkten eller någon av dess ingredienser "bara" har fraktats i en container som tidigare fraktat t.ex. mjölkpulver, och således inte orsakat eller bidragit till något frihetsberövande och potentiellt lidande själv, så är det kanske ok.
Själv är jag å ena sidan mer för det sista när det kommer till moraliskt ställningstagande, och tror inte på aktivism. Å andra sidan äter jag inte halv/helfabrikat, och skulle speciellt inte vilja äta något som fraktats jorden runt i samma container som mjölkpulver och massa annat "snuskigt", Usch!
#30 Tack för din åsikt!
If Not You, Who? If Not Now, When?