Servera vegansk kost i skolan

Jag tycker iden Àr bra, som en buffe, typ. Men han sÀger ju att det ska finnas fisk eller kött som tillbehör, sÄ helt vegansk blir den inte.
Hatar cancer och Àlskar vÄrlökar.
LĂ„ter som en superbra idĂ©. HĂ„ller med om att det verkar dumt med kött som tillbehör men med tanke pĂ„ att deras enda motivationer verkar vara miljömĂ€ssigt och ekonomiskt sĂ„ Ă€r det ju Ă„tminstone ett stort steg i rĂ€tt riktning. (Ăven om jag förstĂ„s hoppas pĂ„ att vi ska lĂ€ra vĂ„ra barn i framtiden att alla har rĂ€tt att leva)
Var snĂ€ll mot alla - bli vegan â€
Ja, jag tycker att det Àr positivt att vegansk kost hÀr blir huvudmÄlet. Att det finns animaliska tillbehör det fÄr vi nog rÀkna med i dagslÀget tyvÀrr. Rubriken blir förstÄs lite vilseledande, för bara veganmat Àr det ju som sagt inte.
Jag önskar Ă€ndĂ„ att det hade funnits sĂ„dan hĂ€r mat nĂ€r jag gick i skolanâŠ
Sjukt bra initiativ! SjÀlvklart bör skolor strÀva efter att servera mat som kan Àtas av sÄ mÄnga som möjligt istÀllet för att ha massa olika specialprodukter, blir ju enklare pÄ alla vis. Synd bara att de vÀljer att ha kött och fisk pÄ sidan av.
Kan inte lÄta bli att le nÀr jag lÀser din argumentation.
Du vill tvinga dem att Àta enbart veganmat.
TÀnk om vi vÀnder pÄ kuttingen och tvingar alla att Àta exempelvis enbart köttbaserad föda?
Lika kocko detâŠâŠ
JÀttebra! SÄ borde det vara överallt.
#5 För nÄgon fÄr ju verkligen betala med sitt liv för att vi ''tvingar'' dem att Àta veganmat.
Dags att Àndra pÄ rubriken? Eftersom flertalet skribenter inte verkar ha lÀst artikeln i sin helhet.
ISIS anhÀngare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
VÀrd pÄ Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis pÄ Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#5 Ett stort antal djur dör vid odlingsprocessen. Man harvar, plöjer ju pÄ samma vis som vid konventionell odling.
Sedan tillkommer de djur som dödas o skadas dÄ varorna transporteras.
Soja produceras ju pÄ ett tÀmligen diskutabelt vis osv osv
SĂ„ du som Vegan bidrar till oskyldiga djurs död medâŠ
#9 SÄ om du dödar en spindel kan du lika gÀrna döda alla valar, för du kan ÀndÄ inte rÀdda alla djur? Det Àr ett ganska konstigt sÀtt att resonera. Skulle du tÀnka likadant om det gÀllde mÀnniskor? Om det kommer en stor tsunamivÄg, ska vi strunta i att rÀdda nÄgon alls bara för att vi inte kan rÀdda alla?
Hyckleriet som kommer i dagen nÀr man exponerar det faktumet att animalisk föda dödar Àr frapperande.
Vad har nu en Tsunami, en katastrof som sker oavsett mÀnsklig pÄverkan med valet av mat att göra.
De som stöder tanken att med tvÄng fÄ elever att Àta enbart vegetarisk mat genom att exkludera animalisk produkter, mÄste ju i logikens namn Àven acceptera det motsatta, att bara servera animaliska produkter. Om majoriteten vill ha det sÄ.
Eller Àr det sÄ att veganer lever efter den ngt twistade ideologin att de har sin mening och vi andra ska dela den. Och detta innebÀr att de accepterar "delade meningar?
Varför skulle jag vilja döda valar bara för att jag apterar rÄttfÀllor eller för att jag tar min tribut av det vilda för att jag fixar vinterbete Är dem? MÄste vara din egen privata form av logik
#9 Ett stort antal djur dör vid odlingsprocessen? Har du nÄn aning om hur mycket som odlas för att kunna mata upp de djur som vi sedan Àter? Soja Àr vÀldigt populÀrt att mata boskap med, och stÄr för den vÀrsta förstöring av regnskog. INTE den soja som sÀljs till oss mÀnniskor, vilket stÄr för en otroligt mindre del av odlingsmarkerna.
De djur som skadas dÄ varor transporteras - kött och djur transporteras vÀl lika vÀl som grönsaker? Men jag undrar vad det Àr du tÀnker pÄ hÀr? Insekter eller djur som blir pÄkörda i trafiken?
Att vara Vegan Àr att bidra till sÄ lite djurutnyttjande som det möjligen gÄr. Det gÄr inte alltid att strÀcka sig hela vÀgen eftersom det helt enkelt inte Àr möjligt alla gÄnger.
'-Headlights on the highway-'
Jag hycklar inte, jag Àr medveten om att animalisk föda naturligtvis innebÀr att döda djur.
Samtidigt Àr jag inte sÄ naiv att jag inte inser att Àven produktionen av vegitabilier kostar liv.
Och sjÀlvklart har varje mÀnniska rÀtt att vÀlja vÀg sjÀlv. SÄ lÀnge hon inte vÀljer Ät andra genom att förneka dem rÀtten att vÀlja.
Du fÄr vÀlja vad du vill Àta, jag vÀljer vad jag har pÄ tallriken.
"Samtidigt Àr jag inte sÄ naiv att jag inte inser att Àven produktionen av vegitabilier kostar liv."
Som sagt, veganismen föresprÄkar att sÄ lÄngt som man kan undvika utnyttjande och dödande av djur. Nu fÄr du försöka förklara hÀr hur man genom att Àta kött dödar fÀrre liv? Har inte fÄtt nÄgot klart svar frÄn dig.
"Och sjÀlvklart har varje mÀnniska rÀtt att vÀlja vÀg sjÀlv. SÄ lÀnge hon inte vÀljer Ät andra genom att förneka dem rÀtten att vÀlja."
TÀnker du efter lite sÄ blir barn tvingade att Àta kött i skolan om de inte har papper frÄn förÀldrar för att fÄ specialkost. Tycker du det Àr fritt val? BÀttre Àr vÀl som i artikeln att ha en buffe sÄ att man kan vÀlja vad man vill Àta. Tycker inte du ocksÄ det?
#13 Eftersom du Àr köttbonde med stora ekonomiska intressen i djurförtrycket sÄ Àr det solklart att du försvarar det.
Men diskriminering mot icke-mÀnskliga djur Àr lika moraliskt fel som diskriminering mot mÀnskliga djur.
Att vi inte kan skörda vegetabilier utan att döda Àr givetvis beklagligt och det bör prioriteras sÀkrare sÀtt att skörda. De djur som tragiskt förolyckas rÀknas givetvis, men det Àr olyckor, inte medvetet förtryck och dödande.
Veganism handlar inte enbart om kosten utan det Àr ett moraliskt stÀllningstagande mot dödandet och utnyttjandet av andra individer. Var och en fÄr vÀlja sin egen kost, men inte nÀr man förtrycker, utnyttjar och dödar andra pga sitt kostval.
Jag vet inte om det Àr sÄ stora ekonomiska intressen.
Men stÀll dig frÄgan vad som skulle hÀnda om jag och andra upphörde med köttproduktionen. För min egen del skulle jag i morgon bestÀlla ett antal hundra tusen granplantor och plantera igen de hagar och de beten som inte lÀngre hÀvdas av mulen. Vad det betyder för ett otal fÄglar o insekter fattar nog de flesta. Till detta sÄ kommer mark som hÀvdats med mulen utan vare sig kemikalier eller konstgödsel förlora sin förmÄga att hÀrbÀrga en mÀngd örter. Och om ca 10 Är sÄ stÄr dÀr tÀta granplanteringar istÀllet.
Och jag vore inte ensam om din önskan om ett veganskt samhÀlle skulle uppfyllas.
Kostnaden för att hÄlla och underhÄlla ridhus och hÀstar skulle innebÀra att ridsporten skulle försvinna.
Och hur vi skulle hÄlla vÄra katter o hundar med animaliskt protein n stÄr vÀl skrivet i skyarna.
Jag förtrycker inte vilt, nÀr jag erbjuder en god biotop. Jag Àr sedan sÄ pass Àrlig att jag lÄter viltet betala för sig genom att liksom andra predatorer förse mig.
Och att snacka om moral, nĂ€r du samtidigt inser att alla dödar. tjaâŠ.
Jag Àr i alla fall Àrlig.
Jag Àter kött och jag stÄr för det.
#16 Ingenting du skriver hÀnger samman. Varför skulle du plantera granplantor? Ska vÀrlden bli vegansk sÄ Àr det vÀl ganska sjÀlvklart att man följer ett veganskt sÀtt att odla, och det finns flera ekologiska veganska plantage i vÀrlden och stÀndigt nya metoder som upptÀcks.
Att ridsporten dör ut, vad har det med saken att göra? Har aldrig tyckt om ridsport, men jag tycker om natural horsemanship och det finns bÀttre sÀtt att hÄlla hÀstar sÄ för min del sÄ ser jag gÀrna att just -"sporten" dör ut.
Jag ser inte vÀrld dÀr mÀnniskan inte ska vara omkring djur, och det finns nog sÀtt att mata sina hundar och katter, eftersom de bör vara mindre mÀngd av dem att mata, och fÀrre hemlösa, i en ideal vÀrld. Katter ska vara utomhus, och de kan jaga. Hundar kan klara sig pÄ vegansk kost, men visst, om en kossa dött av Älderdom, varför inte mata hunden?
Hur bidrar du med god biotop? Jorden hade skött sig sjÀlv om inte mÀnniskan lagt sig i sÄ mycket, och skördat alla skogar för att fÄ plats för alla kossor.
#16 Men det klart att alla dödar genom att leva och finnas. Det handlar inte om det utan det handlar om att exploatera och förtrycka andra individer, som du gör för din ekonomiska vinnings skull. Djuren Àr inte skyldiga dig nÄgon betalning, det finns ingen Àrlighet i det.
FÄr veganer gÄ pÄ en grÀsmatta, fÄr vi ta bort fÀstingar, fÄr vi försvara oss om vi blir anfallna, fÄr vi köra bil, cykla etc. utan att dÄ vara oÀrliga och dubbelmoraliska enligt dig?
Rasister stÄr ocksÄ för att de Àr rasister, det gör det knappast mera rÀtt Àven om de Àr Àrliga.
OK sÄ dÄ Àr det helt ok dÄ, om vi beskogar de marker som de flesta undersökningar visar att folk anser som mest vÀrdefulla.
Enbart de bÀsta jordarna i Götaland o Svealand kommer att producera vegetabilisk livsmedel. Resten övergÄr till skogsproduktion.
Jag/vi Àr ju inte skyldiga att hÄlla markerna öppna.
Om en individ hÀvdar att det Àr omoraliskt att för egen vinnings skull döda, sedan sÀtter sig i en bil eller buss för att ta sig till jobbet. Ja dÄ Àr han eller hon en hycklare.
Konstigt egentligen, nĂ€stan varje gĂ„ng man diskuterar med vegetarianer och moral sĂ„ kommer man in pĂ„ rasism. Kan det ha ngt att göra med att Der FĂŒhrer himself var Vegetarian ?
