Vegan iFokus

Vegan

Etikettveganprat
Läst 2466 ggr
abcö
0

Gör ni avsteg ibland?

En fråga till veganer. Gör ni avsteg ibland om ni t.ex är bortbjudna till någon som inte är så insatt i veganism. Någon som kanske gjort en gratäng utan kött i men använt grädde ägg eller ost. Händer det ibland att ni äter sådan mat vid vissa tillfällen eller är det otänkbart?

[Synnerlig]
3

Gör man avsteg med flit är man inte Vegan med tanke på att veganism handlar om att inte utnyttja djuren. Samma sak som att man inte kan säga att man inte är rasist men man kan tänka sig att vara rasist om ens vänner/familj ska ut och puckla på människor som råkar komma ifrån ett annat land. Då säger man ju tack och hej 😛 Men råkar man få i sig en animalisk produkt som man trodde var vegansk är man fortfarande Vegan.

Skulle någon ha lagat mat åt mig som innehöll grädde, ägg eller ost trots att jag har upplyst dem om att jag inte äter det så hade jag nog istället blivit irriterad för då har de uppenbarligen inte lyssnat. Men det har som tur är inte hänt 😛

Man kan inte anta att alla vet vad det innebär automatiskt när man säger att man äter veganskt så man måste vara väldigt tydlig, "jag äter INGENTING ifrån djur. Inte kött från något djur alltså inte heller fisk och skaldjur (vissa tror inte att fisk och skaldjur är kött), inte mjölk, inte ost, inte ägg och inte honung".  Annars brukar jag erbjuda mig att ta med mig egen mat så blir det inga missförstånd. Jag frågar vad de andra ska äta och tar med mig samma mat fast veganiserad eller tar med mig liknande. Eller så hjälper jag dem med att hitta bra recept som de kan laga 🙂

Jag hade inte stoppat i mig djur eller något ifrån djur för någon människas skull.

veggie4every1
0

Det här blev lätt för mig, absolut inte. Säger allt det Synnerlig säger😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

abcö
0

Okej.🙂 Och folk i er omgivning "tjafsar" aldrig i stil med: "Men en liiten bit kan du väl ta av den här nybakta kakan som jag gjort" (innehållande smör, mjölk)

Så säger folk nämligen hela tiden till mig fast jag av helt andra skäl än er inte äter fikabröd/godis mm.

veggie4every1
0

#3 Aldrig. Mitt ställningstagande är tydligt emot animalier och det vet alla. Ingen skulle drömma om att tjata på mig att äta animalier, det skulle aldrig ske.

Väckarklocka

[klarabastin]
0

Jag skulle aldrig ta emot eller äta en animalisk produkt!

[Synnerlig]
0

#3 Nej, de har aldrig tjatat på mig att jag ska äta. Skulle de göra det så skulle jag ta väldigt illa upp då det är fruktansvärt respektlöst. De får helt enkelt respektera ens val, det handlar inte om en diet som man kan gå ifrån lite då och då utan om en livsstil. Det handlar bokstavligen om liv och död.

[rumelle]
2

Nej då faller ju hela idén med att vara Vegan. Det är lite lustigt att det verkar vara ok att tacka nej till fikabröd på jobbet pga veganism medan tidigare fick jag alltid höra att "men en liiiiiten bit kan du väl ta" om jag tackade nej.

[klarabastin]
1

Det låter så lustigt om man skulle tacka ja till animaliskt…🤔

"Jag äter bara pytte-lite gelatin i godis" Och djuret som är i godiset är bara pytte-lite död då eller?

Logik..😂

abcö
0

#7Ja det är märkligt att ett Nej tack  inte respekteras om man är för tjock som jag men är man Vegan så ifrågasätts man inte.

vendelay
0

Nej, jag skulle inte äta det om jag blev bjuden.

