Får som inte klipps
Hej!
Ett får som går för länge utan att klippas blir till slut helt orörligt därför att vikten av ullet kan bli 40 kg och mer, så på något sätt behöver de bli av med ullen. Jag undrar kort och gott: hur klarade sig fåren innan människan började klippa dem?
Min magkänsla säger mig att det är samma princip som att mjölka kor, dvs att om vi inte skulle mjölka dem så mycket skulle de heller inte producera lika mycket mjölk som de gör om vi mjölkar dem. Gäller det även fåren, att de producerar så himla mycket ull just för att människan har klippt de under alla dessa år? Eller finns det någon annan naturlig process som löser detta håriga problem för dem?
Tack på förhand!
Fåren producerar tyvärr så mycket ull som de gör idag pg a att människan har avlat fram de på det sättet just för att vi ska kunna få så mycket ull som möjligt från dem.
Samma sak med kossorna, de har avlats fram för att bära på så mycket mjölk som möjligt så att människan kan få så mycket som möjligt.
#0 De har som #1 säger avlats fram till att ge mycket upp och kor för att ge mycket mjölk. Så de måste klippas. Kor som kalvat måste även mjölkas ur, iallafall lite då dom producerar mer mjölk än vad kalven dricker (och mastit är inte kul så det ska dom inte utsättas för).
l'm back
Samma är det med höns tex, även om vi inte skulle vilja ha äggen så läggs dom i mycket högre takt än djungelhönan och eftersom ruvbeteendet avlats bort till så stor grad skulle dom inte ens göra paus för att ruva, iallafall inte de flesta. (det gäller inte alla raser, vissa raser vill gärna ruva).
l'm back
Finns några som har får i närheten som säljs som kött, de rakar dem dock bara en gång och året och då på grund av att de blir så fett och luktar illa. Det växer långsamt på dessa får.
Tror det är som ovan sagt att de är avlade på det viset.
#4 Köttraser avlas nu för att ullen ska växa "dåligt" då den är jobbig att klippa bort och inte används. Men det är ju ganska nyss de började delas in i köttraser vs ullraser så det har inte kommit så långt och det är fortfarande ett måste för fårens hälsa (tex för att undvika ohyra).
Men i framtiden (låångt i framtiden) kanske det inte behövs att köttraser klipps.
l'm back
Ne precis. Finns å andra sidan massa andra bra fibrer man kan använda också. Fick en tröja gjord av bamboo och den är varm och jättemysig. :D
#6 Fast det finns inget annat fiber som motsvarar ullen (säger jag med erfarenhet). Men de egenskaper som ullen har behövs ju inte i tex städer idag utan det är ju mer för naturfolk, reumatiker och liknande.
l'm back
Tack för svaren! Det var i stil med vad jag trodde.
Jag funderar på om det finns något slags etiskt dilemma här. För att å ena sidan är det hemskt att vi har avlat fram dessa djur på detta sätt, vilket har gjort de beroende av oss för att hjälpa till med mjölkning, klippning osv. Men å andra sidan för de djur som faktiskt lever idag med dessa genetiska arv innebär det ju ett lidande om vi inte gör detta, till exempel fåren som blir övervuxna av ull.
Har ni några tankar kring denna pest- eller kolera situation situation som har uppstått: att hålla de instängda och att klippa dem är i sig ett inskränkande av djurens frihet, men om vi inte gör det så kommer de bli lidande på andra sätt?
Intressant att se vad ni andra har för åsikter och tankar kring detta.
#8 Det skulle ju gå att använda ullen och mjölken för dom som behöver det (ullen = reumatiker och liknande, mjölken = de med massa matallergier eller liknande), de som behöver detta skulle då kunna köpa detta på recept, och för att öka djurens välfärd skjuter staten till med pengar, tex genom att slopa moms.
l'm back
Varför skulle de behöva vara instängda?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#10 Annars så kan man ju inte klippa och mjölka dom när det är dags. (fast det beror ju på hur man menar med instängd, dom behöver ju inte stå i en lagård hela dagen)
l'm back
#10 Vad jag menar med instängd är inte i bemärkelsen att de står inklämda i en trång lagård, utan att det behövs någon form av inhängnad (även om den kan vara stor), märkning, GPS-tracking eller annan metod för att kunna hitta djuren när det är dags för till exempel klippning. Och enligt mig är alla dessa metoder en inskränkning av deras frihet på ett eller annat sätt. Därav mitt dilemma.