#19 Men veganer fĂ„r vĂ€l inte jobba eller lĂ€mna sina bostĂ€der över huvud taget? Ăven om man traskar till fots för att komma till jobbet sĂ„ kanske man trampar pĂ„ nĂ„gon insekt eller kanske fĂ„r en fluga i ögat. FĂ„r vi egentligen anvĂ€nda oss av bostĂ€der, nĂ„gon insekt har sĂ€kert förolyckats genom att vĂ„ra bostĂ€der byggdes?
Ăven om vi dĂ„ Ă€r bostadslösa och arbetslösa sĂ„ rĂ€cker inte det. Vi mĂ„ste Ă€ven svĂ€lta ihjĂ€l för att inte vara hycklare enligt dig. Det Ă€r hĂ„rda krav och inte praktiskt möjligt att genomföra om man inte tar livet av sigđ€Ș
Jag jÀmför rasism med speciesism eftersom diskriminering Àr lika moraliskt fel oavsett vilka individer som man diskriminerar emot, jag kan lika gÀrna jÀmföra med sexism. Vad Hitler hade för kosthÄllning har förstÄs ingenting med saken att göra. Men veganska vÀrderingar det hade han inte, det Àr dÄ en sak som Àr sÀker.
Alla inklusive dem som tillhör olika "ismer" har naturligtvis rÀtt att röra sig i samhÀllet Àve om det innebÀr att det kostar djurliv.
Vad jag sÀger Àr att det Àr hyckleri att angripa andra med ord som moral , jja dÄ ska man naturligtvis inte sjÀlv orsaka död.
sÄ enkelt Àr det.
Vad det gĂ€ller Hitler sĂ„ var han vĂ€l Vegetarian och till det sĂ„ hade han en rĂ€tt twistad vĂ€rldsuppfattning sĂ„âŠ..
#21 Hitler var inte Vegetarian. Det Àr felaktigt.
#21 SÄ enkelt Àr det inte.
Att fÄ en fluga i ögat av olyckshÀndelse nÀr man cyklar eller andra olyckor som man tyvÀrr orsakar genom att leva Àr inte moraliskt jÀmförbart med medvetet utnyttjande och dödande och det tror jag att du egentligen vet.
LĂ€s vad jag skrev, att lĂ€gga en moralisk skuld och sedan med sitt eget agerande döda, det ĂR hyckleri.
För vÀljer du att ta bussen/tÄget eller bilen till jobbet istÀllet för att cykla, ja dÄ gör du ett medvetet val eller hur?
#24 Men det Àr en stor moralisk skillnad i att medvetet döda nÄgon och att döda nÄgon pga en olyckshÀndelse.
Om jag sĂ€tter mig i bilen och rĂ„kar, utan att vara vĂ„rdslös, köra pĂ„ en mĂ€nniska av ren olyckshĂ€ndelse sĂ„ Ă€r det inte lika moraliskt fel som om jag tar fram en kniv och medvetet hugger den i ryggen pĂ„ mĂ€nniskan i syfte att döda. Ăven om jag vet att det finns en risk att jag ska köra pĂ„ nĂ„gon av olyckshĂ€ndelse nĂ€r jag sĂ€tter mig och kör i vĂ€g i bilen. Den risken finns ju alltid.
Om det Ă€r hyckleri enligt dig att lĂ€gga en moralisk skuld pĂ„ nĂ„gon som medvetet dödar en annan individ pga att man kan med sitt egna agerande orsaka nĂ„gons död genom en olyckshĂ€ndelse, tycker du dĂ„ att vi bör Ă€ndra lagen sĂ„ att mord blir moraliskt försvarbart? Alla kan ju med sitt eget agerande orsaka nĂ„gons död genom en olycka nĂ„gon gĂ„ng. Ăr vi dĂ„, enligt dig, alla moraliska hycklare som skuldbelĂ€gger nĂ„gon för att medvetet orsaka nĂ„gon annans död?
Ingen mÀnniska kan sÀtta sig i en bil, pÄ sommaren och köra en strÀcka pÄ 2 mil utan att vara medveten om att det kommer att betyda att djur kommer att dödas.
Det valet stĂ„r mellan att gĂ„ eller cykla och inte döda eller att ta ett motorfordon och döda. valet Ă€r ditt đ
#26 Tycker du inte att det Ă€r skillnad pĂ„ att medvetet döda nĂ„gon och att rĂ„ka döda nĂ„gon? Ăr det verkligen samma sak att planera och verkstĂ€lla en skolskjutning som att rĂ„ka köra över en mĂ€nniska som springer rakt ut i vĂ€gen? Du mĂ„ste vĂ€l Ă€ndĂ„ förstĂ„ att det Ă€r skillnad pĂ„ att faktiskt mörda och att rĂ„ka ha ihjĂ€l nĂ„gon. Jag förstĂ„r faktiskt inte vad du argumenterar för.
#28, #27
Jag hÀvdar bara att det Àr hyckleri att moraliskt skuldbelÀgga en grupp, för att sedan medvetet sÀtta sig i en bil och köra ivÀg. Eftersom bÄde tillverkning av bil, vÀg o brÀnsle för att inte tala om sjÀlva fÀrden förorsakar djurs död o lidande.
Det Àr följden av beslutet att köra som dödar, inte olyckan i sig.
Att sedan jÀmstÀlla dödandet av djur för att framstÀlla livsmedel med mördandet av mÀnniskor visar ju bara pÄ vilken nivÄ man befinner sig.
Det Àr en omöjlighet att leva pÄ den hÀr planeten utan att skada, döda och orsaka lidande för andra levande, kÀnnande varelser (inkl. vÀxter!). SjÀlva grundförutsÀttningarna för allt liv pÄ den hÀr planeten Àr att Àta eller Àtas, men man kan ju ÀndÄ försöka att praktisera minsta möjliga vÄld. Och eftersom djur, och sÀrskilt högre utvecklade djur som dÀggdjur och fÄglar, har ett högre utvecklat medvetande Àn vÀxter, sÄ orsakar man mindre lidande om man Àter vegetariskt.
SjÀlvklart Àr det ocksÄ skillnad pÄ hur mycket lidande det innebÀr för t ex kor, grisar och kycklingar som lever under plÄgsamma förhÄllanden under en relativt sett lÄng tid, jÀmför med ett djur som lever i frihet i naturen och dör snabbt, oavsett om det Àr en Àlg som blir skjuten, en insekt som besprutas med gift eller en sork som klipps itu av plogen. Att hÄlla pÄ och tjafsa om att man dödar djur nÀr man kör bil blir ju bara löjligt.
Vi har ju fötts pÄ den hÀr planeten för att det Àr meningen att vi ska leva hÀr. Man kan bara göra sitt bÀsta, och försöka sÄ gott man kan att inte utsÀtta andra levande varelser för mer lidande Àn nödvÀndigt, men ett visst lidande kommer vi aldrig ifrÄn att vi utsÀtter andra för.
Exakt, mÀnniskan ingÄr som lÀnk i en nÀringskedja.
Det Àr alltsÄ hyckleri att lÀgga in moraliska aspekter i detta faktum.
SjÀlvklart ingÄr det för en tÀnkande mÀnniska att sjÀlv avgöra i vilken omfattning och pÄ vilket sÀtt man agerar som predator.
Jag fÄr kritik för mitt sÀtt att leva, jag Àter kött, jag dödar för att fÄ tillgÄng till detta kött.
Samtidigt, och det blundar kritikerna för, sÄ innebÀr sjÀlva processen med detta kött att ett stort antal andra levande varelser fÄr det livsutrymme de behöver.
Naturligtvis bör vi strÀva efter att djur hÄlls pÄ ett sÄdant sÀtt att preventiv medicinering inte behövs för att det ska fungera.
Det betyder att djur ska ha det utrymme de behöver, att de inte ska behandlas under stress och med vÄldsamheter.
SjÀlva dödandet Àr vÄldsamt men fram till den stunden ska de ha ett bra liv.
Ingen ska naturligtvis tvingas Àta kött, lika lite som nÄgon ska tvingas att avstÄ frÄn det. Det hör till den enskilda mÀnniskans rÀtt.
Vill majoriteten av skattebetalarna i en kommun att skolan bara ska servera vegetariskt sÄ Àr det lika OK som att en kommun vÀljer det motsatta, att bara servera mat med kött.
Hur kan en toppenidé som att lÄta alla Àta vegansk mat (men ha djurprodukter vid sidan om) sÄ att man slipper slösa resurser pÄ att försöka tillgodose allas allergier och behov, leda till att försöka försvara sitt köttÀtande? Jag tycker att det Àr en superbra idé men sjÀlvklart inte konstigt att veganer tycker att man helst hade skippat djurprodukterna helt, men jag tror inte att nÄgon Vegan Àr emot den hÀr idén och det skulle vara ett enormt steg i rÀtt riktning :)
#31 I nÀringskedjan (ett mÀnskligt pÄhitt) sÄ hamnar vi ungefÀr lika med grisar. Vi Àr inga predatorer.
Det klart att vi kan lÀgga moraliska aspekter i det dÄ vi Àr moraliskt tÀnkande individer. Att avstÄ frÄn diskriminering och onödigt medvetet dödande av andra individer pga arttillhörighet visar att man befinner sig pÄ en icke-speciesistisk nivÄ.
Jag förstÄr att du gÀrna vill avfÀrda den moraliska aspekten med att det Àr hyckleri dÄ man alltid dödar genom att leva. Men det gÄr inte dÀrför att det Àr och förblir moraliskt fel att medvetet förtrycka och exploatera andra individer pga den art som de tillhör.
Att du inte ser likheten mellan speciesism, rasism, sexism och andra diskrimineringar Àr för att du ser det ur en speciesistisk synvinkel dÀr djuren Àr nedvÀrderade till "djur". Om du tittar ur en icke-speciesistisk synvinkel sÄ ser du likheten klart.

#33. Klart vi Àr predatorer. MÀnniskor har jagat sen vi blev mÀnniskor. JÀgare och samlare - har du hört om det? MÀnniskan följde djuren för mat lÄngt innan vi blev jordbrukare (för ca 10.000 Är sen), vilket vÀl Àr en av anledningarna till att Skandinavien blev befolkat tÀtt efter isen drog bort; man gick efter renar och andra djur.
Indianerna kÀkade bufflar, eskimÄer sÀlar, man har fiskat och Àtit skaldjur i kustnÀra omrÄden, det Àr bara att frÄga arkeologerna som har koll pÄ stenÄldern, bevisen finns. "Ursprungsbefolkningar" Àter idag animaliskt protein, mÄ vara att en del av det kan bestÄ av larver, insekter osv, som vi i den "moderna vÀrlden" kanske tycker Àr lite Àckligt (jag skulle ha svÄrt för att klÀmma ut innehÄllet i en tjock larv).
Det var övergÄngen frÄn rent vÀxtÀtande till en animalisk föda som satte igÄng utvecklingen av vÄra hjÀrnor (som bestÄr till stor del av mÀttat fett).
Och tom chimpanser kÀkar kött om de kan hitta det.
Förresten - Vad har rasism och sexism med detta att göra?
#34 Jag anser inte att vi Àr naturliga predatorer. Ingen Àr född med gevÀret/spjutet/ som en förlÀngning av armen och vi har inte mycket att komma med utan vÄra vapen. Jag tror att vi Àr herbivorer med en omnivorisk inriktning. Men man fÄr ju tro vad man vill om det, det kvittar för mig, dÄ vi inte behöver Àta animalier i vÄrt samhÀlle idag.
Det behöver inte varit animalier som satte igÄng utvecklingen av vÄra hjÀrnor, det finns andra teorier ocksÄ.
