Carlshamn
Vet varken vad jag ska skriva i rubriken eller vilken kategori denna fråga passar i men i alla fall!
Om en inte har Carlshamns hushållsmargarin hemma, tror ni att det går att baka med deras smörgåsmargarin? Jag TROR att enda skillnaden är fetthalten men jag vet inte vad det innebär för bakningsresultatet 😛
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Det går, jag har bakat med smörgåsmargarin förut.
#1 Woo, tack så mycket! Hushållsmargarinet är nämligen halvt omöjligt att få tag i här, måste åka in till stan för att köpa det och nu har det tagit slut!
Jag har bakat med det tidigare, gick alldeles utmärkt. 🙂
Har bakat med minst tre av de olika veganska margarinerna. Och ja bordsmaragarinet (70%) duger, de med lägre fetthalt funkar inte alls till annat än chokladbollar, men tycker deras flyttande passar bäst i mjuka kakor i jästbröd föredrar jag använda det hushållsmargarinet
#3 & #4 Tack, vad skönt att höra! :)
Det går bra också att baka med olja.
#6 Typ rapsolja? Så om det står 100g smör, ska jag ta 100g rapsolja? Eller hur funkar det? Blir det inte konstig smak?
#7 Det fungerar ju inte med olja i alla recept (passar t.ex. inte så bra om margarinet ska vispas luftigt) men i det mesta :) då brukar jag ta 1 dl olja per 100 g margarin
Medarbetare på klickerträning.ifokus
#8 Okej, tack så mycket! Jag brukar mest använda margarin som är smält, t.ex. i pajer osv. Jättebra att veta, för olja har jag alltid hemma!
Rapsolja passar inte till allt, då är solrosolja bättre.
#10 Vad passar rapsolja inte till? Jag brukar mest göra pajer, bullar, kola typ.
#10 Hm, jag använder bara rapsolja. Men jag är verkligen ingen expert på det här och bakar inte överdrivet ofta så jag kanske bara inte lyckats pricka in ett recept där det inte passar :P
Medarbetare på klickerträning.ifokus
#10 Det är ju olika rapsoljor. En del är mildare och passar kanske till det mesta. Men en del har lite kärvare smak och dom skulle i alla fall jag inte använda till kakor, bullar m.m. Till matpajer skulle jag använda dem men inte till äppelpaj.