#11 När jag var mjölk o får bonde så var varken fåren eller korna instängda i laggård, annat än på natten under vintern. Vi hade lösdrift med djupströbädd inomhus.
#13 Jo jag vet att de inte behöver det jag menade bara att med instängt kan man mena inhägnad
edit: #12 Lycka till att klippa fåren och mjölka korna om dom knappt sett dig förut 😃 Det vill jag se, det är nog jobbigt med tama djur.
edit2: #12 faktum är att det skulle jag räkna till djurplågeri
l'm back
#13 Okej så de hade ingen form av inhängnad, de fick springa precis så fritt de ville? Kom de tillbaka av sig själv på natten och vintern eller hade ni något system för att hitta dem?
#14 Haha det kan jag tänka mig är en utmaning! Fast väger de 50 kilo kanske de inte har något val :-D
#15 Ta och klipp får en dag (och jaga dom först) så får du se. Min man har testat båda.
och jag ångrar mig, jag vill inte se djur plågas, jag tänkte bara på din eller andra djurskötares miner.
Förr så hade man ju djuren helt lösa på sommaren i vissa delar av landet (blandannat här där jag bor, min morfar vallade kor som liten) så nog går det. Men man måste fortfarande ha nära kontakt med dom och stänga in dom vissa tillfällen.
Dessutom så tror jag inte alla skulle tycka om med ett gäng kor som betar i ens grönsaksland. Men det är faktiskt lagligt på vissa ställen och praktiseras fortfarande på vissa ställen.
l'm back
#8 När det gäller kossor så producerar de ingen mjölk om de inte insemineras. Så att vi gör dom en tjänst när vi mjölkar är inte riktigt hela sanningen. Vi skulle göra dom en tjänst om vi inte inseminerade dom till att börja med.
Till skillnad från kossorna så kan vi inte hindra ullen att växa på de stackars fåren som vi avlat till att utnyttja. De behöver klippas, men det betyder inte att ullen är vår att använda som produkter. Djuren och det som kommer från djurens kroppar är inte varor och produkter för oss att köpa och sälja.
#17 Kossor kan visst producera mjölk utan att insimineras, både jungfrumjölk och en gammal hederlig parning, eller ska de förvägras det senare nöjet?
#15 Däremot har man dom fritt så får man ju räkna med att förlora en hel del djur i trafiken och till rovdjur.
l'm back
#18 Men mjölkkor insemineras, det vet ju både du och jag. Det är väl ingeting att argumentera om. Ja, de ska "förvägras" det senare nöjet, precis som de förvägras det idag. Du vet att jag är emot fortsatt uppfödning av domesticerade djur och det är ingenting jag kommer att fortsätta diskutera i den här tråden. Vi har andra trådar för det ändamålet.
#8 Jag undrar lite om du är intresserad av vad just veganer tänker i den här ull och komjölksfrågan eftersom du valde att fråga här på vegansajten? För du har fått svar från en del icke-veganer som inte representerar veganska åsikter.
#19 Det finns visst mjölkkor som paras, de är däremot inte många.
Sen så har du väl inte tänkt avliva alla kor, eller var det det som du hade tänkt? Eller hade du tänkt ha dom instängda eller inhägnade tills dom dör?
Dessutom så kan kor få jungfrumjölk som sagt
edit: Sen så ändras det inte att får behöver klippas även om jag inte är Vegan.
l'm back
#20 Nej, det ändras inte att får behöver klippas. Men om ts ville veta veganers åsikter om fårklippning så är det inte en vegans åsikter. Förstår du hur jag menar?
Ts kanske inte bryr sig utan vill ha svar generellt från alla oavsett om man är Vegan, men om ts ville ha svar från veganer, vilket man kan tro eftersom tråden startades på vegansajten, så är det bra att ts vet om att det inte är endast veganer som svarar i tråden.
Vi ska givetvis inte avliva några djur, men vi bör sluta att föda upp.
Om inte vi hade levt ihop med får eller jagat djur och fått päls så hade vi människor inte kunnat leva i kallt klimat innan konstfibrerna uppfanns (ganska nyligen). Att det är möjligt att vara Vegan i Sverige utan att frysa är i princip bara möjligt sedan 1960-talet nångång. Att tycka det är så himla förfärdligt att får har avlats till att få mycket ull har jag svårt att hänge med i. Det har helt enkelt varit en nödvändighet. Och de allra flesta får i alla fall i Sverige mår mycket bra, betar naturbeten, blir klippta på ett schysst sätt mm. Jag hade egna får en period. De gillade att bli klippta.
