Eskimå-diet dödlig?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Många vill gärna påpeka att eskimåerna som nästan enbart äter kött och fett ändå är hälsosamma. Dr. McDougall tar upp detta ämne.
Med handen på hjärtat så är jag för trött ikväll att se på hela videon men jag har läst om det här. Nu är jag inte Vegan för hälsan, även om hälsan förbättras och jag är ärligt talat mer intresserad av djurens rättigheter än hälsan.
Jag har påpekat det här för en närstående som är en rabiat LCHF-are och hen menar på att det är för att på senare år som inuiterna har fått snabbmat som McDonalds som de har blivit sjuka. Personligen känns det som att det inte är så enkelt å andra sidan så känns det inte heller som en teori helt tagen ur luften då alla vet att skräpmat och läsk inte är nyttigt.
Bortsett ifrån vad jag och alla andra veganer tycker om att ta livet av någon, kan det vara så att inuiternas genetik har gjort så att de klarar av animalisk föda och extremt fet mat och att deras kroppar har blivit så tillvanda vid det att de blir sjuka när de äter annat och det faktumet att det andra är skräpmat vilket är ännu farligare än annan mat som gör de sjuka?
Personligen så kan jag inte uttala mig så mycket eftersom att jag vet för lite, men jag vill väldigt gärna veta mer om det här, rätta mig gärna om jag har fel i något! 🙂
"time will never be golden when it rains so hard..."
#2 "Jag har påpekat det här för en närstående som är en rabiat LCHF-are och hen menar på att det är för att på senare år som inuiterna har fått snabbmat som McDonalds som de har blivit sjuka."
Inuiternas diet har förändrats rejält med introducering av västvärldens skräpmat. Det har din närstående rätt i. De studier som framkommer handlar huvudsakligen om hjärt-kärlhälsan efter denna introduktion
Vad som många inom LCHF gör fel är att hävda att incidensen av hjärt-kärlsjukdom var låg hos inuiterna innan introduktionen av västvärldens skräpmat. Den data som används för att påstå detta är nämligen otroligt bristfällig, så pass att den blir oanvändbar.
Kolla gärna videon 🙂där förklarar han att det även var sjukdomar långt innan.
Och när det gäller den studie han talar om så står följande:
"137 mummies from populations of four disparate geographic regions were studied by whole body CT scanning: 76 ancient Egyptians (predynastic era, ca 3100 BCE, to the end of the Roman era, 364 CE, 13 excavation sites), 51 early intermediate to late horizon peoples in present day Peru (ca 200–1500 CE, five excavation sites), five Ancestral Puebloan of the Archaic and Basketmaker II cultures living in southwest America (ca 1500 BCE to 1500 CE, five excavation sites), and five Unangan people living in the Aleutian Islands of modern day Alaska (ca 1756–1930 CE, one excavation site)."
Utifrån vad jag vet så gäller det fetmarkerade just eskimåer/inuiter. Det handlar alltså om fem stycken. Vartifrån han får att det sträcker sig 2000 år tillbaka vet jag inte, då om inte jag har fel CE är vanlig tidräkning. Därtill:
"Probable or definite atherosclerosis was noted in 47 (34%) of 137 mummies and in all four geographical populations: 29 (38%) of 76 ancient Egyptians, 13 (25%) of 51 ancient Peruvians, two (40%) of five Ancestral Puebloans, and three (60%) of five Unangan hunter gatherers (p=NS)."
Alltså 3 av de 5 som undersöktes hade tecken av ateroskleros.
Thompson, R. C., Allam, A. H., & Lombardi, G. P. (2013). Atherosclerosis across 4000 years of human history: The horus study of four ancient populations. Journal of Vascular Surgery, 58(2), 549. doi:10.1016/j.jvs.2013.06.006
Där ser man. Tack för info!
Ah, nu ser jag att runt 5 minuter in i klippet så står det att inuiterna på Grönland lever ett mycket kortare liv än danskarna, och danskarna äter mer skräpmat än inuiter.
Om någon annan är för trött för att se hela videon så säger han cirka 6 minuter in i klippet att redan på 1800-talet så hade inuiterna ett kortare liv och sjukdomar. Jag visste inte att mumifierade inuiter från den tiden hade förtjocknande blodkärl.
Jag måste nästan visa min bekant som äter LCHF det här, men jag vet att hen kommer att säga att studien är betald av "sockerindustrin" och att den inte är oberoende. Men jag måste ändå visa den, hehe. 😃
käre froakie, det är ju synd att din vän är en rabiat anhängare av lchf, och kanske hamnat på den del då animaliskt är huvudrätt. jag vill bara tala om att även du som Vegan kan äta lchf, för det finns även de som gör det med en veg bas, så jag beklagar att din vän har den inställningen, att lchf är för köttätare.
Jo jag vet att det finns veganer som äter LCHF, men jag som har provat LCHF tidigare blev trött och hade minne som en guldfisk. Men det är bra att det (vegansk LCHF) funkar för vissa även om jag är av den inställningen att äta lagom och röra på sig är det som funkar 🙂
If Not You, Who? If Not Now, When?