Ja, folk har tjatat eller "skojat" om att jag kan smaka lite ändå. Mina morföräldrar har fällt kommentarer som "du kan ju vara tacksam för att vi har lagat detta åt dig", en vuxen kvinna sa att "det är inte så farligt att äta kött ibland" osv. Jag brukar bara säga nej eller förklara att jag inte vill tortera/döda djur bara för att vara dem (människorna) till lags eller för att underlätta för de som bjuder mig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
1

Och tycker att detta är en väldigt konstig tråd? Är du sur för att folk vill att du äter godis fast du är tjock när folk inte vill att veganer ska äta ost?? Om du inte vill äta godis så säg nej, Om de inte respekterar ditt nej fråga om de vill att du dör av fetma, om de vill att du får diabetes, om de vill att du inte ska bekväm i din kropp (verkar som att du är obekväm, förlåt mig om jag har fel!). De har ingen rätt att bestämma vad du eller någon annan ska äta - så länge det inte går ut över någon annan.

abcö
1

#11 Om ni tycker det är en konstig tråd så får ni ta bort den. Ursäkta i så fall. Nej jag är inte sur, undrade bara det jag frågade i #0 men jag har fått svar nu. Tack så ni kan ta bort inlägget om det var fel :)

veggie4every1
1

#9 Jag tänker att man säkert inte menar något illa när man trugar. Så försök att inte ta illa upp. Jag erkänner att jag också kan vara lite tjatig ibland😊

Men du vet om man har bakat något eller lagat något gott och bjuder på det så vill man så gärna att det ska uppskattas och ätas utav, det är ju nästan hela glädjen med det. Jag kan tjata ibland när mina barn kommer hem på middag och försöka truga på både det ena och det andra😃

Men till slut så ger jag mig ju om de säger ifrån, haha. Men det är verkligen i all välmening jag trugar och lite själviskt också eftersom det känns bra när de tycker om det jag lagat. Så kanske om du förklarar innan tjatet börjar att du begränsar eller avstår från vissa produkter och varför du gör det så kanske det inte blir några problem. Värt ett försök.

Det är ett ok trådämne, jag tror inte vi har pratat så mycket om det här förut, så det är lite nytt. Inga problem🙂

Väckarklocka

Paxxie
0

Nej, aldrig. Det händer att folk tjatar ibland eller startar en diskussion om någon animalisk produkt (typ om jag tackar nej till något med mjölk i börjar de förklara att mjölk inte alls är dåligt.) Kan vara ganska irriterande men om någon vägrar lyssna när jag sagt nej flera gånger brukar jag bara gå därifrån. 😃

Annielle
1

Men det finns väl olika anledningar till varför man är Vegan, alla är det ju inte enbart för djurens skull, man kan ju vara det i första hand av hälsoskäl till exempel….

Så, nog finns det väl de som gör avsteg ibland, det är jag säker på.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Synnerlig]
2

#15 Fast om man är Vegan av hälsoskäl så har man ju ingen anledning att avstå från all annan djurutnyttjande som inte har med mat att göra. Så handlar det bara om kosten så är man ju Vegetarian. En Vegan undviker djurutnyttjande så långt det är praktiskt möjligt för att man tycker att det är fel det vi gör mot djuren. Annars finns det ju liksom ingen anledning att undvika det om man inte gör det för djurens skull. Hoppas du förstår hur jag menar 😛

Och är man Vegan så gör man inte avsteg med flit, så enkelt är det 🙂

Annielle
0

Ja, jag förstår hur du menar, men det beror ju på hur man definierar Vegan då.

De finns ju en hel del personer som definierar sig som veganer eftersom de vanligtvis bara äter vegetabiliskt och inte mjölkprodukter (el ägg i vissa fall) som en Vegetarian och därför inte anser sig vara Vegetarian och heller inte "fuskar" med flit på egen hand, men eventuellt om man blir bjuden på något som innehåller något animaliskt av någon som inte har koll någon gång kan göra ett avsteg (vanligtvis inte genom att äta kött, men ägg eller mjölkinnehållande mat/kakor)

[Synnerlig]
2

#17 Det finns inte flera olika definitioner på vad en Vegan är. De som tror att veganer bara undviker animalier när det kommer till mat men inte annat eller tror att man kan fuska har missuppfattat vad en Vegan är i sådana fall 😛

Äter man ägg och dricker mjölk ibland så är man lakto-ovovegetarian.

Vegetarian = Äter inga animalier över huvud taget.

Lakto-ovovegetarian = Äter inget kött men dricker mjölk och äter ägg.

