Blivit vegan men behöver hjälp!
Hej!
Jag har precis blivit Vegan men har svårt med maten. Jag älskar frukt, nötter, och äter massa pasta, potatis och ris. Men jag avskyr grönsaker och bönor/ärtor. Det är inte smaken i sig utan själva texturen jag hatar. Har experimenterat lite med recept, bland annat gör jag tunga smoothies på frukt och grönsaker vilket funkar utmärkt. Jag har dessutom kokat olika grönsaker och sedan mixat allt till en slät sås att ha till pastan. Men jag börjar få slut på idéer. Jag har hört att en del gör bröd eller plättar/pannkakor på mosade kikärtor och bönor, är det någon här som gjort det? Jag behöver hjälp med att få in mer grönsaker och bönor (osv) "osynligt" i mina rätter. Några tips på recept?
Tack på förhand.
Hej och välkommen!
Det är jättebra att du gillar nötter då det är en utmärkt proteinkälla, i många fall bättre än baljväxter. 👍 Jordnötter, mandlar, valnötter och paranötter är några av mina favoriter. Om du gillar nötter så kanske du även gillar frön? Sesamfrön, pumpakärnor, solrosfrön och varför inte chiafrön är även där utmärkta proteinkällor. Dem är också rika på mineraler (Zink, järn, magnesium, kalcium osv) och dessutom innehåller dem mycket nyttiga fetter (Omega 3 och 6). Att du verkligen inte gillar baljväxter behöver alltså inte vara dåligt.
Grönsaker kanske är lite viktigare att tycka om. Har du provat göra släta soppor? Alltså varma, goda soppor där du har finmixat grönsakerna/rotfrukterna. Äter du ett gott hembakt bröd till detta med lite frön och kanske nötter i så får du dessutom i dig proteinet du behöver. 🙂
Jag har tyvärr inga recept däremot att tipsa om, men tycker du skall prova soppor om du inte redan gjort det.
-Rasmus 🌈
Brukar göra en protienpudding kan man säga av antingen tofu eller bönor med 1 banan, kakao, mjölk, dadlar och alternativt lite havregryn. Det är hur gott som helst och speciellt med en klick jordnötssmör eller mandelsmör! bra med protein (smakar inte bönor om du väljer att ha i det) och är bara SÅ gott :) testa det.
Är det texturen på hela bönor som inte fungerar? Isf kan en ju göra biffar och röror istället. Hummus, bönröror och linspastej kan ju vara något kanske? Mixa lite bönor eller kikärter och ha med i brödet. Fungerar suveränt, ger inte någon smak heller direkt. Släta soppor är ju också bra isf, som #1 nämnde.
Tänk bara på att de flesta nötter & frön innehåller mycket fett. Fett är viktigt, men i små mängder.
Lycka till med veganiserandet!