Varför blev ni veganer??
Varför är ni veganer?? Jag har ända sedan jag var liten velat bli Vegetarian. Sedan när jag blev ca. 10, 11år så ville jag sluta äta animaliska produkter på grund av miljöproblemen, men det var liksom, "jag blir Vegan när jag flyttar ut". Men det här året (jag är 12 år) så jobbade vi med köttproduktion i skolan, det var mest hur, långa dagar och hur ekonomiskt pressade bönderna är. Så när jag pluggade hemma så råkade jag se filmen "ett liv som gris" av djurrättsalliansen. Jag blev så tagen att jag bestämde mig att aldrig mer köpa kött. Det jag blev mest besviken över var att vi svenskar verkar vara stolta över vår djurhållning, som om den är så mycket bättre än Danmarks. Efter att jag såg "ett liv som gris" så började jag söka vidare och hittade filmen "Earthlings", jag började gråta när jag förstod att det är det jag betalar för när jag har varit på McDonalds och köpt en billig hamburgare för 10kr. Som djurrättsalliansen säger "det är alltid djuren som får betala". Jag överväger alltid vad som är bäst, att äta kött och vara en del av de som inte bryr sig om djurhållning och miljön, eller äta veganskt och rädda planeten samt miljardtals djur och en hälsosam kost. Så nu vill jag veta eran historia, varför ni valde att bli veganer.
*Bild borttagen pga upphovsrättsskäl
Vad bra att du vill bli Vegan! Har du möjlighet att bli det redan när du bor hemma?
Jag blev Vegan efter att ha råkat komma över filmen Djurfabriken, så som dig antar jag. Jag hade tänkt länge att det vore bäst att bli Vegan men jag visste inte hur otroligt hemskt det var och att se det som de visade det i filmen (alltså, verkligheten) gjorde att jag inte klarar av det alls längre. Jag älskar djur och djurfabrikerna är ingenting jag vill stödja.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#1 jag är inte 100% Vegan men jag försöker göra storkok på helgerna och laga lite mat under veckan. Men ibland bara orkar jag inte så då får jag äta det mamma har lagat, (vilket inte är så kul eftersom att jag alltid får skuldkänslor)… Det lag blev mest chockad över var att det är i Sverige, även om det kanske är extrema bilder på ovanligt hemska fabriker så vill jag inte chansa, jag vill inte var den som stödjer det.
#2 Det är helt vanliga djurfabriker. Det är inte vackrare i Sverige än någon annanstans. Det är enbart djurskyddsnationalism när man påstår hur fint och bra vi utnyttjar och dödar djur i Sverige.
Jag tycker du är så insiktsfull och duktig , det är inte lätt när man är beroende av föräldrar som inte alltid stöttar.
Jag blev Vegan därför att min dotter (såg Earthlings) ville bli Vegan och då ville jag stötta hennes val även om jag tyckte det var onödigt krångel på den tiden😃
Jag hade dock inga bra ursäkter till att inte bli Vegan (finns ju inga) och på den vägen är det🙂
Jag blev Vegan efter att ha varit Vegetarian i flera år. Den största anledningen är att jag vill inte bidra på något sätt till djurens lidande för att människor ska ha det bra. Ser dessutom köttätande som otroligt äckligt och har aldrig tyckt om kött (det är liksom ett lik som man äter…). Sen utvecklades det från att jag var Vegetarian till att bli Vegan när jag kunde ta bättre hand om mig själv.
En stor anledning är även för miljöns skull och av hälsoskäl. :)
Sham's Rats
Åh! Det skulle behövas fler 12-åringar som du! Väldigt ansvarsfullt och grymt gjort av dig! 👏👍 Jag är inte helvegan (än.. Men hoppas kunna bli det inom en snar framtid). Jag har ätit vegatariskt sedan jag var 16 år, är 25 nu.. Och har i för sig lagat rätt mycket veganskt under dessa år utan att ha tänkt på det som veganskt 😊 Men nu detta året har jag börjat att försöka laga MINST en vegansk måltid per dag. Jag gör det både för miljöns skull, för djuren, och för min egen hälsas skull. Tycker det ör viktiga saker alla tre! Dessutom är det ju så gott 😄😋
Stor eloge till dig som redan resonerar så klokt, fantastiskt bra!🌺
Själv har jag alltid sett mig själv som en enorm djurälskare och idén om att bli Vegetarian har funnits sedan barnsben. Men trots att jag länge bojkottat bland annat dun och päls har jag fortsatt äta kött, mest för att mina föräldrar inte lät mig bli Vegetarian när jag var yngre. Därför har jag levt med tanken att när jag flyttar hemifrån ska jag sluta äta kött eller åtminstone bara äta sådant som inte bidrar till den vidriga industrin, som viltkött. Då hade jag inte heller så bra koll på att mjölk- och äggindustrin är lika illa, utan det var mest fokus på själva köttet.
