Soltorkade tomater - har ni några tips?
Köpte för ett tag sedan hem flera förpackningar av soltorkade tomater från Matsmart. De var inte så goda som jag hade tänkt, jag gillar de i burk med olja och dessa är torra.
De är inte goda i sallad enligt mig, vilket var det jag skulle ha dom till. Har läst att man kan mjuka upp dom med att koka upp tomaterna i lite vatten och jag tänker att man kan kanske då göra röror eller pastasås eller något annat med dom.
Har ni några förslag som är enkla och snabba? Har ju inget tålamod i köket 😃
Du behöver inte koka upp tomaterna. Lägg dem i en skål med ljummet vatten (kör i mikron ngra sekunder) i några timmar. Passar utmärkt i soppor, gratänger och såser, eller som de är.
Potatispaj med soltorkade tomater, basilika och vitlök som krydda är mums!
Efter att du mjukat upp dem så kan du ju göra hummus eller annan röra med soltorkade tomater i kanske :) Eller göra en massa "färs" efter detta recept, smakar super och har en riktigt bra konsistens. Du kan ha den till allt som du brukar använda sojafärs till :) Bara ris, havregryn och soltorkade tomater http://youtu.be/wo0eaNammaY
Efter att du mjukat upp dem så kan du ju göra hummus eller annan röra med soltorkade tomater i kanske :) Eller göra en massa "färs" efter detta recept, smakar super och har en riktigt bra konsistens. Du kan ha den till allt som du brukar använda sojafärs till :) Bara ris, havregryn och soltorkade tomater http://youtu.be/wo0eaNammaY
Jag köpte också från Matsmart. Har gjort bl.a. hummus, hällde över kokande vatten och lät ligga 20 min, och böngrytor. Skall prova att frysa, för jag hinner nog inte göra åt alla paket. Det borde väl gå?
#6 Ja, det borde gå att frysa. Det tänkte jag inte på, det skjuter ju upp "problemet"😃Kollade just datumet på mina och det står 23/7 2016, du kanske har samma batch? Jag trodde de var utgångna i stort sett.
Någon som har förslag på hummus eller röra med tomaterna utan tahini (har ej det hemma)?
#7 Ja det är samma utgångsdatum på mina.
Du kan göra egen tahini om du har sesamfrön hemma.
Jag tänker göra en jättegod gryta med blackeyed beans, torkade tomater och vitt vin m.m. Receptet finns i en kokbok och är alldeles för långt för att jag skall kunna skriva det här.
Kom just på att man kan göra egen inläggning i olja på dom. Vet inte om jag såg det på förpackningen eller någon annan stans. Har inte gjort själv.
Brukar använda mina i bland annat linsfärs :D
#12 Nej, inte ens tänkt på att man kan blötlägga dem xD Föredrar de utan olja, eftersom det inte är så mycket annat bös i dem (typ socker) 🙂 Men kanske borde prova det nästa gång!
If Not You, Who? If Not Now, When?