~Kan alla äta veganskt?~
Jag fick en hel del invändningar när jag skrev om att alla kan äta veganskt. Det jag tror folk misstolkar eller är arga över att jag skriver är att jag i princip säger att det inte finns några ursäkter för att inte bli Vegan. Att du inte VILL bli Vegan kan jag absolut köpa, det är helt upp till dig själv och ditt eget val och jag skulle aldrig tvinga någon som inte vill.
Men många säger att de inte kan äta veganskt p.g.a. hälsoproblem. Men jag undrar då: har du provat äta veganskt? Vad åt du som Vegan? Vilka hälsoproblem är det du har? VEM har sagt till dig att du inte kan äta veganskt? Hur ser dina blodvärden ut?
Det finns inga bevis för att en vegansk diet är bättre/sämre för vissa individer, utan det brukar i själva verket handla om helt andra faktorer, t.ex. om man har dålig absorption, äter helt fel saker och obalanserat och främst - alldeles för lite eller börjar plocka bort alldeles för många saker som man i själva verket tål men man har fått noja över att äta.
Det finns flera veganska gurus som lämnat det veganska tåget - men deras ursäkter är något jag inte kan köpa. Flera av dem har sagt att de 'krävt' kött och inte mått bra av en vegansk diet. The balanced blonde förstod jag inte mådde bra då hon i princip levde på fruktjuicer och ansåg det som veganskt. Det är veganskt. Men veganismen säger inte att du ska strypa ditt kaloriintag till bristningsgränsen. Lierre Keith som skrev the Vegetarian myth sa direkt i en intervju att hon hade hetsätit ägg och mjölkprodukter under den tid hon var Vegan. Då kan man fråga sig var hennes hälsoproblem ligger om hon inte ens var Vegan till att börja med?
Jag läste en bloggartikel om detta som jag starkt håller med om till 100% ----> http://www.theveganrd.com/2013/03/do-some-people-need-to-eat-meat.html där det står mer om just detta problem, och det finns flera testimonials, bland annat av en person som varit Vegan och slutat var Vegan p.g.a. hälsoproblem, men återvänt till det veganska när hon upptäckt att det inte var dieten som var problemet. Jag citerar nedan ur kommentarer från blogginlägget:
"A few years ago, I was diagnosed with both Celiac (or gluten-intolerance – my tests were faulty as a result of a naturopath’s bad advice) and many nutritional deficiencies, the later most likely as a result of malabsorption. Soon after, I attempted to go from a gluten-free/dairy-free/egg-free/still eating fish diet to completely gluten-free Vegan, and, because I had been also been diagnosed with gallstones and possible gallbladder problems stuck to a fairly low-fat diet most days. Within a few months I came apart – my nutritional deficiencies got worse instead of better (despite tons of supplementation), my cholesterol dropped to what my new and more-useful doctors characterized as “getting so low that you are close to the level of compromising brain and neurological function,” I was cold all the time, and even more fatigued, and in some ways felt worse than before I had found out gluten, dairy and eggs were problems from a health/intolerance standpoint.
I briefly went back to eating fish and trying duck eggs (I have an egg allergy), but here’s the kicker – I did not feel much better at all and, emotionally, felt really conflicted. I had not been Vegan for long, and it had initially been more for health, which is why I was swayed back to eating fish and trying duck eggs, but neither felt right and, more importantly, neither were really solving anything. I went back to the drawing board with my doctors and they listened in two ways – suggesting I up coconut products and fat in general as well as Vegan protein powder and Vegan protein sources AND swap out my vit d and magnesium supplements from pills and liquids (I had tried many, to no avail), so a topical application, ie to absorb through skin to bypass the digestive system altogether, since clearly, I was not absorbing them despite diligently taking my supplements. The naturopath also upped my digestive enzymes to help me digest all those fats and not compromise my gallbladder further (I occasionally have gallbladder discomforts, particularly with IBS C flare-ups, but otherwise am generally ok). With those changes, I went back to eating Vegan, emphasizing proteins and fats.
Long story short, within a couple of months, my numbers slowly started getting better and, in hindsight, my health problems had little to do with switching to a Vegan diet, and much more to do with pre-existing malapsorption issues, perhaps aggravated by the lower-fat diet I was sticking to. It’s been a couple of years since that crisis and massive course correction, and it has been worth it, as my veganism is now much more ethics-based as well as health-based, and I honestly could not imagine not being Vegan.
These days, I often try to tell my story to people who say they tried veganism and it did not work for them, as I think it is easy for people to assume it’s veganism, rather than something else that is causing the issue. Also, I eat completely gluten-free (eventually another test made the Celiac diagnosis far clearer) as well as Vegan, which is why I have very little sympathy for people who eat gluten-free who tell me it is just too hard to be Vegan."
Som sagt, det finns inga konkreta bevis på att man kan eller inte kan äta veganskt p.g.a. hälsoskäl. Det finns inget i kött som du inte kan hitta i växtriket eller ta tillskott av. Vegansk mat är dessutom lättsmält och har i princip bara bra hälsofördelar - till skillnad mot kött som oftast avråds att äta. Om man har problem med t.ex. njurarna så är protein i för stor mängd skadligt. Veganismen kan formas efter dina behov och din egen hälsa.
