The Burger That May Change The World!
'-Headlights on the highway-'
Nu vÀntar vi pÄ inlÀgget "varför ska veganer Àta köttliknande produkter?"
Svarar nu sĂ„ Ă€r det gjort. För att det Ă€r gott och jag Ă€r inte Vegan av smakskĂ€l utan för att jag insett att det Ă€r fel att utnyttja och döda andra individerđ
#2 Hellre en blodig vegansk burgare Ă€n en blodig ovegansk burgare đGood enough for me! Sen Ă€r det upp till mĂ€nniskorna sjĂ€lva att vĂ€lja det etiska alternativet! SĂ„ lĂ€nge ingen dött i processen fĂ„r det smaka hur som helst đ Det Ă€r mitt svar, hehe!
#3 Haha, det fĂ„r det ju, men bra om det Ă€r gottđ
Jag tycker faktiskt att burgaren ser god ut pÄ bilden, vet mÄnga veganer som inte skulle tycka det. Men man vet ju att ingen dött för den, sÄ det Àr vÀl dÀrför jag kan kÀnna sÄ.
Ser jag köttburgare blir jag ledsen istĂ€lletâŠ
#4 Ja precis. Jag har aldrig varit köttĂ€lskare och tycker inte direkt hamburgare Ă€r gott pĂ„ det viset, men skulle absolut testa denna eftersom den Ă€r Vegan! Fritt fram liksom! Men jag tycker faktiskt att vanliga vego-burgare gjorda pĂ„ linser och bönor faktiskt Ă€r godare Ă€n hamburgare nĂ„nsin varit ^__^ bra dock för dem som "inte kan leva utan kött", för dĂ„ har dem ingen anledning lĂ€ngre att inte bli veganer nĂ€r denna burgare finns pĂ„ marknaden för dem! đ
#2 HĂ€r kommer den: UÀÀck! Fy vad vidrigt!!! Hur tusan kan man vilja Ă€ta nĂ„t som bĂ„de ser ut som och smakar som nĂ„t sĂ„ vidrigt som kött??? Varför inte upptĂ€cka den underbara, rena veganska maten i stĂ€llet, lagad frĂ„n grunden av naturliga rĂ„varor? Mycket godare! Ăr ni verkligen sĂ„ beroende av kött? Jag kĂ€nner en som varit Vegan i över 20 Ă„r, och som fortfarande vill att det ska smaka kött. Jag kan inte fatta det⊠Det fysiska beroendet(!) borde ha gĂ„tt över för lĂ€nge sen, sĂ„ det Ă€r bara det psykologiska beroendet kvarâŠ

#6 jag tror inte alla vill ha den hÀr veganska burgaren, men det Àr bra för dem som inte vill bli veganer, för det hÀr ger dem en chans att vara etiska utan att offra smakerna de Àr vana vid ^__^ no excuses.
#6 Man fÄr vÀl Àta vad man nu tycker Àr gott sÄ lÀnge man inte skadar nÄgon annan. Har vÀl inget med beroende att göra utan man tycker att det smakar gott pÄ samma sÀtt som att jag Àlskar att Àta potatis och sparris men inte ser jag det som ett beroende :P Fast sen Àter jag ytterst sÀllan köttliknande produkter mest för att det Àr dyrt och jag gillar att Àta mat frÄn grunden. Men nÀr jag vÀl Àter köttliknande produkter sÄ har jag ingenting emot att det smakar kött.
#6 Haha, se dĂ€rđNej, jag Ă€r i alla fall inte alls beroende av kött. Om jag aldrig Ă„t en köttliknande produkt igen sĂ„ skulle jag klara mig utmĂ€rkt.
Jag tycker dock att de hÀr köttsubstituten som finns Àr mycket godare Àn kött nÄgonsin var. Jag var ju lakto-ovo-pesco innan jag blev Vegan sÄ det Àr ett tag sedan jag Ät rött kött, men som jag minns det var det mycket fett och senor att peta bort.
Men jag tÀnker inte pÄ kött som vidrigt Àckligt, det tyckte jag aldrig att det var och jag kÀnner inte sÄ nu heller. Jag vet veganer som Àcklas av det men det gör inte jag. KÀnner bara sorg över de individer som dödats i onödan. Det Àr handlingen mot djuren som Àr vidrig och Àcklig.