Det finns en video hÀr inne som heter "vad hittar vi i paleobajs", kolla in den.
Rasism och sexism Àr diskriminering och jÀmförbart med speciesism och lika moraliskt fel.
#35 NĂ€ du anser det. Men fakta talar för sig sjĂ€lva. MĂ€nniskan Ă€r en allĂ€tare. Innan vi skaffade verktyg sĂ„ var vi samlare o asĂ€tare. Sedan lĂ€rde vi oss att döda och blev jordens frĂ€msta predator som lyckats breda ut sig över sĂ„ gott som all landarea + att hon fiskar i haven. Men du sticker ju in en brasklapp för sĂ€kerhets skull "omnivorisk inriktning" betyder vĂ€l just allĂ€tare. SĂ„ dĂ„ anser du tydligen att det Ă€r naturlig i alla fall att mĂ€nniskan Ă€r predator nĂ€r tillfĂ€lle gesâŠ.
HÄller verkligen med Synnerlig, hur kan en artikel om hur vegansk mat skulle minska slöseri pÄ resurser börja handla om krÀnkta ickeveganer som bara Mà STE försvara sitt köttÀtande? SÀger ganska mycket om hur fel ni sjÀlva (omedvetet kanske?) tycker att det Àr att Àta kött.
Ingen artikel i sig vÀcker vÀl uppmÀrksamhet. Det Àr ju vad som skrivs.
Och framförallt hur den tas emot.
Skolan ska bara servera veganmat.
Helt ok om majoriteten i kommunen önskar detta.
Lika ok som om majoriteten önskar att man bara serverar gammaldags husmanskost.
Dem det inte passar fÄr fixa eget kÀk.
Naturligtvis ska de som har medicinska orsaker ha möjlighet. Men religion och andra livsÄskÄdningar fÄ pynta sin egen mat om det inte passar.
Nu bor jag inte i Karlskrona men enligt artikeln verkar ju majoriteten vara för förslaget vilket ger dig Ànnu mindre att prata om? Du sÀger att det Àr okej om majoriteten av kommunen önskar detta och tydligen uppskattas det av majoriteten av de som har med just den skolan att göra sÄ problemet Àr löst, det finns ingen anledning för dig att fortsÀtta prata om varför alla bör Àta kött nÀr de Àr glada för att slippa???
SÄ konstigt det kan bli, du anser att artikeln ger vid handen att en majoritet i kommunen Àr för vegankost.
Jag lÀser att kocken o personal o förÀldrar i den enskilda skolan Àr positivas, ingenting annat.
Men jag sÀger det igen, vill kommunen ha veganmat och kan backa upp det med en majoritet sÄ ska den naturligtvis ha det.
Vill kommunen istĂ€llet bara servera gammaldags husmanskost sĂ„ ska de lika sjĂ€lvkart göra det, eller hur đ
Nej, jag skrev att majoriteten av skolan uppskattar det.
"tydligen uppskattas det av majoriteten av de som har med just den skolan att göra"
Det handlar ju inte om kommunen, det handlar om en enskild skola.
UtmÀrkande för sekter Àr att man anser sig vara moraliskt mer högstÄende Àn andra. GÀller sÄ vÀl jehovas vittnen som ISIS.
#42 Antar att du syftar pÄ att ickeveganer anser sig vara moralistiskt mer högstÄende Àn andra eftersom ickeveganer anser att de har rÀtt att döda en kÀnnande varelse bara för sin egen njutning?
#41 visst handlar det om kommunen, det Àr ju kommunen som hÄller i plÄnboken.
Och med samma rĂ€tt som en kommun vĂ€ljer att servera enbart veganmat sĂ„ har ju en annan kommun rĂ€tt att dĂ„ vĂ€lja enbart gammaldags husmanskostđ
#44 Okej, sĂ„ du Ă€r alltsĂ„ upprörd för att den veganska maten kommer göra att de kan öka andelen ekologiska rĂ„varor till 50% utan att behöva betala en krona mer? Om problemet handlar om kommunen som hĂ„ller i plĂ„nboken tror jag faktiskt att kommunen blir ganska glada för att maten fĂ„r bĂ€ttre kvalitĂ© och samtidigt behĂ„ller samma pris? Eller vill du att maten ska kosta mer och vara sĂ€mre/innehĂ„lla mer gifter? đ€
Likheten med sekter Àr ju uppenbar.
Och vad som Àr mest utmÀrkande Àr avhumaniseringen av meningsmotstÄndarna.
Att "mörda" djur Àr en adekvat beskrivning endast för den som anser att mÀnniskor o djur har samma vÀrde.
AlltsÄ blir den som lever pÄ köttproduktion en mördare och kan behandlas dÀrefter.
Men det förekommer nog betydligt mer "sektbeteende" hos veganer Ă€n hos köttĂ€tare om man ser per capitaâŠ.
#46 Usch, vilken fruktansvĂ€rd sekt som tycker att alla ska ha rĂ€tt att bestĂ€mma över sina egna kroppar och sina egna liv! Fy sjutton alltsĂ„! Nej, lĂ„ter riktigt hemskt med ett samhĂ€lle dĂ€r vi alla kan leva i harmoni. đź
Jag citerar mig sjÀlv i inlÀgg #40
"Men jag sÀger det igen, vill kommunen ha veganmat och kan backa upp det med en majoritet sÄ ska den naturligtvis ha det.
Vill kommunen istÀllet bara servera gammaldags husmanskost sÄ ska de lika sjÀlvklart göra det, eller hur
"
Det ger ju helt i linje med vad jag anser kommunen rÀtt att sjÀlv vÀlja, antingen veganmat eller köttbaserad husmanskost eller en blandning av bÄda.
Det har jag ingenting emot, har du?
#48 SÄ en enskild skola fÄr inte bestÀmma vad de vill göra angÄende maten, Àven om den uppskattas av majoriteten av eleverna, lÀrarna och förÀldrarna samtidigt som det gör att maten blir bÀttre och billigare? Sorry, men jag ser inte varför kommunen skulle bestÀmma att bara för att tvÄ av tre skolor inte vill ha veganmat fÄr inte den ensamma skolan ha det? Om det uppskattas bland de som berörs och om det gör att kommunen behöver lÀgga mindre pengar pÄ deras skolmat, varför mÄste kommunen dÄ bestÀmma det? Varför kan inte den enskilda skolan fÄ ta det beslutet?
# naturligtvis fÄr de det, sÄ lÀnge man finansierar kalaset sjÀlva.
Det handlar inte om vad skolorna vill ha, det handlar om vad vÄra folkvalda vill göra med vÄra skattepengar.
Kan skolan argumentera med att det blir billigare sÄ Àr det vÀl inte otroligt att kommunen Àr positiv.
Samtidigt betyder det ju att om en annan skola kan ordna billigare köttbaserad skolmat sĂ„.. eller hur?đ
Men eftersom det Àr kommunen som stÄr för pengen sÄ har kommunen sista ordet. Och sÄ mÄste det vÀl vara.
Och eftersom antalet veganer blir fler och fler sÄ Àr det vÀl bara en tidsfrÄga innan ni har majoritet och kan besluta.
#50 Men det förstÄr du vÀl sjÀlv att en billigare köttbaserad skolmat skulle innebÀra sÀmre rÄvaror, mer antibiotikaanvÀndning och antagligen lÀngre transporter? Det skulle vara sÀmre för allt som denna skolan vill motverka.
Jag förstÄr din tanke om att kommunen har pengarna och dÀrför borde de bestÀmma vad de ska lÀggas pÄ men jag förstÄr inte hur du pÄ allvar kan argumentera för en kosthÄllning som bevisligen bidrar till sÀmre hÀlsa, sÀmre miljö, fler gifter, mer antibiotikaanvÀndning, lÀngre transporter och högre kostnader (p.g.a. specialkost, som de nÀmner i artikeln)?
För det första. Principen Àr och ska alltid vara att betalande myndighet har sista ordet.
Om , som det tidigare talades om, att en enskild skola lyckas med konststyckat att till ett billigare pris Àn standardmaten servera veganmat sÄ Àr sÀkert kommunen intresserad.
Skulle det istÀllet vara sÄ att en köttbaserad husmanskost blir billigare sÄ flyttas sÀkert intresset över dit.
Och eftersom man tidigare varit positiv till att skolan kan införa enbart veganmat sÄ har av principiella skÀl naturligtvis ingenting emot om det motsatta sker.
Kvalitetskraven stÀller naturligtvis kommunen.
Men vill förÀldrarna sÄ kan man vÀl sÀkert komma överens om att man tillsammans hÄller med plÄnboken till den nÄgot mer exklusiva veganmaten
I hagar och Àngar gÄr det inte att odla dÀrför att varken traktorer eller redskap gÄr fram mellan stenarna. Det Àr dÀrför man anvÀnder mulen för att skörda. Förr dÄ arbetskraften var extremt billig kunde man betala folk att slÄ med lie och handrÀfsa samman höet.
DĂ€rför Ă€r granplanteringen det enda alternativet till köttproduktion. Och det Ă€r ett faktum som veganer intensivt blundar införâŠ
#54 JÀttebra video, visar verkligen vilken del av mÀnskligheten som befinner sig i en "sekt".

#51. Personligen Àr jag absolut för en buffe-aktig typ av skolmat som kan minska svinnet, mÀngden av mat som slÀngs idag Àr skrÀmmande. Med eller utan kött.
Men om man nu inte enbart ska bjuda ungarna pÄ lokalt producerad mat (potatis, rovor o vitkÄl??) under vinterhalvÄret, sÄ kommer nog transporterna bli lÄnga Àven med veganmat.
#54.
Ett typiskt sektbeteende Àr just vad man vill illustrera med filmen. Det att man sjÀlv har rÀtt.
SjÀlvklart innebÀr en sundare livsföring en chans till ett sundare liv.
Men livet Àr sÄ mycket mer Àn att knapra pÄ kÄlrötter eller inmundiga importerat sojaprotein.
Den absoluta merparten, skulle tro att det rör sig om fler Àn 90% av oss som bor hÀr i landet Àr inte veganer.
Vilket gör att köttÀtarna inte faller under begreppet sekt.
DÀr regel nr ett sÀger att man ska vara en liten exklusiv skara.
Regel nr 2 sÀger att man ska sÀrskilja sig frÄn den onda vÀrlden och det gör man genom att anse sig moraliskt överlÀgsna.
Och slutligen regel nr 3, den att man om man fÄr möjligheten, att man dÄ ska acceptera tvÄng för att pÄdyvla "packet" ens idéer.
sjÀlv Àter jag till övervÀgande del lokalt producerade livsmedel.
Kött frÄn den egna gÄrden , grönsaker o rotfrukter samt frukt o fruktprodukter frÄn den egna trÀdgÄrden, Köttproduktionen hÄller Àngar o hagar öppna. Det Àr en fröjd att se kÀrrhöken svÀva nÄgon meter över markerna nÀr den jagar gnagare.
Naturligtvis ingÄr Àven skogens godsaker. Allt frÄn murklor (sÄ hÀr Ärs) till bÀr o vilt.