Vill man - då går det!👍
'-Headlights on the highway-'
Jag kan ingenting om det här så jag kan inte diskutera det men jag vill bara nämna att jag har en vän som bokstavligen bara kan äta 5 livsmedel. Hen äter samma mat varje dag för hen klarar inte av att äta någonting annat. (Allvarligt, det är fruktansvärt och absolut inget skämt)
Meeeeeeeeen. Förutom de extrema fall som finns i världen så håller jag med dig. Människor kan vara veganer om de bara får huvudet ur rumphålet och ser sig omkring 🙂
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#1 🙂Jag hade faktiskt en period i början på min tonår när allt jag åt gav mig fruktansvärda magproblem som gjorde att jag inte kunde sova under natten. Så jag åt väldigt lite och av väldigt få saker. Det gav med sig efter ett tag - men speciellt när jag slutade äta mjölkprodukter helt. Ibland kan det finnas en culprit bland de livsmedel man äter som inte ofta ger symtom, men ger kraftiga symtom i kombination med annan mat. Det är olika från person till person, jag hoppas din vän tillslut finner ett sätt att ta sig ur det där, för det är inte roligt!!!
#2 Vilken tur att det löste sig för dig! Hen ska opereras om någon månad men som jag förstår det är det inte speciellt troligt att det blir mycket bättre.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Jag tror att när det gäller näringsmässigt så kan nog alla äta veganskt, men det finns även andra faktorer att ta hänsyn till. Jag har själv varit drabbad av ett hälsoproblem som gjorde det omöjligt att äta veganskt då. Och jag ville verkligen äta veganskt, jag led enormt av att tvingas äta kött, men - åtminstone med den kunskap jag hade då (Och det kan inte bortse ifrån!) - fanns det inget alternativ.
Det handlar om SIBO - Small Intestinal Bacterial Owergrowth, eller bakterieöverväxt i tunntarmen på svenska. Då har man alltså för mycket bakterier i tunntarmen (där det nästan inte ska vara några alls), som producerar enormt mycket gaser, och det gör att man sväller upp som en ballong. Och det gör ont! Med tiden kanske huden och allt töjer sig, så man kan svälla upp ännu mer (och se ännu mer höggravid ut…), men tills dess gör det ont när det bara fortsätter att produceras gaser och man sväller upp mer och mer, fast det inte finns plats för det…
Det man sväller upp av är fibrer och kolhydrater. För mig var fibrerna värst, så det enda vegetariska jag kunde äta var grötris och jasminris (för att det är så lättupptagligt, dvs det har så högt GI) och så kunde jag dricka en begränsad mängd grönsaksjuice. Det kunde jag inte leva på. Men jag försökte ibland, nån vecka i taget, men då tvingades jag äta så mycket ris att jag till sist började få en allergisk reaktion på det också. Så om jag inte hade ätit kött då, vet jag inte vad jag skulle ha ätit…
Det pågick i 1,5 år, tills jag slutligen fick antibiotika, och blev av med eländet. Jag var redan på gränsen till underviktig innan det här började, och hade alltså inga marginaler för att gå ner mer i vikt. Örtantibiotika, som jag provade det mesta av, fungerade inte på mig.
Nu tror jag ju väldigt starkt på Mucusless Diet Healing System (MDHS), som är en metod att få kroppen att läka sig själv, genom att sluta tillföra allt som orsakar sjukdomar, och även hjälpa den att rensa ut allt lagrat "slem". När man äter den dieten fullt ut äter man bara frukt och grönsaker, och endast raw food. Men det är viktigt att göra en långsam övergång, under flera år, eftersom det är väldigt avgiftande, och då släpps för mycket gifter ut i kroppen innan de rensas ut, och då blir man förgiftad. En vanlig orsak till att de som tvärt börjar äta 80/10/10 (som är samma diet, ryckt ur sitt sammanhang) blir sjuka efter ett tag.
En sak som ingår i MDHS är citronlavemang. Jag drog mig för att prova det, men önskar jag hade gjort det långt tidigare, och att jag känt till det ännu längre tillbaka… Det botade min kroniska förstoppning, som jag lidit av i 2 år (började samtidigt som sibon), efter bara en gång! Kanske att det, om jag fortsätter, kan få hela tarmsystemet att börja flöda som det ska igen. Jag är fortfarande enormt uppsvälld, men än så länge finns det i alla fall plats för gaserna. Börjar misstänka att sibon är på väg tillbaka, men som jag känner nu så vägrar jag ge upp att äta veganskt. Så jag bara hoppas, Hoppas, HOPPAS att det ska fungera. Särskilt som jag nu har vissa andra hälsoproblem som blir betydligt värre av kött…
Ja, det här var ett hälsotillproblem som gör det väldigt svårt att äta veganskt…
#4 Eftersom jasminris och grötris var lättupptagligt så kanske du hade mått bra på en frukteriandiet när du hade SIBO? Jag vet att du är väldigt påläst och har erfarenhet av olika slags dieter och jag tror verkligen din approach kommer få dig frisk tillslut. Det tar tid, och det är tid som inte alla ger sig själv. Jag tar inte upp det här om att vara raw eller frukterian speciellt mycket, ens inom veganismen för det är inte många som tror på det, eller om de provar så får de dessa problem som du pratar om när man gör en för snabb övergång. Vissa kan däremot vara så långt gångna att de skulle må bättre av att direkt börja på en frukterian diet eftersom de börjat få reaktioner med de flesta livsmedel. Frukt är läkande och övriga fibrer är för grova för tarmsystemet. Det är helt sant att en diet fylld med spannmål och baljsväxter inte är det man ska börja med om man har tarmproblem - då ska man hellre börja med frukt som bas och näst efter det - sötpotatis, vanlig potatis eller vitt ris med diverse kryddor eller örter om man tål det och kanske ångkokta, milda grönsaker t.ex. haricot verts, minimajs, paprika, bambuskott, morötter, rödbetor etc. men ibland kan till och med grönsaker vara för mycket fibrer för tarmsystemet.
