Palmolja och Kokosolja, hur?
Undrar lite hur mycket olja man får per kvm/år på palmolja samt kokosolja och hur utsläppen ser ut? Vill ha sammanfattning samt länkar till fakta. Är inte så insatt så har ingen koll på seriösa sidor.
Hittade inget om kokosolja så man kunde jämföra utsläpp eller liknande. För någon påstod att det kräver större yta per liter kokosolja än för samma mängd palmolja. Tycker man använder för mycket palmolja och borde inte få finnas i så många livsmedel som det faktiskt gör. Men det är inte vad jag undrar.
https://www.rainforest-rescue.org/petitions/914/orangutans-victims-of-sustainable-palm-oil?t=358
Just "utsläpp" är väl inte det stora problemet när det gäller palmolja. Snarare att människor eldar upp regnskogen för att odla palmolja istället. Kokos odlas i kustregioner som redan är öppna.
Har MYCKET svårt att fötstå att veganer kan äta palmolja och att veganer på en vegansajt kan presentera godissorter med palmolja som bra "vegangodkända". Är svenska kor mer värda än Indonesiska orangutanger? Eller är de så långt borta att man kan låtsas det inte händer?
#4 Vänligen dra inte alla veganer över en kam. Det finns väldigt många veganer som undviker palmolja på grund av orangutangernas lidande när man skövlar.
Att vara Vegan innebär inte att vara perfekt utan att göra så gott man kan och att bara undvika att äta djur, dricka deras mjölk, bära deras hudar och päls, inte köpa produkter som innehåller djur eller är djurtestat, inte stötta cirkus och djurparker ect så gör man stor skillnad till skillnad från de som fortsätter med allt detta + intar produkter som innehåller palmolja.
Är du själv Vegan?
Nej, jag är självhushållare och äter ögg och tuppar från egna hönsflocken. Allätare. Medveten allätare vill jag nog påstå. Köper definitivt inget som innehåller palmolja. Är säker på att det finns mer och mindre medvetna veganer. (Och mer och mindre medvetna ickeveganer). Fast veganer utger sig för att bry sig mer om djur än allätare och det har jag väldigt svårt att få ihop med att det t. Ex. Just nu på detta veganforum finns en godistråd där ett flertal veganer sitter och "vegangodkänner" godissorter med palmolja. (Men inte skulle kunna äta nåt med lite bivax t.ex.) då funderar jag hur det är fatt! Bina dör inte för att man tar lite vax, det gör orangutangerna i tusentals på grund av palmoljeodlingarna. Hade det handlat om att palmolja var livsviktigt för iss, så det liksom var vi eller orangutangerna … Men palmoljan finns huvudsakligen i billigt godis och skräpmat, saker vi bara skulle må bättre av att avstå. Att folk (iavsett om de är veganer eller allätare) fortsätter köpa palmoja det skär i mit hjärta. Det finns inte en till regnskog när denhör är uppeldat! Och alla många arter av djur och vöxter med. Flr att folk långt borta ska äta billigt godis och skräpmat.
Utesluter palmolja så pass det går. Men efter man fick höra att kokosolja gav mer utsläpp och att man får betydligt mindre på samma yta som palmolja blev jag fundersam. Vet allt det andra men är nyfiken på utsläppen och hur mycket olja man får på samma yta. Inget annat. :) Vill helst hålla tråden i topic så den inte svävar ut. :)