Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 2449 ggr
Emmyjane
2016-03-11 08:50
0

No egg

Är no egg det samma som potatismjöl?

Är det glutenfritt?

Har så dåligt koll.

Namiko
2016-03-11 09:32
0

Vad jag vet så ska det vara glutenfritt, men jag märker absolut ingen skillnad om man byter ut det mot potatismjöl eller majsstärkelse så det är bortkastade pengar med no egg.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Emmyjane
2016-03-11 10:44
0

men då kan jag göra samma sak med majsstärkelse/ maizena? 1 tesked tort och 2 teskedar vatten?

Namiko
2016-03-11 11:57
0

#2 Japp, ger exakt samma resultat

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

vendelay
2016-03-11 13:06
0

Jag gör aldrig någonting som kräver ägg (mest för att jag inte åt ägg ens innan jag blev vegan), men om jag skulle använda maizena och vatten, går det att använda som ägg i alla möjliga recept? Kakor och pannkakor och vad en nu har ägg i? (Min mamma använder mycket ägg, det är därför jag frågar haha)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

veggie4every1
2016-03-11 14:01
1

No egg är inte exakt detsamma som potatismjöl, men det innehåller potatismjöl, tapioka och ett annat vegetabiliskt bindemedel minns ej vad). Fungerar bra, men lite dyrt kanske om man använder ofta.

Det jag använt mycket istället är rent tapiokamjöl. Det har fungerat precis lika bra om inte bättre. Nu har jag också börjat att använda potatismjöl eller majsmjöl eftersom de är lättare att hitta i butik och jag tycker det fungerar också, även om tapiokan är bäst. Men det kan vara inbillning också😃

En tsk upplöst i lite vatten = ett ägg

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Namiko
2016-03-11 16:29
1

#4 Jag använder majsstärkelse/potatismjöl istället för ägg i mjuka kakor som sockerkaka och muffins och även i pannkaka (amerikanska pannkakor med bakpulver i blir dock bättre) och våfflor. Jag gör inte så mycket annat som man brukar ha ägg i och har inte testat vad som fungerar bäst då.

Ninja99
2016-03-12 10:55
0

No Egg innehåller: Potatisstärkelse, tapiokamjöl, vegetabiliska bindemedel: metylcellulosa, kalciumkarbonat, citronsyra. Det är glutenfritt. 😊