Alltså, det är inte direkt få människor som har problem med spannmål/gluten/fiber. Det är vanligt, väldigt vanligt, förekommande.
Sen liksom pratar vissa om frukt-dieter? Ärligt nu? Det är för fan socker, fiber och vatten. Och kan du inte äta baljväxter kommer du definitivt få proteinbrist, såvida du inte klämmer i dig en lagom stor mängd nötter varje dag. Sen kan vi prata om fett med, jag ser inte det direkt förekommande i någon diet? Det är en viktig del av kosten. Hur löses det?
På ett personligt plan så klarar min mage av en del fiber, men den lägger snabbt av med för mycket.
Om vi ska ta ett teoretiskt veckas mat för mig, så går det ungefär 3500 kalorier om dagen när jag jobbar, pga att det är ett hyfsat fysiskt ansträngande jobb, med mycket springa runt.
Hur mycket, och av vilken mat, skulle jag kunna äta veganskt och varierat med, utan att få näringsbrist, samtidigt som jag inte överträder fibermängden och problemet som finns med baljväxter?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#5 Frukt är väldigt gasbildande, så jag hade inte klarat det för ca 1 år sen. Jag provade och insåg att gränsen gick vid max 4 bananer utspritt under dan, inga äpplen, päron eller andra FODMAP-frukter. Det är givetvis svårt att säga i efterhand vad jag hade tålt då. Jag bara hoppas att sibon inte kommer tillbaka, eller att jag då snabbt får antibiotika, eller att det fungerar med citronlavemangen, som är väldigt effektiva för att både rensa ut och få igång tarmmotoriken.
#6 Det är skillnad på vitt socker och det socker som finns i frukter. Alla kolhydrater är inte likadana, som lchf:arna har fått för sig. Socker i form av frukt är bra, det är vad vi är skapta för att använda som energi. Fett liksom protein är byggmaterial till cellerna o dyl. Det är inte bra att äta för mycket av. Det enda som är essentiellt är ca 2g vardera av omega3 och omega6, och det får man lätt i sig genom frukt och grönsaker.
Det går alldeles utmärkt att få i sig tillräckligt med både protein, kalorier, vitaminer och mineraler, och allt man behöver, på enbart frukt och grönsaker. Den bästa proteinkällan är romansallat, men man måste äta mycket av det. Ca 4-5 huvuden om dagen kan behövas. Så mycket kanske man inte klarar av att äta pga fibrerna, men då gör man juice på det.
Bananer, dadlar och russin är bra för att få upp kolhydraterna och därmed kalorierna. Äter man mest frukt, och bara den mängd grönsaker man behöver för proteinet och mineralerna, och undviker kalorifattiga grönsaker som bara ger mycket fibrer, så är det inga problem att komma upp i 3500 kalorier per dag.
#7 Det är socker som socker. Vitt socker bryts ner till just det socker som frukt har i sig, så frukt är på sätt och vis värre av den anledningen. Varför frukt fungerar är för att det har mycket fiber och vatten tillsammans med just sockret.
Fett är energi för din kropp. Det är därför du helt kan leva på protein och fett, men inte helt på kolhydrater. Att påstå att proteiner är dåligt utöver det essentiella är rakt av fel.
Så du säger att jag ska äta 4-5 huvuden av romansallad varje dag? Är du medveten om att hela min kropp kommer bli urvattnad av det?
Bananer, dadlar och russin är rakt av socker. Det är inte speciellt bra för dig och jag kan lika gärna äta lösviktsgodis.
Som sagt, har du en matkalkyl? Alltså, frukost, lunch, middag, och så lägger du in ditt synsätt, så ser vi hur mycket det blir? För det är mycket ord nu, och väldigt lite äkta matkalkyl.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#8 För din nyfikenhets skull Geru så ska jag ge dig ett exempel på vad jag normalt äter när jag äter mycket raw, med inslag av sötpotatis och lite kokta grönsaker. Jag äter inte lika mycket kalorier som dig men det går att nå.
…Och du kan inte lika gärna äta lösviktsgodis som frukt. Då skulle din kropp inte bli glad, och det skulle inte min heller. Det tyckte jag var ett väldigt dumt argument för att komma från dig som tycker om att debattera.
Det är inte sockret, dvs glukosen och fruktosen, som är det skadliga i vitt socker, utan det är hela processen i hur det är tillverkat, och att fibrerna är bortprocessade.