Jo, jag Ă€ter gĂ€rna vegansk mat frĂ„n grunden, men det Ă€r sĂ„ oerhört trĂ„kigt att laga mat att det inte blir sĂ„ ofta som jag skulle önskađ
Om du har bra enkla snabba recept sĂ„ uppskattas detđ
Jag hoppas det framgick att mitt inlĂ€gg #6 var skrivet med glimten i ögat⊠Som ett skĂ€mt, men Ă€ndĂ„ med ett spĂ„r av allvar, eftersom jag funderat pĂ„ det hĂ€r ett tag. Men sjĂ€lvklart respekterar jag andras val av vad de vill Ă€ta, Ă€ven om jag har svĂ„rt att förstĂ„ detâŠ
Det dĂ€r med att kött Ă€r beroendeframkallande har jag hört frĂ„n flera hĂ„ll, alltsĂ„ att det innehĂ„ller beroendeframkallande substanser. Som vanligt har jag inte kvar nĂ„n kĂ€lla till det, och orkar inte försöka hitta nĂ„n, sĂ„ ta det som ni villâŠ
Jag har alltid haft Ă€ckelkĂ€nslor för kött. Eller rĂ€ttare sagt, sen jag var tonĂ„ring och började tĂ€nka pĂ„ var maten kom ifrĂ„n. SĂ„g för min inre syn ett rytande lejon som rev och slet i sitt byte, och blodet stĂ€nkte Ă„t alla hĂ„ll⊠Kunde inte ta i rĂ„tt kött, kunde inte tillaga kött frĂ„n grunden. Inte förrĂ€n jag gjorde en enorm anstrĂ€ngning att lĂ€ra mig det, under de Ă„ren jag Ă„t paleo och trodde det var hĂ€lsosamt och nödvĂ€ndigt för min dĂ„liga hĂ€lsa. (Tack och lov Ă€r jag fri frĂ„n det hĂ€lsoproblemet nu.) Men jag fick verkligen göra vĂ„ld pĂ„ mig sjĂ€lv och tvinga mig att bĂ„de tillaga och Ă€ta det, och jag grĂ€t inombords för att "naturen" var sĂ„ grym att jag var tvungen att Ă€ta kött mot min vilja, att jag inte kunde vara "god" och praktisera minsta möjliga vĂ„ld, trots att jag sĂ„ gĂ€rna villeâŠ
#10 Javisst, inga problemđ
SÄ olika det kan vara, jag har aldrig kÀnt sÄ. Men det kÀnns som att det kanske Àr vanligt ÀndÄ att kÀnna Àckel nÀr man Àr Vegan.
Nu vet jag inte hur det skulle kÀnnas om jag idag blev tvingad att ta i kött, men nÀr jag ser det i butik sÄ kÀnner jag i alla fall inget Àckel.
Jag kÀnner inte direkt Àckel över kött. Jag skulle inte bli illamÄende om nÄgot jag Ät innehöll Àgg eller nÄgot annat mysko men jag skulle bli vÀldigt ledsen. RÄtt kött har jag aldrig kunnat hantera, det Àr sÄ Àckligt att jag knappt kan andas. TyvÀrr krÀvde mina tidigare och mitt nuvarande jobb ganska mycket snusk med rÄtt kött, nu har jag inte heller tillgÄng till handskar pÄ samma sÀtt sÄ det Àr sjukt Àckligt. Att Àta en blodig biff har det aldrig varit tal om för mig, fy sjutton! Det gör mig inte Àcklad men det gör mig otroligt ledsen. Som veggie4every1 sa hÀr över, det Àr ju inte djuren som Àr Àckliga - det Àr den sjuka slakten och tortyren som mÀnniskor utför som Àr det Àckliga.
Var snĂ€ll mot alla - bli vegan â€
Ser ju Ă€ndĂ„ ganska gott ut đ
Hakuna Matata.
#12 Jag menar inte att djuren Ă€r Ă€ckliga, bara tanken pĂ„ att Ă€ta deras kroppar⊠För mig kĂ€nns det som att bara tanken pĂ„ att Ă€ta - och tycka om - fejkkött Ă€r som att se kött som mat⊠Jag ser inte kött som mat, lika lite som jag ser mĂ€nniskokroppar som matâŠ
Som icke-vegan Àr jag mycket tveksam. Vad Àr detta för nÄgot? Kokosolja; ja, nyttigt. Potatisprotein; tja, har ingen Äsikt för jag vet inte hur man framstÀller det. Och vad mer? FramgÄr inte. Jag vill veta vad jag Àter.
InnehÄller inte kolesterol (skulle det vara en fördel?), hormoner och antibiotika (har för mig att man inte anvÀnder hormoner och antibiotika I svensk djuruppfödning).
Jag Àter kött för nÀringens skull, och Àter gÀrna vÀllagad vegetarisk mat, men tycker inte om substitut, utan mat som star för vad den Àr. Den hÀr burgaren lockar mig inte alls.