På senare tid har några av mina vänner tagit steget och blivit vegetarianer av olika slag (pescetarian/lakto-ovo-vegetarian) och det var nog det första som fick mig att tänka om. När jag sedan skrev en uppsats om köttproduktion och köttkonsumtion fick jag chansen att bilda mig en egen uppfattning och kom då underfund med att veganism är det absolut bästa alternativet utifrån alla aspekter. Vid det laget kunde jag bara inte vänta längre.😃Efter lite inspiration från Youtube blev jag Lakto-ovo-vegetarian för snart en månad sedan och började samtidigt byta ut mina produkter mot veganska alternativ. När jag själv fick välja åt jag helst veganskt redan då, bortsett från en del godis… Nu har jag bara ett fåtal produkter kvar att byta ut och sedan igår har jag bara ätit veganskt efter att ha sett dokumentären Cowspiracy. När skolan börjar igen planerar jag att äta sallad tills jag ordnat specialkost hos skolköket, annars finns det "bara" lakto-ovo-vegetariskt att äta där som icke-köttätare.
Värt att tillägga är att jag fortfarande bor hemma och mina föräldrar har faktiskt stöttat mig i det hela trots att de verkar tro att det bara är en fas. I vilket fall som helst är det en underbar känsla att äntligen ge upp hyckleriet och på riktigt kunna leva upp till sin kärlek för ALLA djur.❤️
#3 Jag vet, det är helt vanliga djurfabriker. Det är inte lika illa som i USA och Kina men det är bara olika grader av helvetet. #6 vi är så lika😊 Min kompis blev Vegetarian, Jag har också haft tanken att jag slutar äta kött när jag flyttar ut, Jag har skrivit en uppsatts om kött i skolan, Mina föräldrar tror att jag bara har kommit till en fas och att jag snart kommer äta kött igen (fast de stödjer mig inte särkskilt mycket). 😄
#7 Haha, ja där ser man! Då gäller det att vi motbevisar våra föräldrar nudå.😉
Jag blev Vegan för att jag älskar djur och vill inte att de ska utnyttjas, skadas och dödas för min skull. Djuren behöver inte kunna prata svenska för att man ska förstå hur hemskt de har det, man ser det klart och tydligt på deras kroppsspråk och i deras ögon.
För att jag inte stod ut med att blunda för hur de behandlar djuren. Hade varit Vegetarian i 3-4 år innan jag blev Vegan, sen började jag läsa mer om veganism och fick veta hur djuren faktiskt har det, att det inte bara är djuren som blir slaktade som mår dåligt. Så då blev jag Vegan. Men känns som att jag inte gör någon nytta eftersom att min familj äter kött och andra djurprodukter :/
#11 Jag förstår dig men du gör skillnad. Du gör ENORM skillnad för de liv du räddar, varenda dag! Du är jätteviktig och du kan inte få någon som inte vill att bli Vegan tyvärr men det betyder inte att det du gör inte är viktigt. Fortsätt att stå på dig så gör vi skillnad tillsammans 🙂🤗
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#11 Som Vegan använder du bara 3 kg koldioxid jämfört med en blandkostare som använder 7 kg! Om dagen! DU GÖR SKILLNAD❤️
Jag såg Cowspiracy och bestämde mig kort och gott… Hade varit inne på att sluta innan dess eftersom att jag har tarmsjukdom och mår bäst när jag inte äter rött kött och mjölkprodukter.. Kyckling smakar bara död fågel för mig och om jag ändå var inne på det spåret kändes det vettigt att plocka bort fisk också.
Jag försöker också gå ned i vikt och upplever att min kropp har lättare att släppa ifrån sig fett när jag äter nyttig oprocesserad mat.
If Not You, Who? If Not Now, When?