Jag använder matkalkyl.se och lägger in allt jag äter där, det har jag gjort i 2 år. Jag äter vanligtvis ca 2000-2300 kcal/dag, men det kan variera rätt mycket. Snittet de senaste 28 dagarna är på 2168. Jag brukar få i mig ca 40-50 g protein om jag bara äter frukt och grönsaker. Skulle få i mer om jag åt mer kalorier. Allting innehåller en viss mängd protein. Jag får i mig en bra bit över rdi på alla vitaminer utom D och B12, och på alla mineraler utom jod, selen, och zink. Jod kan man enkelt få från jodberikat salt, men jag försöker äta saltfritt. Selen skulle jag kunna få mer av om jag åt mer kelppulver. Zink får jag rdi av ibland, beroende på hur mycket romansallat jag äter. Är det nåt mer du vill veta om hur mycket näring jag får i mig?
Varför skulle hela din kropp bli urvattnad av så mycket romansallat?
Dina lchf-åsikter tänker jag inte diskutera.
Nu äter jag inte bara frukt och grönsaker. Jag äter spannmål och/eller baljväxter några gånger i veckan. Jag förespråkar inte heller att nån annan ska äta så. Som du kan se av det jag skrivit tidigare i tråden, så säger jag inte heller att alla kan leva på vegankost. Jag är inte ens övertygad om att jag skulle kunnat gjort det för ett år sen. Så jag säger absolut inte att du skulle kunna göra det. Det enda jag säger är att näringsmässigt går det att göra det.
"Bananer, dadlar och russin är rakt av socker. Det är inte speciellt bra för dig och jag kan lika gärna äta lösviktsgodis."
Det var bland det mest okunniga jag läst. Jag uttrycker mig som du Geru - det är fel. Du verkar sakna en hel del baskunskaper om livsmedelsinnehåll då du anser att du lika gärna kan äta lösviktsgodis istället för bananer, dadlar etc.
Behöver jag verkligen berätta för dig att exempelvis en banan innehåller en rad olika vitaminer och mineraler, som t. ex. vitamin B6, C, E, kalium, magnesium, mangan, riboflavin, niacin, kostfiber och järn, för att nämna några vitaminer/mineraler? Hur kan du jämföra det med lösviktsgodis? Eller köper du något speciellt lösviktsgodis som är berikat med alla dessa näringsämnen? Tipsa då gärna oss andra om detta, för såvitt jag vet så innehåller vanligt godis inget större näringsvärde och inget som är nyttigt för oss att äta, utan mest socker.
Du skriver vidare "Fett är energi för din kropp. Det är därför du helt kan leva på protein och fett, men inte helt på kolhydrater. Att påstå att proteiner är dåligt utöver det essentiella är rakt av fel."
Även här blir jag fundersam över dina kunskaper. Vad menar du att kolhydrater är då? Är det inte, precis som fett, energi för kroppen menar du? Kolhydrater är bl. a. hjärnans bränsle och behövs bland annat för att hjärnan ska kunna tänka.
Får en människa i sig för mycket protein är det inte alls bra, det kan bl. a. vara skadligt för njurarna. Varför skulle man vilja leva på enbart protein och fett, när det inte är bra för kroppen och alla dess funktioner? Vi behöver även kolhydrater, vitaminer, mineraler etc. utöver protein och fett.
Sisselie, ditt inlägg om att "Den bästa proteinkällan är romansallat" måste jag få ifrågasätta - hur menar du då? 🤔 Romansallat innehåller 1,9 g protein/100 g (enligt SLV). Det finns betydligt bättre proteinkällor, såsom sojabönor, linser och övriga bönor & baljväxter, jordnötter, mandel, övriga nötter & frön, t. ex. linfrö och chiafrö, tofu och andra produkter gjorda på sojabönor etc. Kan du förklara vad du menar med just romansallaten?
Annars gillar jag (bl. a.) dina förklaringar om skillnaden på vitt socker och fruktsocker, de var väldigt bra. 👍
Sisselie, ditt inlägg #4 blev jag också nyfiken på, du skriver
"Jag har själv varit drabbad av ett hälsoproblem som gjorde det omöjligt att äta veganskt då. Och jag ville verkligen äta veganskt, jag led enormt av att tvingas äta kött, men - åtminstone med den kunskap jag hade då (Och det kan inte bortse ifrån!) - fanns det inget alternativ."
En nyfiken fråga, var du tvungen att äta kött från djur? Jag tänker som så att hade det inte gått bra att äta sojakött eller något dylikt istället? Vad i så fall gjorde att du var tvungen att äta just djurkött? Ber om ursäkt om jag missat din förklaring någonstans, men i så fall får du gärna upprepa det.
Det är en intressant fråga det här, jag har också läst och hört några andra som säger att de har varit tvungna att äta kött från djur, men jag har aldrig fått någon förklaring till varför det är så, vad det är som gör att de måste äta kött. Så tack för en intressant tråd, oddahviing, hoppas att man kan lära sig något nytt. 👍
#11 "Den bästa proteinkällan är romansallat" måste jag få ifrågasätta - hur menar du då?
Romansallat innehåller 1,9 g protein/100 g (enligt SLV). Det finns betydligt bättre proteinkällor, såsom sojabönor, linser och övriga bönor & baljväxter, jordnötter, mandel, övriga nötter & frön, t. ex. linfrö och chiafrö, tofu och andra produkter gjorda på sojabönor etc. Kan du förklara vad du menar med just romansallaten?
Det var skrivet i ett sammanhang, som handlade om att bara kunna äta frukt och grönsaker. "Bland frukt och grönsaker är romansallat den bästa proteinkällan."
