Vegan iFokus

Vegan

Etikettmatprodukter
Läst 1220 ggr
Snuffles
0

Billig mat

Behöver tips på billiga veganska matvaror!

[Synnerlig]
1

One pot pasta. Olika soppor som linssoppa, potatis- och purjolökssoppa, grön ärtsoppa på frysta ärtor osv. Chiligryta med olika bönor, majs, passerade tomater, kryddor osv och servera till ris eller kokt potatis i bitar.

[Synnerlig]
0

Oj, trodde det var billiga maträtter du var ute efter men såg nu att det var matvaror :P i så fall linser, torkade bönor, grönsaker och rotfrukter efter säsong osv :)

kigon
0

Antar att du menar lite mer "färdigt" då det är bara att gå in på mathem.se och kolla vilka ingredienser som är billiga o djurfria… Så; pommes/potatisbullar… 😃 Morotsbiffar brukar också vara billiga. Anammas produkter är nog en av de billigaste veganska "kött" produkter jag har hittat, deras bullar är lika köttbullar efter en rejäl stekning. Kokosmjölk tycker jag är billigt, blir gott med curry på få ingredienser… Vitkål + nudlar + soya + bönor blir en ganska billig maträtt som nääästan är som en micro rätt…

Finns många kryddblandningar som är veganska! Samt färdig soppor som tomatsoppor…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Tant Grön
1

Nässelsoppa på egenplockade nässlor m.m. som man kan plocka gratis i naturen.

veggie4every1
0

Det finns ju billiga pasta på exempelvis Willys. Jag tror märket heter Monte Castillo. De har 500 gram pasta för typ 6 kr och 1 kg spagetti för 10 kr.

Bönor, ärtor och linser blir jättebilliga om man köper de torkade och kokar själv.

En påse potatis på 5 kilo för typ 35 kr kan räcka ett tag och det kan man variera med olika maträtter.

Kolla också på Matsmart regelbundet. De har ibland riktiga klipp och då gäller det att slå till. Speciellt om det är varor med lång lagringstid 🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Tant Grön
1

#5 Nu blev jag sugen på pasta. Var ute nyss och plockade nässlor och tänkte göra soppa. Kanske kunde man göra en pastasås av dom istället.  Om det blir gott så lägger jag ut receptet här.

veggie4every1
0

#6 Ja, gör det! Hade tänkt att ta tillvara lite mer på nässlorna i år än vad jag brukar göra och det vore toppen med ett recept på pastasås🙂

Tänkte även ta tillvara på kärsen lite mer och det borde kanske också funka i pastasås🙂

Väckarklocka

Tant Grön
0

#7 Man kan göra ogräspesto. Har inte gjort det själv, men skall försöka hinna göra det i år. Då kan man väl blanda i lite av varje.

vendelay
0

OT men Tant Grön och veggie4every1 - ni får jättegärna lägga ut såna recept om ni vill. Med sånt en kan "plocka i skogen" lixom. Låter så himla spännande 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tant Grön
0

Gjorde en pastasås med nässlor och lite annat. Det blev ätbart men inte jättegott. Kom på sen att jag borde ha gjort en ostsås med nässlor och svartpeppar. Det skulle nog bli hur gott som helst.

veggie4every1
0

#10 Det låter gott, hur gör du ostsåsen?

#9 Nu har jag varit lite lat med plockningen på senare tid, men jag har använt kärs i sallad (de små späda) och som exempelvis spenat i såser och röror. Ska börja mer med det i år igen. Känns dumt att inte ta tillvara på det nyttiga som det finns så rikligt av utanför dörren🙂

Väckarklocka

Tant Grön
0

#11 Du undrar hur jag gör ostsåsen. Har inget exakt recept men tar ungefär 2 msk  margarin och smälter. När det bubblar tillsätter jag vetemjöl och rör om, så mycket som behövs till en sås. Sedan ett par dl vatten  och lite buljong efter smak.
Sen tar jag i havremjölk och riven vegansk ost av någon sort som smälter bra.
Saltar och pepprar. Sen kunde man ju ha i förvällda hackade nässlor. Är säker på att det skulle vara gott och är ju väldigt billig mat.

veggie4every1
1

#12 Ok, tack. Det låter som något jag ska prova till nässlorna, det fungerar nog bra med jeezlyosten jag har hemma. Brukar använda den till gratänger och pizzor så den funkar nog till sås också🙂

Tog mig friheten att förtydliga att det är vegansk ost i dina inlägg.

Väckarklocka