Påskig veganmat?
Snart ska jag fira min första påsk som vegan(/vegetarian, som de flesta familjemedlemmar ser mig som), och jag kom just underfund med att jag inte har en aning om vad man brukar äta då. Janssons går ju lätt att veganisera, liksom köttbullar (och korv om en skulle vilja det), men allt det andra? Sill och ägg? Lamm? Vad äter man till påsk förutom det egentligen? Har ju ingen lust till det just ovannämnda. Är säker på att ni har mängder av heta tips!
REDIGERAT: Helst inte sojaprodukter.
Eftersom vi brukade ha terökt kyckling till påsk och jul tidigare så har vi de senaste åren ersatt det med terökt tofu.
Den ersätter då lite av det kallskurna (jag vet inte om ni brukade ha det till påsk men vi brukade ha det då jag var liten).
Aburginesill är ju självklar också då som ersättare till sill.
Lökröra är också god till julbord så det borde funka till påsk också.
l'm back
#1: Åh, glömde skriva, helst inte sojaprodukter heller. Men den där lökröran verkar spännande, vad är det måntro? Recept? :)
#2 Löken är lök + vatten + cashewnötter el solroskärnor + citronsaft + salt. Så tål du det ska jag gräva fram receptet
(det blir typ hackad lök i en "grädde")
l'm back
#3 du får gärna gräva fram receptet ändå :)
Lökpålägg (den heter pålägg men funkar även till bakpotatis eller som "röra" till tex julbord)
2½ dl mandlar (hade fel ang cashewnötterna men tål man inte mandel kan man ta solroskärnor, det gör jag)
1½ dl vatten
4 dl hackad lök
½ dl pressad citron
ev ½-1 tsk salt
- Mixa mandlarna/solroskärnorna till finmalda
- häll på vattnet och mixa tills det är slätt.
- rör ner resten av ingredienserna.
Jag brukar själv ibland röra ner hackat kokt ägg, nu vet jag att det inte är så veganskt men jag tänkte att man säkert kan röra ner lite hackad silken tofu om man vill men jag har inte testat det.
l'm back
#5 tack för receptet! Tror nästan solrosfrön blir godast. Eller kanske valnötter? Tål allt, hur som helst. :)
#6 ag vet inte vad som blir godast, jag tål inte mandel så jag minns knappt hur det smakar men du kan ju testa. 🙂
l'm back
Vad med en nötstek till ersättning för påskskinkan? Altså då nötter, inte mökött så det inte blir misuppfattning :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
jag kan ju posta receptet jag har i fall någon är nyfiken :)
200 gram malna nötter av valfri sort.
100 gram brödsmulor: Smula en vegan-macka bara, om du inte har färdig vegan-snäll påse-variant.
1 finhackat gul lök
1 finhackat charlottlök
2 prässade vitlöksklyftor
1 matsked vegetabilsk olja
2 matskedar soyamjöl, soyaprotein, ris eller majs-variant.
1 matsked kryddor (salt, peppar, oregano, koriander, kanel, gräslök)
1 ts grönsaksbuljong
1,5 dl kokande vatten
2 dl kokade kalla kikärter som är mosat
Stek all lök tills den är genomskinlig och mjuk, blanda sen detta och alla övriga torra ingredienser föruten kikärterna i en skål. ha sist i olja, vatten och kikärterna och knåda till en deg.
Tryck hela smeten ner i en passande brödform gärna klätt med bakplåtspapper, och grädda lågt i ugnen på 180 grader i en timme. Kan serveras varm eller kyld och låt den vila några minuter i formen innan du valvar ut den.
För en juligare variant kan du riva appelsinskal i smeten, och dekorera med kryddneikor du trycker ner innan gräddningen, och det gör sig väl med saffran i smeten med!
Det är grymt gott faktisk! Du kan ju krydda det till när sagt vad som helst. Brukar servera detta blant annat om jag bjuder vegetar/vegankompisar hem på middag
#9 Funkar det med frön också (jag gissar att det borde göra det men jag tänker att det är bäst att fråga).
l'm back
Jag har inte testat med frön själv, men det borde det ju göra om de blir malna till "mjöl" :) Själv har jag testat med hasselnött/mandelmjöl och brödsmulor från vegansk bröd, samt sojaprotein då det var det jag råkade ha hemma för tillfället när jag bakat detta.
Det viktiga är ju att kikärterna, brödsmulerna och nött/frömjölet blir en tjock deg som inte smular ifrån hvarandra, skulle jag ju säga, så jag föreslår ni blandar det torra och passar till med det "våta" med fokus på oljan och buljongen tills kikärt"mjöl"massan är lagom tjock och hänger bra i hop.
jag multipostar kanske lite nu, ursäkta för det, men ville bara tillägga att ni nog kan göra denna nött-steken rätt spicad med att använda curry och chili med om ni vil ha lite mer "indisk", "mexikansk" eller "asiatisk hot" stuk på det med. Ni kan helt enkelt krydda presis som ni vill, men förslaget mitt över var då till lite påskig "skinkstek"ersättning, samt alternativ för julbordet med iaf :)
Jag hittade tre sorter "sill" som ni nog kan göra vegansk utan större bekymmer :)
När det gäller "sill" så kan man ta vilken slags inläggning som helst i princip. Är det grädde i så byter man ut det mot en växtvariant tex
Själv brukar jag göra inlagd, senap (med egengjord senap) och chili men jag har testat andra (senap är godast).
l'm back
#9 Åh, den steken låter ju god som sjutton! Måste jag prova, tack!