#12 Som jag skrev i det inlägget, så hade jag sibo, och var tvungen att undvika allt gasbildande. Sojaprotein är gasbildande, utöver att jag inte tål soja av andra orsaker… Det var inte så att jag egentligen var tvungen att äta kött. Problemet var att det fanns inget annat jag kunde äta, och jag var ju tvungen att äta nånting…
Jag får inte bli Vegan för då får jag inte i mig tillräckligt med protein då det är ungefär 99% av all proteinrik vegansk mat som får mig att kräkas då jag inte klarar av att äta den. Äter jag för lite protein får jag benskörhet, mina organ lägger av och förr eller senare dör jag.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#9 Men jag sa ju för fan torkad frukt och så. Ska det vara så svårt att läsa?
Intressant att du ligger 500% över med kolhydraterna:D
Och du äter tillskott, vilket förstör poängen om att det finns hållbar vegansk kost utan det helt…
Och visst kan fan du täcka kolhydratsbehovet med lösgodis? Det är ju bara köra på, det blir inte värre än att äta pasta ändå, förutsatt att du inte äter allt samtidigt;) Vilket brukar vara det stora problemet;)
#10 Och då är vi på ruta ett alltså? Enda anledningen till varför frukt är bra är för att det är fiber och vitaminer i det.
Om jag skulle kontinuerligt äta den mängden romansallad som krävs för att täcka mitt proteinbehov så skulle jag bli utvattnad, och det är då helt enkelt för att det blir en stor mängd sallad, som har en stor mängd vatten i sig.
Vilka lchf-åsikter har jag yttrat? Jag stödjer en normal kost.
Inlägget är ju inte bara riktat till dig, även om det började så, så ta inte åt dig så bedrövligt.
#11 Så om jag la till vitaminer, mineraler och annat kul till godis skulle det vara nyttigt då :)?
Jodå, visst är kolhydrater bränsle för kroppen, men det är knappast den bättre typen av bränsle. Och helt ärligt, nej, det är inte kolhydrater som driver specifikt din hjärna. Det är inte så det fungerar med ämnesupptagningen i kroppen. Alla dina celler käkar samma sak, nämligen glukos, vilket är just det, socker, men det handlar om hur snabbt det kommer ut i kroppen, och hur snabbt det försvinner. Fett kan kroppen te.x. bryta ner i egen takt till det. Medans andra saker fungerar liknande, te.x. då mat med fiber och kolhydrater. Men typ torkad frukt är mer eller mindre socker. Oftast är fiberna inte speciellt påtagliga då heller. Det blir alltså som att äta smågodis.
Sen har vi det här med druvsocker, vilket förekommer i frukter och annat, vilket är då en extremt enkel glukoskedja som kroppen bara kan ta rakt upp. Det gör att andra typer av kolhydrater är bättre, eftersom de tar längre tid att ta upp. Du vill inte ha sockerkickar, helt enkelt.
Har du något exempel på en person som fått skadade njurar av att äta för mycket protein? Det är nämligen rätt extrema mängder vi pratar om, och vi kan lika gärna prata om att dricka så mycket vatten att du drunknar.
-Stephen Hawking
Geru, 500% över med kolhydraterna är för att programmet har ett "minst"-värde och ett "mest" värde, och när man överskrider mest värdet blir fältet rött. Men man kan välja sitt range själv, programmet är inte do or die, men visar på ett ungefär. Och förövrigt… D-vitamin får man av solen, men det kan vara bra även för köttätare att ta det genom vinterhalvåret, sedan det kända B12 som BÅDE veganer och köttätare ofta har brist på. Jag suppar. 2 vitaminer, resten får jag genom födan, varav en jag får genom solen. Du borde redan veta detta? Jorden, bakterier och B12?
Rekommenderat är att dricka över 2L vatten per dag. Du ser att genom min kost med mycket frukt får jag i mig 2.5L vilket inte är en skadlig mängd, och jag har inte drunkat på det år jag ätit såhär.
All mat som innehåller kolhydrater innehåller också en viss mängd fett och protein. Så jag förstår att du säger "vi kan inte överleva på endast kolhydrater" - men det är för att det inte finns något livsmedel som är 100% kolhydrater, alla livsmedel inkl frukt innehåller en viss mängd protein och fett. WHO har satt ett värde på 5% kcal från protein är mer än nog för en diet på över 2100 kcal. Det behövs inte mer.
Torkad frukt är inte alltid optimalt, det har du rätt i, men det kan vara bra för att få i sig extra energi. Socker är inte skadligt, speciellt inte naturligt socker och det finns många människor som är bevis för detta.
Jag får inga sockerkickar med denna diet. Jag äter när jag är hungrig, slutar när jag ät mätt, blir oftast 3 mål om dagen. Känner ingen fatigue eller skakigheter eller moodswings mellan måltiderna som jag brukade göra. Sockerkickar får man när man dricker coca cola, för däri finns inga fibrer.
Jag skulle vilja säga att kolhydrater är den viktigaste och främsta energi källan för kroppen, och det är jag nog inte ensam om.
Du behöver inte äta romansallad för protein. Broccoli har också mycket protein och kan ätas raw, liksom hampafrön eller chiafrön. Det beror helt på hur DU vill äta som Vegan. Vill du äta 'normal' vegansk kost finns det hur många livsmedel som helst med stor mängd protein.