#21 Därför skrev jag på senare svar "Jag" och inte "veganer".
"Vi ska givetvis inte avliva några djur, men vi bör sluta att föda upp."
Så hur är det tänkt att göras med korna tills dom dör naturligt? Kor kan bli riktigt gamla, 15-20 år om jag minns rätt (iallafall 15). Ska dessa kor vara instängda el inhägnade och förvägras att få para sig?
l'm back
#23 Skulle tro att man kommer att hålla kor och tjurar åtskilda eller vidtaga andra åtgärder så att korna inte blir dräktiga. Det bör inte vara en omöjlighet. De kor och tjurar som lever i fristäder idag parar sig inte och det går säkert att lösa. Om du vill fortsätta att diskutera parning av kor och tjurar så kan du starta en tråd om det så slipper vi dra denna tråden helt OT.
Jag förstår att du inte representerar veganska åsikter, men när någon som är ny kommer in till vegansajten och ställer en fråga om hur vi på vegansajten ser på en sak så kan det hända att personen förväntar sig svar från veganer. Men kanske inte, jag vet inte det, men jag bara ville göra ts uppmärksam på att det inte endast är veganer som svarat i tråden. Det var bara det som jag menade.
Svar till flera.
I Norge har man fåren lösa i skogen/på fjället, de samlas in 1 - 2 ggr om året, dels inför lamning o dels för att klippas Stängslar gör man mellan samhällen o skogen så fåren inte travar omkring på tomten. Man ställer ut salt/mineralstenar dit fåren kommer för att slicka. Lätt att få in dem i omgångar med hjälp av vallhundar.
[quote="vallhund"]Hittade detta på en Pyrresida:
"Herdehundarnas ursprungliga uppgift var att, på egen hand, vakta boskapshjordarna mot de stora rovdjuren. Hundarna var därför stora och kraftiga.
De släpptes ut på berget som valpar där de gick tillsammans med fåren. [b]Där hade de två uppgifter: att vakta mot rovdjur och att skaffa mat till sig själv och den lilla vallhunden.[/b] Mat fick de ingen tilldelning av, troligtvis var deras föda olika hönsfåglar, det finns även en gnagare i samma storlek som en svensk räv som de jagade och åt (Marmotte). Eftersom döda får, lamm och foster från fåren drar till sig rovdjur så fick hundarna även skaffa undan dessa, så troligtvis ingick även dessa döda djur i dieten.
Källa:
http://pyreneer.net
Under historia[/quote]
I Pyrenéerna går fåren lösa o sköts av herde o vallhundar, ibland även av mänskliga herdar, mer läsning för intresserade http://www.pyreneer.net/framesv.html
Läs under artiklar "Historia" "Mer historia" samt "Hunduppfostran på berget" samt http://www.pyrs.net/pyrsheps_his.html
#25 De lösgående fåren i Norge funkar inte längre på grund av varg, åtminstone gäller detta områdena i Norge som ligger närmast Värmland. Senaste två åren har vargarna ökat och 30-50% av fåren har rivits hos flera lantbrukare, rena massakrer.
#26 Det är ju samma egentligen med fäboddriften i Sverige, den fäbodsdrift som finns i mannaminne iallafall (tex då min morfar var getarpojk) skedde ju under en tid då rovdjuren nästan var helt utrotade (och även älgen, inte för att det har med saken att göra). Så då behövdes inte samma skydd som nu (även om djur även då togs av rovdjur).
Skulle vi ha bott ovan odlingslinjen så skulle vi nog inte ha haft våra djur lösa även om vi kan det just för att vi måste skydda dom mot rovdjur. Stängsel är dyrt så det är ju inget man har bara för att utan för att skydda djuren.
l'm back

Jag är inte Vegan men jag ser det inte som utnyttjande att klippa ullen på får. De måste ju som sagt bli av med den, klippa de inte är det däremot djurplågeri.. Jag har själv ett par gutefår och de tappar sin ull själva, man kan få hjälpa dom genom att "dra av" ullen på tex ryggen. Ullen sitter alltså löst men de får inte av den själva alltid utan kan behöva lite hjälp. Ibland kan man även få klippa dom på vissa ställen men i regel behöver man bara dra ullen i sidled så lossnar den helt.