Skogen som vÀxer pÄ min fastigheten kompenserar med rÄge mitt utslÀpp av vÀxthusgaser
Jag vÀrmer mitt hus med egen ved(underbar uppfinning, dÀr kan man verkligen snacka om att den gör nytta. Man blir varm nÀr man hugger den, varm nÀr man klyver den och varm nÀr man eldar upp den)
#57 Veganism Ă€r ingen sekt, det pĂ„stĂ„endet Ă€r icke-veganskt trams och det Ă€r ingenting som kommer att diskuteras i fortsĂ€ttningen hĂ€r. Att du menar att vi tvingar pĂ„ andra vĂ„ra Ă„sikter Ă€r lite lustigt eftersom det Ă€r du som inte verkar kunna hĂ„lla dig ifrĂ„n oss. Eller Ă€r det nĂ„gon som tvingar dig att lĂ€sa och skriva hĂ€r? đ
Men ja, vi föresprÄkar veganism pÄ vegansajten. Det bör inte vara sÄ förvÄnande egentligen om man tÀnker efter.
Du Àr köttbonde för att det finns en efterfrÄgan pÄ produkten du sÀljer. Givetvis vill du föresprÄka en fortsatt efterfrÄgan och försvara dina ekonomiska intressen. Det lÀmpar sig illa pÄ vegansajten dock.
Det lÄter nÀstan poetiskt med "kött frÄn den egna gÄrden". PÄ vilket sÀtt tror du att en sÄdan sak uppskattas av mÀnniskor hÀr som har tagit avstÄnd frÄn att utnyttja och döda de icke-mÀnskliga djuren?
Vem som tvingar vem kan man ju diskutera.
Men nĂ€r jag framför tanken att det Ă€r ok att införa ren veganmat i skolan om majoriteten i kommunen vill det sĂ„ föll det i god jord Ă€nda tills man lĂ€ste den andra satsen. Den att enligt samma majoritetsprincip sĂ„ skulle man tvingande kunna genomföra att skolorna bara serverade kött baserad husmanskost. đ
Vad man inte tycks förstÄ (beviset Àr vÀl frÄgan varför man ska plantera gran om köttproduktionen upphör) Àr ju att saker hÀnger samman. Naturligtvis kan man gÄ över i en ren vegetarisk kost. Om det gÀllde bara nÀringsintaget. Men samtidigt mÄste man ju frÄga sig, vad blir följden. Att det innebÀr en total omstrukturering av det svenska lantbruket i mycket stora omrÄden av landet kan vi mÀnniskor nog köpa.
Men det innebÀr ju ocksÄ att en livsnödvÀndig biotopstyp försvinner. Att ett stort antal redan rödlistade djur o vÀxter helt enkelt utrotas.
Att jag beskriver den verkligheten anser du vara "illa"
Men Àr det verkligen sÄ illa att lÀsa om andra Äsikter?
Ăr det inte rĂ€tt fördummande om alla sjunger i samma stĂ€mma o drar Ă„t samma hĂ„ll.
*Redigerad
#59 Att delen med att servera animalisk kost inte mottages vÀl hos veganer Àr givetvis pga att den kosten upprÀtthÄller djurförtrycket och speciesism. Det bör inte vara ett personligt val att döda och utnyttja andra individer.
Du och jag har redan gÄtt igenom de hÀr argumenten med granmonokulturer etc. pÄ djurrÀttsajten. Jag ser ingen anledning att behöva upprepa allt hÀr ocksÄ.
Det Àr inga problem att man har andra Äsikter. Men sajten Àr i till för veganer och de icke-veganer som Àr nyfikna pÄ veganism. De som söker sig hit för att föresprÄka ett fortsatt djurförtryck fÄr respektera det anti-speciesistiska stÀllningstagandet som rÄder pÄ sajten.
HÄll dig till trÄdens Àmne fortsÀttningsvis.
#60 att delen som föresprÄkar exklusiv veganmat i skolan faller i god jord förstÄr jag.
Men eftersom förutsÀttningen för att den ska komma till stÄnd Àr ett demokratiskt beslut sÄ antar jag att ett beslut med motsatt resultat respekteras pÄ samma sÀtt.
Det vill sĂ€ga, att man finner sig i demokratiskt fattade beslut. đ
Men Àrligt talat, skulle inte livet bli bra trÄkigt om man inte hade olika Äsikter o olika tycke o smak?
I det hÀr fallet sÄ pÄpekar jag bara följderna av en omstÀllning till en helt vegetarisk kost. Vi mÀnniskor skulle med allra största sannolikhet kunna anpassa oss.
Vad som Àr problemet, Àr att ett stort antal djurarter Àr idag beroende av animalieproduktionen för att överhuvudtaget kunna existera
Och jag talar inte om de sönderavlade djuren som ingÄr i sjÀlva produktionen.
Det Àr dÀrför frÄgan om vÄrt nÀringsintag Àr sÄ intressant. En omstÀllning skulle skapa ett helt nytt landskap. Ett helt nytt samhÀlle.
Det Àr naturligtvis lite tyngre och mer komplext Àn att diskutera i termer av mördare o omoraliskt beteende.
För att sakligt kunna göra det mĂ„ste man sĂ€tta sig in hur saker o ting fungerar, tillgodogöra sig en massa fakta. đ
#62 Du har fÄtt fakta och argument pÄ argument i flera olika trÄdar, sÄ du kan lÀgga av med blinkande smileys.
Problemet Àr att du lever pÄ att utnyttja djur. Inget annat.
Men det förnekar jag inte heller.
Vad du och andra hÀr gör Àr att ni aktivt blundar för de följder det skulle fÄ om ni lyckas driva igenom er linje.
Nu gör jag ju en saklig bedömning och ser att det knappast Àr troligt att ni inom de nÀrmaste 50 Ären lyckas med era planer.
Men om, hur vill ni hantera följdverkningarna?
Hur vill ni bibehÄlla de biotoper som Àr nödvÀndiga för att ett stort antal djurarter + en mÀngd vÀxter ska överleva?
Eller skiter ni högaktligt i dessa djurs vÀlmÄga o överlevnad, eftersom de inte passar in i eran mall?
#61 Det beslutet om animalisk kost bör respekteras ungefÀr som vilket annat diskriminerande beslut som helst.
Jag skulle inte tro att de som Àr de som utnyttjas och dödas skulle tycka att det var trÄkigt om Äsikter som upprÀtthÄller förtrycket Àndrades.
à sikter som upprÀtthÄller mÀnskligt förtryck kanske du inte anser Àr lika roliga, utan det Àr bara Äsikter som upprÀtthÄller djurförtrycket om jag förstÄr dig rÀtt?
Men visst Àr det annars vÀldigt intressanta frÄgor att diskutera med andra icke-speciesister.
"Det beslutet om animalisk kost bör respekteras ungefÀr som vilket annat diskriminerande beslut som helst."
Betyder det vad jag tror.
Att ett demokratiskt fattat beslut som omfattar och accepterar animalisk föda inte ska respekteras?
Om sÄ Àr fallet, hur vill du att vi som inte delar dina Äsikter , hur vill du att vi ska kunna respektera dina Äsikter..
För i politik gÀller ju, att sÄ som du respekterar andra, sÄ blir du sjÀlv respekterad.
SjÀlvklart kan man diskutera om det Àr förenligt med humanism att utnyttja andra djur , som vi delar den hÀr planeten med.
Men vi mÄste utgÄ ifrÄn dagens situation och inse att varje Àndring fÄr följder.
Och vad har vi mÀnniskor att vinna pÄ att gÄ över till en rent vegetarisk föda, vad har vi att förlora.
Det första steget mÄste vara att man respekterar varandra.
NÀr man gör det kan man börja dela erfarenheter och Äsikter och tillsamman komma fram till lösningar som genom sina kompromisser passar sÄ mÄnga mÀnniskor som möjligt.
Speciellt viktigt Àr det för en liten minoritet som veganer utgör.
Lyckas man inte vinna respekt sÄ rycker till slut majoriteten bara pÄ axlarna Ät era, som man anser extrema Äsikter.
Att till att börja med genomdriva bra djurhÄllning Àr ett första steg. Att fÄ bort herbe/pestecider frÄn livsmedelsproduktionen samt fÄ bort anvÀndning av antibakteriella medel inom djurhÄllningen. DÀr tror jag vi Àr överens.
Att som kompromiss acceptera djurhÄllning , inte industriell produktion, men en djurhÄllning som lÄter djuren leva vÀrdiga liv sÄ lÀnge det Àr möjligt och som biprodukt fÄ resurser som kommer mÀnniskor till nytta. LandskapsvÄrd, gödsel o animaliska produkter.
Den andra vĂ€gen Ă€r en ren konfrontation mot ett samhĂ€lle som i sin majoritet bara kör över erâŠ
en undersökning gjord Är 2014, utförd av opinionsundersökningsföretaget Demoskop pÄ uppdrag av Djurens RÀtt, svarade 6 % av de tillfrÄgade att de var vegetarianer och 4 % att de var veganer.
OK det Àr din rÀtt, men hur tror du dÄ majoriteten resonerar, tror du pÄ allvar att den blir mer kompromissvillig?
I affÀrer och realpolitik fÄr man bÄde ge och ta.
Det Àr den verklighet bÄde du och jag lever i.
Och som information, Vi, som stat har i Ă„rtionden kompromissat vad det gĂ€ller mĂ€nskligt förtryck. Ăppna ögonen och se dig omkring, vilka förtryckande stater reser vi till, gör affĂ€rer med och lĂ€mnar bidrag till âŠ.
Man flyger till Thailand o utfodrar sina katter/hundar/illrar med vegansk mat.
MĂ€n gör det iblandâŠmen knappast för att utfodra sina husdjur. Var fĂ„r du allt ifrĂ„n?
Mycket bra initiativ. Hoppas fler skolor tar efter.
FrÄn det hÀr

Till det hĂ€r..blir följden och det tar bara 15 Ă„rđ
#74 Och under dom Ären har folkhÀlsan hunnit förbÀttras vÀsentligt!
Samtidigt som stora naturvÀrden gÄr till spillo.
Allt en frÄga om prioriteringar och val.
Som tur Ă€r sĂ„ anser ca 90% av oss i Sverige att vi ska behĂ„lla sĂ„ mycket som möjligt av landskap som i den första bilden. Ni andra kan vĂ€l njuta av bild 2 đ
#76 Det gÄr sÀkerligen att behÄlla stora delar av Àngar om vi hade flera vild djur istÀllet för boskap. Det Àr ingen ursÀkt.
SÄ du vill arrendera hagmarken av mig dÄ?
För marken ska ju avkasta % för det kapital den binder.
Kan man inte producera kött sÄ producerar man skog istÀllet, om nu inte du gÄr in med friska pengar och hyr hagmarken till fromma för djur och vÀxtlivet.
Ett nej finns det ju som du sĂ€ger ingen ursĂ€kt förđ
Annars Àr det vÀl sanningen nÀrmare att det Àr förbaskat lÀtt att vara generös med andras pengar, eller hur.
SĂ„ alternativet till den öppna hagmarken Ă€r och förblir skogsproduktionâŠ.
#78 As said before, kanske bönder ska hitta ett ANNAT jobb istÀllet för att sabba i naturen och leka gudar? Det du sÀger nu kan man likstÀlla med 'fÄr jag inte sÀlja opium sÄ sÀljer jag kokain istÀllet'.
"If you have to eat support your farmers"
men du kanske inte behöver Àta?
Men som jag sade tidiga, det Àr förbannat lÀtt att vara generös med andras pengar.
Om har ett sĂ„ brinnande intresse för djur, köp dig dĂ„ mark, hĂ„ll djuren dĂ€r för djurens skull. Utan krav pĂ„ avkastning. Kanske du kan samla ihop pengar till det đ
Din instÀllning liknar ju en religion, sÄ man kan undra vem som vill spela Gud?