#13 ok, tack för förklaringen. Jag såg att du skrev "frukt och grönsaker", anledningen till att jag undrade var att i min värld är bönor, gröna ärtor, linser m.m. också grönsaker. Därför tyckte jag det lät märkligt med romansallat, eftersom det finns så många fler proteinrika livsmedel bland grönsaker. Men om man inte kan äta några baljväxter överhuvudtaget förstår jag att det är mycket proteinrika grönsaker som faller bort.
Kunde/kan du inte äta nötter och frön heller?
Hoppas att du fortsätter bli bättre (för om jag tolkat dig rätt så är det lite bättre numera än förut?).
#15 Om du syftar på torkad frukt, så får du också skriva torkad frukt. Skriver du "banan" så tänker nog de allra flesta på en frukt med ett gult skal på, inte på torkad banan. Fortfarande är vare sig banan eller torkad frukt som att äta smågodis, men fortsätt du att tro det om det gör dig lycklig.
Du kan ju själv söka efter någon person, om det nu roar dig och om du nu måste ha en fysisk person som bevis för detta med för högt proteinintag, det är f. ö. inte alls extrema mängder det handlar om. Begär du förresten alltid att få se eller träffa en person i samband med något du inte tror på? Alternativt kan du söka på t. ex. "för mycket protein skadligt", då kan du bl. a. hitta det här:
"Proteinrika livsmedel skapar ökad urinsyraproduktion, vilket i sin tur kan vara skadligt för njurarna. Om det är skadligt för dig eller inte beror på olika faktorer, såsom om du har bra eller svaga njurar och så vidare. När man har till exempel njurproblem eller njursjukdom avråds man från livsmedel som är proteinrika av just denna anledning."
eller det här:
"För stort intag av proteiner anses kunna vara skadligt, gäller särskilt personer som inte idrottar och där kroppens naturliga utrensningsfunktion kan vara nedsatt! Detta beror på att proteiner innehåller mycket kväve som bildar restämnet urea i levern som i sin tur måste föras ut genom urinen. Detta kan medföra att njurarna och levern stressas. Ett övertag på 0.8 gram protein per kilo kroppsvikt anses därför inte vara bra."
eller det här:
"För mycket protein kan ställa till problem för kroppen.
– Många får problem med magen av att äta stora mängderna protein. De blir uppsvällda, gasiga och får väldigt ont, eftersom det är jobbigt för tarmen att bryta ned det. Dessutom får man lätt i sig för lite kolhydrater eftersom man blir så mätt av protein. Det gör att man får för lite energi, säger hon och fortsätter:
– Stora mängder protein kan också försämra njurarnas funktioner om de är nedsatta. Ett högt proteinintag kan dessutom öka risken för benskörhet hos vissa individer. "
De sista uttalandena är från Petra Lundström, ansvarig för idrottsnutrition vid Riksidrottsförbundets elitavdelning, doktorand vid Karolinska Institutet och hittills Sveriges första diplomerade idrottsnutritionist vid Internationella Olympiska Kommittén. Jag tror nog att hon vet vad hon pratar om och kan en hel del om detta.
Jag litar mer på henne och andra forskare med gedigen utbildning, än på exempelvis bloggare som driver träningsbloggar och försöker få folk att tro att de behöver äta mer protein och samtidigt gör reklam för proteinpulver, enbart för att tjäna pengar.
Men återigen, Geru, om du blir lycklig av att tro att bananer är lika onyttiga som smågodis, att kolhydrater är ett sämre bränsle och att det inte kan vara skadligt att inta för mycket protein, så fortsätt med det, du verkar ändå inte vara mottaglig för att lära dig något nytt eller ta till dig kunskap om vad forskare och andra med gedigen utbildning och erfarenhet har kommit fram till.
#15 Hur läste du inlägg #10 egentligen??? Jag skrev att det är INTE sockret i sockret som är skadligt, utan det är de kemiska processer som används vid raffineringen (fast jag uttryckte det lite annorlunda) som är skadliga. Frukt innehåller mer nyttigheter än fibrer och vitaminer, bla just socker!
Den lchf-uttryck jag syftade på var att du påstod att fett skulle vara en bättre energikälla än kolhydrater.
Du måste vara mer känslig för vatten än de flesta, med tanke på att det är många som äter betydligt mer än 4-5 huvuden romansallat per dag, utan att bli urvattnade…
När det gäller blodsockerhöjning så är det kombinationen fett och socker som ställer till det. Om man drar ner på fettet till ca 10 % av kalorierna så får man inte samma blodsockersvängningar (efter ett tag, när fettnivån i blodet har gått ner). Det är fettet som hindrar sockret från att komma in i cellerna, och orsakar t ex alla problem med högt blodsocker, men även blodsockersvängningar. Så även torkad frukt med skyhögt GI ger inte samma snabba blodsockersvängningar hos den som är van att äta extremt fettsnålt, som det gör hos de som är vana vid att äta mer fett. Så även dadlar med ett GI på 99 är bra (dessutom innehåller de mycket viktiga mineraler!), om man äter enligt 80/10/10, dvs minst 80 % av kalorierna från kolhydrater, och max 10 % vardera från protein och fett.
#17 Nej, jag kunde inte äta nötter eller frön heller. Jag skrev om hur det var förut. Som jag också skrev så blev jag av med sibon när jag slutligen fick antibiotika i höstas, så nu äter jag helt vegetariskt. Även om jag blivit lite misstänksam sista tiden att det börjar komma tillbaka, men jag hoppas jag åtminstone ska kunna fortsätta vara vegetarian…
#16 Det är rätt ovanligt att icke-veganer eller så har problem med B-vitaminer.