#28 Absolut är det djurplågeri att inte klippa fåren då det slutar i hemska sår, infektioner och tillslut döden pg a infektionerna 😕Tyvärr har ju fåren så mycket ull för att människan har avlat fram dem på det sättet och därför är fåren i behov av att klippas. Men jag tycker inte att vi ska se på fåren som en produkt. Ta hand om fåren, ge dem ett hem där de slipper ses som produkter och slipper dödas och klipp dem på ett så skonsamt sätt som möjligt utan stress och skador på fåren för att göra fåren en tjänst och inte tvärtom. T.ex. Gotlands djurfristad har ju får och de måste ju klippas även om de är fria från att leva ett liv i förtryck.
#29 Hur blir det då med oss som behöver ull för att leva ett drägligt liv?
Fast oroa er inte, den mesta ullen i Sverige bränns eller grävs ner så ni är redan där. Ull är inte en produkt i Sverige.
l'm back
#30 Då kanske det skulle vara en idé att köpa ullen från Gotlands djurfristad. De pengar de tjänar på ullen går till att köpa in hö till fåren. Så samtidigt som du får ditt ull så stöttar du samtidigt djurfristaden där fåren får leva 🙂
Länk till där de själva berättar lite om ullen de säljer http://www.gotlandsdjurfristad.se/om-oss/ullen/
#31 Fast då blir det ju en produkt även där 😎
Även hos vanliga bönder så går pengarna för ullen till tex inköp av foder (även om de flesta bönder slår hö/ensilage själv). Det är ytterst lite som går till bönderna efter att staten tagit sitt och omkostnader har betalats.
l'm back
#3 Nja, hönsens kontinuerliga äggläggande beror väl snarare på att man hela tiden plockar äggen i redena. Låter man hönan få "fullt rede", runt dussinet ägg, så slutar hon att lägga fler och börjar ruva istället. Så är det i alla fall med mina hönor.
#33 Inte med industrihöns, eller jo några få kan kanske ruva men dom avlar ju medvetet bort det då det inte är önskvärt i hönserierna.
Hobbyhönsraser är det ju annorlunda med, men även där finns det många som aldrig surar.
l'm back
#34 Hur vet man det? En industrihöna berövas varje ägg omedelbart genom att det rullar iväg. Då kommer en sån höna aldrig att få uppleva fullt rede. Jag tror nog att även såna hönor funkar normalt om de får chansen.
#35 Det blir ju nya höns på något sätt, eller hur.
Sen så finns det de som köper gamla hönserihöns till egen produktion (gamla hönserihöns är inte så gamla egentligen), tex min mamma gjorde det då jag var liten.
l'm back
#30 Hur menar du att vissa behöver ull för ett bra liv, är det för värmens skull? (förlåt om det är en konstig fråga, bara undrar)
Jag (som är vegan) har några säckar med ull i förrådet som skall bli till hundkläder, kanske lite sockor och mössor, mamma kanske kommer sticka någon tröja av det efter det har blivit tvättat, spunnet och färgat (växtfärgat). Ullen kommer från en liten gård där den normalt bara kastas, känns lite bättre att använda "sopor" än något konstgjort material som har rest långa sträckor. Dessutom är ullen gratis, bonden tjänar ingenting på att ge oss den.
Höns blir ruvsugna pga hormoner inte för att det ligger ägg kvar. Mina surhönor ligger gladligen kvar och ruvar på ingenting i flertal veckor. Har haft höns i 22 år. under den tiden värpar de inte, och i "äggindustrin" är sånt alldeles för oekonomiskt och därför något man medvetet avlat bort som t-lover skriver. Jag har doch fått två "begagnade industrihönor" att ruva. Det tog drygt ett år från det de flyttat från hönsfabriken till vår frigående miljö innan detta hände. Och det var bara 2av 20. Nu har jag korsningar med stor sndel lantracer i och de har föryngrat sig på naturlig väg sedan 2000 (16 år).
#37 många med reumatiska sjukdomar kan använda ull som smärtstillande, tex jag själv. När jag har skov är ull skillnaden mellan att kunna klä mig själv och inte. De smärtstillande som jag testat kommer inte i närheten.
l'm back

#3 Du får prata med våra djungelhöns då. De var i full färd och lade ägg hela vintern förra året. Ursprungsfåren hade samma päls som rådjur har.
#40 är det riktiga vilda djungelhöns? Sen så pratar jag inte om vintervila utan hur ofta dom lägger och hur mycket surande dom har kvar.
l'm back
Diskussionen om "humant" utnyttjande av hönor, ruvning och äggläggning kan ni vara snälla att ta på en sajt där man inte förespråkar ett avskaffande av djurutnyttjande.
Den här tråden handlar om frågan om det är nödvändigt att klippa får. Återgå till ämnet.
If Not You, Who? If Not Now, When?