#80 Jag fokuserar inte pĂ„ att tjĂ€na pengar pĂ„ djur, det Ă€r ditt intresse, inte mitt. Du har inte speciellt bra argument mot det jag skriver till dig. Ăter gör jag, men inte kött - jag Ă€r Vegan - har du glömt det? Jag backar upp den vegetariska marknaden. Det finns andra sĂ€tt för bönder att tjĂ€na pengar Ă€n pĂ„ skog? Men du verkar vara vĂ€ldigt narrow-minded och ser bara en lösning pĂ„ ditt eget problem. Det finns folk som tjĂ€nar pengar pĂ„ att förstöra livet för andra individer. Jag har inget emot att deras pengar tas ifrĂ„n dem dĂ„ deras 'marknad' försvinner.
Veganismen skulle förmodligen vinna stort om de slutade med sin nedlÄtande attityd.
#81, vem har pratat om att jag ska tjÀna pengar, jag skrev att du skulle arrendera eller köpa mark för dina pengar. Sedan lÄta djur bo pÄ din mark utan att vare sig mark eller djur gav dig nÄgon ersÀttning för ditt insatta kapital.
Ett tips bara, det gĂ„r nog Ă„t lite mer Ă€n veckopengen đ
Mitt problem löser jag. Finns ingen avsĂ€ttning för kött frĂ„n betande djur sĂ„ övergĂ„r jag till virkesproduktion pĂ„ marken. SvĂ„rare Ă€n sĂ„ Ă€r det inte. Och finns ingen avsĂ€ttning för nĂ„gon form av produktion sĂ„ lĂ„ter jag marken buska igen och bilda skog pĂ„ egen handâŠ
Under över alla under. den hĂ€r gĂ„ngen hĂ„ller jag med dig utan reservationerđ
#82 NÀr har jag varit nedlÄtande? NÀr jag sÀger att det finns andra sÀtt att tjÀna pengar pÄ Àn boskap?
#81 och #85
Ăter gör du, men odlar du din egen mat?
Och hur menar du at de som idag investerat i mark som bara gÄr att producera kött pÄ ska kunna tjÀna pengar pÄ annat sÀtt?
Förklara gÀrna.
Till att börja med hur man ska lösa dem frÄn de lÄn som Àr bundna i köttproduktionen.
För utan att lösa dem sÄ blir det inga pengar över. fogden lÀr lÀgga beslag pÄ vad de tjÀnar
"tĂ€nkte inte pĂ„ det"đ€«
#85 Uppenbarligen Àr du helt okunnig om lantbruk.
SjÀlvklart kan vÄra bönder försörja sig pÄ att odla gran, sen kan veganer bli lyckliga genom att Àta soja som Àr importerad frÄn sydamerika. Var det nÄgot mera?
#86 Nej, jag odlar inte min egen mat.
Och nu Ă€r du inne pĂ„ det hĂ€r med pengar igen: 'investera i mark som bara gĂ„r att producera kött pĂ„' Ă„ter igen, mĂ€nniskor har ett VAL hĂ€r i livet. Ăr man sĂ„ dum att investera i marker som bara gĂ„r att producera kött pĂ„, men man Ă€r emot industrin, dĂ„ fĂ„r man vĂ€l skylla sig sjĂ€lv? Det du menar pĂ„ nu Ă€r 'agera först, tĂ€nka sen'. Bara för att jag gick pĂ„ ett naturvetenskapligt gymnaisum betyder inte det att jag Ă€r lĂ„st till att bara söka naturvetenskapliga yrken. Jag Ă€r fri att vĂ€lja vad jag vill utifrĂ„n min moral.
Jag bryr mig inte om 'lÄn' som bönder har, Àr inte ett dugg intresserad. Om de inte lÀngre tjÀnar pengar pÄ att föda upp boskap sÄ sluta upp med det dÄ. Jag tÀnker inte lÀgga mina pengar pÄ kött nÀr jag Àr emot industrin. De fÄr som sagt söka andra yrken för att lösa sig frÄn sina lÄn.
#87 Jag Àr bÄde kunnig och okunnig inom lantbruk. Jag Àter ingen soja. Jag har dÀremot inga problem att försörja bönder över vÀrlden (med gott syfte) och inte bara Sverige eftersom vi bara kan odla spannmÄl och potatis hÀr.
#87 SÄ hur mÄnga veganer har du trÀffat pÄ som Àter soja frÄn Sydamerika?
För jag har inte trÀffat pÄ en enda. Sojaproduktionen som skövlar skog i Sydamerika stÄr till 90% animalieindustrin för.
#88 Vi odlar mer Ă€n spannmĂ„l och potatis i Sverige., exempelvis Ă€rtor och bönorđ
#89 đ
Om man nu Ă€r sĂ„ dumâŠ.
Man Àr inte dum dÀrför anpassar man sig.
SĂ„ som jag gjort.
De gamla torpen hyrs ut veckovis, under sommaren till semesterfolk frÄn hela Europa. Under jaktsÀsongen till Danskar, Tyskar o HollÀndare. Sedan har vi vinterfiske nÄgra veckor.
Ăngs o hagmarken bidrar till den biotop som producerar, förutom en rik fauna och flora Ă€ven ett bra bestĂ„nd av jaktbart vilt. Amkor hĂ„ller markerna öppna. Och alltsammans ger ett hyfsat tĂ€ckningsbidrag till gĂ„rden.
SpannmÄl odlas enligt KRAV varför inga tungmetaller tillförs jorden. Men vÀl den gödsel som ansamlas frÄn den djurbesÀttning som stallas upp en tid före slakt.
Jag vore uttalat dum om jag skulle lÄta Àngs o hagmark buska igen bara för att göra veganer till viljes.
Ett sÄdant beslut skulle skada min ekonomi, min livskvalitet, mÄnga grannars livskvalitet samt betyda utrotning för en hel del flora o fauna.
PS en hage som aldrig fĂ„tt konstgödsel kanske har varit betesmark i ett par hundra Ă„r. Det vore en skam utan dess lika att lĂ„ta den förbuskas pga ngn liten nyck frĂ„n storstadenđ€
Som upplysning sĂ„ kan odla oljevĂ€xter, baljvĂ€xter, grönsaker, sparris, jordgubbar + en hel del annat pĂ„ Svenska jordar sĂ„ din okunnighet lyser verkligen igenomâŠ..
#91 Jahaja, veganism Àr en liten nyck frÄn storstaden.
Det har visst skapats en ny definition av begreppet Vegan i den hÀr trÄden.
Man ska Äka till Thailand och mata hundar, katter, illrar med veganmat, man ska Àta soja frÄn Sydamerika och man ska bo i storstaden.
Jag lever inte upp till de hĂ€r kriterierna, jag kan nog inte vara Vegan meraâŠđ
#91 *suck* JÀtte bra att du tjÀnar pengar pÄ att hyra ut till folk, good for you. Men Äterigen pratar du bara om pengar.
Och jag vet att det odlas mer i Sverige! Herregud, jag har vĂ€l sjĂ€lv plockat jordgubbar! Jag tĂ€nkte mer pĂ„ olika frukter som bananer, kiwi, ananas, mango, vindruvorâŠ.. sĂ„dant jag köper ofta och dĂ„ blir det frĂ„n utlandet. Vissa saker gĂ„r att odla i Sverige, men verkar inte vara alla bönder som vill satsa pĂ„ det. Nu bor jag inte i Sverige för tillfĂ€llet, utan i Storbritannien. Och hĂ€r brukar jag sĂ€llan hitta nĂ„got som Ă€r odlat lokalt förutom under sommaren nĂ€r det Ă€r jordgubbar, bĂ€r och potatis i sĂ€song.
Suck, men det Àr pengar som betalar för boende, mat och skatten som anvÀnds för att hÄlla dem under armarna som inte förmÄr att klara sig sjÀlva.
Ja tom. att betala för kÀket i skolan.
DÀrför, handlar allt om pengar, det Àr motorn som ger oss möjligheten att diskutera ett lyxproblem som ex om vi ska ha veganmat eller en blodig biff i stekpannan.
liten var ordet, ca 4% av befolkningen enligt den undersökning som djurens rĂ€tt bestĂ€lldeâŠ..
SÄ den Àr liten, den nycken
#92 Jag bor faktiskt i en förort till Stockholm, sĂ„ jag kan nog rĂ€knas som en tredjedels vegan đ
#96 tja statistiskt sett sĂ„ finns det 35000 veganer i Stockholm sĂ„âŠav 850 000
sÄ det Àr nog dÀrför att de Àr sÄ högljudda man hör dem för vad det gÀller antal sÄ Àr de i en försvinnande minoritet.
#94 Jag kan betala mina rĂ€kningar bra utan att föda upp boskap, dĂ„ tror jag nog du kan det med, liksom alla andra bönder đ
Just precis och det Àr dÀrför som en omstÀllning till ett köttfritt samhÀlle skulle pÄverka de kÀnsliga Àngs o hagmarkerna sÄ radikalt. DÀrför att jag och andra per omgÄende skulle anpassa oss.
För, jag tÀnker inte betala för andras misstag.
Vill ni ha kvar hag o Ă€ngsmarkerna sĂ„ fĂ„r ni betala för det đ
Vad hÀnder i kroppen pÄ en genomsnittlig svensk om han/hon slutar Àta kött?
Cancerrisken sjunker
Risken för hjÀrt o kÀrlsjukdommar minskar
En brist pÄ jÀrn o framförallt vitamin b12 kan uppstÄ.
Generellt sett visar de flesta undersökningar pÄ att vegetarianer lever lÀngre Àn normalmÀnniskan.
Hur förklarar man detta?
Förmodligen, och det Àr min förklaring, sÄ Àr vegetarianen betydligt mer mÄn om sin hÀlsa Àn normalmÀnniskan. Motion, vila och andra aktiviteter anpassas mer till kroppens behov Àn hos normalmÀnniskan. Det Àr vad jag anser vara utslagsgivande.
SÄ det första steget mot ett lÀngre och ett sundare liv Àr att bry sig mer om sin egen kropps signaler.
#99 Om alla mÀnniskor blev veganer skulle det nog skapa fler yrken som hÄller igÄng floran, det Àr jag sÀker pÄ, och inte det minsta orolig över. Om vÀrlden Àndras sÄ Àndras ocksÄ samhÀllet dÀrefter.
#100 jĂ€rnbrist Ă€r kopplat till lakto-vegetarianer (inte veganer) som fortfarande Ă€ter mjölkprodukter vilket hĂ€mmar upptaget av jĂ€rn. B12 brist Ă€r lika vanligt hos köttĂ€tare som veganer. Men allt det andra hade du nĂ€stan rĂ€tt pĂ„ đ
Tja det skulle vara fas tre;are som utbildas att gÄ med lie dÄ.
En enkel undran, kan man idag fÄ fram mjölkprodukter utan att hÄlla djur?
AlltsĂ„ đ€
#102 Muufri hÄller pÄ med det. Man tar dock DNA frÄn en ko, jag vet inte om det Àr en engÄngsföreteelse eller om det behövs upprepas. Men Àven det kan ju utvecklas sÄ smÄningom i sÄ fall.
Jag tycker personligen att vi bör slÀppa spenen istÀllet, men eftersom du frÄgade sÄ Àr det hÀr sÄ lÄngt som sÄ vitt jag vet att man har kommit. Men man har kanske kommit Ànnu lÀngre nu frÄn 2014.
http://uk.businessinsider.com/muufri-test-tube-milk-2014-10?r=US&IR=T
Sedan har vi ju förstÄs redan massor av vÀxtbaserade ostar och "mjölkar" tillgÀngliga i vanliga matbutiker.