Två liter? Plus annat då, eller bara två liter vätska generellt? Du tycker inte att det ska bero på vad man äter?
Nej, inte all mat som innehåller kolhydrater innehåller en mängd med fett och protein som räknas som okej.
Ett minsta värde är inget som jag tänker följa. För te.x. så klarar du dig utmärkt på runt 500 kcal om dagen, om du måste. Du dör inte av det. Så ett lagom värde, tack, och från något annat än WHO.
Socker är definitivt skadligt för dig. Att vi ens har en diskussion om det är ju lite pinsamt.
Det är bra att det fungerar så för dig, men för mig spelar det ingen roll om jag äter socker eller inte, min kropp skiter i det och jag får inga kickar av det ändå. Det enda som kan hända är att magen blir irriterad om jag äter pasta eller bröd.
Du får tycka det, men du dör utan protein, du dör inte utan fett eller kolhydrater.
#17 Men för fan vi pratade om det i inlägget innan ju… Urk.
Jag märker hur mycket "Kan" som det står. Jag vill alltså ha en fin studie, och en mängd, som säger när det är skadligt. Annars går det inte att sätta in i perspektiv, och hela diskussionen är värdelös.
Jag tror säkert att hon kan ha en poäng, men i vilket sammanhang pratar hon om det :)? Citat är bland det värsta jag vet, och du har ju en källa, så varför inte länka den?
Och för fan, det var torkad frukt. Ska vi ta dadlar som exempel? Dom ligger på runt 70 gram kolhydrater per 100 gram. Det är som smågodis, om man inte tar karameller(som är 99% socker då).
Men tack för personangreppen, jag antar att jag lär se mer av det :)?
#18 Ja, du skrev det, och jag skrev "Socker är socker". För det är så din kropp ser på det. Socker som socker. Ena socker typen tar längre tid att bryta ner, andra gör inte det. Samma bränsle för cellerna.
Om jag fick välja mellan att utesluta kolhydrater eller fett ur en diet skulle jag ta kolhydrater. Därav anser jag att fett är bättre än kolhydrater. Det sagt behövs alla tre för en bra kost.
Var i helvete står det att du har en fettnivå i blodet? Och seriöst? Är inte vi lite förbi tiden att skuldbelägga fett för alla problem med hälsan?
"Det är fettet som hindrar sockret från att komma in i cellerna, och orsakar t ex alla problem med högt blodsocker, men även blodsockersvängningar."
Yeee… Det är därför barn blir hyper när dom dricker cola. Absolut. Definitivt.
Jag skulle nog aldrig äta en sådan diet. Det låter otroligt dumt.
-Stephen Hawking
#20 Jag vet inte om du missat det någonstans du som är så påläst, det där om fett i blodet sooo… "Det finns framför allt två sorters fett i blodet – kolesterol och triglycerider. Triglyceriderna används som energi i kroppen, och kolesterolet behövs för att bygga celler och bilda hormoner. Blir blodfetterna för höga kan det börja lagras fett inne i blodkärlen. Det kan leda till olika hjärt-kärlsjukdomar." - 1177
Varför du inte litar på WHO förstår jag ej? Trodde du var för en 'normal' kost och de är väl så normala det går.
Jag tror maten är inkluderad i de 2 L.
Vart har du dina studier om att nivårerna fett och protein i huvudsakligen kolhydratsrika livmedel inte är nog? Varför är inte jag och hundratals andra döda av protein-brist just nu som levt på denna diet i princip hela sina liv?
500 kcal om dagen leder till massor av problem och enligt WHO räknas under 2100 om dagen som svält. Så nä.
Vart har du dina studier om att naturligt socker är skadligt? Att vi ens har denna diskussion är löjligt eftersom du sa själv att glukos är cellerna primära energikälla.
#21 Poängen är att det inte går rakt ut i blodet. Jag borde seriöst sätta mig ner och läsa igenom skiten innan jag postar det, men kan inte riktigt bemöda mig att göra det.
Det är inte det att jag inte litar på WHO, utan att det är ett minsta värde. Minsta värde för att fungera är knappast något du ska gå efter.
Pratar vi sallad då eller annan mat? För jag kan redan nu få saltbrist, specifikt då magnesium, om jag dricker för mycket vatten.
Det behöver jag ingen studie för, det är bara köra matten på innehållsförteckningen, och inte gå efter ett minsta värde. Om man ska få i sig, låt säga, 0.5 gram protein per kg kroppsvikt så ska jag ha i mig 50-60 gram om dagen. Om då te.x. romansallad har 1.9g per 100 gram, kommer jag behöva äta 3 kg, ungefär. Nej tack. Så mycket gillar jag inte den salladen. Har du muskler och är normalbyggd? För jag har extremt svårt att hitta vegetarianer och veganer som är normalt byggda rent kroppsligt. Dom flesta är pinnsmala, och det gäller specifikt killar. Det är nog mer än bara en tillfällighet, om man säger så. Du dör inte av att äta för lite protein, du bara växer inte på samma sätt.
Det sagt så klarar kroppen sig på det. En standard minsta nivå för svält säger inget om hur kroppen fungerar under sådana förutsättningar.
