Vegan iFokus

Vegan

Etikett: djurrätt
Läst 756 ggr
sallad
1

Föredrag om veganism

Hejsan hoppsan!

Jag skall till veckan presentera, med powerpoint, veganismen för min klass. Hade tänkt ta upp, för-/nackdelar (B12 brist bland annat), varför veganismen många gånger är bättre, vår biologi och så vidare. Hade tänkt presentera mer vetenskap/fakta än personliga åsikter. Har även tänkt ta upp myter som kretsar kring veganismen, både kost och livsstil. Hade tänkt vara ganska neutral, tror jag får mest sympati då.

Nu frågar jag er. Finns det något speciellt ni tycker jag ska ta upp? Inte för komplicerat då det skall presenteras på engelska, kommer ha bilder till min hjälp som sagt. 

Jag går på ett naturbruksgymnasium, 90% av skolans elever är jägare, jag har två  bondsöner i min klass som har kossor (mjölk och kött), så detta kan bli spännande. 😃 Har däremot lite fördel, läser både jägarexamen och går på diverse jakt-kurser för att kunna lära känna dem inifrån, och därmed kunna vinna mot dem i debatt.

Tacksam för svar!

-Rasmus 🌈

[klarabastin]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han tar upp jättemånga bra synpunkter!  Titta och anteckna!🙂

Eftersom att dina kompisar är jägare och inte värkar bry sig så mycket om moraliska skäl så skulle jag använda mig mer av fakta!☝️ Fakta kan man inte neka!

E-l-vira
2

Om du med vår biologi syftar på vad vi "bör" äta utifrån hur vi fungerar kan det här kanske vara läsvärt http://veganbiologist.com/2016/01/04/humans-are-not-herbivores/

Något om djurs intelligens/känsloliv. Djurskyddsregler gissar jag att klassen redan har en del koll på.

Måste bara säga: I feel you! Gick också på ett naturbruksgymnasium, jag var lakto-ovo då men tyckte det var tillräckligt jobbigt :P

Medarbetare på klickerträning.ifokus

sallad
0

#1 Tack, skall checkas!

#2  Precis det jag menade, tack! Hahahahah jo, vi är två veganer på skolan, inga vegetarianer av något slag. Så det kan bli jobbigt, även om mattanterna tycker att jag är extremt tacksam att laga mat till, och kallar mig ''Rasmus-gubben'' 😂

-Rasmus 🌈

[rumelle]
1

Den här videon get ett bra vetenskapligt perspektiv:
https://www.youtube.com/watch?v=Z4NsMiOMmCY

sallad
0

Hittar ingen tabell med svenska mått om proteininnehållet i baljväxter… Antingen är jag kass på att googla eller så finns det inte där ute. 😭 Skulle någon snäll själ kunna länka till en pålitlig sida, där det står proteininnehållet per 100 g, eller per 1 kg? De jag hittar med amerikanska mått säger alla olika. 

EDIT: Hittade denna

#4 Tack, den var bra!

-Rasmus 🌈

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.