#103 Ăr vĂ€l bra att ickeveganer fĂ„r mindre ursĂ€kter nĂ€r det kommer kofri mjölk men herregud, Ă€r det vuxna mĂ€nniskor eller kalvar vi pratar om hĂ€r? Kan inte folk bara vĂ€xa upp och inse att det inte Ă€r normalt att vare sig dricka bröstmjölk (juvermjölk) som vuxen och inte heller att dricka nĂ„gon annan arts bröstmjölk som barn?! Vi borde verkligen slĂ€ppa spenen istĂ€llet đ
Det Àr normalt att dricka eller Àta mjölkprodukter. Lika normalt som att Àta det insekter spytt upp o lagrat (honung)
#105 Antar att du Àr ironisk nu, för vad kan möjligen vara normalt i att konsumera bröstmjölk frÄn en annan art eller konsumera spya??
definiera "normalt"
Det Àr normalt, i Sverige att konsumera mjölk o mjölkprodukter.
Det motsatta Àr onormalt
Det Àr normalt att konsumera produkten honung, antingen rent eller i andra produkter.
Det motsatta Àr onormalt
Det Àr normalt att konsumera kött, 90 % av befolkningen gör det
det motsatta (10%) avstÄr frÄn kött
sÄ vad Àr normalt
Att nÄgonting anses normalt i en kultur har ju ingenting att göra med huruvida det Àr rÀtt att göra det eller till nÄgonting som bör upprÀtthÄllas. Visst, det anses i Sverige normalt att dricka komjölk men det innebÀr inte per automatik att djurförtryck dÀrmed Àr nÄgonting vi bör acceptera. IstÀllet bör vi ifrÄgasÀtta normen och förÀndra den.
Varför mÄste veganer dricka mjölk o Àta kött?
nu var inte frĂ„gan om de Ă€r rĂ€tt eller ej. frĂ„gan var om det Ă€r normalt. och det Ă€r detđ
#110 Men det normala Ă€r inte nĂ„got absolut eller konstant. Det varierar mellan olika platser och olika tider. Till alla bakĂ„tstrĂ€vares förtret Ă€r det "normala" förĂ€ndrerligtđ
Men, och det inser Àven du, det normala i varje givet tillfÀlle Àr det som Àr vanligt i det samhÀlle vi lever i nu.
Och nu, i Sverige Àr det synnerligen normalt att konsumera mjölk, kött och honung.
Det Ă€r att betrakta som onormalt att inte konsumera dessa produkterđ
Och vÀntar du ngr veckor sÄ lÀr grill lukten avslöja att sommaren Àr pÄ vÀg
Att grilla behöver vi ju inte avstĂ„ ifrĂ„n och om det Ă€r flera Ă€n jag som Ă€r grillsugna sĂ„ kan jag rekommendera den hĂ€r artikelnđ
http://vegan.ifokus.se/articles/4f88651ad4ebea06cb00685f-pa-grillen-med-trevors
#112 Det inser kanske inte du, men att nĂ„got anses normalt likstĂ€ller inte det med att vara vettigt, vilket du tycks tro. Att majoriteten gör en sak innebĂ€r inte att majoriteten gör det mest förnuftiga. Tack Ă„ lov tenderar det dock att i alla tider och kulturer att finnas en förĂ€ndringsbenĂ€gen minoritet som fĂ„r saker att utvecklas att gĂ„ framĂ„t. đ
Nu diskuterades det ju inte vad som var vettigt (dÀr har ju alla olika Äsikter)utan vad som Àr normalt.
Och exempelvis det att Àta kött, mjölkprodukter och honung Àr att betrakta som normalt i vÄrt samhÀlle.
Om det sedan Àr vettigt att avstÄ frÄn bra proteinkÀllor, ja det kan diskuteras.
Men just nu, sÄ Àr i alla fall veganer (ca 4%) en onormalt agerande grupp som utgör en försvinnande andel av befolkningen. Man kan alltsÄ med fog hÀvda att veganernas Äsikter o agerande Àr onormalt.
Eller hurđ
Jag hade nog lagt bitarna i en roterande korg pÄ grillen.
Sedan en röklÄda pÄ vÀrmekÀllan*
DÄ hade jag fÄtt med allt vad som behövs för en komplett mÄltid och till detta en kall skummande export.
*redigerad
#115 Inte försvinnande, ökande!^__^
SÄ det Àr 5 % nu dÄ?
Köttkonsumtion som vi kÀnner den idag kommer med all sannolikhet att minska.
Det myckna köttÀtandet kommer vÀl av sig tidigare bristsituationer
Samt att det Àr modernt att laga mat idag.
Men sÄ lÀnge mÀnniskan söker njutning, sÄ lÀnge kommer man att söka det som smakar bra.
Inget ont om vegetabilier, rÀtt tillagade smakar de bra.
Men kött har ngt som inte grönsakerna har, trots förtvivlade försök att göra "gröna kopior"
Vilket majoriteten ratar och kommer att rata lÀnge Àn.
Att fÄ folk att vÀlja en mer etisk form av nÀringsintag pÄ bekostnad av smak o konsistens. Ja dÀr har ni ett jÀttelikt jobb
landsbygdsbo: jag menade sÄklart naturligt, inte normalt. Fel ordval av mig. Det Àr inte naturligt att dricka bröstmjölk frÄn en annan art och döda hennes barn. Det Àr inte naturligt att hÄlla bin instÀngda för att Àta deras spya. Det Àr sjukt nog normen idag, men naturligt Àr det absolut inte.
#114 Precis. Det fanns en minoritet som gjorde att vi slutade betrakta mörkhyade som varor och slavar. Det fanns en minoritet som gjorde att homosexuella slutade betraktas som sjuka. Det finns fortfarande sjuka lĂ€nder i vĂ€rlden som har lagar emot bl.a. homosexualitet men nu Ă€r de i minoritet. Veganism Ă€r framtiden. Ăven om vi Ă€r en minoritet idag sĂ„ kommer vi bli mĂ„nga, mĂ„nga fler.
Det lÀr inte bli fred pÄ jorden sÄ lÀnge veganer anser sig ha en högre moral Àn andra.
#120 Det lÀr inte bli fred pÄ jorden sÄ lÀnge ickeveganer anser sig mer vÀrda Àn alla andra varelser.
#118 Har du frÄgat nÄgot som vÀxt upp som Vegan vad de tycker om smaken av kött, hun? Allt beror pÄ vad vi Àr vana vid! Pasta smakar i princip ingenting och ÀndÄ sÄ Àlskar jag att ösa pÄ med pasta och ketchup. Varför? För jag vÀxte upp med det.
à terigen, du anser att det inte Àr naturligt.
Gör en rundfrÄgning bland oss som bor hÀr i landet sÄ kommer du att fö svaret: -det Àr bÄde normalt och naturligt att konsumera mjölkprodukter samt att bÄde hÀrbÀrgera bisamhÀllen och konsumera honung.
PS har du funderat över hur mycket pollineringen skulle minska om de "tama" bisamhÀllena skulle försvinna?
Som upplysning, pollinering Ă€r förutsĂ€ttningen för de flesta vĂ€xters förökning och dĂ€rmed förutsĂ€ttning för att du ska fĂ„ ngt pĂ„ tallrikenđ
Om du sedan tar och lÀser pÄ sÄ fÄr du reda pÄ varför slaveriet byttes ut mot lönearbete. Det kostar mer och Àr besvÀrligare att hÄlla slavar jÀmfört med lönearbetare. GÄr konjunkturen ner sÄ avskedar du bara dina lönearbetare. Slavarna fÄr du försöka sÀlja pÄ en marknad dÀr priserna rasar pga ett överskott.
GĂ„r konjunkturen upp sĂ„ anstĂ€ller du bara folk. Slavar ska du dĂ„ köpa pĂ„ en överhettad marknadâŠ..
Typexemplet Àr vÀl nordstaternas industrisamhÀlles vinst mot sydstaternas agrara slavsamhÀlle!
*â€ïžâ€ïžâ€ïžâ€ïž
*redigerad pga otillÄten text, lÀs sajtreglerna / admin
#120 veganer utgör en alltför liten del av befolkningen för att kunna pÄverka frÄgan om krig eller inte
Vi mÀnniskor gör bara som alla andra predatorer. vi förser oss.
Hur ska du till exempel fÄ en leopard att Àndra sina matvanor. Liksom jag sÄ vill den inte den alltsÄ gör den inte det
#125 Nej, leoparder förser sig. MÀnniskor roffar Ät sig för att vi vill njuta. Leoparder jagar för att de mÄste. MÀnniskor behöver inte kött, bröstmjölk, insektsspya eller hönsmens.
att roffa Ät sig betyder att man tar mer Àn avkastningen.
Om jag skjuter ett av tvÄ kid pÄ hösten betyder det att det andra kidet fÄr större o bÀttre möjligheter att överleva vintern dÄ geten bara har 1 att ta hand om + att jag fÄr mat pÄ bordet.
AlltsÄ ingen skillnad
Vad det gĂ€ller slem o Ă€ggprodukter sĂ„ Ă€r nog majoriteten helt pĂ„ det klara att du Ă€r ute och seglar, bildligt talat đ
#126 Mig veterligen Àr det en fördel om barn ammas.
#128 Eftersom jag skrivit det sÄ mÄnga gÄnger i denna trÄd trodde jag inte att jag behövde skriva sÄ tydligt men du har rÀtt, fel av mig. Jag menade sÄklart att mÀnniskor inte behöver en annan arts bröstmjölk.
Haha ja denna trÄd leder ingen vart för vart ska man börja? MÀnniskan Àr ingen predator.
Ditt "tips" om pasta lÄter svinÀckligt, som sagt, jag vill ha pasta med ketchup, det Àr det jag brukade Àta och jag vet redan hur man kokar pasta, det Àr inte sÄ svÄrt.
korv och hamburgare Àr de mest processerade kötterna man kan hitta, eftersom de Àr fyllda med annat Àn bara kött, och det Àr sÀkert dÀrför barn gillar dem. Kryddor is tha sheit, och gÄr att anvÀnda i sk. "fejk kött" eftersom kryddor Àr inte kött i sig, men kryddor fÄr kött att överhuvudtaget att smaka nÄgot. SÄ, why not anvÀnda kryddorna vi gillar i vegetariska rÀtter?
Veganer utgör 4% av sveriges befolkning. SjÀlvklart har de ocksÄ en röst, Àven om den Àr vÀldigt liten just nu, jag vet dÀremot att mÄnga mÀnniskor Àndrar sig efter att de ser filmer som earthlings. Sakta men sÀkert blir det flera veganer, men inte bara i Sverige, utan hela vÀrlden över som inspirerar andra. En mÀnniska kan göra stor skillnad.
Jag vet inte om du missat det men de har varit en massdöd vad gÀller bina. Visst kan man samla bina och ha dem "tama" (som du vill kalla det) vid stora odlingar, men de mÄr inte bra p.g.a. all besprutning. Jag vill att vÄra bin ska överleva, och vi ska inte ta deras honung vilket Àr deras föda. Vi behöver inte Àta hounung annat Àn för smak, men kostnaden för det Àr rÀtt stor.