Jag förstår fortfarande inte varför ingen har föreslagit nötter? Seriöst nu, ni är ju veganer…
Det spelar ingen roll om det är naturligt socker eller vitt socker. Det är ingen skillnad. Det är samma skit för kroppen. Varför är det så svårt att ta in?
Kroppen har inga problem att göra om fett till glukos. Det betyder inte att äta saker som innehåller druvsocker, som gör att du får en extrem mängd glukos på kort tid, är bra för kroppen.
-Stephen Hawking
Till samtliga diskuterande (orkar inte referera till enskilda inlägg och tänker att kunskapen kan vara nyttig för alla 🙂)
För mycket protein är inte skadligt för njurarna såtillvida njurfunktionen inte allaredan är nedsatt. Refererar till summering av denna studie: http://tranastyrka.se/myten-max-30g-protein-per-maltid/
samt denna artikel: http://tyngre.se/artiklar/kan-man-aeta-foer-mycket-protein/
Det är heller inte en enskild makronutrient (dvs fett, kolhydrater och/eller protein) som är anledningen till övervikt. Snarare är det ett intag av tillsatt socker och/eller fett - och då de "dåliga" sockerarterna och fetterna, såsom raffinerat vitt socker och transfetter (och alltså inte naturligt förekommande socker i frukt eller omega 3-fetter som återfinns i exempelvis linfrön). Människor har dessutom en tendens att äta mer av den "dåliga" maten, till exempel pommes frites - kroppen vill samla på sig mer energi och hjärnan sänder därför signaler om att äta mer.
Refererar till: http://tyngre.se/artiklar/kalori-foer-kalori/
http://traningslara.se/energibalans-ar-inte-sa-enkelt-som-manga-verkar-tro/
http://tranastyrka.se/ater-du-mindre-om-du-lagger-till-lite-fett/
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/1157/1620_1627.pdf
http://kurera.se/varfor-blir-vi-beroende-av-skitmat/
Att just socker bannlysts är bland annat för att det finns i så lättillgängliga former som läsk och godis. Klart att det inte är bra - det innehåller inga mättande fibrer som sänder signaler om att du inte behöver mer och tillfredsställer inte kroppens behov av vitaminer och mineraler - som till exempel bananer gör. Människokropen är anpassad att ta upp fruktosen som finns i frukter. Dock är den inte anpasssad till att ta upp glukosen i till exxempel godis. Refererar till: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_157569.pdf
Även juice kan vara ett problem gällande övervikt (kanske för att även det saknar fibrer och människor har en tendens att "kompensera" mindre för de kalorierna än om de hade ätit frukten/grönsakerna i sin ursprungliga form?).
http://traningslara.se/drick-inte-dina-kalorier-del-2-juice-kan-ocksa-gora-dig-fet/
Den sista artikeln visar också på en skillnad mellan frukt (visserligen mycket torkad) och juice gällande viktuppgång. Det gör mig ganska tveksam till att godis och bananer/dadlar/russin får en att gå upp lika mycket i vikt - inte på grund av kaloriinnehållet, utan för att vi har en tendens att äta mer av det förstnämnda.
Varför har min näringstabell försvunnit?
#23 Och bra Lustgas!
#22 Lustgas har redan svarat på det mesta av dina invändningar Geru, men jag kan verkligen inte förstå varför du har fastnat på romansallad? Jag äter tametusan ingen romansallad och mitt proteinintag är helt inom gränsen! Kollade du ens på min tabell?
#24 Om det var din egengjorda tabell och du äger upphovsrätten till bilden eller om bilden inte är upphovsrättsskyddad skriftligen där den kommer ifrån så lägg gärna tillbaka den, skriv i inlägget att du själv äger upphovsrätten till bilden eller länka till sidan den kommer ifrån.
Det bör ha gått ut ett meddelande igår till alla medlemmar angående bilder?
#25 Ah, försvann alla bilder på hela sajten?
#27 Hahah good luck =) Ska säga till om så.
#30 Jag tog bort den från datorn nu och är för lat för att printscreena en till, men jag lovar, ska lägga upp den igen snarast 😉 kanske till någon annan LCHF diskussion.
#31 Jag vill gärna se tabellen, så skulle bli glad om du orkade 😃 Och tack för att du uppskattade min förra kommentar, förresten 🙂
#32 Ok då, will see what I can do. 😎 Ska få upp den ikväll eller imorgon 😛
#6 "Om vi ska ta ett teoretiskt veckas mat för mig, så går det ungefär 3500 kalorier om dagen när jag jobbar, pga att det är ett hyfsat fysiskt ansträngande jobb, med mycket springa runt. Hur mycket, och av vilken mat, skulle jag kunna äta veganskt och varierat med, utan att få näringsbrist, samtidigt som jag inte överträder fibermängden och problemet som finns med baljväxter?"
Asså kom igen, tror du på allvar att du inte skulle kunna äta veganskt för att du har ett "hyfsat fysiskt ansträngande" jobb? Nog för att du tycks ha ett uppblåst ego men snälla du, det finns gott om elitidrottare som äter veg. Klarar dom det så gör nog du det också…
Här är ett klipp där Tysklands starkaste man pratar om vad han äter och hur hans fysiska kapacitet förbättrats efter att han gått från Vegetarian till Vegan. https://www.youtube.com/watch?v=Kf53m2HHIPs
If Not You, Who? If Not Now, When?