Vegan iFokus

Vegan

Etikettvegankost
Läst 24094 ggr
81an
1

sylt veganskt?

jag undrar om lingonsylt, jordgubbssylt o annan sylt är veganskt?  försökte kolla upp det på nätet men lyckades inte hitta nåt. nån som vet?

<3 kärlek <3

[TrevorS]
1

Menar du köpt eller hemmagjord?

Man får läsa på förpackningen att det är pektin och inte gelatin. Pektin kommer från frukt eller bär och gelatin från gris. Skrattande

81an
1

köpt sylt menar jag :)  dom innehåller mestadels pektin  såg jag nu, så det ska tydligen vara veganskt :)

<3 kärlek <3

[TrevorS]
0

Har dock dålig koll på just sylt annars, brukar koka min egna. Men har köpt någon enstaka gång och då har det varit gelatin i någon förpackning jag läste på, annars är det pektin som tur är.

Sedan finns det säkerligen någon som har lite bättre koll på några märken. Men läs på förpackningen, känner du inte igen nummret eller ingrediensen kan du alltid kolla upp den på nätet, jag brukar ta ett kort med mobilkameran och gå igenom när jag kommer hem om jag är osäker.

81an
0

har icas lingonsylt på burk hemma nu, o den innehåller bara pektin står det. tror inte den innehåller gelatin för stod inge om det. men ibland tillsätter dom ju gelatin i produkter UTAN att det ens står med i innehållsförteckningen:/ som tex yoghurt, det ska  tydligen innehålla gelatin har jag hört, men det står inte gelatin i innehållet:S

<3 kärlek <3

[TrevorS]
0

Ja den är ju helt vegansk Ica's alltså. Skrattande

Gelatin använder man sällan i yoghurt (har själv aldrig sett det) då den bakterien i tjocknar så fort. Glömmer man bort yoghurten i rumstemperatur i några dagar blir det en riktig hård yoghurt som man kan använda nästan som ost. Oskyldig

81an
0

men används gelatin i vanlig yoghurt? ,  asså inte sojayoghurt?

<3 kärlek <3

[TrevorS]
0

Det har jag svårt att tro på grund av att de bakterier som finns i gör mjölken tjock så fort i rätt temperatur. Gelatin blir för tungt och dödar bakteriekulturen så jag har svårt att tänka mig att man har gelatin i vanlig yoghurt.

81an
0

åh jag som bojkotta yoghurt, creme fraiche o allt bara för jag  trodde dom innehåller gelatin:(  svårt o se på nätet om dom innehåller gelatin också tyvärr:/ men ska försöka snoka vidare på nätet ang det.

<3 kärlek <3

[TrevorS]
0

Creme fraiche vet jag inte, kan nog säkerligen fuskas en hel del med.

vendelay
0

Puttar upp en otroligt gammal tråd, för vill fråga om köpt sylt där gelatin INTE finns med bland ingredienserna alltid är vegansk? Det är inget annat ämne/e-nummer en behöver se upp med? Ifall någon har koll. Kokar egen sylt oftast men nu är den slut och jag bara orkar inte 😟

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[kiko]
0

Jag är ingen syltexpert men tänker spontant att billig röd sylt kanske kan innehålla karmin (e120)?

vendelay
0

#11 Ja, det kanske det kan. Tack!

veggie4every1
0

Bob jordgubbsylt innehåller inte e120 och sist jag kollade inte heller billiga Eldorados hallonsylt, troligtvis inte de andra heller, men kolla ändå.

Andra e-ämnen är e211 och e202 båda av icke animaliskt ursprung.

Så det är nog ganska lugnt med de flesta🙂

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

vendelay
0

#13 Okej, så "generellt" behöver jag bara kolla så det inte innehåller gelatin? Jag trodde det var supersvårt att köpa vegansk sylt men det verkar det ju inte alls vara då 😮

veggie4every1
0

#14 Ja, det är lätt. De jag har kollat innehåller pektin🙂

Men man kan ju aldrig lita på att de inte tillsatt e120 i röd sylt, men jag har inte sett det hittills.

Väckarklocka

[Synnerlig]
0

All sylt jag ätit än så länge har varit veganska :) Blev dock besviken när jag upptäckte att lemon curd innehåller ägg -_- Men man kan ju göra egen lemon curd utan ägg :)

vendelay
0

#15 Tack, då vet jag vad jag ska kika efter i affären!

#16 Ja, det mesta går ju att göra själv som tur är 🙂

Tant Grön
0

Jag har hört att man använder ben från kor när man tillverkar socker. Tror inte det gällde Dansocker, men man vet inte vilket socker dom har i sylten.

veggie4every1
0

#18 Jag tror att det är rörsocker som det handlar om. Men visst, den risken tar man ju då tyvärr med allt som är färdigsockrat när man köper det.

Väckarklocka

vendelay
0

#18 #19 Varför i helsike används koben i socker? 😕

Leritza
0

#20 har för mig att vissa länder så används det i blekningsprocessen av socker. Vet dock inget om själva proceduren, men svenskt socker är från vad jag läst säkert.

vendelay
0

#21 Usch, vad hemskt. Tack för infon!

landsbygdsbo
0

Förkolnade ben, som används vid viss sockertillverkning är en restprodukt från gelatinframställningen. En del företag använder kol framställt från trä, andra kol framställt från djurben. Den restprodukten (ben) solbleks och upphettas sedan till förkolning, mals och så filtreras det flytande sockret genom dessa filter.

På det viset behöver sockret inte blekas kemiskt.

Skulle produkten (ben) inte användas till detta så skulle den förmodligen gå till jordbruket som jordförbättring. Till växtodlingen alltså 😉

vendelay
3

Helt sjukt att folk är så besatta av att döda att vi ständiga måste komma på sjukare och sjukare sätt att använda resterna av de döda kropparna.

landsbygdsbo
1

Så länge människan brukat jorden har principen alltid varit den att inte slänga det som kan förbättra skörden av säd o grönsaker.

Sin egen och sina djurs träck var det främsta och enklaste att använda.

Sedan kom man rätt snart på att man kunde kompostera avfall. Den ombildades till ett ypperligt jordförbättringsmedel.

Efter det kom kunskapen att ben till största delen bestod av kalk och kalk var gynnsamt på de flesta jordar.

Och att använda så mycket som möjligt, av det djuret man ändå väljer att ta livet av anser jag vara ett både förnuftsmässigt och etiskt riktigt beslut.

Att ta avstånd från att döda djur är en rättighet alla har.

Men att därifrån säga att det är sjukt att använda de restprodukter som kommer från slakt, och istället  slänga det på tippen, det är i mina ögon sjukt.

Bara som information, det lär knappast finnas en grönsak som inte gödslas på ngt vis. Alltså som förutsätter djurhållning. Då kan man ju undra vad en renlärig Vegan egentligen äter

vendelay
1

#25 Har du verkligen inget bättre för dig än att misstolka allt vi skriver?

landsbygdsbo
1

Vad har jag misstolkat?

Du skriver "Helt sjukt att folk är så besatta av att döda att vi ständiga måste komma på sjukare och sjukare sätt att använda resterna av de döda kropparna. "

Så förklarar jag enkelt hur det ligger till i verkligheten.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Om det gäller åsikter så kan du börja din sats med : -Jag tycker att…

För hittills har det varit mycket gny och lite ull så att säga.

Mer fakta!