Lite allmÀn frÄga hÀr. Har man rÀttighet som elev i en kommunal gymnasieskola att specialbestÀlla vegansk mat? Finns det nÄgon lag eller nÄgot som understöder detta?
| my only regret about veganism is not doing it sooner |
cute but psycho
đđđđ
#131 http://urskola.se/Produkter/150159-Skolministeriet-Vegan-i-skolan Har inte lyssnat men hĂ„ller pĂ„ đ
Ja var ska man börja
För det första, mÀnniskan Àr en predator, ligger pÄ toppen av de flesta nÀringskedjor tillsammans med de andra stora rovdjuren
Vi har tillsammans med de flesta primater ett matsmÀltningssystem anpassat till att smÀlta bÄde vegetabilier och kött o fisk.
Skulle tro att merparten av alla bin kring fruktodlingar Àr just "tama" bin, dvs bisamhÀllen som placerats dÀr för att dels pollinera och dels producera honung.
Och den stora bidöden beror nog mer pÄ
- amerikansk yngelröta (Paenibacillus larvae)
- varroakvalster (Varroa destructor)
- trakékvalster (Acarapis woodi).
Àn pÄ bekÀmpningsmedel. AnvÀndning av pesticider i blommande gröda Àr starkt reglerad.
Vad det gÀller smak sÄ kan jag bara upprepa. Du anser att det Àr osmakligt, majoriteten i Sverige hÄller inte med dig.
4% Ă€r i praktiken nada nĂ€r det gĂ€ller beslut i beslutande församlingarâŠ.
Naturligtvis har du rÀtt att bestÀlla det. Men frÄgan Àr vÀl sedan om du fÄr stÄ för notan (vilket jag anser att du ska göra) eller ej.
#133 MÀnniskans anatomi Àr mest likt en chimpans vilka Àr frukterianer, men har förmÄga att smÀlta en viss andel kött (mindre Àr 10% av dieten).
Vad den stora bidöden beror pÄ Àr flera olika saker, bland annat bekÀmpningsmedel_.
_
"Det kan finnas flera orsaker till att pollinatörer försvinner. Det kan till exempel bero pÄ att man anvÀnder mycket bekÀmpningsmedel i jordbruket, men ocksÄ pÄ att landskapet förÀndras sÄ att det finns fÀrre platser dÀr pollinatörer kan leva och fortplanta sig. De vÀxter som finns i framför allt slÀttbygd kanske inte ger tillrÀckligt pollen och nektar sÄ att bisamhÀllet ska kunna vÀxa sig starkt." -jordbruksverket
#135 och för att chimpansen ska fĂ„ tag i fĂ€rskt kött mĂ„ste de jaga. Och ser man pĂ„ filmerna sĂ„ ser man att har minst lika trevligt som vi jĂ€gare nĂ€r vi jagarâŠytterligare likheterâŠ
MÀnniskan Àr alltsÄ en predator!!!
Vad det gÀller bin sÄ Àr det en av anledningarna till att vi pÄ nittiotalet tackade nej till pesticider pÄ gÄrden..sÄ den dörren Àr redan öppen
#133 MĂ€nniskan Ă€r vid grisen pĂ„ nĂ€ringskedjan som vi hittat pĂ„. Du Ă€r ingen topp predator, hemsk ledsenđ
Det kan nog diskuteras hur gott kött egentligen skulle smaka utan alla kryddor som maskerar smaken. Men Àven om kött nu smakar gott, skulle njutning vara en bra anledning till att utnyttja och döda icke-mÀnskliga individer?
#136 sorry, fel av mig, deras diet bestÄr av mindre Àn 2% kött. De klassas inte som predator, utan omnivorer. Predatorer Àter enbart kött, det gör inte mÀnniskan.
"Predation Àr ett begrepp inom ekologi som beskriver en form av biologisk interaktion dÄ en predator (ett jagande djur) dödar och Àter ett byte (ett jagat djur).[1] Predatorer kan börja Àta av sitt byte innan det dött, men predation resulterar alltid i att bytet dör.[2] En predator kan antingen vara köttÀtare (karnivor) eller allÀtare (omnivor)."
Om du sedan tittar pĂ„ ex Inuiter sĂ„ ligger de vĂ€l (ursprungligen) pĂ„ nĂ€rmare 100%. Och deras matsmĂ€ltningssystem skiljer sig vĂ€l inte nĂ€mnvĂ€rt frĂ„n vĂ„ratâŠ
För att klassas som toppen av nÀringskedjan sÄ fÄr man vÀl ta och se om en betydande andel av arten mÀnniska faller offer för andra predatorer.
Jag kan inte hitta bevis för att sÄ sker. AlltsÄ ligger vi pÄ toppen.
Naturligtvis drabbas mÀnniskan av parasiter som tar liv, men det rÀknas liksom inte
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
preadatorer pÄ jakt
Vad handlade den hÀr trÄden om nu igen? xD
Jag Àr nyfiken pÄ att veta vad allergiker tycker om den hÀr idén att servera veganskt till alla (med djurprodukter vid sidan om) sÄ att alla ska kunna Àta samma mat :)
vagankost i skolan, och eftersom det handlar om skola sÄ passar vi pÄ att lÀra oss lite om predatorer
Men fÄr inte de som har en diagnostiserad allergi anpassad mat redan idag.
Det Àr vÀl endast de som av principiella skÀl avstÄr som fÄr svÄrigheter och tom fÄr fixa krubbet sjÀlva
NÀr dom serverade vegetarisk kost i skolan jag gick pÄ sÄ innehöll den fisk ://
Nu har jag inte lÀst hela trÄden men min skola har glutenfritt, mjölkfritt, vegetariskt och veganskt utöver den vanliga maten. Dock inte kombinerat
Hakuna Matata.
#147 Men fy, sÄ dÄligt pÄlÀst fÄr en inte vara om en ska jobba i kök.
#146 Jag tror att det blir sÄ mycket enklare och mer ekonomiskt att servera mat pÄ detta sÀtt dÄ den enda specialmaten blir lite djurprodukter pÄ sidan :) Och ingen behöver kÀnna sig utanför eller fÄ frÄgor om varför man inte Àter som "alla andra".
#147 Va? Sen nÀr blev fisk en grönsak, haha xD Nej men sÄ jÀkla trÄkigt nÀr de som ska arbeta med mat inte har koll pÄ nÀringslÀra eller att djur inte vÀxer ur marken.
#148 Vad hade du tyckt om all mat var vegansk och anpassad för alla? DÄ skulle man slippa glutenfritt, mjölkfritt, vegetariskt och veganskt. Alla Àter samma mat :)
Hur kan den vara anpassad för alla, finns vĂ€l de som inte tĂ„l morötter andra tĂ„l inte potatis eller sojaâŠâŠ
#153 gÄr att göra vegansk kost fri frÄn potatis, nötter, soja mm. Visst Àr det svÄrt att anpassa en kost efter exakt alla allergier efter som det finns sÄ mÄnga olika födoÀmnensallergier. Oavsett vad kosthÄllningen kallas och innehÄller. Att i skola försöka servera mat som möjligt kan Àta av ser jag som positivt dÄ jag minns hur mina allergiska kompisar avskydde och behöva hÀmta sin specialkost i köket. Vilket nÀstan per automatik blir en helt vegetarisk (aka vegansk) kost om det finns nÄgon Vegetarian pÄ skolan.
#154 Ja exakt, det gÄr att göra vegansk kost utan potatis, soja etc. Och sen Àr ju allergi mot t.ex. potatis lÄÄÄngt ifrÄn lika vanligt som allergi för laktos, mjölkprotein, gluten osv, sÄ vegansk kost skulle fortfarande lösa problemen med de allra flesta och vanligaste allergier och den ekonomiska delen tror jag :) à h, jag kan tÀnka mig att det inte Àr sÄ roligt att behöva hÀmta specialmat varje dag och kÀnna sig utanför för barn :/
#152 Jo fast alla vill ju inte Àta veganskt
Hakuna Matata.
VadÄ tyvÀrr?
Ett fritt val Àr vÀl inte fel eller hur
Jovisst har jag det. Och det hela utkristalliserar sig i att man inte accepterar andra Äsikter Àn ens egna.
Och dÀrför sÄ beskriver man det fria valet med ett "TyvÀrr" tÀmligen talande.
Varför Àr det tyvÀrr, Àr det för att det riskerar att framkomma att folk inte vÀljer veganmat nÀr de fÄr vÀlja?
#160 Vi har gÄtt över det hÀr sÄ himla mÄnga gÄnger, landsbygdsbo.
Vissa har en Äsikt om att hedersmord Àr nÄgot bra. Skulle du acceptera att dina barn blev dödade av din egen familj p.g.a. heder? Skulle du acceptera deras Äsikt?
Varför tror du att vi veganer tycker det Ă€r bra nĂ€r mĂ€nniskor vĂ€ljer att servera enbart vĂ€xtbaserad kost? Ăr det sĂ„ himla svĂ„rt att förstĂ„?
1 jag förstÄr varför ni veganer tycker det Àr bra nÀr mÀnniskor vÀljer att servera enbart vÀxtbaserad kost
2 vad jag inte förstÄr hur ni vill sÀnka er till den nivÄ dÀr ni förvÀgrar mÀnniskor det valet.
Ăr det sĂ„ att ni vill ha ett totalitĂ€rt samhĂ€lle dĂ€r ingen har rĂ€tt att trĂ€ffa enskilda val som inte passar er?
Skulle nÄgon mörda nÄgon i min familj skulle jag naturligtvis reagera.
Och frÄgan Àr dÄ om lagen hinner före min reaktion, hoppas det.
För till skillnad frÄn att slakta ett djur sÄ Àr ett mord inte lagligt.
AlltsÄ kan ingen rationell o förnuftig jÀmförelse göras.
#162 Alla har en standard för hur den hÀr vÀrlden ska se ut, och det ser ut som att allt fler ungdomar vÀljer att bli veganer/vegetarianer pÄ grund av etiska sjÀl. Jag bryr mig inte sÄ mycket om vad just du tycker, landsbygdsbo, för att du kommer aldrig att Àndra dig. Jag vÀnder mig frÀmst till alla ungdomar, eftersom de Àr dem som kan Àndra denna planet genom att fortsÀtta lÀra sina barn, och alla runtom dem om en hÄllbar och etisk livsstil och slutligen nÄ mÄlet med en fredlig vÀrld utan mass-slakterna och dÀr djuren kan gÄ fria (som de borde). Den vÀrld som vi förstörde.
Alla har rÀtt för enskilda val, jag skulle aldrig hindra nÄgon frÄn att gifta sig och vara bög, klÀ sig pÄ ett visst sÀtt, eller hur de ska leva sina liv, sÄ lÀnge det inte pÄverkar andra individer negativt (och jag rÀknar in alla djur). Om man dÀremot behöver skydda sig aka sjÀlvförsvar Àr det en annan sak för mig, vare sig det Àr mÀnniska eller djur.
Slakteri borde vara olagligt. Lagar Ă€r skrivna pĂ„ papper för att hĂ„lla en order i samhĂ€llet, men lagar Ă€ndras, tas bort och lĂ€ggs till stĂ€ndigt utifrĂ„n vad som Ă€r nödvĂ€ndigt. Nya lagar har kommit som fridlyser vissa djur och arter eftersom de Ă€r utrotningshotade, men dessa lagar har inte alltid funnit. Att göra en jĂ€mförelse ĂR rationellt, eftersom bĂ„de mĂ€nniskor har liv, de andas. Den enda skillnaden vi har Ă€r vĂ„ra hjĂ€rnor, och hur vi ser ut. Det Ă€r allt. Annars Ă€r vi alla lika. Vi Ă€lskar vĂ„ra barn. Vi har instinkter. Vi vill överleva.