Vegan = Äter inga animalier över huvud taget samt undviker utnyttjande av djur på andra sätt med för att man bryr sig om djurens rättigheter, därför skulle man som Vegan inte fuska.

Lustgas
1

Det "avstamp" som jag gör är att jag använder de produkter (typ tvål) som jag köpte innan jag blev Vegan, istället för att slänga dem. Använder också mina icke-veganska D Martens, även dem införskaffade innan jag blev Vegan. Även om det ibland kan ta emot, så känner miljönissen inom mig (som var den första anledningen till att jag från börja valde den här livsstilen  alltså väldigt betydande för mig) att det vore slöseri att slänga dem. Det skulle dessutom medföra att jag skulle behöva köpa nya vinterskor, som i sin tur har gått igenom en tillverkningsprocess som kan ha skadat såväl natur som djur (förbrukande av naturresurser, förstörande av miljö, negativ påverkan på klimat osv). Så trots att jag kan förstå de veganer som inte håller med mig, så är det för mig den mest veganska handlingen i sammanhanget.  Sedan så köper jag givetvis inga nya produkter som jag vet innehåller animalier/har genomgått djurförsök.

Därutöver har jag nyligen fått reda på att i princip alla p-piller innehåller laktos för att binda. Eftersom jag för närvarande inte känner till något för mig (och min partner) fullgott alternativ, så vet jag ännu inte hur jag kan åtgärda detta (plus att jag har kartor för nästan ett år framåt som jag inte vill slänga).

[kanskemenbarakanske]
0

Jag kan faktiskt göra avstamp. Dock inte när det kommer till mat. Men ex när aladin asken åkte fram under julen. Då tog jag från den.  Äter även lösgodis och har ej koll på vilka som är veganska och inte.  Gör alltså avstamp när det kommer till godis. Annars aldrig.  Sedan kan jag även ibland råka köpt saker som jag trott var veganska men visat sig innehållit mjölk eller så och har även qournprodukter i frysen från när jag var Vegetarian som jag försöker bli av med. Känns onödigt att slänga då jag redan köpt. Så äter då upp det. 

Kommer kanske få skit för detta men jag försöker så gott jag kan. Utöver detta äter jag ingeting från djur.

Annielle
0

# 18

Ja, då är det uppenbarligen så att det är en del personer som anser sig vara veganer men inte är det egentligen eftersom de inte vet exakt vad det innebär.

Vegetarian har jag varit i ca 17 år själv, men trodde själv att jag var Vegan i ungefär ett år också (gjorde inga avstamp vad det gällde mat) men använde ju skinnskor, så då hade jag ju fel då….

Läkemedel innehåller ju väldigt ofta laktos också, om man måste äta en medicin som innehåller det är man ju per definition inte Vegan längre alltså..

.

[Synnerlig]
4

Jag blandar ihop ett svar till #19 #20 och #21 🙂

Att använda produkter och kläder som innehåller animalier som man köpt innan man blev Vegan tycker jag man gör som man vill. Skadan är redan skedd. Det viktiga är att man inte köper sådana produkter i fortsättningen.

Behöver man ett visst läkemedel som är icke-veganskt så ska man ju ta det. Man är som sagt Vegan så långt det är praktiskt möjligt. Att t.ex. vilja hålla koll på vilka godisar som är veganska är möjligt medans en livsviktig medicin inte är möjlig att undvika i dagens samhälle. Men vi får hoppas att forskarna inser att djurtester inte ens är en tillförlitlig metod och att man kommer på nya och bättre ingredienser så att man inte bhöver peta in animalier i mediciner.

abcö
0

#20 Varför vill du bli av med quornprodukterna? Det är väl en slags svamp har jag för mig.

Leritza
0

#23 quorn innehåller allt som oftast både ägg och mjölk, eller åtminstone nått av det vilket en Vegan inte äter.

abcö
0

#24 Jaha jag trodde inte quorn innehöll några animalier men det är mycket man inte vet tydligen🤔

vendelay
0

#25 Om du tittar på förpackningen så ser du att Qourn inte marknadför sig som vegetariska - deras färs, till exempel, är ovo-vegetarisk. På baksidan står det dessutom att det innehåller ägg. Det är mycket en inte vet, men det mesta är väldigt lätt att ta reda på. Speciellt nu, när vi har internet 🙂