Visst gÄr det. Om inte annat, sÄ gÄr det galet
#15 Den finns inte pĂ„ marknaden Ă€nnu, men nĂ€r den kommit till butiken kommer det stĂ„ precis vad den innehĂ„ller pĂ„ förpackningen đ
I andra lÀnder öses det pÄ med antibiotika och tillvÀxthormoner. Det Àr inte bara Sverige detta gÀller, utan frÀmst riktat mot USA, men Àven i Sverige har vi importerat kött som folk köper. Korv finns det definitivt antibiotika i. Och ja, kolesterol fritt Àr optimalt, minskar risk för hjÀrt- och kÀrlsjukdomar.
#16 Ăter vi inte kolesterol, tillverkar kroppen det vi behöver. För vi behöver det, till vĂ„ra celler, till hormoner⊠Det testades nyligen ett preparat som höjde HDL och minskade LDL (det som man trott vara det allra bĂ€sta). Det pĂ„verkade inte dödligheten.
Men att undvika antibiotika och tillvÀxthormoner; dÀr hÄller jag med dig.
Visst gÄr det. Om inte annat, sÄ gÄr det galet
#17 Det kolesterol som kroppen tillverkar Àr det som vi behöver. Vi behöver absolut inte intaga kolesterol i födan.
#14 Men för att man ser en sojakorv som mat sÄ betyder ju inte det att man ser en köttkorv som mat eftersom köttkorven Àr tillverkad av döda individer och sojakorven av bönor. Bara för att man Àter och tycker om sojakorv sÄ ser man inte djurens kroppar som mat. Det Àr ju för att man inte ser djurens kroppar som mat som man vÀljer sojakorven istÀllet för köttkorven.
AnvÀnder du inte skinn-imitation heller? Den produkten Àr ofta sÄ lik riktigt skinn att det kan vara svÄrt att se skillnad. Det Àr detsamma med skinn-imitation som med kött-imitation. Om jag anvÀnder ett par skor i skinn-imitation sÄ betyder inte det att jag ser djurens skinn som produkter att göra skor av.
#14 Intressant att du tar upp just sojakorv som exempel. Korv smakar ju mest konstgjort och salt, och inte egentligen kött, sÄ det Àr ju mer en association att man tÀnker pÄ kött av det. Korv Àr ju inte heller en naturlig del av djuret, bortsett frÄn att det Àr fyllda tarmar⊠En hel köttbit dÀremot Àr ju en naturlig del av djuret, som jag definitivt avskyr imitationer av. Det jag har mest emot köttimitationer Àr smaken, och nÀr de försöker imitera utseende och konsistens av naturliga delar av djuret.
SÄ nÄt tunt skal fyllt av en röra pÄ bönor har egentligen jag ingenting emot, förutom att jag tycker om att Àta rÄvarorna sÄ nÀra sin naturliga form som möjligt. SÄ jag Àter hellre böngrytor Àn att först koka bönorna, och diverse andra ingredienser, sen mixa det och blanda ihop röran och fylla i nÄt skal för att sen steka/grilla/ugnsbaka. Snacka om att överanstrÀnga sig, och inte blir det godare heller⊠(Tycker jag!) Jag försöker att Àta sÄ hÀlsosamt och naturligt som möjligt, och undviker allt processat, allt hel- och halvfabrikat, och lagar allting frÄn grunden av naturliga rÄvaror.
Jag tycker inte heller om veganska varianter av klassiska köttrÀtter, för att jag helt enkelt inte utgÄr frÄn köttrÀtten med klassiska tillbehör, utan jag utgÄr frÄn grönsakerna och bönorna, och tÀnker ut vad man kan tillaga av dem. Jag jÀmför helt enkelt inte med traditionella köttrÀtter.
Nej, jag anvÀnder inte skinnimitationer, jag anvÀnder riktigt skinn⊠(Som jag skrivit i nÄn av trÄdarna, sÄ Àr jag inte Vegan, utan vegetarian⊠(I ordets rÀtta betydelse.)) Men jag hÄller med, skinnimitationer Àr samma princip som köttimitationer, och jag tycker inte om det heller. Varför inte bara göra t ex snygga skor i syntetmaterial som INTE ser ut som skinn, utan rent av nÄt snyggare? Varför inte istÀllet bygga upp en helt ny vegankultur, som INTE imiterar kött/lÀderkulturen? Det jag stör mig pÄ Àr att kött och skinn Àr utgÄngspunkten, istÀllet för att ha naturliga vÀxtmaterial som utgÄngspunkt.
Jag störde mig nÄt enormt nÀr jag bestÀllde ett fodral till telefonen, att det stod som material konstlÀder. Till att börja med sÀger det ingenting om vilket material det var tillverkat av. Varför inte istÀllet skriva vilken typ av plast det var gjort av? Dessutom sÄg det inte ut som skinn för fem öre, inte ens i nÀrheten av en skinnimitation, utan helt enkelt ett snyggt, lila plastfodral.
If Not You, Who? If Not Now, When?