Det hÀr med ett personligt och ett fritt val att konsumera kött. Jag anser att det ej Àr ett fritt val eller ett personligt val att konsumera kött. Det Àr inte enbart ditt eget liv du dÄ bestÀmmer över men Àven en annan varelses liv med. Plastikkirurgi kan mÄnga enas om Àr ett fritt och ett personligt val eftersom det Àr DIN EGEN kropp du utför det pÄ och blir dÀrför PERSONLIGT. Om vi ska stödja dessa fria val, ska vi dÄ stödja terrorister eller mördare för att det Àr vad de bestÀmmer att göra med sitt liv, deras fria och personliga val att mörda och terrorisera?
cute but psycho
đđđđ
Till att börja med sÄ kan man ju vara sÄ ödmjuk att man kollar vad folk vill ha.
Vill folk ha terror o mördare?
Nej
AlltsÄ ska vi som gemensamt folk inte acceptera dessa företeelser.
Vill folk ha möjlighet att Àta kött
Ăverlag sĂ„ vill nog en övervĂ€ldigande majoritet det, det mĂ„ste tom. ni erkĂ€nna.
AlltsÄ ska vi som gemensamt folk, acceptera det.
Naturligtvis kan den som vill avstÄ frÄn kött.
Det Àr ju det ett fritt val handlar om
#167 Vi borde se över vÄran egoism, vi mÀnniskor som tycker och tÀnker för att enbart tillföredstÀlla oss. Hur Àr det med offren? Vill djuren bli dödade för att vi ska konsumera dem? Nej Vill djuren bli av med sina barn och bli bestulna pÄ sin mjölk? Nej Men tyvÀrr sÄ kan dem inte stÄ upp för sig sjÀlva och det Àr dÀr veganer kommer in och kÀmpar för deras rÀttigheter. Och eftersom det Àr en majoritet, betyder det att det mÄste vara acceptabelt dÄ? Svarta mÀnniskor har inte haft lika rÀttighet som vita mÀnniskor i historien, och dÄ var det en majoritet som stödde detta. Kvinnor likasÄ.
cute but psycho
đđđđ
Du Àr inne pÄ en farlig vÀg, dÀr ÀndamÄlet helgar medlen.
Genom att frÄnta mÀnniskor rÀtten att vÀlja och sÀga sig göra det för en god sak.
Ja dÄ hamnar du i ett celebert sÀllskap.
Stalin mördade miljontals Kulaker för han ville Ät deras resurser sÄ att han skulle kunna genomföra sin politik. Hitler gjorde detsamma med judar, Romer o andra. Allt i det godas (enligt dem)namn.
Du fÄr ursÀkta mig, men jag skulle inte stödja din sak eftersom du ansluter dig till deras principer, medvetet eller omedvetet.
Det Àr vi mÀnniskor som sÀtter djurens villkor. Det Àr vi, pÄ frivillighetens grund o bas som ska förbÀttra dessa villkor.
Vill mÀnniskorna inte lÀngre anvÀnda djurprodukter sÄ accepterar jag naturligtvis det. Men sÄ lÀnge som 90% inte Àr vegetarianer eller veganer sÄ rinner din sak ut i sanden.
#170 Men nu ska vi se, nu ska vi jĂ€mföra Hitler och veganismen⊠okâŠ
Hitler ville utplÄna massor av mÀnniskor pg.a. utseende
Veganer vill bevara alla liv, oavsett utseende
Hitler satte mÀnniskor i koncentrationslÀger
Veganer vill frigöra alla djur frÄn burar
Hitler sÄg sig sjÀlv stÄ över alla andra pg.a. sin ras
Veganer ser ALLA som lika mycket vÀrda
NÄgon som ser nÄgon skillnad?
#170 Sorry men Hitler ville utplÄna judar av rasideologiska skÀl + det faktumet att de tyska Judarna hade stora resurser som han kunde anvÀnda för att genomdriva den politik han efterstrÀvade, en i hans ögon god sak. dvs ÀndamÄlet helgar medlen.
Hitler accepterade inte andra Äsikter Àn sina egna
Hitler var Vegetarian.
NĂ„gra som ser likheterđ
Ber om ursÀkt men du vill ju ha det pÄ den nivÄn..
#172 Hitler var inte Vegetarian. Han fick en vegetarisk kost pÄ recept av doktorn pg.a. magproblem, men han fuskade ofta och 'njöt' av kött precis som du. Om du vill kalla nÄgon som Àter kött för Vegetarian sÄ vet jag ej.
Veganer accepterar allas Äsikter, sÄ lÀnge det inte innebÀr förtryck för nÄgon annan inblandad. Vi har gÄtt över det hÀr sÄÄÄÄ mÄnga gÄnger nu.
Eftersom du nĂ€mner Hitler ska jag nĂ€mna nĂ„gra andra som var vegetarianer: Ghandi, Albert Einstein, Leonardo da Vinci, Rosa ParksâŠ
Ska du jÀmföra veganismen med nÄgot sÄ jÀmför med dem. Inte Hitler, han har inget dÀr o göra.
"Towards the end of his life Adolf Hitler followed a vegetarian diet. It is not clear when he adopted it, since some accounts of his dietary habits prior to the Second World War indicate that he consumed meat as late as 1937. By 1938, Hitler's public image as a Vegetarian was already being fostered and from 1942 he self-identified as a Vegetarian." wiki..
Veganer accepterar allas Äsikter ..mer behöver man ju inte sÀga eftersom sedan kommer orden sÄ lÀnge som direkt förvÀgrar allas att ha fria Äsikter.
Snacka om Orwells storebrors uttryck.
"The fact is, many people use the word "vegetarian" to describe diets that aren't Vegetarian at all, and Hitler's case is no exception. An article from May 30, 1937, 'At Home With The Fuhrer' says, "It is well known that Hitler is a Vegetarian and does not drink or smoke. His lunch and dinner consist, therefore, for the most part of soup, eggs, vegetables and mineral water, although he occasionally relishes a slice of ham and relieves the tediousness of his diet with such delicacies as caviar âŠ" (source) So when Hitler says he's a Vegetarian, he's almost certainly using it in this context: He's a "vegetarian" who eats meat. That's like someone saying, "I'm not a bank-robber! I only do it once a month."
Still, for those who insist that we take Hitler at his word literally about his claiming to be a Vegetarian in the 1940's, we have this gem from The Hitler Book, about Hitler's daily routine in 1944:
"After midnight [Eva] would direct that there should be another light snack of turtle soup, sandwiches, and sausages." - http://michaelbluejay.com/veg/hitler.html
Eva och Adolf voro 2 personer sÄ den ene behövde inte Àta vad den andre Ät.
Hitler's food taster
Margot Woelk, 95, said that Hitler ate only the freshest fruit and vegetables during the two and a half years that she was forced to check his food for traces of poison.
#176 HÀr anvÀnder vi kÀllor till vÄra inlÀgg.
@landsbygdsbo
FörlÄt men förstÄr verkligen inte varför jag ser dig i typ varje trÄd som handlar om veganism?
Om du ej hÄller med varför gÄ in i alla dessa trÄdar, kÀnns lite som du sitter & söker brÄk
KÀllan i det hÀr fallet Àr ju Fru Margot Woelk eller hur. Men den som publicerade artikeln var http://www.telegraph.co.uk/history/world-war-two/9859294/Hitlers-food-taster-speaks-of-Fuhrers-vegetarian-diet.html
KÀllan i det hÀr fallet Àr ju Fru Margot Woelk eller hur. Men den som publicerade artikeln var http://www.telegraph.co.uk/history/world-war-two/9859294/Hitlers-food-taster-speaks-of-Fuhrers-vegetarian-diet.html
#178 söker inte brÄk.
DÀremot Àr det intressant att lÀsa hur man förklarar sina stÄndpunkter.
Har jag varit elak eller farit med osanning sÄ rÀtta mig gÀrna
#179 vi har problemet att hon som skrivit artikeln inte lÀmnat ut nÄgra som helst kÀllor sjÀlv, sÄ hon kan lite gÀrna ha hittat pÄ allt hon skrev. Men du, tÀnker inte fortsÀtta denna diskussion med dig nu.
#181 Det hĂ€r med att Hitler var Vegetarian det borde du ta upp med vegetarianerna inne pĂ„ Vegetarian iFokus. Det blir sĂ€kert mycket uppskattatđ€Ș
Jag förstÄr inte varför du tar upp det hÀr, för Vegan var han inte, det Àr ju uppenbart. SÄ nog tjötat om det nu.
Vare sig han var Vegan eller Vegetarian har vÀl knappast ngt att göra med hur man ska bedöma vad han sod för.
Ej heller har det ngt att göra med hur man ska bedöma dagens veganer eller vegetarianer
Det Àr ju vÀrldar som skiljer dem.
DĂ€remot finns vissa likheter hur man hanterar problemet med meningsmotstĂ„ndareâŠâŠ
Hitler var Vegetarian, om han fick en bit kött pĂ„ sin tallrik sĂ„ petade han den Ă„t sidan. Han var en djurvĂ€n, hans bĂ€sta vĂ€n var hans hund Blondi. Han ville införa lagar för djuren, men hans partimedlemmar var starkt emot det sĂ„ det blev inte av. Men dĂ€remot sĂ„ tyckte och sa han att judar var onda och "omĂ€nskliga", de var alltsĂ„ inte mĂ€nniskor (enligt rasister och Hitler) och dĂ€rför kunde man sĂ€tta de i koncentrationslĂ€ger. #172 judarna hade inte fler resurser Ă€n nĂ„gon annan tysk, det var bara propaganda som Hitler spred för att fĂ„ tyskarna att hata judarna Ă€nnu mer sĂ„ att han skulle fĂ„ mer makt. Jag Ă€r jĂ€tteintresserad av vĂ€rldskrigen, förintelsen och diktatorer sĂ„ jag tog min chans att skriva lite om det hĂ€r, skulle kunna skriva hur mycket som helst!!âșïž #187 vĂ€nta lite⊠"DĂ€remot finns vissa likheter hur man hanterar problemet med meningsmotstĂ„ndareâŠâŠ" Menar du nu att veganer sĂ€tter köttĂ€tare i koncentrationslĂ€ger, att vi bryter oss in i era hem och stjĂ€l era pengar och saker, att vi torterar er, tvingar er att stĂ€da gatorna, mördar era familjer och vĂ€nner. Nej dĂ€r har du heeelt fel!!! Hur mĂ„nga gĂ„nger har du tvingats fly eller gömma dig frĂ„n vĂ„ldsamma veganer??!! Hur mĂ„nga gĂ„nger har du ens blivit sĂ€mre behandlad pga du Ă€ter kött?? Förresten, vad har det hĂ€r med skolmat att göra?? Jag kĂ€nner att den hĂ€r trĂ„den börjar spĂ„ra ur liteâŠ
#188. KĂ€llor tack đ
#188 Det har inget med skolmat att göra, dÀrför har jag sagt till landsbygdsbo att sluta tjata om Hitler hÀr. Det verkar inte fungera dÄ hen ignorerar det.
InlÀgg som handlar om Hitler kommer nu fortsÀttningsvis att bli raderade in den hÀr trÄden.
Du har dock sĂ„ mycket bra att sĂ€ga, starta gĂ€rna upp en ny trĂ„d om du vill diskutera förintelsen och diktatorerđ€
If Not You, Who? If Not Now, When?