#18 Jo, sådan sill har jag faktiskt provat på Ikeas julbord 2013. Var rätt gött! Frågan är hur länge de håller sig? Såg att de hade extrapris på aubergine på Hemköp denna vecka :D
Sedan tänker jag att man borde kunna göra "köttbullar" genom att göra falafels/bönbollar med någon mer påskig kryddning. Provade att göra det i julas, både med saffran och en annan variant med kryddpeppar och kanel. Båda var särdeles goda! Nu finns det väl ingen riktigt typisk "påskkrydda" dock i stil med julens saffran eller midsommarens dill (vilket jag också provat, helt okej). Men något måste ju gå att hitta på!
Är det någon som kan berätta för mig hur man får auberginen att bli mer salt? Jag har gjort auberginesill två gånger och det som sillen ligger i smakar ju gott men så fort det försvinner så är det ju bara en blöt aubergine kvar i munnen utan någon smak :P Jag önskar att auberginen drog åt sig smaken av det den ligger i eller så :) Någon som vet eller är det så det är med auberginesill?
du borde ju kunne förvälla auberginen i laget?
#23 Laget? Menar du röran som min sill ska ligga i? Vet inte hur bra det blir om jag kokar röran i sånna fall :/
Nej jag tänkte på den inlagde laget som fanns i receptet på länken jag postade nu, den ena sillen skall laget kokas litegrann och sen skall man tillsätta förvälld aubergine så jag tänkte om man kokar aubergine i laget när det ändå skall koka..
Men om du vill ha aubergine salt kanske du kan förvälla aubergine i salt eller kryddat vatten?
#25 Jaha, jag har inte kollat på det receptet utan jag tänkte på andra recept jag gjort, då tycker jag att det enda som smakar något är ju det som auberginen ligger i men så fort den är borta så smakar det ju inget. Jag får testa att ha i ännu mera salt kanske :)
#22 Auberginen ska ju kokas/förvällas (till "sill koncistens") i kraftigt saltat vatten, jag brukar göra så att när jag tror att det är nog med salt så tar jag dubbelt så mycket minst.
l'm back
#27 Så jag ska tänka Döda havet typ? 😉
#28 😃ungefär, det mesta följer ju med kokvattnet bort så man behöver ju inte oroa sig så mycket för saltet (sen om man äter supersalt två gånger per år så spelar det inte heller så stor roll).
l'm back
vad brukar ni svenskar äta på påskbordet om ni inte vore Vegan egentligen? Påskskinkan har jag ju fattat då den är svår att missa med sina enorma högar med skinka i affärerna.. (jag är norrmann för ordningens skuld), och jansons och sill verkar vara normalt på påskbordet med
men vad annat? jag tänkte om jag kunde se i mina gömmor efter recept på vegetar eller veganrecept, eller bryna mitt google-fu bälte ellernåt
#30 lamm tex rökt lammfiol el liknande och ägg i mängder. Även tex rökt älghjärta, fina kallskurna korvar, kalvsylta, aladåb osv
I alla fall hemma hos oss men då var ju pappa kock med ett speciellt intresse för det kallskurna.
l'm back
tjah, kalvsylta kan man nog göra på quorn eller tofu, äggen kan man hoppa, korvar finns vegetar och veganvarianter.. borde gå. Vegansk "kalv"sylta här tex. :) Så till TS, du kan göra nöttsteg, inlagd aubergine och "vegosylt" :) brevid olika sallader bröd och lite såser borde du kunne få ett rejält påskbord även som Vegan!
#32 Nu funkar inte länken för mig (borde rensa webbhistoriken, bara jag skulle komma ihåg hur man gjorde) men det finns i alla fall bovetesylta man kan göra i syltaväg, den var ingen hit här hemma.
TrevorS_ har gjort en aladåb på quinoa också tror jag.
l'm back
Jag undrar om detta inte är trevors blog egentligen, men jag limmar in länken i fall du vill prova klistra och limma, tlover:
http://veganen.blogspot.se/2014/10/veggosylta-vegansk-kalvsylta.html
Jag är nog så otraditionell man kan bli, men det är alltid roligt med nya recept, så jag tar tacksamt emot allt. Nötsteken är jag riktigt glad för🙂
På påsk gör jag vad jag har lust till, bryr mig inte om traditioner, men jag brukar göra maten i glada påskfärger. Förra året hade vi exempelvis saffransris med hackade paprikor i olika färger som en av rätterna. Sallader med olika vackra blad och färger är också fint. Det blir så vackert, glatt och färggrant på bordet🙂
Trevor har ju förresten recept på "ägghalvor" men dom innehåller ju sojadryck
Men han har ett recept på "stekt ägg" som är sojafri
l'm back
Om man gillar stärka färger kan man använda gurkemeja för den gyllende saffransfärgen :) Gurkemeja är ju dessutom bra för lederna! och gult passar bra till påsken :)
Rödbetsallad är en av mina favoriter själv!
*puttar upp denna tråden igen*
Snart är det ju påsk, så måste finnas fler som har/letar inspiration! 😃
Hittade den här länken nyligen med recept ifall någon missat :D
Be the change you want to see in the world
-Gandhi
#43 Smördegspajer med svampfyllning 😍
If Not You, Who? If Not Now, When?