För mycket socker?!
Hej! Jag brukar lägga upp dagen med att första halvan bara äta frukt och andra halvan lagad mat. Jag äter STORA mängder frukt och jag undrar om det är skadligt för hälsan att få i sig så stora mängder socker som jag får, har fått kommentarer som att jag kommer få diabetes närsomhelst om jag fortsätter som jag gör, vad säger ni? Kan jag fortsätta äta som jag gör eller är det skadligt? Jag äter ca 200 - 300 gram fruktsocker om dagen. Tack på förhand!
Nu hoppas jag du skrev fel. För äter du 2-300g fruktsocker om dagen är det ett under att du inte redan är sjuk.
😳 Nej, jag skrev inte fel… Jag känner mig inte sjuk hittills iallafall. Det finns ju många som äter denna mängd socker tex de som följer raw til 4 och många YouTubers som verkar må prima av det. Men du kanske har rätt, jag kanske måste minska?
Menar du 200 - 300 gram frukt eller?
Även fruktsockret höjer ju blodsockret, så allt för mycket (framförallt söta frukter) kanske inte är bra heller, även om frukt generellt sett är bra. Äter du en frukt tillsammans med en måltid så stiger blodsockret mindre, så jag hade nog försökt att äta frukten mer utspritt under dagen och i lagoma mängder.
#2 Du måste mena frukt och inte fruktsocker. Annars undrar jag hur du har råd med den mängden frukt för att få i dig så fruktansvärt stor mängd socker.
Och det är definitivt inte hälsosamt.
#0 Jag vet inte var gränsen går, men jag hittade en artikel som verkade bra. Länkar om du inte läst den.
http://tranastyrka.se/fruktos-i-kosten-hur-mycket-ar-for-mycket/
200-300 gram låter ju mycket, men äter du väldigt stora mängder så kanske du kommer upp i det. Jag har lärt mig för länge sedan att fruktos i samband med vitaminer, mineraler och fibrer inte är skadligt på samma sätt som fruktos i godis, läsk, honung etc. Men jag vet inte om det är för gammal kunskap för att räknas.
Du kanske skulle kunna byta ut hälften av frukten mot grönsaker som ju inte alls har samma mängd socker om du vill minska på intaget fruktos?
Problemet är när man kombinerar fett och socker. Äter du 80/10/10, dvs max 10 E% fett, då är det inte farligt med så mycket socker. Men om du äter mer fett så kan det ställa till det.
Jag läste nånstans, minns inte var, att de hade gjort nåt experiment, visserligen bara på en person, men ändå intressant. Personen, som åt s.k. normalkost, fick dricka en sockerlösning, och sen mätte de blodsockret. Det sköt självklart i höjden, och sjönk lika snabbt. Sen fick hon äta "80/10/10 raw vegan", dvs bara frukt och gröna bladgrönsaker i en månad, och sen fick hon göra om experimentet och dricka samma mängd sockerlösning. Då fick hon bara en väldigt måttlig blodsockerhöjning. Så det är fettet, som man redan har i blodet, som gör att blodsockret åker berg- och dalbana när man äter socker.
Tack för svaren! #5 Nej, jag är säker på att det är 2-300 gram fruktsocker. Jag tror att det är alla dessa dadlar jag äter som är boven i dramat. #6 Intressant. #7 Nja, jag äter inte strikt 80/10/10 men det blir väl ungefär så, vissa dagar blir det mer fett. Vet inte vad jag har kommit fram till… Ska jag inte fortsätta äta dessa mängder?
#8 Jag avråder från det. Så mycket socker, oavsett källa, är inte hälsosamt. Dra ner på frukten och ät mer grönsaker.
Oavsett vad det är för socker så är det väl alltid skadligt för tänderna? Jag har hört flera tandläkare säga att barn inte ska äta för mycket frukt (enligt de tandläkare jag varit hos har de sagt högst en frukt per dag) för sockret förstör tänderna? Jag vet inte om det är relevant i sammanhanget men ja.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#10 Ja det fräter på tänderna.
Å andra sidan så innehåller ju frukt väldigt mycket positiva ämnen som antioxidanter exempelvis så att vara väldigt restriktiv med frukt tror jag inte man tjänar på hälsomässigt.
Däremot kan man ju undvika exempelvis då dadlar och torkade frukter som innehåller mycket fruktos och förstås läsk och godis.
Är det inte så att grönsaker innehåller ännu mer nyttigheter?
#13 Så kan det vara. Det beror ju på vad det är för frukter och grönsaker. Mörkt gröna bladgrönsaker som bladspenat har mycket antioxidanter, medan isbergssallad har lite.
Men frukt och grönt har olika ämnen i sig och vi vet inte alla ämnen de innehåller så bäst är att äta varierat från både frukt, bär och grönsaksgrupperna tycker jag.
Gurka exempelvis innehåller antiinflammatoriska och anticancer ämnen som flavonoider, lignaner och triterpener och ändå tror många att den bara är vatten och mindre nyttig.
Vilken tur att jag äter färsk gurka var dag :)
Blev lite orolig över saken och ville kolla upp detta med sockermängden jag äter, så jag har nu gjort blodprov och urinprov och det visade sig att allt var normalt (inklusive glukos värdena!). Det var ju intressant med tanke på att några undrade om inte min hälsa var helt fördärvad efter allt fruktsocker jag trycker i mig, men tydligen inte! ;) Kände bara att jag ville dela med mig av detta!
Att förstöra kroppen brukar ta tid ;)
Kolla vad Nutrition facts på Youtube sagt om diabetes osv, du kanske hittar bra info där :)
Skilj på fruktsocker (fruktos) och glukos. Vanligt socker innehåller båda sorterna. Frukt också.
Glukos höjer blodsockret. Fruktos höjer inte blodsockret, utan tas omhand och omvandlas till fett I levern (och kan I värsta fall leda till fettlever). Sedan úpptas väl sockret I frukt annorlunda än rent socker, pga fibrer och enzymer, men det kan jag för lite om.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
If Not You, Who? If Not Now, When?